3.10.2014

יום כיפור "אדני שפתי תפתח" . ניסיון להבין את אדני שנאמר בתחילת כל תפילת עמידה . למה אנו מתחילים כל תפילת עמידה ב"אדני" ? והאם "אדני" זה תמצית כל תפילת העמידה ? ‏ט'/תשרי/תשע"ה


בס"ד

"אדני שפתי תפתח" . ניסיון להבין את אדני שנאמר בתחילת כל תפילת עמידה . למה אנו מתחילים כל תפילת עמידה ב"אדני" ?  והאם "אדני" זה תמצית כל תפילת העמידה  ? ‏ט'/תשרי/תשע"ה

כל תפילת עמידה מתחילה  ב"אדני"    וכתוב בתהלים פרק נא

(יז) אֲדֹנָי שְׂפָתַי תִּפְתָּח וּפִי יַגִּיד תְּהִלָּתֶךָ:

(יח) כִּי לֹא תַחְפֹּץ זֶבַח וְאֶתֵּנָה עוֹלָה לֹא תִרְצֶה:

וצריך לברר למה מתחילים ב"אדני"  מה מיוחד במלה ?    אדני מופיעה בפעם הראשונה בתורה בפסוק בבראשית פרק טו

(ב) וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֲדֹנָי יֱקֹוִק מַה תִּתֶּן לִי וְאָנֹכִי הוֹלֵךְ עֲרִירִי וּבֶן מֶשֶׁק בֵּיתִי הוּא דַּמֶּשֶׂק אֱלִיעֶזֶר:

כלומר אדני מופיעה בפעם הראשונה כאשר אברהם מבקש מהקב"ה בקשה ואומר החזקוני בראשית פרשת לך לך פרק טו פסוק ב

(ב) ויאמר אברם אדני באל"ף דל"ת. מה תתן לי ואנכי הולך ערירי יחידי בלא יורש, ואעפ"י שכבר נאמר לו ולזרעך אתן את הארץ הזאת בתחלה סבור היה על ידי תפלה יזכה לבנים וכשראה ששהה להוליד עלה בדעתו שמא גרם החטא לפיכך אמר ואנכי הולך ערירי. הוא דמשק אליעזר בן בנו של נמרוד הרשע היה.

יש לפרש שאברהם מבקש את המשך הזרע שלו ובעצם מבקש מהקב"ה על קיום עם ישראל שיצא מזרעו .אדני מופיע בפעם הראשונה בפסוק  וגם זה הפעם הראשונה שבו יש פניה אל הקב"ה בבקשה

אבל זה קשה להגיד הרי גם קין פנה אל הקב"ה בבקשה בבראשית פרק ד

(יג) וַיֹּאמֶר קַיִן אֶל יְקֹוָק גָּדוֹל עֲוֹנִי מִנְּשֹׂא:

(יד) הֵן גֵּרַשְׁתָּ אֹתִי הַיּוֹם מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה וּמִפָּנֶיךָ אֶסָּתֵר וְהָיִיתִי נָע וָנָד בָּאָרֶץ וְהָיָה כָל מֹצְאִי יַהַרְגֵנִי:

אבל הגמרא בתלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף קא עמוד ב  פותרת את הקושיה

תנו רבנן: שלשה באו בעלילה, אלו הן: קין, עשו, ומנשה. קין - דכתיב +בראשית ד'+ גדול עוני מנשוא. אמר לפניו: רבונו של עולם! כלום גדול עוני מששים ריבוא שעתידין לחטוא לפניך, ואתה סולח להם?

כלומר קין שפנה אל הקב"ה לא פנה בבקשה אלה בא בעלילה ולכן צריך להגיד שאדני  בפסוק זה הפעם הראשונה שמופיע בתורה והפעם הראשונה בתורה שמדברים לקב"ה בלשון בקשה בלשון תפילה ולכן ראוי שכל תפילה תתחיל באדני .

ראיתי שני פרושים לאדני  אדון הכול  (שו"ע או"ח ה )  וכן האדון שלי    (אבודרהם )

ואם מבינים את המשמעות של שני הפרושים הרי זה שני פרושים סותרים לחלוטין . אדון הכל זה אומר שהקב"ה הוא הכול הוא כל העולם הוא כל הבריאה . אין שום דבר בבריאה שזה לא הקב"ה  כי הוא אדון הכל . אין אפילו סנטימטר אחד או דבר אחד שהוא לא חלק מהקב"ה זה הפרוש של אדון הכל . פירוש המלה אדון שלי שיש כאן שני דברים שונים אחד זה הקב"ה והשני זה אני . המלה שלי קובעת את העובדה שאני קיים ויש לי או קבלתי על עצמי את הקב"ה כלומר שני דברים נפרדים לגמרי שיש קשר בניהם ,יש שייכות או קשר בין הדברים אני קיים ויש קב"ה  והקב"ה הוא אלוקים שלי ,וזה סותר את הפרוש אדון הכול   .

וצריך להגיד שאדני מכילה בתוכה את  סוד קיום העולם . אין לנו יכולת להבין כיצד הקב"ה שהוא הכול הוא האין סוף . אין לו לא התחלה ולא סוף ,אין לו מקום כי הוא הכול אין אצלו לא עבר ולא עתיד כי הכול העבר הוה ועתיד  זה אחד , הקב"ה ברא עולם שיש לו התחלה וסוף שיש לו עבר הוה עתיד . וכיצד יש קשר בין האין סוף כלומר הקב"ה לבין הבריאה הסופית .

ושאברהם פונה אל הקב"ה ואומר אדני הוא מבין שהוא לא מבין כיצד ההבטחה של הקב"ה לאברהם תתקיים ללא זרע משרה אבל הוא מבין שהקב"ה יודע את התשובה ומבקש בתפילה שלו שגם הוא יבין . וזה בניגוד לקין שבה בעלילה ובעצם אומר לקב"ה גם אתה לא מבין את כל הדברים עובדה שהעונש שלי גדול יותר ממה שצריך הייתי לקבל ולכן הגמרא אומרת שזה עלילה .
ולכן שאנחנו פותחים את התפילה באדני אנחנו לא באים בעלילה אל הקב"ה אנחנו מבקשים להבין את דרכי השם להבין בשכלנו את מהלך החיים את הדרך שבו הקב"ה מוביל אותנו ולא חס וחלילה לקנטר כלפי שמים  . ואם אנחנו מבינים את זה בעצם אדני זה התמצית של כל תפילת  העמידה. אדני זה התמצית של התפילה .

נבקש מהקב"ה שיענה לתפילתנו וייתן לנו שכל והבנה בדרכי השם

גמר חתימה טובה לכל עם ישראל

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה