9.4.2015

פרשת שמיני מה המיוחד בחזיר ? מה הקשר של חזיר לאדום ? מה המשמעות של המילה חזירות ? וכיצד זה בה לידי ביטוי בזמננו ? ‏כ'/ניסן/תשע"ה


 

בס"ד

פרשת שמיני   מה המיוחד בחזיר ?  מה הקשר של חזיר לאדום ? מה המשמעות של המילה חזירות ? וכיצד זה בה לידי ביטוי בזמננו ? ‏כ'/ניסן/תשע"ה

נכתב  לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה  ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה

ויקרא פרק יא

(ב) דַּבְּרוּ אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר זֹאת הַחַיָּה אֲשֶׁר תֹּאכְלוּ מִכָּל הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר עַל הָאָרֶץ:

(ג) כֹּל מַפְרֶסֶת פַּרְסָה וְשֹׁסַעַת שֶׁסַע פְּרָסֹת מַעֲלַת גֵּרָה בַּבְּהֵמָה אֹתָהּ תֹּאכֵלוּ:

התורה נותנת שלוש סימנים בבהמה . מפרסת פרסה , שוסעת  שסע ומעלת גרה .

לבהמה  שיש לה את שלשת הסימנים הללו היא חיה טהורה וניתן לאכול אותה .

אחד הבהמות הלא טהורות זה החזיר . והחזיר "זכה "  להיות בהמה שהיא הסמל של בהמה לא טהורה ,בהמה שהיא מוקצה . ונשאלת השאלה מה המיוחד בחזיר שכל העולם שיש לו איזה קשר לדת היהודית מתרחק ממנו ? .

ואומר הילקוט שמעוני תורה פרשת שמיני רמז תקלו

דבר אחר את הגמל זו בבל כי מעלה גרה הוא שמגדלת לצדיקים ודניאל בתרע מלכא, ואת השפן זו מדי כי מעלה גרה הוא שמגדלת לצדיקים ומרדכי יושב בשער המלך, ואת הארנבת זו יון כי מעלת גרה היא שמגדלת הצדיקים, לכס נדרוס מוקדון כד הוה חמי לשמעון הצדיק הוה קאים על רגלוי אמרין ליה מן קדם יהודאי את קאים אמר לון בשעה שאני יוצא למלחמה דמותו אני רואה ונוצח, ואת החזיר זו מלכות הרביעית והוא גרה לא יגר שאינה מגדלת לצדיקים ולא דיה שאינה מגדלת אלא הורגת הדא הוא דכתיב קצפתי על עמי חללתי נחלתי ואתנם בידך זה רבי עקיבא וחבריו,

כלומר גמל שגם הוא בהמה טמאה  מגדל צדיקים , ושפן מגדל צדיקים , וארנבת שגם מגדלת צדיקים , אבל חזיר שזה מלכות רביעית זה אדום לא רק שלא מגדלת אותם אלה הורגת אותם .

וצריך להבין את הדבר הזה , שני הסימנים הראשונים מפרסת פרסה ושוסעת  שסע זה שני סימנים חיצונים שכולם רואים אותם מבחוץ כלומר לא ניתן להתבלבל בהם כל העולם רואה אותם ויודע שזה בהמות טמאות ולכן  בהמה כזו לא יכולה להגיד אני בהמה טהורה  . אבל הסימן השלישי זה סימן פנימי לא ניתן לראות אותו מבחוץ צריך בדיקה פנימית של הסימן , צריך לחקור לעומק לפתוח את פה של הבהמה ולהבין האם היא מעלת גרה או לא ,ולכן בהמה כזו יכולה להגיד אני טהורה  ולא ניתן לסתור את הטענה רק לאחר בדיקה מדוקדקת של העניין וזה מה שאומר הילקוט שמעוני תורה פרשת שמיני רמז תקלו

אסף אמר יכרסמנה חזיר מיער מה חזיר וכו', משה אמר ואת החזיר למה נמשלה כחזיר לומר לך מה חזיר הזה בשעה שהוא רבוץ מוציא טלפיו אומר ראו שאני טהור כך מלכות הרביעית גוזלת וחומסת ונראית כאילו היא מצעת בימה, מעשה בשלטון אחד בקיסרי שהיה הורג את הגנבים ואת המנאפים ואת המכשפים גחין ואמר לסנקליטין שלו שלשתן עשיתי בלילה אחד,

החזיר אומר אני טהור ולא ניתן להכחיש אותו רק לאחר בדיקה . ולא רק זאת החזיר לעתיד לבא יהיה טהור כפי שאומר אור החיים ויקרא פרשת שמיני פרק יא פסוק ז

(ז) והוא גרה לא יגר. פירש תנאי הוא הדבר לזמן שהוא לא יגר אבל לעתיד לבא יעלה גרה ויחזור להיות מותר, ולא שישאר בלא גרה ויותר כי תורה לא תשונה:

ולכן החזיר זה בהמה שצריך להיות זהירים איתה מכל הבהמות כי היא מצד אחד טמאה אבל מצד שני היא הכי קרובה לבהמה טהורה וניתן להתבלבל בה ולכן החזיר צריך זהירות יתר משאר הבהמות

ובפסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית פרשת תולדות פרק כו

לד) ויהי עשו בן ארבעים שנה. דכתיב כי חיוה רביעאה שראה דניאל ולא זכר שמה, והיא משניה מן כל חיותא (דניאל ז ז), הוא דמות חזיר, ולפי שהיה משוקץ לא זכר שמה דניאל, והוא מלכות אדום +ר"ל מלכות רומי שעל דגלה היתה חרותה תמונת חזיר+ שנמשלה כחזיר, שנא' יכרסמנה חזיר מיער (תהלים פ יד), ולמה נמשלה מלכות אדום לחזיר, אלא מה חזיר מפסע טלפיו בשעת שהוא רובץ, כלומר ראו שהוא טהור, כי מפריס פרסה הוא (ויקרא יא ז), והכל אומרים והוא גרה לא יגר טמא הוא (שם שם), כך מלכות אדום הרשעה גוזלת וחומסת ומפזרת מעותיה, כלומר שהוא עושה חסדים, ועליו הכתוב אומר וחסד לאומים חטאת (משלי יד לד), הוא מעשה אביהם עשו הרשע, שכל הימים היה מצייד נשי האנשים ומענה אותן, וכיון שהגיע לארבעים שנה, רצה לדמות עצמו ליצחק אביו, שכשם שנשא יצחק אביו אשה למ' שנה, כן גם הוא נשא אשה למ' שנה, אבל לא הואיל כלום, לפי שכל עוף למינו ישכון ובן אדם לדומה לו:

כלומר המקור למלכות אדום זה עשיו שדומה לחזיר הוא  הבן של יצחק כלומר אח של יעקב .

ואומר המדרש תנחומא (ורשא) פרשת תולדות סימן ח

כי ציד בפיו היה צד את יצחק הצדיק בפיו אתה מוצא כל עבירות שהקב"ה שונא כלן היו בעשו (שם /משלי/ ו) שש הנה שנא ה' ושבע תועבת נפשו עינים רמות ל' שקר ידים שופכות דם נקי לב חורש מחשבות און רגלים ממהרות לרוץ לרעה וגו' כשהיה בא עשו מן החוץ היה אומר לאביו אבא המלח מהו שתהא חייבת במעשר, והיה תמה יצחק ואומר ראה בני זה כמה דקדק במצות, והיה אומר לו אביו בני היכן היית היום הזה והוא אומר לו בבית התלמוד לא כך הוא הלכה מן כך וכך, לא כך איסורו לא כך התירו, ומתוך דברים אלו הוה צדו בפיו, על כן אהבו, ורוח הקודש צווחת (שם /משלי/ כו) כי יחנן קולו אל תאמן בו כי שבע תועבות בלבו ולמה כהו עיניו של יצחק מפני שנסתכל בדמות עשו הרשע,

כלומר הסכנה הגדולה היא באותם שהם  חזירים אבל אומרים "טהור אני"  וקשה לדעת את מהותם כי הם צריכים בדיקה יסודית ,ובלי אותה בדיקה יסודית לא ניתן להגיד עליהם טמאים אתם ,ולהבין את מהותם ולכן מלכות אדום שמקורה בעשיו וסימלה חזיר זה הסכנה הגדולה של עם ישראל ואנחנו רואים היום במוחש את הסכנה של אותם תרבויות מערביות שאומרות טהורות אנחנו ומנסות ללמד אותנו מוסר מהו אבל בעצם הם חסרים את המהות של המוסר שבעצם לא קיים ואם הוא קיים הוא מוסר מעוות אבל הם מנסים להנחיל לנו אותו במקום המוסר היהודי הנצחי  ,כי בתוכם הם טמאים אבל אומרים טהור אני ויש בהם את כל החסרונות של עשיו  "כי שבע תועבות בלבו".

ואומר [רבינו] בחיי בראשית פרק כה

 ועוד דרשו: (שם) היה צד ומאכיל לאביו ונותן לו שוחד כדי שיטול הברכה, וזהו שכתוב: (דברים טז, יט) "כי השוחד יעור" וגו', וכתיב ביצחק: ותכהין עיניו מראות, ע"כ. ואנו רואים כי כשם שהיה עשו איש השוחד, כן אנו רואין את זרעו מקבלי שוחד, אוהבי הלעטות, כמו שאמר עשו: הלעיטני נא, ועליהם אמר דוד ע"ה: (תהלים סח, לא) "מתרפס ברצי כסף",

וזה סימן לבני אדום בני עשיו גם אם הם יהודים שאוהבים את הכסף ומתרצים לכסף  כנגד המצוות והערכים של העם היהודי וזה הפירוש האמיתי של המילה "חזירות"   ויתור על ערכי היסוד והמוסר המוחלט והאמיתי שנתן לנו הקב"ה כנגד ערכים חולפים וזמנים   הנראים כמו מוסר אבל בעצם הם ביטוי לטומאה שמנסה להראות כלפי חוץ כטהור  .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה