13.12.2019

פרשת וישלח למה פיצל יעקב את המחנה לשני מחנות ? לאיזה מצב אפשרי פיצל יעקב את המחנה ? למה יעקב פיצל את הכוח שלו ולא קיבץ את כולם למחנה אחד חזק ? מאיפה למד יעקב שהישרדות חשובה מניצחון ? מה הקשר לברכה שבירך יצחק את עשו ? מה זה עמק יהושפט ? מתי יהיה הניצחון על ממלכת אדום ? האם המלחמה עם אדום זה מלחמה של כוח או מלחמה של רוח ? ‏ט"ו/כסלו/תש"פ

בס"ד
פרשת וישלח למה פיצל  יעקב את המחנה לשני מחנות ? לאיזה מצב אפשרי פיצל יעקב את המחנה ? למה יעקב פיצל את הכוח שלו ולא קיבץ את כולם למחנה אחד חזק ? מאיפה למד יעקב שהישרדות חשובה מניצחון ? מה הקשר לברכה שבירך יצחק את עשו ? מה זה עמק יהושפט ? מתי יהיה הניצחון על ממלכת אדום ? האם המלחמה עם אדום זה מלחמה של כוח או מלחמה של רוח ? ‏ט"ו/כסלו/תש"פ

כתוב בראשית פרק לב

(ח) וַיִּירָ֧א יַעֲקֹ֛ב מְאֹ֖ד וַיֵּ֣צֶר ל֑וֹ וַיַּ֜חַץ אֶת־הָעָ֣ם אֲשֶׁר־אִתּ֗וֹ וְאֶת־הַצֹּ֧אן וְאֶת־הַבָּקָ֛ר וְהַגְּמַלִּ֖ים לִשְׁנֵ֥י מַחֲנֽוֹת:

(ט) וַיֹּ֕אמֶר אִם־יָב֥וֹא עֵשָׂ֛ו אֶל־הַמַּחֲנֶ֥ה הָאַחַ֖ת וְהִכָּ֑הוּ וְהָיָ֛ה הַמַּחֲנֶ֥ה הַנִּשְׁאָ֖ר לִפְלֵיטָֽה:

ואומר רש"י בראשית פרשת וישלח פרק לב פסוק ט

והיה המחנה הנשאר לפליטה - על כרחו כי אלחם עמו. התקין עצמו לשלשה דברים לדורון, לתפלה ולמלחמה. לדורון להלן (פסוק כב) ותעבור המנחה על פניו. לתפלה (פסוק י) אלהי אבי אברהם. למלחמה והיה המחנה הנשאר לפליטה:

כלומר יעקב מתכונן ל 3 מצבים לדורון לתפילה ולמלחמה . ואם יהיה מלחמה הוא מנהל את הסיכונים  בצורה מושכלת וחוצה את המחנה

ואומר השפתי חכמים בראשית פרשת וישלח פרק לב פסוק ט אות ט

ט רצה לומר כי אלחם עמו אזי בודאי יהיה פנאי למחנה שנייה להמלט, ומהרש"ל כתב נראה דמדקדק מדלא כתיב אולי וכתיב והיה, משמע דבעל כרחו, וכל זה מדקדק כדי לקיים הדרש שהתקין עצמו לג' דברים. (נח"י), דאי אפשר לפרש אולי, דאם כן יותר היה מסתבר לקבץ הכל למחנה אחד ולהלחם עמו אולי יתגבר עליו ברוב עם, בשלמא אם המחנה הנשאר בעל כרחו תהיה לפליטה שפיר עבד שחלק לשני מחנות, כי מוטב לתפוס את ודאי ההצלה למחנה הנשאר אף על פי שהמחנה האחת תהיה יותר בסכנה, מלכנוס בספק סכנה לכולם ולספק הצלה לכולם, ומפרש שלשתן מן המקראות, ומלחמה מפרש מן המחנה הנשאר לפליטה, אם כן שמע מינה דקאי על המלחמה, להכי מפרש אלחם עמו:

לפני יעקב היה עמדו שני אפשרויות במלחמה אפשרית עם עשו 1 . לעשות מחנה אחד גדול בעל כוח יותר גדול עם סיכוי גדול יותר לנצח אבל בעל סיכוי גדול יותר להשמדה מלאה חס וחלילה  2. חלוקה לשני מחנות שלכל מחנה יש פחות כוח אבל סיכוי ההישרדות  יותר גדולים . יעקב בחר בשיטה השנייה של סיכוי גדול יותר להישרדות מאשר סיכוי גדול יותר לנצח ופחות סיכון של השמדה מלאה .

וצריך לשאול למה יעקב  החליט על אסטרטגיה של שרידות מאשר אסטרטגיה של ניצחון ?

לדעתי זה נובע מסוג הברכה של יעקב לעשו

בראשית פרק כז

(לט) וַיַּ֛עַן יִצְחָ֥ק אָבִ֖יו וַיֹּ֣אמֶר אֵלָ֑יו הִנֵּ֞ה מִשְׁמַנֵּ֤י הָאָ֙רֶץ֙ יִהְיֶ֣ה מֽוֹשָׁבֶ֔ךָ וּמִטַּ֥ל הַשָּׁמַ֖יִם מֵעָֽל:

(מ) וְעַל־חַרְבְּךָ֣ תִֽחְיֶ֔ה וְאֶת־אָחִ֖יךָ תַּעֲבֹ֑ד וְהָיָה֙ כַּאֲשֶׁ֣ר תָּרִ֔יד וּפָרַקְתָּ֥ עֻלּ֖וֹ מֵעַ֥ל צַוָּארֶֽךָ:

ואומר הריב"א בראשית פרק כז פסוק מ

(מ) ועל חרבך תחיה ואת אחיך תעבוד. תימ' למה הזכיר בברכו עשו הקללה שקללו בעבדות. וי"ל דה"ק על חרבך תחיה שתהיה נוצח במלחמה. וא"ת הואיל וכך הוא אהרוג אחי בחרבי לכך נאמר ואת אחיך תעבוד לומ' אין לך תקנה נגדו:

כלומר עשו יכול לנצח במלחמה את יעקב אבל הוא לא יכול להשמיד אותו . כלומר ערך ההישרדות של יעקב ועם ישראל הוא הרבה יותר גבוה מערך הניצחון מול עשו . יעקב הבין בחלום עם סולם יעקב  שהמלחמה מול עשו = למלכות אדום זה מלחמה לדורות ולכן הדבר העיקרי הוא היכולת של עם ישראל לשרוד ולא לנצח .

אומר המדרש תנחומא (ורשא) פרשת ויצא

(ב) [כח, יב] ויחלום והנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה והנה מלאכי אלהים עולים ויורדים בו, א"ר שמואל בר נחמן אלו שרי אומות העכו"ם דא"ר שמואל בר נחמן מלמד שהראה לו הקדוש ברוך הוא לאבינו יעקב שרה של בבל עולה שבעין עוקים ויורד, ושל מדי חמשים ושנים, ושל יון מאה ויורד, ושל אדום עלה ולא ידע כמה, באותה שעה נתירא יעקב אבינו ואמר שמא לזה אין לו ירידה, א"ל הקדוש ברוך הוא (ירמיה ל) ואתה אל תירא עבדי יעקב ואל תחת ישראל כביכול אפילו אתה רואהו עולה אצלי משם אני מורידו שנאמר (עובדיה א) אם תגביה כנשר ואם בין כוכבים שים קנך משם אורידך נאם ה', א"ר ברכיה בשם רבי חלבו ור"ש בן יוסינה מלמד שהראהו הקדוש ברוך הוא ליעקב אבינו שרה של בבל עולה ויורד, ושל מדי עולה ויורד, ושל יון עולה ויורד, ושל אדום עולה ויורד, א"ל הקדוש ברוך הוא ליעקב יעקב למה אין אתה עולה, באותה שעה נתירא אבינו יעקב ואמר כשם שיש לאלו ירידה, כך אני יש לי ירידה, א"ל הקדוש ברוך הוא אם אתה עולה אין לך ירידה, ולא האמין ולא עלה,

יעקב הבין מהחלום של סולם יעקב שיש כאן מאבק ארוך שמצד אחד יש את עם ישראל ומצד שני את מלכות אדום . כאשר עם ישראל נמצא למעלה כלומר מקיים את התורה הוא מנצח את אדום אבל כאשר עם ישראל לא מקיים את התורה אדום מנצח אותו . ולכן ההבנה של יעקב שעם ישראל צריך לשרוד לאורך זמן כדי שיהיה ביכולתו להגיע למצב של קיום המצוות התורה באופן מלא אבל עד שעם ישראל יגיע למצב כזה הוא צריך לשרוד ולא לנצח כי הניצחון שלו יבוא מתוך קיום המצוות ולא מתוך ניצחון במלחמה . אין כאן מאבק מי חזק יותר יש כאן מאבק רוחני של עם ישראל לקיום מצוות התורה כעם ולא כיחידים וכאשר נגיע למצב כזה זה יהיה הניצחון של עם ישראל.

וכך אומר הנביא עובדיה שהיה מזרע אדום

אומר הנביא עובדיה פרק א

(ג) זְד֤וֹן לִבְּךָ֙ הִשִּׁיאֶ֔ךָ שֹׁכְנִ֥י בְחַגְוֵי־סֶ֖לַע מְר֣וֹם שִׁבְתּ֑וֹ אֹמֵ֣ר בְּלִבּ֔וֹ מִ֥י יוֹרִדֵ֖נִי אָֽרֶץ:

(ד) אִם־תַּגְבִּ֣יהַּ כַּנֶּ֔שֶׁר וְאִם־בֵּ֥ין כּֽוֹכָבִ֖ים שִׂ֣ים קִנֶּ֑ךָ מִשָּׁ֥ם אוֹרִֽידְךָ֖ נְאֻם־יְקֹוָֽק:

ומפרש המלבי"ם עובדיה פרק א פסוק ד

(ד) אם תגביה כנשר. וגם אם תגביה בין כוכבים, אומר אני לך שים קנך שמה! כדי שמשם אורידך נאום ה', כי הנופל ממקום נמוך אינו מסוכן כ"כ, ולכן אצוה שתשים קנך בין כוכבים כדי שתגדיל מפלתך, כמי שרוצה להפיל את אויבו ומעלהו למקום גבוה כדי שיפילו משם אל העומק ותשבר מפרקתו, ונבואה זו היא עתידה שבאחרית הימים תגדל מלכות אדום ותגבה למעלה ראש ומשם יוריד אותה ה' אל עמק יהושפט:

כלומר הניצחון של אדום הוא זמני . הוא יכול להגיע אפילו עד הכוכבים אבל סופו יהיה בעמק יהושפט . וכדי שנבין מה זה עמק יהושפט אוצר מדרשים (אייזנשטיין) דניאל

ואת הפושעים יגרשו מקרבם ואמרו להם, סורו כי אנחנו שונאים לכם. פניהם יהפכו לשחורים והיו לבהלה ולתפלצת, וירדו אל עמק יהושפט, ושם יהיו עד בוא יום הדין הגדול, ואלף שנים ושלש מאות שנה שנות ימי המשיח, יהיה לישראל ימים טובים וחגים, ועושר וגדולה וכבוד עד יום הדין הגדול. ואולם היום ההוא יהיה יום חשך ונורא, כהאיר נוגה הלפיד הבוער. אז יגלה הקדוש ברוך הוא את העדן ואת הגיהנם אשר ברא בטרם נברא העולם. לעדן יהיה שבעה שערים ולגיהנם שלשה. וביום הדין יתיצבו כל העמים לפני שכינת אלקים.

ומה יהיה לעם ישראל ?   אומר הנביא עובדיה פרק א

(יז) וּבְהַ֥ר צִיּ֛וֹן תִּהְיֶ֥ה פְלֵיטָ֖ה וְהָ֣יָה קֹ֑דֶשׁ וְיָרְשׁוּ֙ בֵּ֣ית יַֽעֲקֹ֔ב אֵ֖ת מוֹרָֽשֵׁיהֶֽם:

ואומר המלבי"ם עובדיה פרק א פסוק יז

(יז) ובהר ציון. אחר שכמה אומות שהיו ממחריבי הארץ יכלו ויאבד זכרם אז תהיה פליטה בהר ציון ונדחי ישראל יתקבצו שם מעט מעט, (כמ"ש בפי' ישעיה סס"ה על בטרם תחיל ילדה): והיה קדש ובית יעקב יירשו את ירושתם:

כלומר בגלות אדום עם ישראל צריך לשרוד ולא לנצח להגיע לרגע שבו יהיה יום הדין הגדול שבו בורא עולם יוריד את אדום לעמק יהושפט ואת עם ישראל ששמר את התורה והמצוות ישים  בהר ציון שהוא המקום ממנו נברא העולם כי העולם שייך למי שמקיים את המצוות כי רק לכך נברא העולם . ומכאן אנחנו לומדים שהמאבק של עם ישראל בגלות אדום זה מאבק של הישרדות ולא מאבק של ניצחון .

ונסיים בדברי שמואל א פרק ב

(ט) רַגְלֵ֤י <חסידו> חֲסִידָיו֙ יִשְׁמֹ֔ר וּרְשָׁעִ֖ים בַּחֹ֣שֶׁךְ יִדָּ֑מּוּ כִּֽי־לֹ֥א בְכֹ֖חַ יִגְבַּר־אִֽישׁ:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה