6.10.2017

סוכות שבת חול המועד האם הנביא זכריה והנביא יחזקאל התנבאו על גוג ומגוג ? איך ניתן להסביר את הסתירה בן נבואת זכריה לנבואת יחזקאל ? איך ניתן להסביר את הסתירה בן נבואת זכריה לגמרא בעבודה זרה? האם יהיו שני מלחמות גוג ומגוג ? כיצד ניתן להבין את הנבואה של דניאל ? מי יישאר לאחר המלחמה השנייה ? מה המשמעות של הַֽעֲמֻסִים֙ מִנִּי־בֶ֔טֶן הַנְּשֻׂאִ֖ים מִנִּי־רָֽחַם וכיצד זה קשור למלחמת גוג ומגוג השנייה ? ‏ט"ז/תשרי/תשע"ח

בס"ד
סוכות שבת חול המועד האם  הנביא זכריה והנביא יחזקאל התנבאו על גוג ומגוג ? איך ניתן להסביר את הסתירה בן נבואת זכריה לנבואת יחזקאל ? איך ניתן להסביר את הסתירה בן נבואת זכריה לגמרא בעבודה זרה? האם יהיו שני מלחמות גוג ומגוג ? כיצד ניתן להבין את הנבואה של דניאל ? מי יישאר לאחר המלחמה השנייה ? מה המשמעות של הַֽעֲמֻסִים֙ מִנִּי־בֶ֔טֶן הַנְּשֻׂאִ֖ים מִנִּי־רָֽחַם וכיצד זה קשור למלחמת גוג ומגוג השנייה ? ‏ט"ז/תשרי/תשע"ח

כתוב בהפטרה זכריה פרק יד על אחרית הימים ומלחמת גוג ומגוג

(ו) וְהָיָ֖ה בַּיּ֣וֹם הַה֑וּא לֹֽא־יִהְיֶ֣ה א֔וֹר יְקָר֖וֹת יקפאון וְקִפָּאֽוֹן:

(ז) וְהָיָ֣ה יוֹם־אֶחָ֗ד ה֛וּא יִוָּדַ֥ע לַיקֹוָ֖ק לֹא־י֣וֹם וְלֹא־לָ֑יְלָה וְהָיָ֥ה לְעֵֽת־עֶ֖רֶב יִֽהְיֶה־אֽוֹר:

(ח) וְהָיָ֣ה׀ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יֵצְא֤וּ מַֽיִם־חַיִּים֙ מִיר֣וּשָׁלִַ֔ם חֶצְיָ֗ם אֶל־הַיָּם֙ הַקַּדְמוֹנִ֔י וְחֶצְיָ֖ם אֶל־הַיָּ֣ם הָאַחֲר֑וֹן בַּקַּ֥יִץ וּבָחֹ֖רֶף יִֽהְיֶֽה:

(ט) וְהָיָ֧ה יְקֹוָ֛ק לְמֶ֖לֶךְ עַל־כָּל־הָאָ֑רֶץ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יִהְיֶ֧ה יְקֹוָ֛ק אֶחָ֖ד וּשְׁמ֥וֹ אֶחָֽד:

וממשיך והנביא וכותב זכריה פרק יד

(טז) וְהָיָ֗ה כָּל־הַנּוֹתָר֙ מִכָּל־הַגּוֹיִ֔ם הַבָּאִ֖ים עַל־יְרֽוּשָׁלִָ֑ם וְעָל֞וּ מִדֵּ֧י שָׁנָ֣ה בְשָׁנָ֗ה לְהִֽשְׁתַּחֲוֹת֙ לְמֶ֙לֶךְ֙ יְקֹוָ֣ק צְבָא֔וֹת וְלָחֹ֖ג אֶת־חַ֥ג הַסֻּכּֽוֹת:

ונאמר בהפטרה שבת חול המועד סוכות יחזקאל פרק לח

(יח) וְהָיָ֣ה׀ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא בְּי֨וֹם בּ֥וֹא גוֹג֙ עַל־אַדְמַ֣ת יִשְׂרָאֵ֔ל נְאֻ֖ם אֲדֹנָ֣י יְקֹוִ֑ק תַּעֲלֶ֥ה חֲמָתִ֖י בְּאַפִּֽי:

וממשיך הנביא יחזקאל פרק לט

(יא) וְהָיָ֣ה בַיּ֣וֹם הַה֡וּא אֶתֵּ֣ן לְגוֹג֩׀ מְקֽוֹם־שָׁ֨ם קֶ֜בֶר בְּיִשְׂרָאֵ֗ל גֵּ֤י הָעֹֽבְרִים֙ קִדְמַ֣ת הַיָּ֔ם וְחֹסֶ֥מֶת הִ֖יא אֶת־הָעֹֽבְרִ֑ים וְקָ֣בְרוּ שָׁ֗ם אֶת־גּוֹג֙ וְאֶת־כָּל־המונה הֲמוֹנ֔וֹ וְקָ֣רְא֔וּ גֵּ֖יא הֲמ֥וֹן גּֽוֹג:

(יב) וּקְבָרוּם֙ בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֔ל לְמַ֖עַן טַהֵ֣ר אֶת־הָאָ֑רֶץ שִׁבְעָ֖ה חֳדָשִֽׁים:

(יג) וְקָֽבְרוּ֙ כָּל־עַ֣ם הָאָ֔רֶץ וְהָיָ֥ה לָהֶ֖ם לְשֵׁ֑ם י֚וֹם הִכָּ֣בְדִ֔י נְאֻ֖ם אֲדֹנָ֥י יְקֹוִֽק:

וממשיך הנביא יחזקאל פרק לט

(כב) וְיָֽדְעוּ֙ בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֔ל כִּ֛י אֲנִ֥י יְקֹוָ֖ק אֱלֹֽהֵיהֶ֑ם מִן־הַיּ֥וֹם הַה֖וּא וָהָֽלְאָה:

(כג) וְיָדְע֣וּ הַ֠גּוֹיִם כִּ֣י בַעֲוֹנָ֞ם גָּל֣וּ בֵֽית־יִשְׂרָאֵ֗ל עַ֚ל אֲשֶׁ֣ר מָֽעֲלוּ־בִ֔י וָאַסְתִּ֥ר פָּנַ֖י מֵהֶ֑ם וָֽאֶתְּנֵם֙ בְּיַ֣ד צָרֵיהֶ֔ם וַיִּפְּל֥וּ בַחֶ֖רֶב כֻּלָּֽם:

אנחנו רואים הבדל בן הנבואה של זכריה לזה של יחזקאל אצל זכריה אומות העולם שמקבלים על עצמם את הקב"ה באים לירושלים לבית המקדש להשתחוות לקב"ה בסוכות ואצל יחזקאל אנחנו רואים שכל הגויים נהרגים בחרב וְקָֽבְרוּ֙ כָּל־עַ֣ם הָאָ֔רֶץ  ו וַיִּפְּל֥וּ בַחֶ֖רֶב כֻּלָּֽם: 

גם זכריה וגם יחזקאל מדברים על מלחמת גוג ומגוג ויש כאן לכאורה סתירה בן הנבואות כי יש התייחסות שונה לאומות העולם . וגם יש לכאורה סתירה בן נבואת זכריה לתלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ג עמוד ב

דתניא, רבי יוסי אומר: לעתיד לבא באין עובדי כוכבים ומתגיירין. ומי מקבלינן מינייהו? והתניא: אין מקבלין גרים לימות המשיח, כיוצא בו לא קבלו גרים לא בימי דוד ולא בימי שלמה! אלא שנעשו גרים גרורים, ומניחין תפילין בראשיהן, תפילין בזרועותיהם, ציצית בבגדיהם, מזוזה בפתחיהם כיון שרואין מלחמת גוג ומגוג, אומר להן: על מה באתם? אומרים לו: על ה' ועל משיחו, שנאמר: למה רגשו גוים ולאומים יהגו ריק [וגו'], וכל אחד מנתק מצותו והולך, שנאמר: ננתקה את מוסרותימו [וגו'], והקב"ה יושב ומשחק, שנאמר: יושב בשמים ישחק [וגו']. א"ר יצחק: אין לו להקב"ה שחוק אלא אותו היום בלבד.

כלומר אומות העולם לפי הגמרא מתגיירים ולאחר מכן מנתקים את עצמם מעם ישראל במלחמת גוג ומגוג וגם בועטים בסוכה שהקב"ה נתן להם כמו שכתוב בתלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ג עמוד א

מיד כל אחד [ואחד] נוטל והולך ועושה סוכה בראש גגו, והקדוש ברוך הוא מקדיר עליהם חמה בתקופת תמוז, וכל אחד ואחד מבעט בסוכתו ויוצא, שנאמר: ננתקה את מוסרותימו ונשליכה ממנו עבותימו.

ובזכריה כתוב שהם באים לבית המקדש בסוכות להשתחוות לקב"ה . ואומר הרד"ק ישעיהו פרק כה שזכריה ויחזקאל התנבאו על גוג ומגוג

כי עשית - עמנו פלא דבר נפלא בעינינו כי לקחתנו מבין הגוים שהיינו נפזרים ביניהם ועובדים להם, ועוד אחרי קבוץ גליות שיתקבצו עלינו גוג ומגוג ועמים רבים אשר אתו יפילם על הרי ישראל כולם, כמו שכתוב בנבואת יחזקאל ובנבואת זכריה פלא גדול יהיה זה:

וצריך לנסות לתרץ את הסתירה בן שני הנביאים ולדעתי ניתן להבין זאת מתוך הנבואה של דניאל

כתוב בדניאל פרק יב

(ח) וַאֲנִ֥י שָׁמַ֖עְתִּי וְלֹ֣א אָבִ֑ין וָאֹ֣מְרָ֔ה אֲדֹנִ֕י מָ֥ה אַחֲרִ֖ית אֵֽלֶּה: פ

(ט) וַיֹּ֖אמֶר לֵ֣ךְ דָּנִיֵּ֑אל כִּֽי־סְתֻמִ֧ים וַחֲתֻמִ֛ים הַדְּבָרִ֖ים עַד־עֵ֥ת קֵֽץ:

(י) יִ֠תְבָּֽרֲרוּ וְיִֽתְלַבְּנ֤וּ וְיִצָּֽרְפוּ֙ רַבִּ֔ים וְהִרְשִׁ֣יעוּ רְשָׁעִ֔ים וְלֹ֥א יָבִ֖ינוּ כָּל־רְשָׁעִ֑ים וְהַמַּשְׂכִּלִ֖ים יָבִֽינוּ:

(יא) וּמֵעֵת֙ הוּסַ֣ר הַתָּמִ֔יד וְלָתֵ֖ת שִׁקּ֣וּץ שֹׁמֵ֑ם יָמִ֕ים אֶ֖לֶף מָאתַ֥יִם וְתִשְׁעִֽים:

(יב) אַשְׁרֵ֥י הַֽמְחַכֶּ֖ה וְיַגִּ֑יעַ לְיָמִ֕ים אֶ֕לֶף שְׁלֹ֥שׁ מֵא֖וֹת שְׁלֹשִׁ֥ים וַחֲמִשָּֽׁה:

(יג) וְאַתָּ֖ה לֵ֣ךְ לַקֵּ֑ץ וְתָנ֛וּחַ וְתַעֲמֹ֥ד לְגֹרָלְךָ֖ לְקֵ֥ץ הַיָּמִֽין:

ואומר רש"י דניאל פרק יב

(יב) אשרי המחכה וגו' - ארבעים וחמש שנים נוספים על חשבון העליון שעתיד משיחנו להתכסות אחר שנגלה וישוב ויתגלה וכן מצינו במדרש רות וכן יסד ר' אליעזר הקליר (בסילוק יוצר פרשת החדש) ויתכסה מהם שבועים ששה:

ואומר הפסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא טו - החודש

ר' ברכיה בשם ר' לוי אומר כגואל הראשון כך גואל האחרון (נגלה להם וחוזר ונכסה) מה ראשון נגלה להם וחוזר ונכסה מהם כך גואל האחרון נגלה להם וחוזר ונכסה מהם, וכמה הוא נכסה מהם, רבי תנחומא בשם רבי חמא בשם רבי יהושע ר' מנחמא בשם ר' חמא בר חנינא ארבעים וחמשה יום הה"ד מעת הוסר התמיד [וגו'] ימים אלף ומאתים ותשעים (דניאל י"ב י"א) ואומר אשרי המחכה ויגיע לימים אלף ושלש מאות ושלשים וחמשה (שם שם /דניאל י"ב/ יב), אילין מותרייא דהכא מה אינון, אילו ארבעים וחמשה יום שהמשיח נגלה להם וחזר ונכסה מהם, להיכן הוא מוליכם, אית דאמרין למדבר יהודה, ואית דאמרי למדבר סיחון ועוג, הדא הוא דכתב לכן הנה אנכי מפתיה והולכתיה המדבר (הושע ב' ט"ז), מי שהוא מאמין בו אוכל מלוחין ושרשי רתומים הדא הוא דכתיב הקוטפים מלוח עלי שיח ושורש רתמים לחמם (איוב ל' ד'), ומי שאינו מאמין בו הולך אצל אומות עכו"ם והורגים אותו, אמר רבי יצחק ברבי מוריון לסוף ארבעים וחמשה הקדוש ברוך הוא נגלה להם ומוריד להם את המן,

כלומר לפי הנביא דניאל יתגלה המשיח יתכסה ויתגלה שוב כלומר התגלות המשיח יהיה בשני פעמים אחד ב 1290 והשני 1335  כלומר הפרש של 45 ולכן צריך להגיד שהמלחמה שמדבר עליה זכריה היא המלחמה ראשונה והמלחמה שמדבר עליה יחזקאל היה המלחמה השנייה . במלחמה הראשונה אומות העולם יקבלו הזדמנות להיכלל בקץ הימין כלומר בעולם הבא לאחר תחיית המתים אבל כמו שאנחנו רואים הם יבעטו בסוכה ויצאו לאחר שהקב"ה יוציא חמה מנרתיקה  ורמז לכך מופיע  ביחזקאל פרק לח

(יט) וּבְקִנְאָתִ֥י בְאֵשׁ־עֶבְרָתִ֖י דִּבַּ֑רְתִּי אִם־לֹ֣א׀ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יִֽהְיֶה֙ רַ֣עַשׁ גָּד֔וֹל עַ֖ל אַדְמַ֥ת יִשְׂרָאֵֽל:

ואומר הרד"ק יחזקאל פרק כא על אש עברתי בפרק אחר

באש עברתי ר"ל אבעיר אש עברתי עליך כמו שנופחים באש להבעירו וכן תירגם יונתן באשתא פורענותי אתקיף עלך:

כלומר ניתן להבין שיחזקאל מדבר על השלב השני שבו הקב"ה מוציא חמה מנרתיקה ואז אומות העולם מבעטים ויוצאים מהסוכה .

ועוד רמז לדבר נאמר ביחזקאל פרק לט

(ז) וְאֶת־שֵׁ֨ם קָדְשִׁ֜י אוֹדִ֗יעַ בְּתוֹךְ֙ עַמִּ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וְלֹֽא־אַחֵ֥ל אֶת־שֵׁם־קָדְשִׁ֖י ע֑וֹד וְיָדְע֤וּ הַגּוֹיִם֙ כִּי־ אֲנִ֣י יְקֹוָ֔ק קָד֖וֹשׁ בְּיִשְׂרָאֵֽל:

ואומר בעל הטורים דברים פרק ב

ולא אחל את שם קדשי עוד (יחזקאל לט ז). זהו שדרשו (ע"ז כה א) שעמדה חמה למשה כמו שעמדה ליהושע. ומנלן דאיירי בעמידת חמה, דכתיב ואת שם קדשי אודיע ולא אחל את שם קדשי עוד, ובעמידת חמה נודע שם קדשו בכל הארץ (שם):

עמידת החמה היא הסימן לשם קודשו של הקב"ה והעמדת החמה  עשתה  את הברור מי הוא הקשור לשם קודשו של הקב"ה ומי לא .כלומר אותם אומות העולם שקבלו הזדמנות נוספת לקיים מצווה קלה ללא חסרון כיס בעטו בסוכה ברגע שהקב"ה הוציא  חמה מנרתיקה שהוא הסמל של מלכותו של הקב"ה בעולם . ורמז נוסף בנבואת יחזקאל לברור שיעשה בתוך עם ישראל כמו שאומרת הגמרא בעבודה זרה

וכל אחד מנתק מצותו והולך, שנאמר: ננתקה את מוסרותימו [וגו'], והקב"ה יושב ומשחק, שנאמר: יושב בשמים ישחק [וגו']. א"ר יצחק: אין לו להקב"ה שחוק אלא אותו היום בלבד.

אומר הנביא יחזקאל פרק לט

(כב) וְיָֽדְעוּ֙ בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֔ל כִּ֛י אֲנִ֥י יְקֹוָ֖ק אֱלֹֽהֵיהֶ֑ם מִן־הַיּ֥וֹם הַה֖וּא וָהָֽלְאָה:

וכדי להבין את המשמעות של בית ישראל אומר הנביא ישעיהו פרק מו

(ג) שִׁמְע֤וּ אֵלַי֙ בֵּ֣ית יַעֲקֹ֔ב וְכָל־שְׁאֵרִ֖ית בֵּ֣ית יִשְׂרָאֵ֑ל הַֽעֲמֻסִים֙ מִנִּי־בֶ֔טֶן הַנְּשֻׂאִ֖ים מִנִּי־רָֽחַם:

ולמה כל כך מדגיש הנביא את נושא בית ישראל העמסים מני בטן כי מי ששיך לעם ישראל הם אלו שלאחר מתן תורה מי שנולד לעם ישראל ושייך לעם ישראל למד בבטן אימו את התורה כולה כמו שאומר התלמוד בבלי מסכת נדה דף ל עמוד ב

ונר דלוק לו על ראשו וצופה ומביט מסוף העולם ועד סופו, שנאמר בהלו נרו עלי ראשי לאורו אלך חשך. ואל תתמה, שהרי אדם ישן כאן ורואה חלום באספמיא. ואין לך ימים שאדם שרוי בטובה יותר מאותן הימים, שנאמר מי יתנני כירחי קדם כימי אלוה ישמרני, ואיזהו ימים שיש בהם ירחים ואין בהם שנים - הוי אומר אלו ירחי לידה. ומלמדין אותו כל התורה כולה, שנאמר ויורני ויאמר לי יתמך דברי לבך שמור מצותי וחיה, ואומר בסוד אלוה עלי אהלי. מאי ואומר? וכי תימא נביא הוא דקאמר - ת"ש: בסוד אלוה עלי אהלי. וכיון שבא לאויר העולם - בא מלאך וסטרו על פיו, ומשכחו כל התורה כולה, שנאמר לפתח חטאת רובץ.

ומה עם הגרים שהנשמה שלהם היית במעמד הר סיני והם חלק בלתי נפרד מעם ישראל ? כמו ששואלת הגמרא בתלמוד בבלי מסכת שבת דף קמו עמוד א

אמר ליה רב אחא בריה דרבא לרב אשי: גרים מאי? - אמר ליה: אף על גב דאינהו לא הוו, מזלייהו הוו, דכתיב את אשר ישנו פה עמנו עמד היום לפני ה' אלהינו ואת אשר איננו פה וגו'.

וצריך להגיד שגם מי שהמזל שלו היה במעמד הר סיני בא מלאך ומלמד אותו את כל התורה כולה והוא יהיה בעתיד חלק מעם ישראל אבל אותם גרים גרורים שלא שייכים לעם ישראל והצטרפו אליה מתוך אינטרס ולא באמת רוצים להיות חלק מעם ישראל בזמן של המלחמה השנייה כמו שכתוב ביחזקאל ינתקנו מרצונם ואז מי שיישאר יהיה רק מבית ישראל כלומר שלמד בבטן אימו את כל התורה כולה .

לסיכום ניתן להבין מנבואת זכריה יחזקאל ודניאל שיהיו שני מלחמות גוג ומגוג כאשר ההבדל בניהם יהיה 45 יום או 45 שנה שבו יתכסה המשיח מלחמה אחת שבו אומות העולם יקבלו עליהם מצוות סוכה ובמלחמה השנייה לאחר שהקב"ה יוציא חמה מנרתיקה יבעטו אומות העולם בסוכה והגרים הגרורים יצאו מתוך עם ישראל ומי שיישאר יהיה רק מבית ישראל  העמסים מני בטן מני רחם .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה