28.5.2020

שבועות האם הדת היהודית היא דת לאומית ? האם לאומיות זה חלק מהדת היהודית או משהו שזר לחלוטין לדת היהודית ? ומה הקשר לחג השבועות ? מה הקשר לרות שיש לה יחוס לבלק וממנו לעמלק ? מה הקשר לויכוח של אחאב עם אליהו הנביא ? האם אחאב היה מלך לאומי ? מה הקשר של עם ישראל לארץ ישראל ? מה המשמעות של ו "ְלֹֽא־תָקִ֤יא הָאָ֙רֶץ֙ אֶתְכֶ֔ם בְּטַֽמַּאֲכֶ֖ם אֹתָ֑הּ" ? היכן נמצא העתיד היחידי של עם ישראל ? ‏ה'/סיון/תש"פ

בס"ד
שבועות האם הדת היהודית היא דת לאומית ? האם לאומיות זה חלק מהדת היהודית או משהו שזר לחלוטין לדת היהודית ? ומה הקשר לחג השבועות ? מה הקשר לרות שיש לה יחוס לבלק וממנו לעמלק ? מה הקשר לויכוח של אחאב עם אליהו הנביא ? האם אחאב היה מלך לאומי ? מה הקשר של עם ישראל לארץ ישראל ? מה המשמעות של ו "ְלֹֽא־תָקִ֤יא הָאָ֙רֶץ֙ אֶתְכֶ֔ם בְּטַֽמַּאֲכֶ֖ם אֹתָ֑הּ" ? היכן נמצא העתיד היחידי של עם ישראל ? ‏ה'/סיון/תש"פ

וכך כתוב בויקיפדיה על לאומיות

לאומיות היא תופעה חברתית אידאולוגית שלפיה לכל עם זכות לקיים ממשל עצמי. גישה זו קשורה קשר הדוק למדינת הלאום ושאיפתה העליונה היא, בדרך-כלל קיומה של מדינה כהגשמתו של עיקרון זה שהיא זכות להגדרה עצמית. הלאומיות בעיקרה מובילה להתגבשות של קהילה סביב צביון וערכים חברתיים משותפים, עם זאת היא עלולה להוביל לשנאה ולגזענות כלפי מי שאינו חלק מן הקהילה, דוגמה לכך בהיסטוריה ניתן לראות בימי המפלגה הנאצית שדגלה בלאומיות גרמנית.

האם הקשר של עם ישראל לארץ ישראל הוא קשר לאומי או קשר שונה לחלוטין ? האם הלאומיות נמצאת בתוך הדת היהודית או היא סותרת לחלוטין את הדת היהודית ?

נתבונן במגילת רות בהתחלת ספר רות פרק א פסוק א - ג כתוב

(א) וַיְהִ֗י בִּימֵי֙ שְׁפֹ֣ט הַשֹּׁפְטִ֔ים וַיְהִ֥י רָעָ֖ב בָּאָ֑רֶץ וַיֵּ֨לֶךְ אִ֜ישׁ מִבֵּ֧ית לֶ֣חֶם יְהוּדָ֗ה לָגוּר֙ בִּשְׂדֵ֣י מוֹאָ֔ב ה֥וּא וְאִשְׁתּ֖וֹ וּשְׁנֵ֥י בָנָֽיו:

(ב) וְשֵׁ֣ם הָאִ֣ישׁ אֱֽלִימֶ֡לֶךְ וְשֵׁם֩ אִשְׁתּ֨וֹ נָעֳמִ֜י וְשֵׁ֥ם שְׁנֵֽי־בָנָ֣יו׀ מַחְל֤וֹן וְכִלְיוֹן֙ אֶפְרָתִ֔ים מִבֵּ֥ית לֶ֖חֶם יְהוּדָ֑ה וַיָּבֹ֥אוּ שְׂדֵי־מוֹאָ֖ב וַיִּֽהְיוּ־שָֽׁם:

(ג) וַיָּ֥מָת אֱלִימֶ֖לֶךְ אִ֣ישׁ נָעֳמִ֑י וַתִּשָּׁאֵ֥ר הִ֖יא וּשְׁנֵ֥י בָנֶֽיהָ:

כלומר יש יציאה של אלימלך למואב בגלל רעב שהיה בארץ . לכאורה זה מעשה לגיטימי כאשר קשה לך לחיות בארץ ישראל בגלל רעב אתה יוצא לחוץ לארץ כדי שתוכל להתקיים .

וכך פוסק הרמב"ם הלכות מלכים פרק ה הלכה ט

אסור לצאת מארץ ישראל לחוצה לארץ לעולם, אלא ללמוד תורה או לישא אשה או להציל מן העכו"ם ויחזור לארץ, וכן יוצא הוא לסחורה, אבל לשכון בחוצה לארץ אסור אלא אם כן חזק שם הרעב עד שנעשה שוה דינר חטין בשני דינרין, במה דברים אמורים כשהיו המעות מצויות והפירות ביוקר, אבל אם הפירות בזול ולא ימצא מעות ולא במה ישתכר ואבדה פרוטה מן הכיס, יצא לכל מקום שימצא בו ריוח, ואף על פי שמותר לצאת אינה מדת חסידות שהרי מחלון וכליון שני גדולי הדור היו ומפני צרה גדולה יצאו ונתחייבו כלייה למקום.

אבל הגמרא מבארת מה הדין של מי שיוצא להשתקע מחוץ לארץ ישראל חברותא מסכת בבא בתרא דף צא עמוד א

תנו רבנן: אין יוצאין מארץ ישראל לחוצה לארץ, גם אם יוקר המחיה בארץ ישראל גואה, לפי שביציאה לחוץ לארץ מפקיע האדם את עצמו מקיום המצוות התלויות בארץ, אלא אם כן עמדו סאתים חטים במחיר סלע, שהוא יוקר גבוה מאד, פי שנים מהמחיר הרגיל.(20)אמר רבי שמעון: אימתי מותר לצאת לחוץ לארץ, בזמן שאינו מוצא חטים בשוק ליקח. אבל בזמן שמוצא ליקח, אז אפילו עמדה סאה בסלע, שהוא יוקר יותר גבוה מסאתיים בסלע, בכל זאת, לא יצא לחוץ לארץ.וכן היה רבי שמעון בן יוחאי אומר: אלימלך, בעלה של נעמי, וכן מחלון וכליון, בניו, גדולי הדור היו, ופרנסי הדור היו. ומפני מה נענשו, שמתו כולם בארץ מואב, ולא היו למחלון וכליון בנים? מפני שיצאו מארץ ישראל לחוצה לארץ. וזאת, על אף שיצאו מחמת הרעב.שנאמר(21) [במגילת רות, א] בתיאור חזרתה של נעמי משדה מואב לבית לחם: "ותהם כל העיר עליהן, ותאמרנה: הזאת נעמי!? "ומבארת הגמרא: מאי "הזאת נעמי!? "אמר רבי יצחק: אמרו "חזיתם נעמי, שיצאת מארץ לחוצה לארץ, מה עלתה לה!? ", שאין בידה כלום.(22)

כלומר הקשר של עם ישראל לארץ ישראל הוא לא קשר של לאומיות כי גם מחלון וכליון שהיו גדולי דור לא ויתרו על ארץ ישראל וגם לא הפכו את עצמם למואבים הם נשארו עם זהות יהודית עובדה שהם נחשבו לגדולי הדור ובכל מקרה הגמרא אומרת שהם מתו כי עזבו את הארץ כי חלק מהותי מהמצוות של יהודי קשורים לארץ ישראל כאשר צרפתי נולד בצרפת הוא צרפתי וכאשר הוא נוסע לארץ אחרת בגלל פרנסה הוא גם נחשב לצרפתי . ההגדרה העצמית שלו שהוא שייך לעם הצרפתי אבל יהודי שנולד בארץ ישראל ונוסע לחוץ לארץ וגם שם הוא עושה את כל המצוות יש עליו ביקורת כזו עד שהוא נמצא בדין של מיתה בידי שמיים כמו מחלון וכליון (ואלי הדין הזה קשור להיותם גדולי הדור שהקב"ה מדקדק במעשיהם ) .   ובו נראה מה דינו של יהודי שנולד בארץ וחי בארץ ומזדהה עם היותו שייך לארץ ישראל אבל הוא לא מקיים את מצוות התורה ? אומרת התורה ויקרא פרשת אחרי מות פרק יח פסוק כז - כח

(כז) כִּ֚י אֶת־כָּל־הַתּוֹעֵבֹ֣ת הָאֵ֔ל עָשׂ֥וּ אַנְשֵֽׁי־הָאָ֖רֶץ אֲשֶׁ֣ר לִפְנֵיכֶ֑ם וַתִּטְמָ֖א הָאָֽרֶץ:

(כח) וְלֹֽא־תָקִ֤יא הָאָ֙רֶץ֙ אֶתְכֶ֔ם בְּטַֽמַּאֲכֶ֖ם אֹתָ֑הּ כַּאֲשֶׁ֥ר קָאָ֛ה אֶת־הַגּ֖וֹי אֲשֶׁ֥ר לִפְנֵיכֶֽם:

כלומר הארץ מקיאה את מי שלא שומר מצוות והוא נמצא בארץ ישראל ומצד שני יש מיתה בידי שמיים לאותם אלו ( לפחות מה שראינו אצל גדולי עולם ) כאשר הם עוזבים את ארץ ישראל גם כאשר קשה לנם בארץ . אז מה הקשר האמיתי שלנו לארץ ישראל ?

בפרקי דרבי אליעזר (היגר) - "חורב" פרק כד

ר' שמעון אומ' קרא הב"ה לשבעים מלאכים הסובבים את כסא מלכותו ואמר להם הב"ה באו ונרד ונבלל את שבעים גוים ואת שבעים לשונות, ומניין שאמ' להם, שנ' הבה נרדה, הבה ארדה אין כתיב כאן אלא הבה נרדה, והפילו גורלות ביניהם, שנ' בהנחל עליון גוים בהפרידו בני אדם, ונפל גורלו של הב"ה על אברהם ועל זרעו, שנ' כי חלק ה' עמו יעקב חבל נחלתו, אמ' הב"ה חבל וגורל שנפל עלי שרתה נפשי בו שנ' חבלים נפלו לי בנעימים

נבחן את משמעות מה שנאמר פה . הקדוש ברוך הוא יורד עם המלאכים לארץ כדי לדון את דור הפלגה ומחליט לחלק אותם לשבעים ואחד אומות .הוא עושה גורל איזה אומה תהיה תחת איזה מלאך ומכניס את עצמו גם בגורל . לכאורה יש כאן  הסתכלות שוויונית בין הקב"ה לבין המלאכים והקב"ה מקבל חלק אחד מתוך 71 חלקים  הוא מקבל את עם ישראל וארץ ישראל לשליטה שלו . ולמה עם ישראל נפל בגורל של הקב"ה ?

אומר התלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף לח עמוד ב

אמר רב אושעיא משמיה דרב: אדם הראשון גופו מבבל וראשו מארץ ישראל, ואבריו משאר ארצות.  

ואומר רש"י מסכת סנהדרין דף לח עמוד ב

וראשו מארץ ישראל - שהיא גבוהה וחשובה מכל הארצות.

וצריך להגיד כשחילק הקב"ה את העולם לאומות ע"י הגורל ונקבע לכל אומה ואומה את החלק שלה בעולם לפי התפקיד  שלה . לכל איבר של האדם הראשון מתאים מקום מסוים בעולם ולכן עם ישראל שהוא העם הנבחר קבל את ארץ ישראל הוא החלק שקשור לראש של האדם הראשון ולכן מתאים לו ארץ ישראל.

כלומר הקשר של עם ישראל לעם ישראל זה קשר שקשור למהות העולם ולתורה שהעולם נברא כאשר הקב"ה הסתכל בתורה . אין קשר אפילו קלוש לנושא לאומיות . מי שמקיים את מצוות התורה מקומו העקרוני בארץ ישראל מי שלא מקיים את המצוות מקומו לא בארץ ישראל כי הארץ תקיא אותו (יש סיבות למה הקב"ה הוציא את עם ישראל לגלות ולמה כיום כאשר אנחנו נמצאים בגלות ויש לנו תפקיד גם בארצת אחרות אבל  כאן לא המקום להידרש לזה )

וזה בדיוק הויכוח בן אחאב לאליהו

מלכים א פרק יח פסוק יז - יח

(יז) וַיְהִ֛י כִּרְא֥וֹת אַחְאָ֖ב אֶת־אֵלִיָּ֑הוּ וַיֹּ֤אמֶר אַחְאָב֙ אֵלָ֔יו הַאַתָּ֥ה זֶ֖ה עֹכֵ֥ר יִשְׂרָאֵֽל:

(יח) וַיֹּ֗אמֶר לֹ֤א עָכַ֙רְתִּי֙ אֶת־יִשְׂרָאֵ֔ל כִּ֥י אִם־אַתָּ֖ה וּבֵ֣ית אָבִ֑יךָ בַּֽעֲזָבְכֶם֙ אֶת־מִצְוֹ֣ת יְקֹוָ֔ק וַתֵּ֖לֶךְ אַחֲרֵ֛י הַבְּעָלִֽים:

אומר המלבי"ם מלכים א פרק יח פסוק יח

(יח) לא עכרתי. כי בעברם על מצות ה' לעבוד אלהים אחרים אינם ישראל רק כגויי הארצות, ולא עכרתי את ישראל. אבל אתה ובית אביך בעזבכם את מצות ה', עכרתם את ישראל, כי בזה היו כגוים, וכן הפסקת הטל ומטר גזרתי בחטאם כי כן ראוי להם, ואתה הגורם:

אחאב היה מלך לאומי שהאשים את אליהו הנביא שהוא עוכר ישראל כי הוא פוגע במי שנמצא בארץ ישראל כאשר אחאב רוצה לנתק את הקשר בן המצוות לישיבה בארץ ישראל . אומר לו אליהו הנביא אתה טועה לחלוטין מי שלא מקיים מצוות בארץ ישראל הוא כמו גוי והשפע של ארץ ישראל לא שייך לגויים כי אם ליהודים המקימים את מצוות התורה .

עם ישראל גורלו נמצא אך ורק בקיום המצוות שלו לא בדבר אחר . לא בהשקפה לאומית כזו או אחרת אך ורק בקיום המצוות וכך נלמד בתגובתו של רבן יוחנן בן זכאי כאשר פגש את בתו של נקדימון


חברותא מסכת כתובות דף סו עמוד ב

תנו רבנן: מעשה ברבן יוחנן בן זכאי שהיה רוכב על החמור, והיה יוצא מירושלים, והיו תלמידיו מהלכין אחריו.ראה ריבה [אשה חשובה] אחת שהיתה מלקטת שעורים מבין גללי בהמתן של ערביים.כיון שראתה אותו, נתעטפה בשערה, ועמדה לפניו, אמרה לו: רבי, פרנסני!אמר לה: בתי, מי את?אמרה לו: בת נקדימון בן גוריון אני.אמר לה: בתי, ממון של בית אביך היכן הלך?אמרה לו: רבי, לא כדין מתלין מתלא בירושלים [וכי לא כך היו מושלים משל בירושלים], מלח ממון - חסר [כלומר, הרוצה לשמור על ממונו, כשם שמלח שומר על המאכל, יחסר מממונו לצדקה].ואמרי לה, ויש אומרים, "חסד" [שיעשה עמו גמילות חסדים(29)]?!והם לא עשו חסד, ולכן אבד ממונם.

אמר לה: ושל בית חמיך, היכן הוא?אמרה לו: בא זה ואיבד את זה לפי שנתערב בו.אמרה לו, רבי, האם זכור אתה כשחתמת על כתובתי?אמר להן לתלמידיו: זכור אני כשחתמתי על כתובתה של זו, והייתי קורא בה אלף אלפים [מליון] דינרי זהב מבית אביה, חוץ משל חמיה.בכה רבן יוחנן בן זכאי, ואמר, אשריכם ישראל!(30) בזמן שעושין רצונו של מקום, אין כל אומה ולשון שולטת בהם. ובזמן שאין עושין רצונו של מקום, מוסרן ביד אומה שפלה. ולא ביד אומה שפלה, אלא ביד בהמתן של אומה שפלה(31).

זה היסוד של היהדות ושל קיום העם היהודי . הקיום שלו הוא רק בקיום המצוות וכאשר הוא מקיים את המצוות מקומו בארץ ישראל ולא בגלות . כל דבר אחר והשקפה אחרת זרה ליהדות בטח הרצון להכניס לתוך היהדות השקפה  זרה של לאומיות  וקל וחומר בנו של קל וחומר לאומיות חילונית שמנתקת את הקשר של היהודי מהתורה וקושרת אותו באופן זר לארץ ישראל .

ורות תוכיח את זה לחלוטין וזה הקשר שלה למתן תורה

תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף קה עמוד ב

שבשכר ארבעים ושתים קרבנות שהקריב בלק זכה ויצאה ממנו רות. אמר רבי יוסי בר הונא: רות בתו של עגלון, בן בנו של בלק מלך מואב היתה

רות קשורה לבלק שהוא ובלעם חלק מעמלק האוייב הגדול ביותר של העם היהודי . עמלק שכאשר  יש לו זכר בעולם כשאו של הקב"ה לא שלם .  

ואותה רות שנדבקת לעם היהודי ולתורה  בכל מצב ובכל תנאי ממנה יוצא המלכות של עם ישראל אפילו שיש לה יחוס לצד של עמלק כי העם היהודי שייך למי שמקבל עליו את התורה בכל מצב וכל תנאי ומקיים את מצוות השם . זה העבר של העם היהודי וזה העתיד היחידי של עם ישראל ולא שום רעיון חיצוני זר לחלוטין להשקפה היהודית

רות פרק א פסוק טז

(טז) וַתֹּ֤אמֶר רוּת֙ אַל־תִּפְגְּעִי־בִ֔י לְעָזְבֵ֖ךְ לָשׁ֣וּב מֵאַחֲרָ֑יִךְ כִּ֠י אֶל־אֲשֶׁ֨ר תֵּלְכִ֜י אֵלֵ֗ךְ וּבַאֲשֶׁ֤ר תָּלִ֙ינִי֙ אָלִ֔ין עַמֵּ֣ךְ עַמִּ֔י וֵאלֹהַ֖יִךְ אֱלֹהָֽי:

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה