19.2.2016

פרשת תצוה מה המקור של בגדי כהונה ? מה הקשר לאדם הראשון ? למה צריך בגדי כהונה ? מה הקשר למגילת אסתר ? למה רצה המן ללבוש את בגדי כהן גדול ? נכתב ע"י עוזי אלמגור ‏י'/אדר א/תשע"ו

בס"ד

פרשת תצוה  מה המקור של בגדי כהונה ? מה הקשר לאדם הראשון ? למה צריך בגדי כהונה ? מה הקשר למגילת אסתר ? למה רצה המן ללבוש את בגדי כהן גדול ? נכתב ע"י עוזי אלמגור ‏י'/אדר א/תשע"ו

שמות פרק כח

(מ) וְלִבְנֵ֤י אַהֲרֹן֙ תַּעֲשֶׂ֣ה כֻתֳּנֹ֔ת וְעָשִׂ֥יתָ לָהֶ֖ם אַבְנֵטִ֑ים וּמִגְבָּעוֹת֙ תַּעֲשֶׂ֣ה לָהֶ֔ם לְכָב֖וֹד וּלְתִפְאָֽרֶת:

(מא) וְהִלְבַּשְׁתָּ֤ אֹתָם֙ אֶת־אַהֲרֹ֣ן אָחִ֔יךָ וְאֶת־בָּנָ֖יו אִתּ֑וֹ וּמָשַׁחְתָּ֨ אֹתָ֜ם וּמִלֵּאתָ֧ אֶת־יָדָ֛ם וְקִדַּשְׁתָּ֥ אֹתָ֖ם וְכִהֲנ֥וּ לִֽי:

ואנחנו רואים את המושג כתנת וצריך להבין את המהות של הכתנת ומדוע חשוב שהכוהנים ילבשו את הכותנת . קודם כל נבין מה השורש של הכותנת וזה מופיע הספר בראשית בבראשית פרק ג

(כא) וַיַּעַשׂ֩ יְקֹוָ֨ק אֱלֹהִ֜ים לְאָדָ֧ם וּלְאִשְׁתּ֛וֹ כָּתְנ֥וֹת ע֖וֹר וַיַּלְבִּשֵֽׁם: פ

ואומר רבינו בחיי בראשית פרשת בראשית פרק ג פסוק כא

וע"ד המדרש: וילבישם, בגדי כהונה גדולה הלבישם, כתיב הכא: וילבישם, וכתיב התם: (ויקרא ח, יג) וילבישם כתנות. וידוע כי בגדי כהונה גדולה היו שמונה, וכן בכתוב של: ויעש ה' אלהים לאדם ולאשתו כתנות עור וילבישם, שמונה תיבות הן, והבן זה.

כלומר יש קשר ישיר בן הכותונת של האדם הראשון לבן בגדי כהונה וכדי שנבין מה האדם הראשון צריך בגדי כהונה נראה את אגדת בראשית (בובר) פרק מג

[א] ויתן לך האלהים מטל השמים (בראשית כז כח). זש"ה כטל חרמון וגו' (תהלים קלג ג). וירח את ריח בגדיו וגו', מה אלו הן בגדיו, אלא כך שנו רבותינו, עד שלא הוקם המשכן היו הבהמות כשרות, והעבודה תלויה בבכורות, אדם הראשון שהיה בכור לעולם, לבש תחילה בגדי כהונה, שנא' ויעש [ה'] אלהים לאדם ולאשתו כתנות עור וילבישם (שם /בראשית/ ג כא), וכתיב כתנת בד קדש ילבש (ויקרא טז ד), אדם הראשון מסר את הבגדים [לשת, ושת למתושלח ומתושלח לנח ונח] לשם, שהיה בכורו של נח, שנאמר ומלכי צדק וגו' (בראשית יד יח), שם מסרן לאברהם, ואברהם ליצחק, ויצחק לעשו, שהיה בכור, כיון שראה יצחק שנשיו עובדות ע"א, נטלן מן עשו והפקידן אצל רבקה, כיון שעמד יעקב ונטל את הבכורה מן עשו

כלומר מי שמתעסק בקודש מי שמקריב קורבנות כמו האדם הראשון שהקריב כבכור או הכוהנים שנכנסו לקודש הקודשים צריכים ללבוש בגדי כהן או בגדי כהן גדול וצריך להבין למה צריך ללבוש בגדי כהן גדול אומר  פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) ויקרא פרשת שמיני דף כז עמוד ב

ואיסי בן עקיבא אומר לא מתו נדב ואביהוא אלא שלא ליתן פתחון פה לבאי העולם לאמר לא שרתה שכינה באהל מועד וכיון שנכנסו נדב ואביהוא לפני ולפנים באהל מועד אמר הקדוש ברוך הוא אם אני מאריך אפי עם אלו יהא כל אחד ואחד מישראל עושה כך מוטב ימותו נדב ואביהוא ואל יתמעט כבודי אפילו שעה אחת מיד אמר למלאך ונגפם. אם על הקרובים כך על הרחוקים על אחת כמה וכמה.

כלומר כאשר מקריבים קורבן על מזבח או נכנסים לבית המקדש או לקודש הקודשים או כאשר קרובים לדבר שבקדושה באותו המקום חל מידת הדין ובמקום כזה אין ארך אפים שזה מידת הרחמים שהוא הדרך בו הקב"ה פועל בדרך כלל בעולם ולכן מי שנמצא בתוך הקודש חייב להתנהג לפי הדין כי כל סטייה מן הדין גורמת למידת הדין לפעול באופן מידי אבל בגדי הכהונה יש להם איזה יכולת להמתיק טיפה את מידת הדין   וכך כתוב בשמות רבה (וילנא) פרשת תצוה פרשה לח

ר' יהושע דסכנין בשם ר' לוי אמר משל לבן מלכים שהיה פדגוגו נכנס אצלו ללמד סניגוריא על בנו והיה מתיירא מן העומדים עליו שמא יפגע בו, מה עשה המלך הלבישו פורפירא שלו שיהיו רואין אותו ומתייראין ממנו, כך אהרן היה נכנס בכל שעה לבית קדשי הקדשים ואלולי זכיות הרבה שהיו נכנסות עמו ומסייעות אותו לא היה יכול להכנס למה שהיו מלאכי השרת שם, מה עשה לו הקדוש ברוך הוא נתן לו מדמות לבושי הקודש שנאמר (שם /שמות/ כח) ולבני אהרן תעשה כתנות כשם שכתוב (ישעיה נט) וילבש צדקה כשרין וכובע ישועה בראשו וילבש בגדי נקם.

כלומר כמו שיש בגדי אש שניתן להיכנס בהם לתוך אש כי הם מגנים עליך כמו שיש בגדים מיוחדים למקומות עם חומרים מסוכנים כך נתן הקב"ה לאלה שמשרתים בקודש בגדים שיתנו להם את היכולת להיכנס לקודש  פנימה ואלו הם כותנות שעשה הקב"ה לאדם ולחוה ועל אותו משקל בגדי כהונה שנתן לכוהנים ולכהן הגדול להיכנס לקודש פנימה ועכשיו יהיה יותר מובן מדוע כהן שעושה את העבודה עם בגדים שיש בהם פגם חייב מיתה כי זה כמו להיכנס למקום שיש בו אש עם בגדי אש עם חור שהאש יכולה לשרוף את מי שלובש אותו.

וראינו במדרש אגדת בראשית שהבגדים הללו עברו מהאדם הראשון  דרך שת מתושלח נח שם אברהם יצחק ולעשיו וכאן נכנס קנית הבכורה על ידי יעקב . אבל עשיו לא ויתר לחלוטין על הבכורה ומכאן אני רוצה להגיד שהמאבק בן יעקוב לעשיו דרך עמלק הבן של עשיו בא לידי ביטוי במגילת אסתר

אסתר פרק א

(ג) בִּשְׁנַ֤ת שָׁלוֹשׁ֙ לְמָלְכ֔וֹ עָשָׂ֣ה מִשְׁתֶּ֔ה לְכָל־שָׂרָ֖יו וַעֲבָדָ֑יו חֵ֣יל׀ פָּרַ֣ס וּמָדַ֗י הַֽפַּרְתְּמִ֛ים וְשָׂרֵ֥י הַמְּדִינ֖וֹת לְפָנָֽיו:

(ד) בְּהַרְאֹת֗וֹ אֶת־עֹ֙שֶׁר֙ כְּב֣וֹד מַלְכוּת֔וֹ וְאֶ֨ת־יְקָ֔ר תִּפְאֶ֖רֶת גְּדוּלָּת֑וֹ יָמִ֣ים רַבִּ֔ים שְׁמוֹנִ֥ים וּמְאַ֖ת יֽוֹם:

כתוב בתלמוד בבלי מסכת מגילה דף יב עמוד א

בהראתו את עשר כבוד מלכותו אמר רבי יוסי בר חנינא: מלמד שלבש בגדי כהונה: כתיב הכא יקר תפארת גדולתו וכתיב התם לכבוד ולתפארת.

כלומר יש כאן מאבק על השליטה בעולם והבין אחשורוש שמי שמחזיק את בגדי כהן גדול הוא ששולט בעולם וזה הבין המן ולכן המן כאשר שאל אותו המלך באסתר פרק ו

(ו) וַיָּבוֹא֘ הָמָן֒ וַיֹּ֤אמֶר לוֹ֙ הַמֶּ֔לֶךְ מַה־לַעֲשׂ֕וֹת בָּאִ֕ישׁ אֲשֶׁ֥ר הַמֶּ֖לֶךְ חָפֵ֣ץ בִּיקָר֑וֹ וַיֹּ֤אמֶר הָמָן֙ בְּלִבּ֔וֹ לְמִ֞י יַחְפֹּ֥ץ הַמֶּ֛לֶךְ לַעֲשׂ֥וֹת יְקָ֖ר יוֹתֵ֥ר מִמֶּֽנִּי:

(ז) וַיֹּ֥אמֶר הָמָ֖ן אֶל־הַמֶּ֑לֶךְ אִ֕ישׁ אֲשֶׁ֥ר הַמֶּ֖לֶךְ חָפֵ֥ץ בִּיקָרֽוֹ:

(ח) יָבִ֙יאוּ֙ לְב֣וּשׁ מַלְכ֔וּת אֲשֶׁ֥ר לָֽבַשׁ־בּ֖וֹ הַמֶּ֑לֶךְ וְס֗וּס אֲשֶׁ֨ר רָכַ֤ב עָלָיו֙ הַמֶּ֔לֶךְ וַאֲשֶׁ֥ר נִתַּ֛ן כֶּ֥תֶר מַלְכ֖וּת בְּרֹאשֽׁוֹ:

השיב לו המן אני רוצה את הלבוש אשר לבש המלך ומה הלבוש אשר לבש המלך ? היה זה בגדי כהן גדול כי המן שהיה מזרע עמלק נלחם על הכותונת שניתנו לעשיו אביו אבל נלקחו ממנו בקנית הבכורה וזה המאבק בן המן ומרדכי מאבק בן שני קצוות זה בעצם המאבק בן עשיו ליעקב כי עמלק מכחיש את הקב"ה לחלוטין כמו שכתוב פסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא יב - זכור

ד"א על כס יה ה' אינו אומר כן אלא יה א"ר לוי בשם ר' חמא בי רבי חנינא כביכול כל זמן שזרעו של עמלק בעולם לא השם שלם ולא הכסא שלם נעקר זרעו של עמלק הכסא שלם והשם שלם,

ולכן לא מקבלים גר מזרע עמלק כמו שכתוב בפסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא יב - זכור

ויאמר כי יד על כס יה א"ר אליעזר בן יעקב נשבע הקדוש ברוך הוא בכסאו שאינו מקבל גר מזרעו של עמלק לפיכך כשבא מבשר אצל דוד והוא שואל ואמר מי אתה (שמואל ב' א' י"ג) ואמר בן איש גר עמלקי אנכי (שם /שמואל ב' א'/) ולא קיבלו דוד,

ולכאורה אפשר להגיד  שלא היה עמלק שהמזל שלו היה במעמד הר סיני ולכן לא מקבלים ממנו גרים כי כך  אומר התלמוד בבלי מסכת שבת דף קמו עמוד א על הגרים שהמזל שלהם היה במעמד הר סיני

עובדי כוכבים שלא עמדו על הר סיני - לא פסקה זוהמתן. אמר ליה רב אחא בריה דרבא לרב אשי: גרים מאי? - אמר ליה: אף על גב דאינהו לא הוו, מזלייהו הוו, דכתיב את אשר ישנו פה עמנו עמד היום לפני ה' אלהינו ואת אשר איננו פה וגו'.

וכבר דיברתי על זה שהכוח של עמלק להגיע לכסא הכבוד ולפגום בו בא מזה שהוא הצליח "להסתנן " לתוך היהדות כמו שאומר החתם סופר שהמן שהיה מזרע עמלק היה עבד כנעני ששוחרר כלומר יהודי אבל הוא נהיה יהודי ללא קבלת עול מצוות  ולא מרצונו ועל זה כתבתי  בעבר שאומר הנביא ישעיהו פרק מט

 (יז) מִהֲרוּ בָּנָיִךְ מְהָרְסַיִךְ וּמַחֲרִבַיִךְ מִמֵּךְ יֵצֵאוּ:

(ראה פרשת שקלים כ"ח/אדר א/תשע"ד  )

לסיכום הכותונת שעשה הקב"ה לאדם וחוה לאחר החטא ובגדי כהן וכהן גדול תפקידה להגן על מי שמשרת בקודש ולתת לו את האפשרות להיות ולהתקרב לקודש הקודשים . ולמעשה מי שיש ברשותו את הכותנות  יכול להיות בקודש הקודשים אבל עמלק שמכחיש את הקב"ה לחלוטין אז מה לו ולבגדי כהן גדול ? וצריך להגיד שהייחוד של עמלק שהוא רוצה לקחת את בגדי כהן גדול מהעם היהודי לא בגלל שהוא רוצה להתקרב לקב"ה כי הוא רוצה שהוא לא יהיה לעם היהודי לגרום לו נזק ללא קשר לתועלת שיש לו כמו שאומר המדרש תנחומא (ורשא) פרשת כי תצא סימן ט

אמר רבי חוניא מלה"ד לאמבטי רותחת שלא היתה בריה יכולה לירד בתוכה בא בן בליעל אחד וקפץ לתוכה אף על פי שנכוה הקירה לפני אחרים, אף כאן כיון שיצאו ישראל ממצרים הקדוש ברוך הוא קרע הים לפניהם ונשתקעו המצרים לתוכו נפל פחדן על כל האומות שנא' (שמות טו) אז נבהלו אלופי אדום וגו', כיון שבא עמלק ונזדווג להם אף על פי שנטל את שלו מתחת ידן הקירו לפני או"ה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה