16.10.2015

פרשת נח מה ההבדל בן התהלך של נח להתהלך של אברהם ? מה ההבדל בין "הִתְהַלֵּ֥ךְ לְפָנַ֖י" לבין "אֶת־הָֽאֱלֹהִ֖ים" ? ולמה דויד לא יכול לבנות את בית המקדש ? ‏ג'/חשון/תשע"ו


 

בס"ד

פרשת נח מה ההבדל בן התהלך של נח להתהלך של אברהם ? מה ההבדל בין "הִתְהַלֵּ֥ךְ לְפָנַ֖י" לבין "אֶת־הָֽאֱלֹהִ֖ים" ? ולמה דויד לא יכול לבנות את בית המקדש ? ‏ג'/חשון/תשע"ו

נכתב  לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה  ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה

בראשית פרק ו

(ט) אֵ֚לֶּה תּוֹלְדֹ֣ת נֹ֔חַ נֹ֗חַ אִ֥ישׁ צַדִּ֛יק תָּמִ֥ים הָיָ֖ה בְּדֹֽרֹתָ֑יו אֶת־הָֽאֱלֹהִ֖ים הִֽתְהַלֶּךְ־נֹֽחַ:

וצריך להבין את המשמעות של "התהלך נח"  

ואומר רש"י בראשית פרשת נח פרק ו פסוק ט

התהלך - לשון עבר, וזהו שמושו של למד בלשון כבד, משמשת להבא ולשעבר בלשון אחד, (שם יג יז) קום התהלך להבא, התהלך נח, לשעבר,

ואני רוצה לפרש מה הכוונה של רש"י לשון עתיד ומה הכוונה לשון עבר . הפועל התהלך מופיע לראשונה בפרשת בראשית

בראשית פרק ג

(ח) וַֽיִּשְׁמְע֞וּ אֶת־ק֨וֹל יְקֹוָ֧ק אֱלֹהִ֛ים מִתְהַלֵּ֥ךְ בַּגָּ֖ן לְר֣וּחַ הַיּ֑וֹם וַיִּתְחַבֵּ֨א הָֽאָדָ֜ם וְאִשְׁתּ֗וֹ מִפְּנֵי֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהִ֔ים בְּת֖וֹךְ עֵ֥ץ הַגָּֽן:

ואומר הפסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית פרשת בראשית פרק ג סימן ח

מתהלך בגן. שהיתה שכינה מתהלכת ממנו על שחטא, שהצדיקים משרים שכינה עמהם, שנא' וצדיקים יירשו ארץ וישכנו לעד עליה (תהלים לז כט), והרשעים מסלקין את השכינה מן העולם:

כלומר הפועל מתהלך מופיע לראשונה עם המשמעות של סילוק השכינה כתוצאה מחטא האדם הראשון . האדם הראשון גרם לכך שהשכינה שהייתה בארץ תסתלק והפועל התהלך מסביר לנו שהשכינה בכיוון הסתלקות  מהארץ  וכך כותב ה בראשית רבה (תיאודור-אלבק) פרשת בראשית פרשה יט

(ח) [וישמעו את קול י"י אלהים מתהלך בגן לרוח היום] אמר ר' חלפיי שמענו שיש הילוך לקול, הילוך לאש לא שמענו, והיכן שמענו להלן ותיהלך אש (שמות ט כג). אמר ר' אבא בר כהנא מהלך אין כת' כאן אלא מתהלך מקפץ ועולה, עיקר שכינה בתחתונים הייתה, כיון שחטא אדם הראשון ניסתלקה לרקיע הראשון, חטא קין עלה לרקיע השיני, חטא דור אנוש עלה לשלישי, חטא דור המבול לרביעי, דור הפלגה לחמישי, סדומיים לששי, מצריים בימי אברהם לשביעי, וכנגדן עמדו ז' צדיקין אברהם יצחק יעקב לוי קהת עמרם משה והורידו אותה לארץ, אברהם משביעי לשישי, יצחק הוריד משישי לחמישי, יעקב הוריד מחמישי לרביעי, לוי הוריד מרביעי לשלישי, קהת הוריד משלישי לשיני, עמרם הוריד משיני לראשון, משה הורידה למטה, אמר ר' יצחק כת' וצדיקים ירשו ארץ וישכנו לעד עליה (תהלים לז כט) ורשעים מה יעשו, פורחין באויר אתמהא, אלא שהרשעים לא השכינו שכינה לארץ.

כלומר ההתהלך הראשון שמופיע מראה לנו את הכיוון של הסתלקות השכינה מהארץ לרקיע הראשון

ולכן אנחנו רואים שהעונש של קין לאחר שרצח את הבל

בראשית פרק ד

(יב) כִּ֤י תַֽעֲבֹד֙ אֶת־הָ֣אֲדָמָ֔ה לֹֽא־תֹסֵ֥ף תֵּת־כֹּחָ֖הּ לָ֑ךְ נָ֥ע וָנָ֖ד תִּֽהְיֶ֥ה בָאָֽרֶץ:

וכאן יש יציאה הרקיע הראשון לשני וכך הלאה עד שבמצרים יצאה השכינה לרקיע השביעי .

אם כך מובן שההתהלך של נוח מראה לנו שבימיו של נוח הכוון של סילוק השכינה הוא למעלה ולא למטה ומשמעות הפסוק לפי ההבנה שלי  שעל אף שנח היא איש צדיק ותמים הוא לא הצליח לשנות את כיוון ההסתלקות  של השכינה שנעה מהארץ לכיוון הרקיע השביעי . וזה מה שאומר הדברים רבה (וילנא) פרשת וזאת הברכה פרשה יא

ד"א נח אמר למשה אני גדול ממך שניצלתי מדור המבול א"ל משה אני נתעליתי יותר ממך אתה הצלת את עצמך ולא היה בך כח להציל את דורך אבל אני הצלתי

כלומר נח יכול להציל את עצמו בלבד אבל לא היה יכול לשנות את הכיוון של סילוק השכינה . הראשון שיכול לשנות את כיוון סילוק השכינה היה אברהם וגם כאן אנחנו רואים את הפועל התהלך

בראשית פרק יג

(יז) ק֚וּם הִתְהַלֵּ֣ךְ בָּאָ֔רֶץ לְאָרְכָּ֖הּ וּלְרָחְבָּ֑הּ כִּ֥י לְךָ֖ אֶתְּנֶֽנָּה:

כלומר אומר הקב"ה לאברהם אתה יכול לשנות את כיוון סילוק השכינה ולכן ציוה אותו להתהלך אבל הפעם לכיוון הארץ ולא לכיוון הרקיע . וכך כתוב בפרשת בראשית פרק יז

 

(א) וַיְהִ֣י אַבְרָ֔ם בֶּן־תִּשְׁעִ֥ים שָׁנָ֖ה וְתֵ֣שַׁע שָׁנִ֑ים וַיֵּרָ֨א יְקֹוָ֜ק אֶל־אַבְרָ֗ם וַיֹּ֤אמֶר אֵלָיו֙ אֲנִי־אֵ֣ל שַׁדַּ֔י הִתְהַלֵּ֥ךְ לְפָנַ֖י וֶהְיֵ֥ה תָמִֽים:

כאן אנחנו רואים את שינוי הכיוון אצל נח היה זה לכיוון הסתלקות ולכן כתוב "את האלהים "  וזה המשמעות של רש"י שאומר לשעבר אבל אצל אברהם זה "הִתְהַלֵּ֥ךְ לְפָנַ֖י"  כלומר לא לכיוון סילוק מהארץ וזה הכיוון הנגדי לכיוון הארץ ולכן כתוב לפני ורש"י מפרש לשלון להבא . 

ושינוי הכיוון מראה על שינוי מהותי ביכולת של הצדיק . נח לא יכול לגרום לכך שדורו ינצל אבל אברהם בגלל שינוי הכיוון של סילוק השכינה מהרקיע השביעי לרקיע השישי יכול להציל את דורו ולכן אברהם ניסה להציל את סדום אומנם הוא לא הצליח כי היה חסר עוד תנאים להצלה של סדום אבל היה לו יכולת כללית להציל את דורו מה שלא היה לנח כי לא היה בכוחו לשנות את כיוון סילוק השכינה .

 וזה מה שאומר רש"י בראשית פרשת נח פרק ו פסוק ט

ויש שדורשים אותו לגנאי, לפי דורו היה צדיק, ואלו היה בדורו של אברהם לא היה נחשב לכלום:

וגם ניתן ללמוד מחנוך כתוב בראשית פרק ה

(כב) וַיִּתְהַלֵּ֨ךְ חֲנ֜וֹךְ אֶת־הָֽאֱלֹהִ֗ים אַֽחֲרֵי֙ הוֹלִיד֣וֹ אֶת־מְתוּשֶׁ֔לַח שְׁלֹ֥שׁ מֵא֖וֹת שָׁנָ֑ה וַיּ֥וֹלֶד בָּנִ֖ים וּבָנֽוֹת:

גם חנוך לא  יכול לשנות את סילוק השכינה בדור אנוש ולכן כתוב "אֶת־הָֽאֱלֹהִ֗ים" כמו אצל נח

וגם ניתן ללמוד משמואל ב פרק ז

(ה) לֵ֤ךְ וְאָֽמַרְתָּ֙ אֶל־עַבְדִּ֣י אֶל־דָּוִ֔ד כֹּ֖ה אָמַ֣ר יְקֹוָ֑ק הַאַתָּ֛ה תִּבְנֶה־לִּ֥י בַ֖יִת לְשִׁבְתִּֽי:

(ו) כִּ֣י לֹ֤א יָשַׁ֙בְתִּי֙ בְּבַ֔יִת לְ֠מִיּוֹם הַעֲלֹתִ֞י אֶת־בְּנֵ֤י יִשְׂרָאֵל֙ מִמִּצְרַ֔יִם וְעַ֖ד הַיּ֣וֹם הַזֶּ֑ה וָאֶֽהְיֶה֙ מִתְהַלֵּ֔ךְ בְּאֹ֖הֶל וּבְמִשְׁכָּֽן:

וכאן הקב"ה מסביר לדויד למה הוא לא יכול לבנות את בית המקדש כי בזמן דויד הקב"ה "מתהלך" כלומר לא הגיע הרגע  שבית המקדש יהיה בית העולמים כי עדיין הקב"ה "מתהלך"  בעולמו

וכבר דיברתי על זה שהיחיד שיודע את המקום המדויק של בית המקדש זה משה רבנו כי הוא היחידי שהקב"ה הראה לו את מקום בית המקדש כי הוא היחידי שהגיע לדרגה של אספקלריה מאירה

ראה מאמר פרשת כי תבוא ‏כ'/אלול/תשע"ה


 והוא זה שהצליח להוריד את השכינה חזרה לארץ כמו שהיה לפני חטא האדם הראשון וזה יהיה התפקיד של משה בבניית בית המקדש השלישי כאשר יגיעו ימות המשיח .

 

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה