18.4.2014

פסח מה תפקידו של משה לעתיד לבא ? בזמן הגאולה ? ‏י"ח/ניסן/תשע"ד


פסח מה תפקידו של משה לעתיד לבא ? בזמן הגאולה ?  ‏י"ח/ניסן/תשע"ד

 

תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף צא עמוד ב

מניין לתחיית המתים מן התורה שנאמר +שמות ט"ו+ אז ישיר משה ובני ישראל את השירה הזאת לה', שר לא נאמר, אלא ישיר - מכאן לתחיית המתים מן התורה.

מפורש שהשירה של משה זה יהיה לעתיד לבא בזמן תחית המתים זמן גאולתנו ונשאלת השאלה מה תפקידו של משה לעתיד לבא או לפחות להבין את אחד התפקידים של משה  ?

אומר שיר השירים רבה (וילנא) פרשה א

ר' ברכיה בשם רבי שמואל בר נחמן אמר נמשלו ישראל כנקבה, מה נקבה זו נוטלת עישור נכסים מאביה ויוצאה, כך ירשו ישראל ארץ שבעה עממים שהוא עישור שבעים אומות, וע"י שירשו ישראל כנקבה אמרו שירה בלשון נקבה שנא' (שמות טו) אז ישיר משה ובני ישראל את השירה הזאת לה', אבל לע"ל הן עתידין לירש כזכר היורש לכל נכסי אביו הה"ד (יחזקאל מח) מפאת קדמה עד פאת ימה יהודה אחד דן אחד אשר אחד וכלהון כך והן אומרין בלשון זכר שנא' (תהלים צו) שירו לה' שיר חדש, שירה חדשה אין כתיב אלא שיר חדש,

פירוש אז ישיר משה ועם ישראל שיר חדש כי אז יקבלו את הנחלה האמיתית של שנותן הקב"ה לעם ישראל . כלומר שירה נאמרה  על ים סוף כי אז קבלו את נחלת 7 העממים אבל לעתיד לבא ישירו שיר חדש כי יקבלו את כל הנכסים כמו זכר .

אבל צריך להבין חוץ מהשירה של משה ועם ישראל מה תפקידו של משה ?

אומר הפסיקתא זוטרתא (לקח טוב) דברים פרשת וזאת הברכה דף סח עמוד א

ששה דברים ניתנו למשה שלא ניתנו לשום בריה. לא כהתה עינו. ולא נס לחה. קולו היה נשמע בכל המחנה. ראה את כל הארץ מה שלא אפשר לכל בריה. דבר עמו הקדוש ברוך הוא פנים בפנים. ולא קם נביא עוד בישראל כמשה. לא כהתה עינו. מיכן שעיניהם של מתים כהות. ולא נס לחה. כי קרן עור פניו. שלא נשתנה אדמות פניו מדמות שהיה מהר סיני עדיין כאלו חי ועומד ומשרת בפני אל חי. אשריהם של צדיקים שבוראם אוהבם בעוה"ז ובעוה"ב. אשרי ילוד אשה שבחר בו הקדוש ברוך הוא:

מדרש תנאים לדברים פרק לב פסוק נב

באותה שעה אמ' משה רבונו של עולם הניח לי שאתן לישראל מתנה אחת עד שלא תקח את נשמתי אמ' לו ומה היא אמ' לפניו ברכות אני נותן להם לכך סמוך לו וזאת הברכה: ואף על פי כן הראהו הקדוש ברוך הוא את ארץ ישראל כולה מה שלא נעשה כן לכל בריה ולא עוד אלא שהראהו משנברא העולם ועד שיחיו המתים:

מבואר בשני המדרשים שהקב"ה הראה למשה את הארץ המובטחת גם לעתיד לבא ומפורש שרק משה ראה את הארץ המובטחת ולא כל בריה אחרת . משה הוא היחידי שיודע את גבולות הארץ המובטחת בדיוק רב כולל מה שייתן הקב"ה לעם ישראל לעתיד לבא .

בעצם למשה יש את המידע מה עם ישראל צריכים לקבל ותפקידו להעביר את זה לעם ישראל לעתיד לבא ,כי כיצד יוכלו לשיר שיר חדש על הארץ המובטחת ללא המידע מה זה הארץ המובטחת . ולכן ברור שכדי לשיר שיר חדש כמו שכותב המדרש צריך לדעת בדיוק רב את גבולות הארץ המובטחת .

וצריך להגיד שמשה קיבל יכולת לראות גם לאחר מותו

דברים פרק לד

(ז) וּמֹשֶׁה בֶּן מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה בְּמֹתוֹ לֹא כָהֲתָה עֵינוֹ וְלֹא נָס לֵחֹה:

 ואומר רשי במקום דברים פרק לד (ז) לא כהתה עינו - אף משמת:

וצריך לפרש שמשה יכל לראות את הארץ המובטחת מרגע שמת עד היום ועד יום תחיית המתים כי הקב"ה נתן לו את היכולת הזאת מה שלא נתן לאף אחד .

ולמה נתן לו הקב"ה את היכולת הזאת כדי שיוכל לראות את כל השינויים שנעשים מרגע שהראה לו הקב"ה את גבולות הארץ וידע בבירור ביום תחית המתים מהם הגבולות האמיתיים של הארץ .

וזאת כדי שיוכל עם ישראל לרשת את הארץ המובטחת וכדי לשיר שירה חדשה ביום תחית המתים ביום הגאולה כמו שעם ישראל ומשה שרו את שירת הים .

וכתוב במפורש בתלמוד בבלי מסכת ברכות דף יח עמוד ב

ואף רבי יונתן הדר ביה, דאמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן: מנין למתים שמספרים זה עם זה? שנאמר: +דברים ל"ד+ ויאמר ה' אליו זאת הארץ אשר נשבעתי לאברהם ליצחק וליעקב לאמר, מאי לאמר - אמר הקדוש ברוך הוא למשה: לך אמור להם לאברהם ליצחק וליעקב שבועה שנשבעתי לכם כבר קיימתיה לבניכם.

שלמשה היה תפקיד לבשר לאברהם יצחק ויעקב כי עם ישראל נחל את שבעת העממים כי משה יכל לראות ממקום קבורתו את כל מה שקורה בארץ ישראל וצריך להגיד שגם לעתיד לבא יעשה את אותה שליחות .ולמה משה עשה את השליחות משני טעמים:  טעם ראשון שיכל לראות כי עינו לא כהתה ,ודבר שני ידע בבירור שבאמת הם נחלו את כל הארץ כי הקב"ה לפני מותו הראה לו את כל הארץ .

 

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה