19.2.2016

פרשת תרומה מה היו פני הכרובים ? פני תינוק ? זכר ונקבה ? פני אריה או נשר או שור ? מה הקשר שלהם לכרובים שנמצאים בגבול של גן עדן ? ‏ג'/אדר א/תשע"ו

בס"ד

פרשת תרומה מה היו פני הכרובים ?  פני תינוק ? זכר ונקבה ?  פני אריה או נשר או שור ? מה הקשר שלהם לכרובים שנמצאים בגבול של גן עדן ? ‏ג'/אדר א/תשע"ו

שמות פרק כה

(יט) וַ֠עֲשֵׂה כְּר֨וּב אֶחָ֤ד מִקָּצָה֙ מִזֶּ֔ה וּכְרוּב־אֶחָ֥ד מִקָּצָ֖ה מִזֶּ֑ה מִן־הַכַּפֹּ֛רֶת תַּעֲשׂ֥וּ אֶת־הַכְּרֻבִ֖ים עַל־ שְׁנֵ֥י קְצוֹתָֽיו:

(כ) וְהָי֣וּ הַכְּרֻבִים֩ פֹּרְשֵׂ֨י כְנָפַ֜יִם לְמַ֗עְלָה סֹכְכִ֤ים בְּכַנְפֵיהֶם֙ עַל־הַכַּפֹּ֔רֶת וּפְנֵיהֶ֖ם אִ֣ישׁ אֶל־אָחִ֑יו אֶל־ הַכַּפֹּ֔רֶת יִהְי֖וּ פְּנֵ֥י הַכְּרֻבִֽים:

וצריך להבין מה המהות של הכרובים ?

אומר רש"י שמות פרק כה

(יח) כרבים - דמות פרצוף תינוק להם:

רשי אומר שהכרובים היו עם פני תינוק

[רבינו] בחיי שמות פרק כה

וע"ד הפשט: "שנים כרובים", זכר ונקבה היו, להודיע כמה ישראל חביבין לפני הקדוש ברוך הוא כחבת זכר ונקבה, וכן דרשו רז"ל במסכת יומא פרק אמר להם הממונה: (יומא נד א) אמר רב קטינא בשעה שישראל עולים לרגל היו מגלים להם את הפרוכת ומראים להם הכרובים שהם מעורים זה בזה ואומרים: ראו חבתכם לפני המקום כחבת זכר עם נקבה. וכן כתיב: (מלכים - א ז, לו) "כמער איש ולויות", אמר רבה בר שילא כאיש המעורה בלויה שלו.

ורבנו בחיי אומר זכר ונקבה היו וזה קשה הרי רש"י אומר שהיה להם פני תינוק

ואומר התלמוד בבלי מסכת חגיגה דף יג עמוד ב

מאי כרוב? אמר רבי אבהו: כרביא, שכן בבבל קורין לינוקא רביא. אמר ליה רב פפא לאביי: אלא מעתה, דכתיב פני האחד פני הכרוב ופני השני פני אדם והשלישי פני אריה והרביעי פני נשר - היינו פני כרוב היינו פני אדם! - אפי רברבי ואפי זוטרי.

כלומר אומרת הגמרא שהיה להם גם פני חיות פני נשר פני אריה פני שור . וצריך לברר מה המשמעות של אותם כרובים וכיצד זה יכול שיש להם פני תינוק זכר ונקבה ופני חיות ?

כדי שנבין מה המקור של הכרובים כתוב בבראשית פרק ג

(כד) וַיְגָ֖רֶשׁ אֶת־הָֽאָדָ֑ם וַיַּשְׁכֵּן֩ מִקֶּ֨דֶם לְגַן־עֵ֜דֶן אֶת־הַכְּרֻבִ֗ים וְאֵ֨ת לַ֤הַט הַחֶ֙רֶב֙ הַמִּתְהַפֶּ֔כֶת לִשְׁמֹ֕ר אֶת־דֶּ֖רֶךְ עֵ֥ץ הַֽחַיִּֽים: ס

וכתוב בכתר יונתן בראשית פרשת בראשית פרק ג פסוק כד

(כד) ויגרש את האדם מִן שהשכין כבוד שכינתו, מי לפנים בין שני הכרובים, לפני עד לא ברא עולם, ברא תורה, והתקין גן של עדן לצדיקים שיאכלו ויתפנקו מפירות עציה על אשר עבדו בחיהם בתלמוד תורה בעולם הזה וקיימו מצוות,

כלומר הכרובים הם הגבול בן גן עדן לבין העולם הזה . הקב"ה ברא  את  התורה לפני ברא את העולם ולאחר חטא האדם הראשון עשה הפרדה בן העולם הזה לבן העולם הבא הוא גן עדן . והכרובים נמצאים על ארון הקודש שבו נמצא התורה שהקב"ה נתן לעם ישראל . זה המקום בו יש את הקשר בן הקב"ה למשה כמו שכתוב בשמות פרק כה

(כב) וְנוֹעַדְתִּ֣י לְךָ֘ שָׁם֒ וְדִבַּרְתִּ֨י אִתְּךָ֜ מֵעַ֣ל הַכַּפֹּ֗רֶת מִבֵּין֙ שְׁנֵ֣י הַכְּרֻבִ֔ים אֲשֶׁ֖ר עַל־אֲר֣וֹן הָעֵדֻ֑ת אֵ֣ת כָּל־אֲשֶׁ֧ר אֲצַוֶּ֛ה אוֹתְךָ֖ אֶל־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל: פ

ואומר הכלי יקר שמות פרשת תרומה פרק כה פסוק כב

ומשם היה הקול נכנס אל אוהל מועד כמו שפירש רש"י (במדבר ז פט) לפי שהארון נושא לכל הכלים המקודשים ועל ידו יחול השפע האלהי על כולם.

כלומר ארון הקודש הוא בחלק של העולם הזה גובהו 10 טפחים והשכינה כידוע מגיעה עד 10 טפחים ומעל הארון יש את הכרובים שהם מעל 10 טפחים עד 20

ובתלמוד בבלי מסכת סוכה דף ה עמוד א

ותניא, רבי יוסי אומר: מעולם לא ירדה שכינה למטה, ולא עלו משה ואליהו למרום, שנאמר השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם.

אומרת הגמרא שהשכינה לא ירדה מעשר טפחים שזה גובה הארון עם הכפורת ומשה ואליהו לא עלו למרום הכוונה שהם הגיעו עד 10 טפחים מהשמים כלומר יש הפרדה מוחלטת בן השמים לארץ והכרובים הם התווך בן הארץ והשמים ומתוך זה שהם נמצאים לכאורה גם פה וגם שם יש להם את היכולת להשתנות בהתאם למציאות בארץ ובשמים  וכך כתוב בזוהר כרך ב (שמות) פרשת תרומה דף קנב עמוד ב

אימתי איהי ברחמי, אמר ליה בשעתא דכרובים מהדרן אנפייהו דא עם דא ומסתכלן אנפין באנפין, כיון דאינון כרובים מסתכלן אנפין באנפין כדין כל גוונין מתתקנן ואתהפך גוון תכלא לגוון אחרא, מתהפך גוון ירוק לגוון זהב (נ"א חוור), על דא בהפוכא דגוונין אתהפך מדינא לרחמי וכן מרחמי לדינא וכלא בהפוכא דגוונין, כמה דמסדרין ישראל תקונייהו לגבי קודשא בריך הוא הכי קיימא כלא והכי אתסדר ועל דא כתיב (ישעיה מט) ישראל אשר בך אתפאר באינון גוונין דכלילן דא בדא שפירו דכלהו (חסר כאן):

אָמַר רַבִּי יִצְחָק, זֶה שֶׁאָמַר מוֹרֵנוּ שֶׁתְּכֵלֶת הִיא כִּסֵּא דִין, וּכְשֶׁהִיא עוֹמֶדֶת בַּגָּוֶן הַזֶּה, אֲזַי הִיא כִּסֵּא לָדוּן דִּינֵי נְפָשׁוֹת. מָתַי הִיא בְּרַחֲמִים? אָמַר לוֹ, בְּשָׁעָה שֶׁהַכְּרוּבִים מַחֲזִירִים פְּנֵיהֶם זֶה עִם זֶה וּמִסְתַכְּלִים פָּנִים בְּפָנִים. כֵּיוָן שֶׁאוֹתָם כְּרוּבִים מִסְתַּכְּלִים פָּנִים בְּפָנִים, אָז כָּל הַגְּוָנִים מִתְתַּקְּנִים, וּמִתְהַפֵּךְ גָּוֶן תְּכֵלֶת לְגָוֶן אַחֵר. מִתְהַפֵּךְ גָּוֶן יָרֹק לְגָוֶן זָהָב (לבן). וְלָכֵן בְּהִפּוּךְ הַגְּוָנִים מִתְהַפֵּךְ מִדִּין לְרַחֲמִים, וְכֵן מֵרַחֲמִים לְדִין, וְהַכֹּל בְּהִפּוּךְ הַגְּוָנִים. כְּמוֹ שֶׁמְּסַדְּרִים יִשְׂרָאֵל תִּקּוּנֵיהֶם לַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא, כָּךְ הַכֹּל עוֹמֵד וְכָךְ מִסְתַּדֵּר.

כלומר הכרובים משנים את מצבם בהתאם למצב של עם ישראל וגם אנחנו רואים את הקשר בן הכרובים לכיסא הדין וכמו כן כתוב פרשת עקב דף רעד עמוד א

כי יי' אלהיכם הוא אלהי האלהים ואדני האדנים האל הגדול וגו', תנינן (יחזקאל א') ודמות פניהם פני אדם אלין לאו אינון כאינון כרובים אינון אנפי רברבין כרובים אנפי זוטרי כרביא פני אדם כל דיוקנא כלילן בהו בגין דאינון אנפי רברבין ומתציירין בהו ציורין גליפין בגלופי שמא דמפרש בד' סטרין מזר"ח מער"ב צפו"ן דרו"ם, מיכא"ל רשים ברשימו לסטר דרום וכל אנפין מסתכלין לגבי פני אד"ם פני ארי"ה פני נש"ר פני שו"ר, אדם איהו דכר ונוקבא

והתרגום של הזוהר

כִּי ה' אֱלֹהֵיכֶם הוּא אֱלֹהֵי הָאֱלֹהִים וַאֲדנֵי הָאֲדנִים הָאֵל הַגָּדל וְגוֹ' (דברים י). שָׁנִינוּ, (יחזקאל א) וּדְמוּת פְּנֵיהֶם פְּנֵי אָדָם, אֵלּוּ אֵינָם כְּאוֹתָם כְּרוּבִים. אֵלּוּ פָּנִים גְּדוֹלוֹת. הַכְּרוּבִים פָּנִים קְטַנּוֹת, כְּמוֹ תִּינוֹק. פְּנֵי אָדָם, כָּל דְּמוּת כְּלוּלִים בָּהֶם, מִשּׁוּם שֶׁהֵם פָּנִים גְּדוֹלוֹת, וּמִצְטַיְּרִים בָּהֶם צִיּוּרִים חֲקוּקִים בַּחֲקִיקוֹת הַשֵּׁם הַמְפֹרָשׁ בְּאַרְבָּעָה צְדָדִים, מִזְרָ''ח מַעֲרָ''ב צָפוֹ''ן דָּרוֹ''ם.

כלמור יש חלוקה בן הפנים שראה יחזקאל לבן הכרובים שנמצאים על ארון הקודש וכמו שאומרת  הגמרא במסכת חגיגה אפי רברבי ואפי זוטרי ואולי יש לפרש שהכרובים על ארון הקודש הם לכאורה כמו מראה למה שנעשה למעלה בשמים ומה שאמרו שהם פני תינוק או זכר ונקבה זה השתקפות של הקשר בן מה שנמצא בעולם הבא לעולם הזה ויש קשר בן אפי רברבי לאפי זוטרי ולכן הכרובים על ארון הקודש הם זוטרי כי הם רק השתקפות של אפי רברבי וזה מתרץ את הגמרות החולקות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה