25.4.2019

פרשת אחרי מות חוכמה בגויים תאמין 20 למה בקשו חכמי אתונא שרבי יהושע יבנה להם בית באוויר ? מה הקשר לשאלות הראשונות ? למה רבי יהושע לא בנה את כל הבית ובקש מחכמי אתונא שיביאו לו לבנים וטיט ? האם עם ישראל מסוגל להרים מי שנמצא מתחת למזל למעל המזל ? מה המשמעות להיות מעל המזל ? מה הקשר של השאלות לשביעי של פסח ? למה הים היה חייב לחזור לאיתנו לאחר מעבר בני ישראל ? וכיצד זה קשור לבנין הבית באוויר ? ‏כ'/ניסן/תשע"ט

בס"ד
פרשת אחרי מות חוכמה בגויים תאמין 20 למה בקשו חכמי אתונא שרבי יהושע יבנה להם בית באוויר ? מה הקשר לשאלות הראשונות ? למה רבי יהושע לא בנה את כל הבית ובקש מחכמי אתונא שיביאו לו לבנים וטיט ? האם עם ישראל מסוגל להרים מי שנמצא מתחת למזל למעל המזל ? מה המשמעות להיות מעל המזל ? מה הקשר של השאלות לשביעי של פסח ? למה הים היה חייב לחזור לאיתנו לאחר מעבר בני ישראל ? וכיצד זה קשור לבנין הבית באוויר ?  ‏כ'/ניסן/תשע"ט

שאלה חמישית של חכמי אתונא  לרבי יהושע חברותא בכורות דף ח עמוד ב

אמרו לו זקני אתונה: בני לן ביתא באוירא דעלמא! אמר רבי יהושע שם [המפורש] תלא נפשיה בין רקיעא לארעא, אמר להו: אסיקו לי ליבני וטונא, וכשתעשו בקשתי אעשה אף אני את בקשתכם.

[אמרו לו: בנה לנו בית באויר העולם! הזכיר רבי יהושע שם ונתלה בין הקרקע לשמים, ואמר להם: הבו לי לבנים וטיט כדי שאבנה; וכשתעשו בקשתי, אעשה אף אני את בקשתכם].

בארבע שאלות הקודמות דנו חכמי אתונא ורבי יהושע בהבדל המהותי בין אומות העולם לעם ישראל . רבי יהושע הסביר להם שעם ישראל בחר בתורה . ומי שבוחר בתורה נמצא מעל המזל תחת ההשגחה הפרטית של הקב"ה .

דברים פרק ד פסוק יט

וּפֶן־תִּשָּׂ֨א עֵינֶ֜יךָ הַשָּׁמַ֗יְמָה וְֽ֠רָאִיתָ אֶת־הַשֶּׁ֨מֶשׁ וְאֶת־הַיָּרֵ֜חַ וְאֶת־הַכּֽוֹכָבִ֗ים כֹּ֚ל צְבָ֣א הַשָּׁמַ֔יִם וְנִדַּחְתָּ֛ וְהִשְׁתַּחֲוִ֥יתָ לָהֶ֖ם וַעֲבַדְתָּ֑ם אֲשֶׁ֨ר חָלַ֜ק יְקֹוָ֤ק אֱלֹהֶ֙יךָ֙ אֹתָ֔ם לְכֹל֙ הָֽעַמִּ֔ים תַּ֖חַת כָּל־ הַשָּׁמָֽיִם:

ואומר ההעמק דבר דברים פרק ד

אשר חלק ה' אלהיך אותם לכל העמים. שמתנהגים בטבע תחת יד אמצעים בלי השגחה פרטית מה' המסדר אותם ברקיע, אבל כאשר אתם למעלה מן המזל אינכם צריכים לטובתם אפי' לפי המחשבה שיש בהם כח להיטיב או להרע מדעת עצמם ח"ו:

ומה היתרון בתורה ?  אומר הבבלי חברותא שבת דף ל עמוד ב

מפני שתחילתו דברי תורה, וסופו דברי תורה(82).

תחילתו דברי תורה. דכתיב [א ג] "מה יתרון לאדם בכל עמלו שיעמול תחת השמש". ואמרי דבי רבי ינאי: אם יעמול אדם במה שהוא תחת השמש - הוא דאין לו יתרון בכל עמלו. אבל, אם יעמול בתורה, שהיא היתה קודם השמש, אז יש לו יתרון בעמלו.

כלומר רבי יהושע העמיד את ההבדל בן אומות העולם לבן חכמי אתונא שעם ישראל מחובר לתורה ומי שמחובר לתורה נמצא מעל המזל מעל החוקיות . כל העולם נברא למי שמקבל על עצמו את התורה ולכן הבינו חכמי אתונא שמי שהוא חכם מעם ישראל יש לו את הכוח לשלוט בבריאה .

כמו שאומר הבראשית רבתי פרשת וישלח עמוד 172

ר' ברכיה אומר אין כאל, ומי כאל ישרון הנאים והישרים והמשבחים שבכם. את מוצא כל מה שהב"ה עתיד לעשות הקדים ועשה ע"י הצדיקים בעוה"ז. הב"ה מחיה מתים ואליהו מחיה מתים. הב"ה עוצר גשמים ואליהו עוצר גשמים. הב"ה מברך את המועט ואליהו מברך את המועט. הב"ה פוקד עקרות ואלישע פוקד עקרות והחיה מתים וברך את המועט. הב"ה רופא חולים ואלישע רפא צרעת נעמן. הב"ה ממתיק את המר ואלישע המתיק את המר. הב"ה ממתיק מר במר ואלישע המתיק מר במר, הוי אין כאל ומי כאל ישרון.

וכמו שנאמר חברותא עבודה זרה דף י עמוד ב

אזל, הלך רבי חנינא בר חמא. אשכחיה, ומצאו דהוה קטיל, שהוא הרוג!אמר חשב רבי חנינא לעצמו: היכי אעביד, איך אעשה עתה? אי איזיל ואימא ליה דקטיל, אם אחזור ואודיע שהוא מת, הרי אין משיבין תשובה על הקלקלה, על דבר רע [כלומר, אין מבשרין בשורות רעות]. ואם אשבקיה אעזבנו ואיזיל ואלך לי, קא מזלזלינן במלכותא, הוי זלזול בכבוד המלך, שאינני מבצע את פקודותיו.מה עשה? -בעי רחמי עליה, בקש עליו רחמים, ואחייה, והקים אותו לתחיה, דריה, ושלחו לאנטונינוס!אמר אנטונינוס לרבי, בראותו את עבדו שהחיה רבי חנינא: ידענא, יודע אני, שזוטי דאית בכו, אפילו הקטן שבכם, מחיה מתים! מיהו, בכל זאת אני מבקש כי בעידנא דאתינא, בעת ביאתי אליך, לא נשכח אינש קמך, לא ימצא אף אדם לפניך.

ולכן בקשו ממנו לעשות מה שלא ניתן לעשות לפי חוקי העולם . לבנות בית באויר. דבר כזה לפי חוקי הטבע לא ניתן לעשות אבל אם באמת רבי יהושע נמצא מעל המזל מעל החוקיות יש לו אפשרות לבנות בית כזה . ולכן רבי יהושע אמר את השם המפורש ותלה את עצמו בן שמים לארץ . ונשאלת השאלה למה רבי יהושע לא בנה את כל הבית וביקש מחכמי אתונא שיביאו לו לבנים וטיט ולא בנא את כל הבית ?  ולפי ההבנה שלי אומר להם רבי יהושע אני עצמי יכול להביא את עצמי לעמוד בין השמים לארץ כי אני נמצא מעל המזל. אבל כדי לבנות לכם בית לפי דרישתכם אתם צריכים להיות שותפים לבניית הבית כלומר להביא לי להיכן שאני עומד לבנים וטיט . כלומר כדי שאני יוכל לבנות בית בשיתוף איתכם גם אתם צריכים להיות מעל המזל . אתם צריכים שיהיה לכם את הכוח להתרומם מעל החוקיות ולהביא לי את הלבנים והטיט לשמים . ואם אתם לא מסוגלים להביא לי לבנים וטיט אני לא יכול לבנות לכם את הבית . יוצא לנו שרבי יהושע אומר להם שעם ישראל שהוא מעל המזל לא יכול לגרום למי שהוא מתחת למזל לעלות ולהיות מעל המזל . והחוק הזה נקבע לדעתי במעמד הר סיני אבל קיבל את המעמד הסופי שלו בכניסה לארץ ישראל .

כותבת הגמרא חברותא סוטה דף לה עמוד ב

אמר לו רבי יהודה לרבי שמעון:בינה יתירה נתן בהם הקדוש ברוך הוא באומות העולם, ושיגרו נוטירין [סופרים] שלהם, וקילפו את הסיד כדי לקרוא מה שכתוב על האבנים, והשיאוה [העתיקוה], כלומר: נטלוה משם על ידי העתקה.ועל דבר זה נתחתם גזר דינם של אומות העולם לבאר שחת [גיהינום], שהיה להן ללמוד אחר שהעתיקו ולא למדו.(13)

ואומר התוספות מסכת סוטה דף לה עמוד ב

ועל דבר זה נתחתם גזר דינם לבאר שחת - ואם תאמר תיפוק ליה דבשעת מתן תורה החזירה הקדוש ברוך הוא על כל אומה ולשון ולא קבלוה וי"ל דעונש זה גדול הוא שלאחר שהיתה כתובה בידם ולא רצו ללמוד ומיהו תימה והאמר בפ"ק דמסכת ע"ז (דף ב:) דעדיין יש להן פתחון פה שיאמרו כלום כפית עלינו הר כגיגית כישראל וכל זמן שיש להן פתחון פה איך נתחתם גזר דינם.

כלומר אומות העולם שנגזר דינם למיתה לא יכולים לעלות מעל המזל גם לא על ידי הכוח של עם ישראל כי הם בעצם במצב של נידונים למוות בידי שמים והם הוציאו את עצמם מחוץ לעולם בגלל שדחו את קבלת התורה שהוא מהות העולם . ולכן רבי יהושע לא בנה את הבית והמתין לאומות העולם להביא לו לבנים וטיט להראות להם את מצבם .

יוצא לנו שרבי יהושע מעמיד הבדל ברור בן אומות העולם לעם ישראל ואת המשמעות של אי קבלת התורה על ידי אומות העולם .

וכיצד כל זה זה קשור לשביעי של פסח ?

קריעת ים סוף היא חריגה מחוקי הטבע ולכן הקב"ה התנה במעשה בראשית את קריעת ים סוף כלומר הקב"ה ברא את החוקיות אבל גם ברא את האפשרות לחרוג מהחוקיות אבל חריגה מהחוקיות היא רק למי שמקיים את התורה

וכך אומר הזוהר הקדוש

שֶׁשָּׁנִינוּ, מַה שֶּׁכָּתוּב וְלֹא קָרַב זֶה אֶל זֶה כָּל הַלַּיְלָה, מְלַמֵּד שֶׁבָּאוּ מַלְאָכִים עֶלְיוֹנִים לְשַׁבֵּחַ בְּאוֹתוֹ לַיְלָה לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, וְאָמַר לָהֶם: וְכִי (בני) מַעֲשֵׂי יָדַי טוֹבְעִים בַּיָּם וְאַתֶּם מְשַׁבְּחִים לְפָנַי?! מִיָּד - וְלֹא קָרַב זֶה אֶל זֶה כָּל הַלַּיְלָה. מַה כָּתוּב? וַיְהִי בְּאַשְׁמֹרֶת הַבֹּקֶר. הִשְׁגִּיחַ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בִּזְכוּת אַבְרָהָם שֶׁהִקְדִּים בַּבֹּקֶר לַעֲשׂוֹת רְצוֹן רִבּוֹנוֹ, כַּכָּתוּב וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר. אָז חָזַר הַיָּם, וּבָרְחוּ הַמַּיִם מִלִּפְנֵי יִשְׂרָאֵל.

שֶׁכָּתוּב, וַיָּשָׁב הַיָּם לִפְנוֹת בֹּקֶר לְאֵיתָנוֹ. וְשָׁנִינוּ, לְאֵיתָנוֹ - לִתְנָאוֹ, לְאוֹתוֹ תְנַאי שֶׁהִתְנָה עִמּוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כְּשֶׁבָּרָא אֶת הָעוֹלָם. לְאֵיתָנוֹ, כָּתוּב כָּאן לְאֵיתָנוֹ, וְכָתוּב שָׁם (תהלים פט) מַשְׂכִּיל לְאֵיתָן הָאֶזְרָחִי, וְעַל זֶה לִפְנוֹת בֹּקֶר, בְּאוֹתוֹ זְמַן שֶׁהִקְדִּים אַבְרָהָם לַעֲשׂוֹת רְצוֹן רִבּוֹנוֹ אָז נִקְרַע הַיָּם, (כאן ויהם את מחנה מצרים) וְלָכֵן קָשֶׁה הָיָה לְפָנָיו קְרִיעַת יַם סוּף.

וניתן להבין למה הים חזר לאיתנו לאחר שעברו בו עם ישראל כי חריגה מחוקי הטבע הוא רק למי שמוכן לקבל על עצמו את התורה ולאנשי פרעה שהיו בצד ההפוך של התורה הים לא יכול להמשיך ולהיקרע כנגד החוקיות של העולם בדיוק כמו שחכמי אתונא לא יכלו להביא לרבי יהושע את הלבנים והטיט לשמים .

וזה בעצם המשמעות שעם ישראל נמצא מעל המזל ומעל החוקיות ואומות העולם מתחת למזל . אבל צריך להיות ברור שכל זה הוא בגלל שעם ישראל הוא העם היחידי שקיבל עליו את התורה .

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה