7.6.2019

פרשת נשא חוכמה בגויים תאמין 26 מה הקשר בן השאלה האחת עשרה לשאלה העשירית ? מה הקשר בן האפרוח לעמלק ? מה הבעיה של הישארות הנשמה של עמלק בעולם ? האם האדם יכול למחוק את הזיכרון של עמלק ? מה הקשר של דברי הזוהר לפיזיקה קוונטית ? מה המשמעות של עולם בו האדם נראה ולא נראה ? מה קשר לבריאת חלקיקים בריק ? ולמה הפיזיקה הקוונטית קשורה להתערבות הקב"ה בעולם בצורה שקטה ?‏ד'/סיון/תשע"ט

בס"ד
פרשת נשא חוכמה בגויים תאמין 26  מה הקשר בן השאלה האחת עשרה לשאלה  העשירית ? מה הקשר בן האפרוח לעמלק ? מה הבעיה של הישארות הנשמה של עמלק בעולם ? האם האדם יכול למחוק את הזיכרון של עמלק ?  מה הקשר של דברי הזוהר לפיזיקה קוונטית ? מה המשמעות של עולם בו האדם נראה ולא נראה ? מה קשר לבריאת חלקיקים בריק ? ולמה הפיזיקה הקוונטית קשורה להתערבות הקב"ה בעולם בצורה שקטה ? ‏ד'/סיון/תשע"ט
השאלה האחת עשרה של חכמי אתונא את רבי יהושע
חברותא בכורות דף ח עמוד ב
עוד שאלוהו: ורצוצא דמית בגו ביעתא, מהיכא נפק רוחיה!? אמר להו: מהיכא דעל משם נפק!
שאלוהו על אפרוח שמת בתוך ביצתו והיא שלימה, אם כן מהיכן יצאה רוחו!? ענה להם: ממקום שנכנס משם יצא, כלומר, כדרך שנכנס לביצה שלימה כך יצא ממנה
וצריך להבין את השאלה של חכמי אתונא את רבי יהושע . ההבנה שלי שזה ההמשך של השאלות האחרות . חכמי אתונא הלכו מהכבד לקל . ניסו לראות האם יש להם שייכות לעולם על אף שהם דחו את קבלת התורה . רבי יהושע הסביר להם שאין בכוחו לעזור להם אחרי שדחו את התורה כי הם לא מסוגלים להתרומם מעל המזל מעל השמש והכוכבים . היחידים שיכולים  לעשות את זה מי שקיבל על עצמו את התורה . גם אחד שקיבל על עצמו את התורה לא יכול להרים מי שנמצא מתחת לשמש ולכוכבים . לאחר מכן שאלו אותו חכמי אתונא איך עם ישראל יוכלו להתמודד עם החרב של עשו והסביר להם רבי יהושוע שזה התפקיד של המשיח שהחמור והקרן מסמלים אותו שיתמודד מול עשו מכוח אמת התורה שתגרום לרשע להעלם כעשן . דבר שאין בו ממשות . השאלה הבאה היית איך יתמודדו מול אלו שיכנסו לתוך עם  ישראל והתשובה של רבי יהושע היא שרק מה שהוא טהור כלומר אמת יכול להעשות לגבינה כמו למשהו ממשי ואלו שהם לא טהורים וטמאים ל יהיה להם קיום ולכן ברגע האמת הגרים הגרורים יזרקו את התפילין והציצית שלבשו רק מתוך אינטרס ולא מתוך קבלת התורה וזה יהיה צורת הבירור בזמן מלחמת גוג ומגוג . ואז מגיע רבי יהושע לשאלה האחד עשרה שההבנה שלי היא כזו אומרים חכמי אתונא לרבי יהושע לשיטתך הצלחתם להוציא אותנו מן העולם עלי ידי המשיח  " ולקצור את ערוגת הסכינים " ולהוציא את הגרים הגרורים על ידי הברור מי יכול ל"הפוך לגבינה" (כי רק חלב  טהור הופך לגבינה וחלב טמא לא הופך לגבינה )  אבל סוף סוף יש לנו נשמה ואיך היא תעלם מהעולם הפיזי . וצריך להגיד כי תפיסת העולם שלהם את העולם כעולם פיזי סגור בדיוק כמו ביצה שבתוכו מת אפרוח ואז לכאורה הרוח שלו נשארת בתוך הביצה הסגורה ולא יכולה לצאת מתוך הביצה הסגורה . ומה הבעיה של הרוח שנשארת בתוך הביצה ? שמות פרק יז

(יג) וַיַּחֲלֹ֧שׁ יְהוֹשֻׁ֛עַ אֶת־עֲמָלֵ֥ק וְאֶת־עַמּ֖וֹ לְפִי־חָֽרֶב: פ

(יד) וַיֹּ֨אמֶר יְקֹוָ֜ק אֶל־מֹשֶׁ֗ה כְּתֹ֨ב זֹ֤את זִכָּרוֹן֙ בַּסֵּ֔פֶר וְשִׂ֖ים בְּאָזְנֵ֣י יְהוֹשֻׁ֑עַ כִּֽי־מָחֹ֤ה אֶמְחֶה֙ אֶת־ זֵ֣כֶר עֲמָלֵ֔ק מִתַּ֖חַת הַשָּׁמָֽיִם:

(טו) וַיִּ֥בֶן מֹשֶׁ֖ה מִזְבֵּ֑חַ וַיִּקְרָ֥א שְׁמ֖וֹ יְקֹוָ֥ק׀ נִסִּֽי:

(טז) וַיֹּ֗אמֶר כִּֽי־יָד֙ עַל־כֵּ֣ס יָ֔הּ מִלְחָמָ֥ה לַיקֹוָ֖ק בַּֽעֲמָלֵ֑ק מִדֹּ֖ר דֹּֽר:

מפסוקי התורה מבינים שצריך למחות את עמלק לא רק פיזית אלה גם את החלק הרוחני של עשו. ומה שאומרים חכמי אתונא לרבי יהושע אנחנו מבינים  שלפי שיטתך אנחנו נאבד מן העולם אבל איך תוכל למחוק את החלק הרוחני שלנו איך הוא יצא מן העולם כך שאפילו לא יהיה זכר עמלק בעולם כאשר אנחנו מבינים שהעולם שלנו הוא עולם סגור והזיכרון של עמלק ודאי יישאר בעולם ?

ואומר הזוהר הקדוש  

כְּתֹב זאת זִכָּרוֹן, זאת דַּוְקָא. וְשִׂים בְּאָזְנֵי יְהוֹשֻׁעַ, שֶׁהֲרֵי הוּא עָתִיד לַהֲרֹג מְלָכִים אֲחֵרִים. כִּי מָחֹה אֶמְחֶה, מָחֹה - לְמַעְלָה, אֶמְחֶה - לְמַטָּה. זֵכֶר - זִכָּרוֹן שֶׁל מַעְלָה וּמַטָּה.

אָמַר רִבִּי יִצְחָק, כְּתִיב כִּי מָחֹה אֶמְחֶה, וּכְתִיב (דברים כה) תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק. אֶלָּא, אָמַר קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, אַתּוּן מָחוּן דּוּכְרָנֵיהּ לְתַתָּא, וַאֲנָא אֶמְחֶה דּוּכְרָנֵיהּ לְעֵילָּא.

אָמַר רַבִּי יִצְחָק, כָּתוּב כִּי מָחֹה אֶמְחֶה, וְכָתוּב (דבריםכה) תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק. אֶלָּא, אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, אַתֶּם מְחוּ אֶת זִכְרוֹנוֹ לְמַטָּה, וַאֲנִי אֶמְחֶה אֶת זִכְרוֹנוֹ לְמַעְלָה

ואנחנו מבינים שאת זכר עמלק רק הקב"ה יוכל למחוק ולא האדם . האדם לא יכול למחוק זיכרון של מה שהתרחש במציאות וזה אמור להיות התפקיד של הקב"ה . האדם יוכל לפעול בהשתדלות שלו במסגרת היכולות שלו אבל יש דברים שהם מעבר להשתדלות של האדם ורק מי שברא את העולם מי שהוא יחידו של העולם שאין עליו שום מגבלה רק הוא יכול לפעול ללא מגבלות . וכאן יש שילוב של המאמצים . מאמץ של האדם עד גבול היכולת שלו וברגע שהאדם עושה את זה משם ממשיך הקב"ה .

וזה בדיוק מה שאמור רבי יהושע  לחכמי אתונא  אמר להו: מהיכא דעל משם נפק! 

ענה להם: ממקום שנכנס משם יצא, כלומר, כדרך שנכנס לביצה שלימה כך יצא ממנה.

זה התפקיד של הקב"ה למחוק את הזכרון של עמלק מן העולם .

ואת הקשר בן בורא עולם לעולם שלנו מגדיר הזוהר הקדוש

אֲבָל בּא וּרְאֵה, כָּתוּב (בראשית א) וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ. (בכל הוא כעין דגמה שלמעלה. בא ראה) סוֹד הַדָּבָר - שְׁלֹשָׁה עוֹלָמוֹת יֵשׁ לַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא שֶׁהוּא נִסְתָּר בְּתוֹכָם. עוֹלָם רִאשׁוֹן, אוֹתוֹ עֶלְיוֹן נִסְתַּר הַכֹּל, שֶׁלֹּא מִסְתַּכֵּל בּוֹ וְלֹא נוֹדָע בּוֹ, פְּרָט לוֹ שֶׁהוּא גָנוּז בְּתוֹכוֹ.

עוֹלָם שֵׁנִי, שֶׁהוּא קָשׁוּר בְּאוֹתוֹ שֶׁלְּמַעְלָה, וְזֶהוּ שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא נוֹדָע מִמֶּנּוּ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (תהלים קיח) פִּתְחוּ לִי שַׁעֲרֵי צֶדֶק, זֶה הַשַּׁעַר לַה'. וְזֶהוּ עוֹלָם שֵׁנִי.

עוֹלָם שְׁלִישִׁי, אוֹתוֹ עוֹלָם תַּחְתּוֹן מֵהֶם שֶׁנִּמְצָא בּוֹ פֵּרוּד, וְזֶהוּ עוֹלָם שֶׁמַּלְאָכִים עֶלְיוֹנִים שׁוֹרִים בְּתוֹכוֹ, וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא נִמְצָא בּוֹ וְלֹא נִמְצָא. נִמְצָא בּוֹ כָּעֵת. כְּשֶׁרוֹצִים לְהִסְתַּכֵּל וְלָדַעַת אוֹתוֹ, מִסְתַּלֵּק מֵהֶם, וְלֹא נִרְאֶה, עַד שֶׁכֻּלָּם שׁוֹאֲלִים אַיֵּה מְקוֹם כְּבוֹדוֹ. (יחזקאל ג) בָּרוּךְ כְּבוֹד ה' מִמְּקוֹמוֹ. וְזֶהוּ עוֹלָם שֶׁלֹּא נִמְצָא בוֹ תָּמִיד.


כְּמוֹ זֶה, (בראשית ט) בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם. אָז יֵשׁ לוֹ שְׁלֹשָׁה עוֹלָמוֹת. עוֹלָם רִאשׁוֹן - הָעוֹלָם הַזֶּה שֶׁנִּקְרָא עוֹלַם הַפֵּרוּד, וְהָאָדָם נִמְצָא בּוֹ וְלֹא נִמְצָא. כְּשֶׁרוֹצִים לְהִסְתַּכֵּל בּוֹ, מִסְתַּלֵּק מֵהֶם וְלֹא נִרְאֶה.

עוֹלָם שֵׁנִי - עוֹלָם שֶׁהוּא קָשׁוּר בְּאוֹתוֹ עוֹלָם עֶלְיוֹן, וְזֶהוּ גַּן עֵדֶן שֶׁבָּאָרֶץ, שֶׁזֶּהוּ קָשׁוּר בְּעוֹלָם עֶלְיוֹן אַחֵר, וּמִזֶּה נוֹדָע וּמִתְיַדֵּעַ עוֹלָם אַחֵר.

עוֹלָם שְׁלִישִׁי - עוֹלָם עֶלְיוֹן טָמִיר, גָּנוּז וְנִסְתָּר, שֶׁאֵין מִי שֶׁיֵּדַע אוֹתוֹ, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (ישעיה סד) עַיִן לֹא רָאָתָה אֱלֹהִים זוּלָתְךְ יַעֲשֶׂה לִמְחַכֵּה לוֹ. וְהַכֹּל כְּדֻגְמָה עֶלְיוֹנָה, (ראשון שאמרתי ובאמת) שֶׁכָּתוּב (בראשית ט) בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם. (בא ראה, ודאי) עֵל זֶה כָּתוּב, (דברים יד) בָּנִים אַתֶּם לַה' אֱלֹהֵיכֶם וְגוֹ', כְּמוֹ שֶׁפֵּרְשׁוּהָ. וְאֵלּוּ הֵם בְּצֶלֶם אֱלֹהִים, וְאֵלּוּ יוֹרְשִׁים יְרֻשָּׁה עֶלְיוֹנָה כְּמוֹ שֶׁלּוֹ. וְעַל זֶה מֻזְהָרִים בַּתּוֹרָה (דברים יד) לֹא תִתְגֹּדְדוּ וְלֹא תָשִׂימוּ קָרְחָה. שֶׁהֲרֵי לֹא נֶאֱבָד, וַהֲרֵי מָצוּי בְּעוֹלָמוֹת טוֹבִים עֶלְיוֹנִים וּמְכֻבָּדִים, לִהְיוֹת שְׂמֵחִים כְּשֶׁמִּסְתַּלֵּק (צדיק) מֵהָעוֹלָם הַזֶּה.

העולם שלנו שבו אנחנו נמצאים נקרא עולם הפרוד וזה הגדרה של הזוהר הקדוש לעולם הזה

עוֹלָם רִאשׁוֹן - הָעוֹלָם הַזֶּה שֶׁנִּקְרָא עוֹלַם הַפֵּרוּד, וְהָאָדָם נִמְצָא בּוֹ וְלֹא נִמְצָא. כְּשֶׁרוֹצִים לְהִסְתַּכֵּל בּוֹ, מִסְתַּלֵּק מֵהֶם וְלֹא נִרְאֶה

כלומר זה עולם שמסתכלים בו הוא לא נראה .כמו עולם שנמצא ולא נמצא . וכך כתוב בויקיפדיה על עולם הפיזיקה קוונטית כמו שהוא בא לידי ביטוי בריק :

מכניקת הקוונטים מגלה כי גם ריק אידיאלי, עם לחץ מדוד של 0 torr הוא לא ממש ריק. סיבה אחת היא שקירות מכל הריק קורנים אור בצורה של קרינת גוף שחור: אור נראה אם הם בטמפרטורות של אלפי מעלות צלזיוס, אור תת אדום אם הם קרים יותר. המרק הזה של פוטונים יהיו בשיווי משקל תרמודינמי עם הקירות, והריק יכול להיות בעל טמפרטורה מסוימת.

בתורת השדות הקוונטית, מצב היסוד (המצב בעל האנרגיה הנמוכה ביותר) מכונה מצב הוואקום כיוון שבמצב זה אין חלקיקים.

גם ריק תאורטי איננו באמת ריק, הוא רוחש פעילות של זוגות חלקיקים ואנטי חלקיקים שנוצרים יש מאין ומיד מאיינים זה את זה תוך פליטת אנרגיה. החלקיקים כביכול "לווים" אנרגיה מתוך הריק ומחזירים אותה בפרק זמן שמותר לפי עקרון האי-ודאות, וממוצע האנרגיה של הוואקום נשאר אפס. בגלל משך חייהם הקצר חלקיקים אלה נקראים חלקיקים וירטואליים. התופעה נקראת "תנודות קוונטיות", והיא באה לידי ביטוי באפקט קזימיר.

על פי התאוריה חלקיקים וירטואליים שנוצרו בריק היו הזרעים שמהם צמח היקום, וייתכן שאנרגיית הריק אחראית להתפשטות היקום והיא הסיבה לערך הנמדד של הקבוע הקוסמולוגי.

זה בדיוק התיאור של העולם שלנו נראה ולא נראה וכך יכול הקב"ה להתערב בעולם בצורה שקטה ללא יכולת של האדם להבין את זה ליצור כל רגע ורגע חלקיקים ולהעלים אותם וכך לגרום לשינוי בעולם שלנו . ולאן נעלם עמלק ? המקור של עמלק הוא בבריאה של העולם ולשם הוא יחזור לתוך העולם שהוא נסתר מכולם ואין לאף יצור יכולת להגיע אליו או להבין אותו 

עוֹלָם רִאשׁוֹן, אוֹתוֹ עֶלְיוֹן נִסְתַּר הַכֹּל, שֶׁלֹּא מִסְתַּכֵּל בּוֹ וְלֹא נוֹדָע בּוֹ, פְּרָט לוֹ שֶׁהוּא גָנוּז בְּתוֹכוֹ.

זה העולם האין סופי של הקב"ה שממנו הוא ברא את העולמות ולכן זה המקום שהרוח של עמלק תחזור את תוך האין סוף  אמר להו: מהיכא דעל משם נפק! 

ענה להם: ממקום שנכנס משם יצא, כלומר, כדרך שנכנס לביצה שלימה כך יצא ממנה.

ואז הוא יעלם מהעולם  שבו נמצא האדם וגם מהעולם שבו יגיע האדם עוֹלָם שְׁלִישִׁי - עוֹלָם עֶלְיוֹן טָמִיר, גָּנוּז וְנִסְתָּר, שֶׁאֵין מִי שֶׁיֵּדַע אוֹתוֹ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה