13.1.2017

פרשת ויחי למה מלאכי השרת לא יכלו להחליט על בריאת העולם ? כיצד נברא העולם ? מה הקשר לחוק אי הודאות בפיסיקה קוונטית ? מה הקשר לחסד ואמת ? מה הקשר לעולם סימטרי ? ‏ט"ו/טבת/תשע"ז

בס"ד
פרשת ויחי  למה מלאכי השרת לא יכלו להחליט על בריאת העולם ? כיצד נברא העולם ? מה הקשר לחוק אי הודאות  בפיסיקה קוונטית  ? מה הקשר לחסד ואמת ? מה הקשר לעולם סימטרי ? ‏ט"ו/טבת/תשע"ז

כתוב בבראשית פרק מז

(כט) וַיִּקְרְב֣וּ יְמֵֽי־יִשְׂרָאֵל֘ לָמוּת֒ וַיִּקְרָ֣א׀ לִבְנ֣וֹ לְיוֹסֵ֗ף וַיֹּ֤אמֶר לוֹ֙ אִם־נָ֨א מָצָ֤אתִי חֵן֙ בְּעֵינֶ֔יךָ שִֽׂים־נָ֥א יָדְךָ֖ תַּ֣חַת יְרֵכִ֑י וְעָשִׂ֤יתָ עִמָּדִי֙ חֶ֣סֶד וֶאֱמֶ֔ת אַל־נָ֥א תִקְבְּרֵ֖נִי בְּמִצְרָֽיִם:

כתוב בתהלים פרק פה פסוק יא

חֶֽסֶד־וֶאֱמֶ֥ת נִפְגָּ֑שׁוּ צֶ֖דֶק וְשָׁל֣וֹם נָשָֽׁקוּ:

ועל כך כותב  הבראשית רבה (וילנא) פרשת בראשית פרשה ח

ה א"ר סימון בשעה שבא הקדוש ברוך הוא לבראת את אדם הראשון, נעשו מלאכי השרת כיתים כיתים, וחבורות חבורות, מהם אומרים אל יברא, ומהם אומרים יברא, הה"ד (תהלים פה) חסד ואמת נפגשו צדק ושלום נשקו, חסד אומר יברא שהוא גומל חסדים, ואמת אומר אל יברא שכולו שקרים, צדק אומר יברא שהוא עושה צדקות, שלום אומר אל יברא דכוליה קטטה, מה עשה הקדוש ברוך הוא נטל אמת והשליכו לארץ הה"ד (דניאל ח) ותשלך אמת ארצה, אמרו מלאכי השרת לפני הקדוש ברוך הוא רבון העולמים מה אתה מבזה תכסיס אלטיכסייה שלך, תעלה אמת מן הארץ, הדא הוא דכתיב (תהלים פה) אמת מארץ תצמח, רבנן אמרי לה בשם ר' חנינא בר אידי ורבי פנחס ורבי חלקיה בשם רבי סימון אמר, מאד, הוא אדם, הה"ד וירא אלהים את כל אשר עשה והנה טוב מאד, והנה טוב אדם, ר' הונא רבה של צפורין אמר עד שמלאכי השרת מדיינין אלו עם אלו ומתעסקין אלו עם אלו בראו הקדוש ברוך הוא, אמר להן מה אתם מדיינין כבר נעשה אדם.

יש לנו כאן תאור של בריאת העולם כאשר יש דיון של המלאכים שברא הקב"ה שדנים האם לברא את העולם . והתיאור הזה מלמד אותנו שיש כאן חוסר יכולת של המלאכים להחליט על בריאת העולם והאדם . יש כאן מעין סימטריה בו יש  כוחות מנוגדים ושווים .

חסד מול אמת צדק מול שלום כלומר יש מעין סימטריה שלא ניתנת לשבירה והיחיד שיכול לשבור אותה זה הקב"ה שנאמר "אמר להן מה אתם מדיינין כבר נעשה אדם"

וגם כך כותב התלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף לח עמוד ב

 בשעה שבקש הקדוש ברוך הוא לבראות את האדם, ברא כת אחת של מלאכי השרת, אמר להם: רצונכם, נעשה אדם בצלמנו? אמרו לפניו: רבונו של עולם, מה מעשיו? אמר להן: כך וכך מעשיו, אמרו לפניו: רבונו של עולם +תהלים ח'+ מה אנוש כי תזכרנו ובן אדם כי תפקדנו, הושיט אצבעו קטנה ביניהן ושרפם. וכן כת שניה. כת שלישית אמרו לפניו: רבונו של עולם, ראשונים שאמרו לפניך - מה הועילו? כל העולם כולו שלך הוא, כל מה שאתה רוצה לעשות בעולמך - עשה.

כלומר גם אחרי שברא הקב"ה את מלאכי השרת לא היה בכוחם לברוא את העולם והיחידי שיכול לברוא את האדם והעולם זה הקב"ה . עולם שנמצא בשיווי משקל מלא בעצם לא יכול להיות קיים והיחיד שיכול להוציא את העולם משיווי משקל ולברא את האדם זה הקב"ה

ומכאן נעבור להבנה של חוקי הפיסיקה כיום וכך כתוב בויקיפדיה על חוק נתר

"משפט נתר הוא משפט חשוב בפיזיקה תאורטית הקושר בין סימטריות של מערכת פיזיקלית וחוקי שימור שהיא מקיימת.

למשפט נתר חשיבות גדולה בפיזיקה תאורטית. המשפט קושר בין כל חוקי השימור הפיזיקליים (כולם נובעים בעצם מאותה סיבה בסיסית - סימטריה). יתירה מזו, חוקי השימור הבסיסיים והחשובים (אנרגיה, תנע, תנע זוויתי) נובעים בעצם מהנחות מאוד בסיסיות ואינטואיטיביות - ההומוגניות והאיזוטרופיות של חוקי הפיזיקה"

כלומר העולם הוא סימטרי ולכן מקיים כמה וכמה חוקי שימור

חוק שימור האנרגיה הנובע מסימטריה להזזה בזמן



    כיול  חוק שימור המטען החשמלי הנובע מסימטרית

ולפיזיקאים יש את אותו בעיה אם העולם הוא סימטרי כיצד נברא העולם ?

יש בפיזיקה המודרנית הבנה של מצב שנקרא מצב של ריק או מצב יסוד וכך כתוב :

תורת השדות הקוונטית, מצב היסוד  (המצב בעל האנרגיה הנמוכה ביותר) מכונה מצב הוואקום כיוון שבמצב זה אין חלקיקים.

גם ריק תאורטי איננו באמת ריק, הוא רוחש פעילות של זוגות חלקיקים ואנטי חלקיקים שנוצרים יש מאין ומיד מאיינים זה את זה תוך פליטת אנרגיה. החלקיקים כביכול "לווים" אנרגיה מתוך הריק ומחזירים אותה בפרק זמן שמותר לפי עקרון האי-ודאות, וממוצע האנרגיה של הוואקום נשאר אפס. בגלל משך חייהם הקצר חלקיקים אלה נקראים חלקיקים וירטואליים. התופעה נקראת "תנודות קוונטיות", והיא באה לידי ביטוי באפקט קזימיר.

כלומר הפיזיקה המודרנית מוכיחה שיש מצבים שלא נשמרים בהם חוקי הסימטריה אבל מצב כזה יכול להיות לזמן קצר מאוד כך שאם מסתכלים על טווחי זמנים גדולים חוקי השימור נשמרים אבל בזמנים קצרים יש מצבים שבו יכולים חלקיקים להיברא יש מאין להפר את חוקי השימור אבל כמו שהם נבראים הם נעלמים וסה"כ חוקי השימור נשמרים .

וכך מתאר פילוסוף אלמוני את יצירת היקום לפי דעתו

"ומה קרה לפני כן? אף אחד לא ממש יודע ולכן נאלצים להסתפק בניחושים מושכלים. היקום כנראה היה סופר-סימטרי, מה שאומר שהכול נמצא בשיווי משקל מוחלט – כל החלקיקים, ארבע הכוחות המוכרים לנו והמרחב-זמן עצמם עדיין לא היו קיימים בפועל. כל מה שקיים הוא פוטנציאל בלבד, בעל סימטריה מושלמת.

אחרי זמן קצר להפליא, שנקרא זמן פלאנק (10 בחזקת מינוס 43 של שנייה) ), הסימטריה נשברת באופן ספונטני והפוטנציאל הופך לאנרגיה וחומר חלקיקים וכוחות נולדים. כל זה קורה בתוך פחות ממאיות מיליארדיות של שנייה, ואחריהן נוצרים קווארקים ולפטונים (אלקטרונים, נייטרינו וכו) "

 

התיאור הזה הוא בדיוק דומה לתיאור של המדרש של חז"ל . היה סימטריה של העולם ללא יכולת של מלאכי השרת להחליט  על בריאת  העולם ורק הקב"ה הוא היחידי שיכול לברוא את העולם כי הוא היחידי שיכול לשבור את הסימטריה  . וחוסר הסימטריה שהכניס בעולם יכול לתת לנו  את הכוח להתקיים בעולם עם זכות הבחירה  .  

ואותו סוד של חוסר סימטריה זה סוד ה  "הצימצום "  וסוד זה הינו סוד שלהבנתי לעולם לא נוכל להבין אותו כי הקב"ה הוא אין סופי ממלא את כל העולם כולו   ללא שום הגבלה לא בזמן לא במקום  והוא ברא  עולם שלכאורה יש בו מקום לבני אדם שניתן להם את היכולת לבחור בן טוב ורע כלומר בעולם ש"חסר " קצת מהקב"ה וכאורה להיות בעל כוח להתרומם מעל  החוקיות וזה משמעות של "צלם אלוקים " שנתן הקב"ה לאדם שיש לו איזה מידה כלשהיא של היכולת האלוקית לבחור ולהיות מעל החוקיות ואת זה לעולם לא נוכל להבין לאמיתו  נוכל להתקרב להבנה אבל לעולם לא נוכל להבין את זה כי היחידי שיכול להבין את זה הקב"ה   . כמו שכתוב בשמות פרק לג פסוק כ

וַיֹּ֕אמֶר לֹ֥א תוּכַ֖ל לִרְאֹ֣ת אֶת־פָּנָ֑י כִּ֛י לֹֽא־יִרְאַ֥נִי הָאָדָ֖ם וָחָֽי:

וזה המשמעות של חסד ואמת חסד עכשיו ואמת לעתיד לבא . צדק עכשיו ושלום שזה שלמות לעתיד לבא ובינתיים אנחנו בעולם של חוסר ודאות זמני שנותן לנו את היכולת להתקיים ואנחנו שואפים להגיע לשלום לעולם שבו נגיע לשלמות ויגמר חוסר הודאות אבל הדרך לשם נעשית על ידי המאמצים שלנו בעזרת התורה שהקב"ה נתן לנו .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה