13.3.2015

מה הקשר בין בנית המשכן לבריאת העולם ? מה נתן הקב"ה לבצלאל כדי שיוכל להקים את המשכן וכיצד זה קשור לבריאת העולם ?


בס"ד

מה הקשר בין בנית המשכן לבריאת העולם ? מה נתן הקב"ה לבצלאל כדי שיוכל להקים את המשכן וכיצד זה קשור לבריאת העולם  ?  ‏כ"ב/אדר/תשע"ה

נכתב  לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה  ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה

 

בראשית פרק א

(א) בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ:

(ב) וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם:

(ג) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר:

(ד) וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ:

(ה) וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם אֶחָד: פ

(ו) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי רָקִיעַ בְּתוֹךְ הַמָּיִם וִיהִי מַבְדִּיל בֵּין מַיִם לָמָיִם:

(ז) וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת הָרָקִיעַ וַיַּבְדֵּל בֵּין הַמַּיִם אֲשֶׁר מִתַּחַת לָרָקִיעַ וּבֵין הַמַּיִם אֲשֶׁר מֵעַל לָרָקִיעַ וַיְהִי כֵן:

יש מספר שלבים בבריאת העולם 

שלב ראשון ברא ,שלב שני רוח אלוקים מרחפת , שלב שלישי אמירה ויהי אור , שלב רביעי הבדלה ויבדל אלוקים בין אור לחושך ,שלב חמישי קריאה קרא  לאור יום וללילה חושך , שלב שישי אמירה  ויאמר אלוקים יהי רקיע , שלב שביעי זה ויעש   , ויעש אלקים את הרקיע .

כלומר יש שבע שלבים עד שמגיעים למצב של עשיה שמסמל את העולם הזה ע"י הבדלה בין מים שמתחת לרקיע ומים מעל הרקיע כלומר הרגע בו יש בריאה של העולם מתחת לרקיע וזה העולם שלנו  . 

גם בבנין המשכן ע"י בצלאל יש שבעה שלבים

שמות פרק לא

(ב) רְאֵה קָרָאתִי בְשֵׁם בְּצַלְאֵל בֶּן אוּרִי בֶן חוּר לְמַטֵּה יְהוּדָה:

(ג) וָאֲמַלֵּא אֹתוֹ רוּחַ אֱלֹהִים בְּחָכְמָה וּבִתְבוּנָה וּבְדַעַת וּבְכָל מְלָאכָה:

(ד) לַחְשֹׁב מַחֲשָׁבֹת לַעֲשׂוֹת בַּזָּהָב וּבַכֶּסֶף וּבַנְּחֹשֶׁת:

(ה) וּבַחֲרֹשֶׁת אֶבֶן לְמַלֹּאת וּבַחֲרֹשֶׁת עֵץ לַעֲשׂוֹת בְּכָל מְלָאכָה:

(ו) וַאֲנִי הִנֵּה נָתַתִּי אִתּוֹ אֵת אָהֳלִיאָב בֶּן אֲחִיסָמָךְ לְמַטֵּה דָן וּבְלֵב כָּל חֲכַם לֵב נָתַתִּי חָכְמָה וְעָשׂוּ אֵת כָּל אֲשֶׁר צִוִּיתִךָ:

בו נבחן את הכתוב

1  - רוח אלוקים   2 -  חכמה 3- תבונה 4- דעת  5 – לחשב מחשבות 6- חרשת אבן למלאת 7- חרשת עץ לעשות  

כלומר בצלאל מקבל מהקב"ה את היכולת לבנות את המשכן שהוא סמל לבריאת  העולם  

וכתוב בשמות פרק לז

(א) וַיַּעַשׂ בְּצַלְאֵל אֶת הָאָרֹן עֲצֵי שִׁטִּים אַמָּתַיִם וָחֵצִי אָרְכּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי רָחְבּוֹ וְאַמָּה וָחֵצִי קֹמָתוֹ:

 

פירוש הרא"ש על התורה שמות פרשת ויקהל פרק לז פסוק א

(א) ויעש בצלאל את הארון. הוא היה ראשון לכל כלי המשכן לפי שאמר הכתוב פתח דבריך יאיר שהאור נברא תחילה בעולם לכך הארון שבו ניתנה תורה שנק' אור שנאמ' כי נר מצוה ותורה אור נעשה תחלה ואי אתה מוצא שמו של בצלאל נזכר על שום כלי המשכן אלא על הארון לפי ששם שורה צל אל וזהו נוטרי' של בצלאל וז"ש חז"ל שמדעתו היתה העשיה שאמר ליה משה בצלאל עשית ארון:

כלומר בנין המשכן זה צל של העולם כולו ולכן נקרא שמו של בונה המשכן בצלאל   בצל אל

וכך מפורש תלמוד בבלי מסכת ברכות דף נה עמוד א

אמר רב יהודה אמר רב: יודע היה בצלאל לצרף אותיות שנבראו בהן שמים וארץ. כתיב הכא +שמות ל"ה+ וימלא אתו רוח אלהים בחכמה ובתבונה ובדעת, וכתיב התם +משלי ג'+ ה' בחכמה יסד ארץ כונן שמים בתבונה וכתיב +משלי ג'+ בדעתו תהומות נבקעו.

 

 

 

 

וכן מפורש במדרש שיש קשר בין בריאת העולם והמשכן  במדבר רבה (וילנא) פרשת נשא פרשה יב יג

 

ד"א את המשכן שהוא שקול כנגד העולם שקרוי אוהל כשם שמשכן קרוי אוהל כיצד כתיב בראשית ברא אלהים וגו' וכתיב (תהלים ק"ד) נוטה שמים כיריעה ובמשכן כתיב ועשית יריעות עזים לאוהל על המשכן וגו' כתיב בשני (בראשית א) יהי רקיע ויהי מבדיל וגו' ובמשכן כתיב והבדילה הפרוכת לכם בשלישי יקוו המים מתחת השמים ובמשכן ועשית כיור נחושת וכנו נחושת לרחצה וגו' ברביעי יהי מאורות ברקיע השמים ובמשכן ועשית מנורת זהב טהור וגו' בחמישי ועוף יעופף על הארץ וגו' ובמשכן והיו הכרובים פורשי כנפים בששי נברא אדם ובמשכן ואתה הקרב אליך את אהרן אחיך בשביעי כתיב (שם /בראשית/ ב) ויכולו השמים וגו' ובמשכן ותכל כל עבודת משכן וגו', בבריאת עולם כתיב ויברך אלהים, ובמשכן ויברך אותם, בשביעי ויכל אלהים, ובמשכן ויהי ביום כלות משה, בשביעי ויקדש אותו ובמשכן ויקדש אותו הוי את המשכן.

וכן ב מדרש תנחומא (ורשא) פרשת נשא סימן יט

משל למה היה העולם דומה באותה שעה לטרסקל של שתי רגלים שאינו יכול לעמוד, כיון שעמד המשכן עמד העולם ונתבסס שנא' ויהי ביום כלות משה להקים את המשכן להקים משכן אין כתיב כאן אלא את המשכן לרבות בריאת העולם שכתוב בו את השמים ואת הארץ.

 

לסיכום בצלאל מקבל מהקב"ה  את הכוח לבנות את המשכן שהוא צל של הקב"ה ולכן של כלהבריאה כולה ובעצם בונה אותו כהעתק ראי כצל של העולם כולו . בנית המשכן זה  ביסוס  בריאת העולם והמקום שבו הקב"ה שצמצם את עצמו מופיע בעולם הזה וכך נותן את היסוד לקיום העולם כי ללא קשר זה העולם לא קיים . וקשר זה מתחיל בקודש הקדשים ששם יש את ארון הקודש שבו נמצאת התורה כי מהות העולם כולו זה התורה וללא קשר זה אין באמת כל יסוד לקיום העולם   .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה