4.10.2017

סוכות מה הקשר בן תפילות ראש השנה ויום הכיפורים להפטרה של סוכות ? מה ההבנה "בתן פחדך" "ואימתך" ? מתי הקב"ה מכבה את המאורות ? למה היה מכת חושך ביציאת מצרים וכיצד זה קשור להפטרה של סוכות ? למה אומות העולם ישתחוו לקב"ה ? האם העולם יתגלגל לתהו ובהו לפני יום הדין הגדול? ‏י"ד/תשרי/תשע"ח

בס"ד
סוכות מה הקשר בן תפילות ראש השנה ויום הכיפורים להפטרה של סוכות ? מה ההבנה "בתן פחדך" "ואימתך" ? מתי הקב"ה מכבה את המאורות ? למה היה מכת חושך ביציאת מצרים וכיצד זה קשור להפטרה של סוכות ? למה אומות העולם ישתחוו לקב"ה ?  האם העולם יתגלגל לתהו ובהו לפני יום הדין הגדול? ‏י"ד/תשרי/תשע"ח

האם יש קשר בן סוכות לתפילות של ראש השנה ויום הכיפורים  ? בזמנו כתבתי על זה ועכשיו אני רוצה לבחון את זה בזוית חדשה מול ההפטרה של סוכות .

תמיד היה לי קצת קשה נושא התוספת של התפילה בראש השנה של תן פחדך מה הכוונה שהקב"ה ייתן פחד על כל מעשיו ואימה על כל מה שבראת

וּבְכֵן תֵּן פַּחְדְּךָ ה' אֱלהֵינוּ עַל כָּל מַעֲשֶׂיךָוְאֵימָתְךָ עַל כָּל מַה שֶּׁבָּרָאתָ. וְיִירָאוּךָ כָּל הַמַּעֲשִׂים וְיִשְׁתַּחֲווּ לְפָנֶיךָ כָּל הַבְּרוּאִים. וְיֵעָשׂוּ כֻלָּם אֲגֻדָּה אֶחָת, לַעֲשׂות רְצונְךָ בְּלֵבָב שָׁלֵם. שֶׁיָּדַעְנוּ ה' אֱלהֵינוּ שֶׁהַשָּׁלְטָן לְפָנֶיךָ. עז בְּיָדְךָ וּגְבוּרָה בִּימִינֶךָ. וְשִׁמְךָ נורָא עַל כָּל מַה שֶּׁבָּרָאתָ:
וּבְכֵן תֵּן כָּבוד לְעַמֶּךָ, תְּהִלָּה לִירֵאֶיךָוְתִקְוָה טובָה לְדורְשֶׁיךָ. וּפִתְחון פֶּה לַמְיַחֲלִים לָךְ. שִׂמְחָה לְאַרְצָךְ. שָׂשׂון לְעִירָךְ. וּצְמִיחַת קֶרֶן לְדָוִד עַבְדָּךְ. וַעֲרִיכַת נֵר לְבֶן יִשַׁי מְשִׁיחֶךָ, בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ:
וּבְכֵן צַדִּיקִים יִרְאוּ וְיִשְׂמָחוּוִישָׁרִים יַעֲלזוּ. וַחֲסִידִים בְּרִנָּה יָגִילוּ. וְעולָתָה תִקְפּץ פִּיהָ. וְהָרִשְׁעָה כֻלָּהּ בֶּעָשָׁן תִּכְלֶה. כִּי תַעֲבִיר מֶמְשֶׁלֶת זָדון מִן הָאָרֶץ

והשנה נתבהר לי העניין יותר ומתוך ההבנה הזאת הקשר להפטרה של סוכות הרבה יותר מובנת .

וכך כתוב בהפטרה בזכריה פרק יד

(ו) וְהָיָ֖ה בַּיּ֣וֹם הַה֑וּא לֹֽא־יִהְיֶ֣ה א֔וֹר יְקָר֖וֹת יקפאון וְקִפָּאֽוֹן:

(ז) וְהָיָ֣ה יוֹם־אֶחָ֗ד ה֛וּא יִוָּדַ֥ע לַיקֹוָ֖ק לֹא־י֣וֹם וְלֹא־לָ֑יְלָה וְהָיָ֥ה לְעֵֽת־עֶ֖רֶב יִֽהְיֶה־אֽוֹר:

(ח) וְהָיָ֣ה׀ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יֵצְא֤וּ מַֽיִם־חַיִּים֙ מִיר֣וּשָׁלִַ֔ם חֶצְיָ֗ם אֶל־הַיָּם֙ הַקַּדְמוֹנִ֔י וְחֶצְיָ֖ם אֶל־הַיָּ֣ם הָאַחֲר֑וֹן בַּקַּ֥יִץ וּבָחֹ֖רֶף יִֽהְיֶֽה:

(ט) וְהָיָ֧ה יְקֹוָ֛ק לְמֶ֖לֶךְ עַל־כָּל־הָאָ֑רֶץ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יִהְיֶ֧ה יְקֹוָ֛ק אֶחָ֖ד וּשְׁמ֥וֹ אֶחָֽד:

התוספת הזאת בראש השנה ויום הכיפורים מדבר על הרגע בו כל העולם יכיר את הקב"ה בדיוק כמו שכתוב בזכריה

(ט) וְהָיָ֧ה יְקֹוָ֛ק לְמֶ֖לֶךְ עַל־כָּל־הָאָ֑רֶץ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יִהְיֶ֧ה יְקֹוָ֛ק אֶחָ֖ד וּשְׁמ֥וֹ אֶחָֽד:

ומה שהיה לי קשה האם הקב"ה ייתן בליבנו כזה פחד והכוונה לעם ישראל שנקראים מעשיו או אימה על כל אומות העולם שנקראים ברואיו שיהיו מוכרחים להבין כי הקב"ה הוא יחיד בעולם הוא ברא את העולם ואין אלוקים אחרים חוץ ממנו לכאורה זה אותו תהליך שקרה במעמד הר סיני בו כפה הקדוש ברוך הוא הר כגיגית והכריח את עם ישראל לקבל את התורה . ההבנה הזאת תמיד היית קשה לי כי אם התהליך של ההבנה שהקב"ה יחיד בעולמו באה בכפיה ע"י הקב"ה הרי יכול הקב"ה מראש לברוא אותנו מלאכים והמלאכים שמכירים את הקב"ה ללא פקפוק למה צריך את כל התהליך של בריאת העולם נתינת בחירה חופשית כדי שבסוף הקב"ה יכפה עלינו הר כגיגית? עד שהבנתי השנה לאחר מחשבה נוספת כי הבקשה שלנו תן פחדך ואימתך זה הבקשה שלנו שלאחר כל הזמן של ההתמודדות שלנו בעולם הזה מתוך בחירה חופשית ומתוך הסתר פנים יגיע הרגע בו הקב"ה יגלה את העולם כפי שהוא . כלומר יגיע רגע שבו הקב"ה ייתן אור בעולם שבו נראה את העולם כפי שהוא כפי שכתוב בזכריה

וְהָיָ֣ה יוֹם־אֶחָ֗ד ה֛וּא יִוָּדַ֥ע לַיקֹוָ֖ק לֹא־י֣וֹם וְלֹא־לָ֑יְלָה וְהָיָ֥ה לְעֵֽת־עֶ֖רֶב יִֽהְיֶה־אֽוֹר

כלומר יהיה רגע מסוים שבו אחרי אלפי שנים של התמודדות שלנו מול העולם מתוך בחירה חופשית מתוך לחימה ביצר הרע על ידי היצר הטוב  יגיע רגע של הסיכום של התחלת התהליך לקראת יום הדין הגדול שבו אנחנו מבקשים שהקב"ה יגלה את עצמו ויפסיק את ההסתר פנים בו אנחנו חיים ואז כל אחד ואחד יבין מתוך הראיה שלו מה הוא הצליח להשיג עד עכשיו . כלומר הבקשה של תן פחדך ואימתך איננו בקשה לכפות עלינו הר כגיגית אלה להגיע לרגע שבו יתחיל התהליך לקראת  יום הדין הגדול וכל אחד ואחד יבין היכן הוא נמצא לאחר כל המאמצים של אלפי השנים של ההתמודדות בעולם עם בחירה חופשית .

ובאותו הרגע יהיה לנו ברור שהקב"ה הוא היחיד בעולם אבל כל אחד ואחד יראה אותו לפי דרגתו שהגיע . וכאשר יגיע הרגע הזה אנחנו רואים הבדלה עצומה בן עם ישראל לאומות העולם . עם ישראל יגיע לדרגה בו הדרגה שיגיע אליו הוא פחד אבל המשמעות של הפחד  זה  וְיִירָאוּךָ כָּל הַמַּעֲשִׂים  כלומר עם ישראל יגיע לדרגה בו הוא "יראה "  את הקב"ה אבל אומות העולם שיגיעו לדרגה נמוכה יותר דרגה של "אימה"  הם לא יוכלו לראות את הקב"ה ולכן הדבר היחיד שהם יוכלו לעשות זה וְיִשְׁתַּחֲווּ לְפָנֶיךָ כָּל הַבְּרוּאִים כלומר מתוך חוסר היכולת שלהם לראות את הקב"ה הדבר היחידי שהם יוכלו זה להשתחוות לקב"ה כלומר לדעת שהוא קיים לא לראות אותו אבל להבין את הנוכחות שלו ולהשתחוות לו . ואז כל העולם יהיה אגודה אחת כל אחד לפי דרגתו  וְיֵעָשׂוּ כֻלָּם אֲגֻדָּה אֶחָת, לַעֲשׂות רְצונְךָ בְּלֵבָב שָׁלֵם  .

 

וגם בתוך עם ישראל יהיו דרגה של ראית הקב"ה

וּבְכֵן צַדִּיקִים יִרְאוּ וְיִשְׂמָחוּוִישָׁרִים יַעֲלזוּ. וַחֲסִידִים בְּרִנָּה יָגִילוּ 

כלומר כל אחד לפי דרגתו יראה את הקב"ה ולפי דרגתו יהיו המעשים שלו

צַדִּיקִים יִרְאוּ וְיִשְׂמָחוּ  כלומר התוצאה של הראיה של הצדיקים יהיה שמחה וִישָׁרִים יַעֲלזוּ ישרים שהם דרגה יותר גבוהה יעלוזו שזה פעולה בדרגה גבוהה יותר מאשר שימחה וַחֲסִידִים בְּרִנָּה יָגִילוּ  וכך חסידים שהם בדרגת ראיה יותר גבוהה של המציאות ברינה יגילו שזה דרגה יותר גבוהה מיעלוזו .

כלומר מה שאנחנו מבקשים מהקב"ה שיגיע הרגע שבו יתחיל התהליך לקראת  יום הדין הגדול שבו כבודו של הקב"ה יתגלה ואז המציאות האמיתית תתגלה בעולם וכל אחד ואחד יוכל לראות את מה שהצליח להשיג עד אותו הרגע  הזה מתוך בחירה אישית . ובאותו הרגע שבו המציאות האמיתית תתגלה עולם השקר לא יוכל יותר להתקיים מול האמת ולכן כתוב וְעולָתָה תִקְפּץ פִּיהָ. כלומר היצר הרע לא יוכל לדבר מול האמת ולכן הדבר היחידי שיוכל לעשות זה לקפוץ את פיהו כלומר לשתוק ובאותו הרגע שבו עולם השקר לא יוכל לדבר הוא לא יכול יותר להתקיים וְהָרִשְׁעָה כֻלָּהּ בֶּעָשָׁן תִּכְלֶה  כי הרשעה בעולם האמיתי לא יכולה להתקיים רק בעולם של הסתר פנים היא יכולה להתקיים כדבר לא ממשי כמו עשן וברגע שהאמת תתגלה היא תתפזר כעשן שהוא רק היסח הדעת דבר לא מציאותי דבר זמני ולכן תַעֲבִיר מֶמְשֶׁלֶת זָדון מִן הָאָרֶץ 

ובו נראה את התהליך הזה שיתרחש לקראת יום  הדין הגדול וננסה לראות האם יש דמיון לתהליך שקרה בזמן יציאת מיצרים שבו התרחש תהליך דומה של מעבר ממציאות  של הסתר פנים למציאות של התגלות של הקב"ה בעולם וקבלת התורה . כתוב בהפטרה

(ו) וְהָיָ֖ה בַּיּ֣וֹם הַה֑וּא לֹֽא־יִהְיֶ֣ה א֔וֹר יְקָר֖וֹת יקפאון וְקִפָּאֽוֹן:

(ז) וְהָיָ֣ה יוֹם־אֶחָ֗ד ה֛וּא יִוָּדַ֥ע לַיקֹוָ֖ק לֹא־י֣וֹם וְלֹא־לָ֑יְלָה וְהָיָ֥ה לְעֵֽת־עֶ֖רֶב יִֽהְיֶה־אֽוֹר:

ואומר המלבי"ם זכריה פרק יד פסוק ו

(ו) והיה ביום ההוא לא יהיה אור. ר"ל שאז יחדל אור השמש והירח מלהאיר בעולם, כמ"ש (ישעי' ס') לא יהיה לך עוד השמש לאור יומם וכו' והיה לך ה' לאור עולם, ולא יהיה במציאות אור גשמי, לא אור יקרות ולא אור קפאון, ר"ל לא אור השמש שהוא אור עצמי אור יקר, ולא אור הירח וכוכבים שהם רק מקבלים האור שצף על כדורם המקשי ע"י השמש שמכה עליהם והאור חוזר, כי לא ימצא אור גשמי כלל:

כלומר תחילת תהליך השינוי יתחיל ממצב של חושך כלומר ממצב של אור יום וחושך למצב של חושך

ומתוך החושך יגיע האור לעולם אבל לא אותו אור של השמש כי אור לא גשמי אור רוחני אותו אור שנברא ביום הראשון ונגנז לעתיד לבוא

מלבי"ם זכריה פרק יד פסוק ז

(ז) והיה יום אחד. לא יהיה היום חלוק ליום ולילה לבקר וצהרים ועת ערב, שזה רק בעת שישמשו המאורות הגשמיים, אבל אז יהיה יום אחד מדובק כולו יום, והוא יודע שהוא לה' שאורו מיוחס לה' לא לשמש וריח ומאורות רק באורו נראה אור, וע"כ יהיה לא יום ולא לילה ששמות יום ולילה יקראו מצד הארת האור הגשמי שזורח ושוקע, אבל האור שיהיה אז יהיה אור תמידי בלתי משתנה כלל לא זורח ושוקע ולא יצדקו עליו שמות יום ולילה, והיה לעת ערב יהיה אור, שהשמש הגשמי תערב ותשקע ואז יתחיל האור העיקרי להאיר שהוא אור ה', והיא מליצה נפלאה שיתבטל ההארה והשפע היוצא מאת המאורות וה' בעצמו ובכבודו יאיר וינהיג וימשול בשפע תמידית בלתי משתנה, עד שלא יהיה חשך וצרה כלל וסילוק השפע והמעטתה כמו שמוכרח בהנהגה הטבעיית הבא בסבת המערכת שהם עולים ויורדים ומחייבים שנוים טובים ורעים, כי אז יהיה רק אור וטוב ושלום והצלחה:

כלומר תהליך השינוי מעולם של הסתר לעולם של גילוי הוא קודם כל על ידי חושך שבו יפסיקו האור והחושך של עולם ההסתר ואז  ויהיה חושך ואז יגיע אור אחר אור קבוע שייתן לנו לראות את המציאות כפי שהיא אור רוחני שבו נוכל לראות את העולם האמיתי . ואת הקשר למכת החושך במצרים עושה האלשיך על זכריה פרק יד פסוק ו

(ו) והיה ביום ההוא. לא יהיה אור כולל כי אם יקרות וקפאון, שיקרם כ"י כאשר עשה ה' בצאת ישראל ממצרים שויהי הענן והחשך ויאר את הלילה, וכענין מכת החשך שלכל בני ישראל לבדם היה אור במושבותם של מצרים, אבל למצריים היה קפאון שהיה חשך נקפה עב ממש, שהיושב לא היה יכול לעמוד כו', כך בזמן ההוא יהיו יקרות ויהיה קפאון יקרות אור לישראל, וקפאון לרודפים אחריהם לבל יצאו מתוך הגיא, עד תדבקם הרעה ומתו בו כמדובר:

וכבר כתבתי בעבר שיציאת מצרים זה גלגול העולם למצב של תוהו ובהו ובריאת העולם מחדש עם קבלת התנאי של יש תורה יש עולם אין תורה אין עולם וגם כאן באחרית הימים שוב יהיה מצב של גלגול העולם לתוהו ובהו שזה מצב החושך ובריאת עולם חדש עם אור שייתן לברואים לראות ולהבין את העולם כפי שהוא . וכך כתוב במדרש תנחומא (בובר) פרשת חקת

[כד] ויקחו אליך (במדבר יט ב). אמר ר' יוסי בר חנינא א"ל הקדוש ברוך הוא למשה, לך אני מגלה טעמו של פרה, אבל לאחרים חקה, אמר רב הונא כתיב כי אקח מועד אני מישרים אשפוט (תהלים עה ג), וכתיב והיה ביום ההוא לא יהיה אור יקרות וקפאון (זכריה יד ו), דברים המכוסים מכם בעולם הזה, עתידים להיות צפים לכם לעולם הבא, כהדין סמיא דצפי, דכתיב והולכתי עורים בדרך לא ידעו [וגו'] אשים מחשך לפניהם לאור

וברור שכאשר צריך לברוא עולם חדש צריך להגיע למצב הבסיס של תוהו ובהו ואז לברוא עולם חדש ולכן גם ביציאת מצרים המכה לפני מכת הבכורות היה חושך כלומר מצב זהה למצב של תוהו ובהו ומתוך התוהו ובהו נברא העולם חדש וכך כתוב על מכת החושך

הכתב והקבלה שמות פרשת בא פרק י פסוק כג

לכן אמר רנ"ו באמת התורה סתמה דברי', אבל בקבלה הדבר מפורש, כי המשורר אמר (תהלים ע"ח) ישלח בם חרון אפו עברה וזעם וצרה משלחת מלאכי רעים, ענין משלחת מלאכי רעים שאמר המשורר הוא בעצמו מה שאמר בספר חכמת שלמה (פ' י"ז), וישמו ויבהלו מאד ויחרדו מתמונות זרות קולות שונות המו סביבותיהם להפחידם ומלאכי רעים זועפי פנים נראו למו, הנה נחרדו מחזיונות זרות שראו והם מראות משונות שנראו למו להבעיתם, ומזה יצא לבם מרוב פחד אפס כחם עד שלא יכלו להתנועע ממקומם, כמו שיקרה לאדם נבהל משואת פתאום כי תבואנו, שלא ימוש ממקומו מרוב חרדת לב, ולכן לא קמו איש מתחתיו כל זמן החשך כי לא קם באיש רוח, עכ"ד.

וכך נראה ממש דומה מה שכתוב בזכריה פרק יד

(יב) וְזֹ֣את׀ תִּֽהְיֶ֣ה הַמַּגֵּפָ֗ה אֲשֶׁ֨ר יִגֹּ֤ף יְקֹוָק֙ אֶת־כָּל־הָ֣עַמִּ֔ים אֲשֶׁ֥ר צָבְא֖וּ עַל־יְרוּשָׁלִָ֑ם הָמֵ֣ק׀ בְּשָׂר֗וֹ וְהוּא֙ עֹמֵ֣ד עַל־רַגְלָ֔יו וְעֵינָיו֙ תִּמַּ֣קְנָה בְחֹֽרֵיהֶ֔ן וּלְשׁוֹנ֖וֹ תִּמַּ֥ק בְּפִיהֶֽם:

(יג) וְהָיָה֙ בַּיּ֣וֹם הַה֔וּא תִּֽהְיֶ֧ה מְהֽוּמַת־יְקֹוָ֛ק רַבָּ֖ה בָּהֶ֑ם וְהֶחֱזִ֗יקוּ אִ֚ישׁ יַ֣ד רֵעֵ֔הוּ וְעָלְתָ֥ה יָד֖וֹ עַל־ יַ֥ד רֵעֵֽהוּ:

וגם בהפטרה יש רמז למצב של תוהו ובהו מְהֽוּמַת־יְקֹוָ֛ק רַבָּ֖ה 

וכך כתוב במכת החושך בשמות פרק י

(כג) לֹֽא־רָא֞וּ אִ֣ישׁ אֶת־אָחִ֗יו וְלֹא־קָ֛מוּ אִ֥ישׁ מִתַּחְתָּ֖יו שְׁלֹ֣שֶׁת יָמִ֑ים וּֽלְכָל־בְּנֵ֧י יִשְׂרָאֵ֛ל הָ֥יָה א֖וֹר בְּמוֹשְׁבֹתָֽם:

כלומר לאחר כיבוי המאורות מגיע רגע של גילוי על ידי אור רוחני שמאיר את עולם האמת וכאשר הקב"ה מתגלה בעולם וכל אחד ואחד לפי דרגתו רואה את העולם על ידי פחד או אימה כלומר מתוך החיסרון שלו ומי שהגיע לדרגה גבוהה רואה אור לפי דרגתו .

וגם כשהיה מבול "( כתבתי על זה בעבר ) יש את  גלגול העולם לתוהו ובהו ובריאה מחדש של העולם וגם שם היה מצב של חושך כמו שכתוב בבראשית פרק ח

(כב) עֹ֖ד כָּל־יְמֵ֣י הָאָ֑רֶץ זֶ֡רַע וְ֠קָצִיר וְקֹ֨ר וָחֹ֜ם וְקַ֧יִץ וָחֹ֛רֶף וְי֥וֹם וָלַ֖יְלָה לֹ֥א יִשְׁבֹּֽתוּ:

ואומר רש"י בראשית פרשת נח פרק ח פסוק כב

ויום ולילה לא ישבתו - מכלל ששבתו כל ימות המבול, שלא שמשוט המזלותי ולא ניכר בין יום ובין לילה:

לא ישבתו - לא יפסקו כל אלהכ מלהתנהג כסדרן:

וגם מצב של תוהו ובהו כמו שכתוב בראשית פרק ז

(יא) בִּשְׁנַ֨ת שֵׁשׁ־מֵא֤וֹת שָׁנָה֙ לְחַיֵּי־נֹ֔חַ בַּחֹ֙דֶשׁ֙ הַשֵּׁנִ֔י בְּשִׁבְעָֽה־עָשָׂ֥ר י֖וֹם לַחֹ֑דֶשׁ בַּיּ֣וֹם הַזֶּ֗ה נִבְקְעוּ֙ כָּֽל־מַעְיְנֹת֙ תְּה֣וֹם רַבָּ֔ה וַאֲרֻבֹּ֥ת הַשָּׁמַ֖יִם נִפְתָּֽחוּ:

כלומר כל בריאה מחדש של העולם מצריכה כיבוי המאורות וגלגול העולם לתהו ובהו כמו שהיה במבול כמו שהיה ביציאת מצרים וכמו שיהיה לעתיד לבא כמו שכתוב בהפטרה  .ואז נברא עולם חדש שבו מתגלה הקב"ה בעולם ובהפטרה כתוב על אומות העולם כמו שאנחנו מתפללים בראש השנה ויום הכיפורים שיגיעו וישתחוו לקב"ה כלומר  הכרה והבנה נמוכה יותר של הקב"ה

כמו שכתוב  בזכריה פרק יד

(טז) וְהָיָ֗ה כָּל־הַנּוֹתָר֙ מִכָּל־הַגּוֹיִ֔ם הַבָּאִ֖ים עַל־יְרֽוּשָׁלִָ֑ם וְעָל֞וּ מִדֵּ֧י שָׁנָ֣ה בְשָׁנָ֗ה לְהִֽשְׁתַּחֲוֹת֙ לְמֶ֙לֶךְ֙ יְקֹוָ֣ק צְבָא֔וֹת וְלָחֹ֖ג אֶת־חַ֥ג הַסֻּכּֽוֹת:

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה