7.10.2016

פרשת וילך מה המשמעות של אהבה ? מה ההבדל בן אהבה של הקב"ה לאהבה של האדם את הקב"ה ? מה ההבדל לאהבת רעך ? מהי אהבה שלמה ? מה הקשר של האבות לאהבה ? ומה הקשר לנו כבנים של האבות ? ‏ה'/תשרי/תשע"ז

בס"ד
פרשת וילך מה המשמעות של אהבה ?  מה ההבדל בן אהבה של הקב"ה לאהבה של האדם את הקב"ה ? מה ההבדל לאהבת רעך ? מהי אהבה שלמה ? מה הקשר של האבות לאהבה ? ומה הקשר לנו כבנים של האבות ? ‏ה'/תשרי/תשע"ז

אֲדנָי שְׂפָתַי תִּפְתָּח. וּפִי יַגִּיד תְּהִלָתֶךָ:
בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלהֵינוּ וֵאלהֵי אֲבותֵינוּ. אֱלהֵי אַבְרָהָם. אֱלהֵי יִצְחָק. וֵאלהֵי יַעֲקב. הָאֵל הַגָּדול הַגִּבּור וְהַנּורָא אֵל עֶלְיון. גּומֵל חֲסָדִים טובִים. וְקונֵה הַכּל וְזוכֵר חַסְדֵי אָבות. וּמֵבִיא גואֵל לִבְנֵי בְנֵיהֶם לְמַעַן שְׁמו בְּאַהֲבָה:

וצריך להבין את המשמעות וּמֵבִיא גואֵל לִבְנֵי בְנֵיהֶם לְמַעַן שְׁמו בְּאַהֲבָה:

מה המשמעות של האהבה ? מהי אהבה  של הקב"ה ?

וצריך להבין לפחות לפי השכל שהקב"ה נתן  לנו משהו  מהמהות של הקב"ה . וכדי להבין את המרחק בן הקב"ה לאדם כתוב בשמות פרק לג

(כ) וַיֹּ֕אמֶר לֹ֥א תוּכַ֖ל לִרְאֹ֣ת אֶת־פָּנָ֑י כִּ֛י לֹֽא־יִרְאַ֥נִי הָאָדָ֖ם וָחָֽי:

כי סופי לא יכול לראות אין סופי הם נמצאים "בשני מישורים " שונים לגמרי

ברור לכל שהקב"ה הוא יחידי כי המהות של הקב"ה שאין לו שום מגבלות ולכן לא יכול להיות לו מגבלה של מקום או זמן או כל מגבלה אחרת כי אם יש עליו איזה מגבלה מכל סוג שהוא מיד נישאל מי שם עליו את המגבלה ?  ורק השאלה הזאת מבטלת מיד את יחודו  של הקב"ה . ולכן גם לא יכול להיות קב"ה נוסף כי לא יכול להיות שני אין סוף וגם לא בשיתוף כי שיתוף מגביל את הקב"ה ולכן זה נקרא עבודה זרה . וכך כתוב באוצר מדרשים

כל העולם יודעים שאתה ה' אחד יחיד בעולמך ואין זולתך ואין דומה לך, אתה בראת עליונים ותחתונים, אתה הוא ראשון ואתה הוא אחרון, ומי יוכל למלל גבורותיך,

ומתוך זה ניתן לדעת שבאמת קיום העולם לא מועיל לקב"ה לא נותן לו כל יתרון כי מי שהוא שלם ואין סופי לא יכול להיות שיש לו איזה צורך ולכן קיום העולם לא נובע מאיזה צורך חס וחלילה של הקב"ה ולכן המסקנה היחידה האפשרית שהיא נובעת מתוך אהבה שלמה שלא באה מתוך צורך ובאה מתוך אהבה טהורה  ומלאה . וכך כתוב במשנה מסכת אבות פרק ה

[*] כל אהבה שהיא תלויה בדבר בטל דבר בטלה אהבה ושאינה תלויה בדבר אינה בטלה לעולם

כלומר בריאת  העולם היא לפי ההבנה שלי נובעת מתוך אהבה שלא תלויה בדבר ולכן היא תתקיים לעולם לפחות מבחינת נקודת ההבנה שלנו את הקב"ה .

אבל לעולם שני צדדים האחד של בריאת העולם והשני זה האדם שהעולם נברא בשבילו ונאמר בתלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף לז עמוד א

ומלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא טבע כל אדם בחותמו של אדם הראשון - ואין אחד מהן דומה לחבירו. לפיכך כל אחד ואחד חייב לומר: בשבילי נברא העולם.

הקב"ה לכאורה נתן לכל אדם ואדם חלק מסוים שהוא חלק אלוקי כמו שכתוב בראשית פרק א

(כז) וַיִּבְרָ֨א אֱלֹהִ֤ים׀ אֶת־הָֽאָדָם֙ בְּצַלְמ֔וֹ בְּצֶ֥לֶם אֱלֹהִ֖ים בָּרָ֣א אֹת֑וֹ זָכָ֥ר וּנְקֵבָ֖ה בָּרָ֥א אֹתָֽם:

הקב"ה ברא את האדם בצלם מהשורש צל ולכאורה יש בו צל של הקב"ה משהו ששייך לדרגה גבוהה ממעל . צלם זה צל ו ם  צל ו 40  כנגד 40  יום של יצירת הולד כלומר לוקח ארבעים יום שהצל של הקב"ה מתהווה לולד וכתוב בפסיקתא זוטרתא (לקח טוב) במדבר פרשת שלח לך [המתחיל בדף קד עמוד ב]

ארבעים שנה כנגד ארבעים יום שבהם נתנה התורה. כנגד ארבעים יום של יצירת הולד:

אותו צל של הקב"ה שנמצא בתוכנו הוא זה שלדעתי נותן לנו את היכולת לאהוב את הקב"ה באמת ללא שום תנאי ולעשות את מצות אהבת השם כמו שכתוב בדברים פרק ו

(ה) וְאָ֣הַבְתָּ֔ אֵ֖ת יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֑יךָ בְּכָל־לְבָבְךָ֥ וּבְכָל־נַפְשְׁךָ֖ וּבְכָל־מְאֹדֶֽךָ:

אומנם אתה צריך להתגבר על שלושה מניעים לאהבת השם כמו שכותב רש"י דברים פרשת ואתחנן פרק ו פסוק ה

בכל לבבך - בשני יצריך.נ דבר אחר בכל לבבך, שלא יהיה לבך חלוק על המקום:

ובכל נפשך - אפילו הוא נוטל את נפשך:

ובכל מאדך - בכל ממונך יש לך אדם שממונו  חביב עליו מגופו לכך נאמר ובכל מאדך.

אבל לי נראה שצלם האלוקים שבך נותן לך לעשות את המצווה וכך כותב הזוהר ואני יביא רק את התרגום דף יא ע''א הקדמת הזוהר

אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר, אַבָּא, אַהֲבָה בִּשְׁלֵמוּת אֲנִי שָׁמַעְתִּי בָּזֶה. אָמַר לוֹ, אֱמֹר, בְּנִי, לִפְנֵי רַבִּי פִּינְחָס, שֶׁהֲרֵי הוּא עוֹמֵד בַּדַּרְגָּה הַזּוֹ. אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר, אַהֲבָה רַבָּה הַיְנוּ אַהֲבָה שְׁלֵמָה בִּשְׁלֵמוּת שֶׁל שְׁנֵי צְדָדִים, וְאִם אֵין נִכְלֶלֶת בִּשְׁנֵי צְדָדִים - אֵינָהּ אַהֲבָה כָּרָאוּי בִּשְׁלֵמוּת.

וְעַל כֵּן שָׁנִינוּ, לִשְׁנֵי צְדָדִים נִפְרֶדֶת הָאַהֲבָה, אַהֲבַת הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא. יֵשׁ מִי שֶׁאוֹהֵב אוֹתוֹ מִתּוֹךְ שֶׁיֵּשׁ לוֹ עֹשֶׁר, אֹרֶךְ יָמִים, בָּנִים סְבִיבוֹ, שׁוֹלֵט עַל שׂוֹנְאָיו, דְּרָכָיו מְתֻקָּנוֹת לוֹ, וּמִתּוֹךְ כָּךְ אוֹהֵב אוֹתוֹ. וְאִם לָזֶה יִתְהַפֵּךְ וְיַחֲזִיר עָלָיו הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא גִּלְגּוּל שֶׁל דִּין קָשֶׁה - יִשְׂנָא אוֹתוֹ וְלֹא יֹאהַב אוֹתוֹ כְּלָל, וּבִגְלַל כָּךְ אַהֲבָה זוֹ אֵינָהּ אַהֲבָה שֶׁיֵּשׁ לָהּ עִקָּר.

אַהֲבָה שֶׁנִּקְרֵאת שְׁלֵמָה, הַהוּא שֶׁהָיָה בִּשְׁנֵי הַצְּדָדִים - בֵּין בְּדִין בֵּין בְּחֶסֶד. וְתִקּוּן דַּרְכּוֹ שֶׁאוֹהֵב אֶת רִבּוֹנוֹ, כְּמוֹ שֶׁשָּׁנִינוּ, אֲפִלּוּ שֶׁנּוֹטֵל אֶת נִשְׁמָתְךְ מִמְּךְ. זוֹ הִיא אַהֲבָה שְׁלֵמָה בִּשְׁנֵי צְדָדִים. וְעַל כֵּן הָאוֹר שֶׁל מַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית יָצָא וְאַחַר כָּךְ נִגְנַז. כְּשֶׁנִּגְנַז, יָצָא דִין קָשֶׁה, וְנִכְלְלוּ שְׁנֵי הַצְּדָדִים יַחַד, שֶׁתִּהְיֶה שְׁלֵמוּת הָאַהֲבָה כָּרָאוּי.

לעומת זו יש את אהבה של רעך ששם אהבה  שלא תלויה בדבר כמעט ובלתי אפשרית 

ואומר תוספות מסכת סנהדרין דף מה עמוד א

ברור לו מיתה יפה - י"מ משום דלרעך כמוך לא שייך מחיים דחייך קודמין

אומר התוספות שמול אהבת לרעך כמוך יש את הכלל חייך קודמים ולכן לא שייך לעשות את המצווה רק למת כלומר ברור לו מיתה יפה . והמשמעות של הכלל הזה שתמיד כל אדם הוא מתחרה של השני והיות וחייך קודמים אתה לא יכול באמת לאהוב אותו כמוך כי יש לך תמיד עדיפות לעצמך ורק אחד שהוא מת או הולך למות הוא יצא מכלל זה שמתחרה מולך ואז הכלל שחייך קודמים לא שייך כאן ולכן אתה יכול לאהוב אותו כמוך . כלומר יש הבדל בן אהבה של הקב"ה שנכון שיש לך מניעות לעשות אותם אבל הכלל חייך קודמים לא שייך ביחס בינך לבין הקב"ה אומנם יש לך יצר אבל בגלל שהקב"ה נתן לך צלם אלוקים יש לך יכולת להתגבר עליו אבל באהבה מול אדם אחר יש את הכלל חייך קודמים ולכן לא שייך לאהוב מתחרה שלך יותר מעצמך . ומכאן ההבדל המהותי בן אבהבת השם לאהבת רעך

לעומת זאת האהבה של הקב"ה אותך היא אין סופית כי כמו שכתבתי  היא לא באה מתוך צורך ולכן לא יכולה להתבטל לעולם ולכן הנטל שאהבת השם תהיה שלמה כמו שהזוהר כותב היא תמיד היא על האדם בלבד . כי מצד של הקב"ה האהבה היא תמים מלאה .

והבנה זו שהקב"ה ברא את העולם רק מאהבה מוכיחה את הכלל שאמר רבי עקיבא

תלמוד בבלי מסכת ברכות דף ס עמוד ב

אמר רב הונא אמר רב משום רבי מאיר, וכן תנא משמיה דרבי עקיבא: לעולם יהא אדם רגיל לומר כל דעביד רחמנא לטב עביד.

ולכן אנחנו מתפללים כל יום 3 פעמים ביום

וּמֵבִיא גואֵל לִבְנֵי בְנֵיהֶם לְמַעַן שְׁמו בְּאַהֲבָה:

ולמה דווקא לבני בניהם ?

השם של הקב"ה יקוק אם במקום ה י וה ו נשים את האותיות אב   נקבל אהבה . אב משמעותו  שלוש וזה אומר שלושת האבות שהם הביאו לעולם במשותף ובשלמות את אהבת השם

מדרש תנאים לדברים פרק ו

ר' מאיר אומ' הרי הוא אומ' ואהבת את ה' אלהיך בכל לב' אהביהו בכל לבבך כאברהם אביך כענין שנ' (יש' מ"א ח') זרע אברהם אהבי: ובכל נפשך כיצחק שעקד עצמו על גבי המזבח כענין שנ' (בר' כ"ב י') וישלח אברהם את ידו ויקח את המ' לש' את בנו: ובכל מאדך הוי מודה לו כיעקב כענין שנ' (שם ל"ב י"א) קטנתי מכל החסדים:

ואנחנו כבנים של האבות שבכוח הרצון ובגדלותם הביאו לשלמות את אהבת השם אנחנו כבניהם נלמד מהם וגם נעבוד על  השלמות של אהבת השם כדי שנוכל להגיע לימי הגאולה לימי המשיח ולהביא את העולם לשלמותו . ומסברא העולם יגיע לשלמותו כאשר הכלל חייך קודמים יחלש או יעלם לגמרי .

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה