16.10.2015

פרשת נח האם ניתן להלחם בקב"ה ? מה חשבו דור הפלגה שניסו להלחם ישירות בקב"ה ? איך הצליחו דור הפלגה לבנות את מגדל בבל ? ‏ג'/חשון/תשע"ו


 

בס"ד

פרשת נח האם ניתן להלחם בקב"ה ? מה חשבו דור הפלגה שניסו להלחם ישירות בקב"ה ? איך הצליחו דור הפלגה לבנות את מגדל בבל ? ‏ג'/חשון/תשע"ו

נכתב  לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה  ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה

בראשית פרק ט

(יח) וַיִּֽהְי֣וּ בְנֵי־נֹ֗חַ הַיֹּֽצְאִים֙ מִן־הַתֵּבָ֔ה שֵׁ֖ם וְחָ֣ם וָיָ֑פֶת וְחָ֕ם ה֖וּא אֲבִ֥י כְנָֽעַן:

(יט) שְׁלֹשָׁ֥ה אֵ֖לֶּה בְּנֵי־נֹ֑חַ וּמֵאֵ֖לֶּה נָֽפְצָ֥ה כָל־הָאָֽרֶץ:

כלומר בני נח הם הבסיס של קיום של כל העולם לאחר המבול וזה הבסיס של כל האנושות ויש עליהם ברכה של הקב"ה למלא  את כל הארץ וכך כתוב בראשית פרק ט

(א) וַיְבָ֣רֶךְ אֱלֹהִ֔ים אֶת־נֹ֖חַ וְאֶת־בָּנָ֑יו וַיֹּ֧אמֶר לָהֶ֛ם פְּר֥וּ וּרְב֖וּ וּמִלְא֥וּ אֶת־הָאָֽרֶץ:

ודרך שבו בני נח ימלאו את הארץ זה דרך 70 האומות

פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית פרשת נח פרק ט

יט) שלשה אלה בני נח ומאלה נפצה כל הארץ. משל לדגה גדולה דנפצת עוברה ומלאת כל ארעא: נפצה כל הארץ. אלו שבעים אומות, גומר, ומגוג, ומדי, ויון, ותובל, ומשך, ותירס, אשכנז, וריפת, ותוגרמה, אלישה, ותרשיש, כתים, ודודנים, הרי אלו ארבעה עשר בני יפת הגדול: כוש, ומצרים, ופוט, וכנען, סבא, וחוילה, וסבתה, ורעמה, וסבתכה, שבא, ודדן, ונמרוד, ולודים, ולהבים, וענמים, ונפתוחים, ופתרוסים, וכסלוחים, כפתורים, צידון, וחת, והיבוסי, והאמורי, והגרגשי, והחוי, והערקי, והסיני, והארודי, והצמרי, והחמתי, הרי אלו שלשים בני חם: ובני שם, עילם, ואשור, וארפכשד, ולוד, וארם, עוץ, וחול, וגתר, ומש, ושלח, ועבר, ופלג, ויקטן, ואלמודד, ושלף, וחצרמות, וירח, הדורם, ואוזל, ודקלה, עובל, ואבימאל, ושבא, אופיר, וחוילה, ויובב, הרי אלו עשרים וששה בני שם, שהן כולן שבעים אומות, לכך נאמר ומאלה נפצה כל הארץ, וכנגד שבעים אומות האלו ברא שבעים מלאכים ברקיע, וכשהקב"ה רוצה להפיל האומה, תחלה מפיל שרה מלמעלה

אבל אנחנו רואים שדור הפלגה עושה ההיפך מהתכנון של הקב"ה כתוב בראשית פרק יא

(א) וַֽיְהִ֥י כָל־הָאָ֖רֶץ שָׂפָ֣ה אֶחָ֑ת וּדְבָרִ֖ים אֲחָדִֽים:

ואומר רש"י בראשית פרשת נח פרק יא פסוק א

ודברים אחדים - באו בעצה אחת ואמרו לא כל הימנו שיבור לו את העליונים, נעלה לרקיע ונעשה עמו מלחמה. דבר אחר על יחידו של עולם. דבר אחר ודברים אחדים, אמרו אחת לאלף ושש מאות חמשים ושש שנים הרקיע מתמוטט כשם שעשה בימי המבול, בואו ונעשה לו סמוכות:

דור הפלגה מבין את התוכנית של הקב"ה את הברכה  של הקב"ה למלא את כל הארץ את העניין בשבעים האומות כלומר את הפיזור של אומות העולם כך שלכל אומה לא יהיה את הכוח הנדרש לשלוט בעולם ובעצם הם עושים את הכול כדי להלחם בקב"ה  באופן ישיר

דור הפלגה רוצה להלחם בקב"ה ומתכנן לבנות מגדל וראשו בשמים וההיגיון אומר שכדי להגיע לשמים צריך למצוא מקום גבוה  אבל דור הפלגה מבין שבהר לא יהיה מקום לכל האנשים ולכן הם מוצאים בקעה שהיא נמוכה אבל יכולה להכיל את כל האנשים כי הם מבינים שאם רוצים להלחם כנגד הקב"ה הם צריכים לעשות ההיפך מהתוכנית של הקב"ה כלומר ההיפך  מ נָֽפְצָ֥ה כָל־הָאָֽרֶץ  

ובבראשית רבה (וילנא) פרשת נח פרשה לח

אמר רבי אלעזר ב"ר שמעון הסיעו עצמן מקדמונו של עולם אמרו אי אפשינו לא בו ולא באלהותו, וימצאו בקעה, ר' יהודה ורבי נחמיה רבי יהודה אומר התכנסו כל עובדי כוכבים לראות אי זה בקעה מחזקת להם ובסוף מצאו,

ולא רק שהיה זה בקעה שרחוקה מהשמים גם  לא היה לבנים בבקעה ולכן היו צריכים לעשות בעצמם את הלבנים לבנות את מגדל בבל כתוב בבראשית פרק יא

(ג) וַיֹּאמְר֞וּ אִ֣ישׁ אֶל־רֵעֵ֗הוּ הָ֚בָה נִלְבְּנָ֣ה לְבֵנִ֔ים וְנִשְׂרְפָ֖ה לִשְׂרֵפָ֑ה וַתְּהִ֨י לָהֶ֤ם הַלְּבֵנָה֙ לְאָ֔בֶן וְהַ֣חֵמָ֔ר הָיָ֥ה לָהֶ֖ם לַחֹֽמֶר:

ורש"י אומר בראשית פרשת נח פרק יא פסוק ג

לבנים - שאין אבנים בבבל, שהיא בקעה:

ואומר האלשיך על בראשית פרשת נח פרק יא פסוק ג

ויאמרו הבה נבנה לנו עיר ומגדל, עיר כנגד ירושלים ומגדל כנגד ציון, כי מגדל דוד היא ציון, להכין אותם לשלשל שפע אל המקומות ההם, כי מעין ההכנה שיש לציון וירושלים, כפי דוגמתו למעלה נגד שער השמים, כך יהיו לעיר ומגדל אלה מעין דוגמתן בחצונים שכנגד הבקעה ההיא, כי זה לעומת זה הן כנודע:

ונשאל השאלה כיצד הם יצאו כנגד הקב"ה הרי הם ידעו שהוא ברא את העולם וכיצד חשבו להלחם בבורא עולם ?

ונראה לי שהקב"ה ברא את העולם עם זכות בחירה וכדי שיהיה זכות בחירה נתן הקב"ה לאדם את היכולת אפילו להלחם מול הקב"ה ואפילו להצליח עובדה שאל אף שהיו בבקעה ולא היו אבנים והיו צריכים להקים מגדל עד השמים הם הצליחו ואומר זוהר - סתרי תורה כרך א (בראשית) פרשת נח דף עה

חד ממנא הוא ברקיע' וביה קיימין כל (ד"א ל"ג אינון) מפתחן דעובדי עלמא ואיהו קיימא זמין בשעתי ורגעי דיומא ואינון הוו ידעין ברזא דחכמתא גנזא דהאי ממנא והוו פתחי וסגרי ומצלחי בעובדיהון במימרא דפומהון כיון (דאסתכלא) דאתבלבל מימרא דלהון כלא אתמנע מנייהו ואתר מתקן אשכחו בההוא בקעה סטרא דסטרין,

אומר הזוהר הקדוש שהם הצליחו ע"י הידע שלהם ע"י הכוח הדיבור שלהם לבנות את המגדל כי ידעו להפעיל את הממונה בשמים והקב"ה שירד ובלבל את שפתם מנע מהם להצליח כלומר אנחנו רואים שבאמת הקב"ה נתן כוח גדול לאדם אפילו להלחם כנגד הקב"ה עצמו וזה בחירה החופשית שנתן לאדם עד כדי להלחם כנגד הקב"ה כלומר לפחות לתת לבני האדם את היכולת לחשוב שהם יכולים להלחם כנגד הקב"ה אבל בסופו של דבר אומר משלי פרק יט

(כא) רַבּ֣וֹת מַחֲשָׁב֣וֹת בְּלֶב־אִ֑ישׁ וַעֲצַ֥ת יְ֝קֹוָ֗ק הִ֣יא תָקֽוּם:

ואומר הזוהר כרך א (בראשית) פרשת נח דף עה עמוד א

א"ר אבא שטותא נסיבו בלבייהו אבל בחכמה דרשיעו אתו בגין לנפקא מרשו עלאה לרשו אחרא ולאחלפא יקריה ליקרא נוכאה ובכלא אית רזא דחכמתא עלאה,

רבי אבא אומר שאכן זה רוח שטות לנסות לגבור על הקב"ה אבל דור הפלגה באו בחוכמה כלומר זה שהקב"ה נתן לאדם להצליח באופן זמני ולתת לו את ההרגשה כאילו הוא יכול לגבור על הקב"ה בורא העולם זה רוח שטות ואנו בני האדם תמיד צריכים להבין כי למי שהולך כנגד הקב"ה יש אפילו יכולת להצליח אבל זה ניצחון זמני ומחשבה כזו באה  רק מרוח שטות של כוחי ועוצם ידי .

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה