8.8.2014

פרשת ואתחנן אומר הילל דעלך סני לחברך לא תעביד - זו היא כל התורה כולה, מאוד קשה להבין שמצווה אחת היא כל התורה כולה , ומדוע אומר רבי עקיבא ואהבת לרעך כמוך - אמר רבי עקיבא זה כלל גדול בתורה: האם ניתן למצוא סימוכין בתורה להבנה הזאת ? האם זה קשור לעשרת הדברות ? ‏י"ב/אב/תשע"ד


בס"ד

פרשת ואתחנן אומר הילל דעלך סני לחברך לא תעביד - זו היא כל התורה כולה, מאוד קשה להבין  שמצווה אחת היא כל התורה כולה , ומדוע אומר רבי עקיבא  ואהבת לרעך כמוך - אמר רבי עקיבא זה כלל גדול בתורה: האם ניתן למצוא סימוכין בתורה להבנה הזאת ? האם זה קשור לעשרת הדברות ?  ‏י"ב/אב/תשע"ד

רש"י ויקרא פרשת קדושים פרק יט פסוק יח

ואהבת לרעך כמוך - אמר רבי עקיבא זה כלל גדול בתורה:

ובתלמוד בבלי מסכת שבת דף לא עמוד א

שוב מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי, אמר לו: גיירני על מנת שתלמדני כל התורה כולה כשאני עומד על רגל אחת. דחפו באמת הבנין שבידו. בא לפני הלל, גייריה. אמר לו: דעלך סני לחברך לא תעביד - זו היא כל התורה כולה, ואידך - פירושה הוא, זיל גמור.

וצריך לנסות להבין מדוע רבי עקיבא אומר שהמצווה של ואהבת לרעך כמוך זה כלל גדול בתורה ובא הילל ומוסיף שאהבת לרעך כמוך זו כל התורה כולה . וזה קשה מאוד לחשוב שכל התורה כולה זה מצוות ואהבת לרעך כמוך . הרי יש תרי"ג מצוות וזה רק אחד מהמצוות .

אומר המכילתא דרבי שמעון בר יוחאי פרק טו

תשמע זה הכלל שכל התורה כולה כלולה בו. לקול ה' אלקיך אלו עשר דברות שנאמרו על הר סיני.

כלומר הקב"ה הכניס בעשר הדברות את כל כל התורה כולה ובו נראה מה המילה הראשונה והאחרונה של עשרת הדברות

מילה ראשונה בדברים פרק ה

אָנֹכִי יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי:

והמלה האחרונה בדברים פרק ה

 וְלֹא תַחְמֹד אֵשֶׁת רֵעֶךָ ס וְלֹא תִתְאַוֶּה בֵּית רֵעֶךָ שָׂדֵהוּ וְעַבְדּוֹ וַאֲמָתוֹ שׁוֹרוֹ וַחֲמֹרוֹ וְכֹל אֲשֶׁר לְרֵעֶךָ: ס

כלומר מלה ראשונה אנכי ומלה אחרונה לרעך

למלה אנכי יש שני פרושים הקב"ה ופרוש שני אני וגם למלה לרעך יש שני פרושים החבר שלך וכמו כן הקב"ה ורש"י כותב  במשלי פרק כז פסוק י

(י) רעך ורע אביך - הקדוש ברוך הוא שנקרא רע לישר' ורע אביך שחיבב את אבותיך:

כלומר ניתן להבין שכל התורה כולה  מתחילה בקב"ה ומסתימת בקב"ה אבל ניתן להבין שהיא מתחילה בי ונגמרת בי .

האנכי הראשון שנכתב בתורה זה האדם הראשון לאחר החטא בראשית פרק ג

(י) וַיֹּאמֶר אֶת קֹלְךָ שָׁמַעְתִּי בַּגָּן וָאִירָא כִּי עֵירֹם אָנֹכִי וָאֵחָבֵא:

כלומר ברגע שאני לא מבין שאנכי זה הקב"ה ואני חושב שאני זה אנכי זה מביא את החטא והחטא מביא את  המוות את הרס העולם אבל האנכי האחרון בתורה מביא את החיים כתוב בדברים פרק לב

(מו) וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם שִׂימוּ לְבַבְכֶם לְכָל הַדְּבָרִים אֲשֶׁר אָנֹכִי מֵעִיד בָּכֶם הַיּוֹם אֲשֶׁר תְּצַוֻּם אֶת בְּנֵיכֶם לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת:

כלומר האנכי הראשון זה כשהאדם ראשון התבלבל ולא הבין מי זה אנכי וגרם למות לו ולעולם והאנכי האחרון בתורה זה הציווי של הקב"ה שנבין מה  זה אנכי וברגע שנבין את זה  ונקיים את זה החיים המוות יסתלק

דברים פרק לב

(מז) כִּי לֹא דָבָר רֵק הוּא מִכֶּם כִּי הוּא חַיֵּיכֶם וּבַדָּבָר הַזֶּה תַּאֲרִיכוּ יָמִים עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים אֶת הַיַּרְדֵּן שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ: פ

כלומר ההבנה הזאת שאנכי זה הקב"ה גורמת לחיים ולא למוות כמו שנגרם לאדם הראשון ולעולם.

גם ההבנה שלרעך זה מצד אחד הקב"ה ומצד שני זה מי שאיתך במצוות גורמת לך להבין  שהמצוות בין אדם לחברו זה בעצם מצווה גם בין אדם למקום ולא ניתן לעשות פרידה  כזו אין מצווה בין אדם לחברו בלי הקב"ה ומי שחושב כך סופו שגורם להרס העולם  . בעצם כל המצוות כולם זה בין אדם למקום אבל הקב"ה עשה חלוקה של מצוות עם דגש בין אדם למקום ומצוות עם דגש של אדם לחברו . וכל התורה כולה על רגל אחת זה ההבנה הזאת וכן כתוב במפורש במדבר רבה (וילנא) פרשת נשא פרשה יג

וכן את מוצא תרי"ג אותיות יש מן אנכי עד אשר לרעך כנגד תרי"ג מצות וז' יתירות כנגד ז' ימי בראשית ללמדך שכל העולם לא נברא אלא בזכות התורה

כלומר כל התורה נמצאת על רגל אחד בין  אנכי ל לרעך בעשר הדיברות וזה מה שרבי עקיבא אמר לנו שזה כלל גדול בתורה  והילל הוסיף כל התורה כולה על רגל אחת.

השל"ה בפרשת יתרו תורה אור  מצמצם את  ההבנה של כל התורה כולה למלה אנכי

יז. גם התורה נרמזת בתיבת 'אנכי'. כי עשר דברות כוללות כל התורה ונביאים וכתובים, אשר סימנם 'אנך' ראשי תיבות אורייתא נביאים כתובים, כולם נכללים ב'י', זהו 'אנכי' אנ"ך י'. וכבר רמזתי (אות יד) בסוד שם ידו"ד שהוא גבוה וגבוה מעל גבוה, וידו"ד כלול ביו"ד, ויו"ד באל"ף. זהו סוד עשר דברות נאמרו בדבור אחד (מכילתא יתרו מסכתא דבחדש ד), כי כל הגבוה ביותר, יותר מתאחד וכולל כל הפרטים המתגלים ממנו, כן הגיד השם יתברך ברוך הוא עשר הדברות בדבור אחד, אחר כך פרטם לעשר דברות. ועל זה 'אחת דבר אלהים שתים זו שמעתי'

אומר בעצם  השל"ה הקדוש שכל התורה כולה נמצאת במלה אנכי ומשם היא מתרחבת לעשר הדיברות ומשם לכל התורה כולה לתרי"ג מצוות .

ובעצם אנו רואים כאן את ההבנה שמה שקיים בעולם זה רק הקב"ה , כל העולם כולו  זה דבר אחד שממנו משתלשל העולם שנראה כמו הרבה דברים ולפעמים נראה לנו שאין קשר בין הדברים אבל בעצם העולם כולו זה אך ורק הקב"ה וחוסר הבנה שלנו את אחדות העולם , ההבנה המוטעית שאנכי זה אני ורעך זה האחר ולא חלק מהקב"ה גורם להרס העולם למוות ולחידלון . ההבנה שאנכי ורעך זה הקב"ה גורם לאחדות העולם והכנסת החיים לעולם .

ותלמוד בבלי מסכת מכות דף כד עמוד א

אלא, בא חבקוק והעמידן על אחת, שנאמר: +חבקוק ב'+ וצדיק באמונתו יחיה.

כלומר האמונה שהכול אחד שהכול מאת הקב"ה זה גורם לחיים . ההפיך זה המוות .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה