3.2.2017

פרשת וארא מה מיוחד במכת הברד ? האם מכת הברד זה אֶת־כָּל־מַגֵּפֹתַי֙ אֶֽל־לִבְּךָ֔ ? האם הצליחה מכת הברד לחדור לליבו של פרעה ? מה היה העיקר במכת הברד ששינה את דעתו של פרעה ? כיצד זה קשור לבריאת העולם ? כ"ט/טבת/תשע"ז

בס"ד
פרשת וארא מה מיוחד במכת הברד ? האם מכת הברד זה אֶת־כָּל־מַגֵּפֹתַי֙ אֶֽל־לִבְּךָ֔ ? האם הצליחה מכת הברד לחדור לליבו של פרעה ? מה היה העיקר במכת הברד ששינה את דעתו של פרעה ? כיצד זה קשור לבריאת העולם ?  כ"ט/טבת/תשע"ז

כתוב בשמות פרק ט

(יד) כִּ֣י׀ בַּפַּ֣עַם הַזֹּ֗את אֲנִ֨י שֹׁלֵ֜חַ אֶת־כָּל־מַגֵּפֹתַי֙ אֶֽל־לִבְּךָ֔ וּבַעֲבָדֶ֖יךָ וּבְעַמֶּ֑ךָ בַּעֲב֣וּר תֵּדַ֔ע כִּ֛י אֵ֥ין כָּמֹ֖נִי בְּכָל־הָאָֽרֶץ:

(טו) כִּ֤י עַתָּה֙ שָׁלַ֣חְתִּי אֶת־יָדִ֔י וָאַ֥ךְ אוֹתְךָ֛ וְאֶֽת־עַמְּךָ֖ בַּדָּ֑בֶר וַתִּכָּחֵ֖ד מִן־הָאָֽרֶץ:

(טז) וְאוּלָ֗ם בַּעֲב֥וּר זֹאת֙ הֶעֱמַדְתִּ֔יךָ בַּעֲב֖וּר הַרְאֹתְךָ֣ אֶת־כֹּחִ֑י וּלְמַ֛עַן סַפֵּ֥ר שְׁמִ֖י בְּכָל־הָאָֽרֶץ:

(יז) עוֹדְךָ֖ מִסְתּוֹלֵ֣ל בְּעַמִּ֑י לְבִלְתִּ֖י שַׁלְּחָֽם:

(יח) הִנְנִ֤י מַמְטִיר֙ כָּעֵ֣ת מָחָ֔ר בָּרָ֖ד כָּבֵ֣ד מְאֹ֑ד אֲשֶׁ֨ר לֹא־הָיָ֤ה כָמֹ֙הוּ֙ בְּמִצְרַ֔יִם לְמִן־הַיּ֥וֹם הִוָּסְדָ֖ה וְעַד־עָֽתָּה:

אומרת התורה שהפעם המכה הזאת תגרום לפרעה להכיר את הקב"ה והמכה הזאת תכנס לתוך ליבו של פרעה . ואומנם פרעה תוך כדי מכת ברד אומר בשמות פרק ט

(כז) וַיִּשְׁלַ֣ח פַּרְעֹ֗ה וַיִּקְרָא֙ לְמֹשֶׁ֣ה וּֽלְאַהֲרֹ֔ן וַיֹּ֥אמֶר אֲלֵהֶ֖ם חָטָ֣אתִי הַפָּ֑עַם יְקֹוָק֙ הַצַּדִּ֔יק וַאֲנִ֥י וְעַמִּ֖י הָרְשָׁעִֽים:

(כח) הַעְתִּ֙ירוּ֙ אֶל־יְקֹוָ֔ק וְרַ֕ב מִֽהְיֹ֛ת קֹלֹ֥ת אֱלֹהִ֖ים וּבָרָ֑ד וַאֲשַׁלְּחָ֣ה אֶתְכֶ֔ם וְלֹ֥א תֹסִפ֖וּן לַעֲמֹֽד:

אבל רש"י מייחס את הפרוש של כל מגפתי אל לבך על מכת בכורות ולא על מכת הברד אומר רש"י שמות פרשת וארא פרק ט פסוק יד

(יד) את כל מגפתי - למדנו מכאן שמכת בכורותו שקולה כנגד כל המכות:

והאבן עזרא שמות (הפירוש הארוך) פרשת וארא פרק ט פסוק יד חולק על רש"י

(יד) כי הזכיר מגפותי בעבור הקולות והברד והמטר והאש שהתחברו. ולא ראינו שפחד פרעה בכל המכות העוברות כאשר פחד מזאת, ואמר ד' הצדיק.

והר' חיים פלטיאל שמות פרשת וארא פרק ט פסוק יד מנסה להגות את פרוש רש"י

(יד) כי בפעם הזאת וגו'. פרש"י זה מכת בכורות ששקולה כנגד כל המכות. וקשה שהרי הוא מדבר ממכת ברד, על כן יש שמגיהין זה מכת בכירות, פי' פירות שבהן שהיו בכירות והתבואה שביכרה (בכל לזה הברד) [הכל לקה בברד] ושנת בצורת היה קשה מכל.

ופירוש הרא"ש על התורה שמות פרשת וארא פרק ט פסוק יד מפרש את רש"י ואומר שאין צורך בתיקון פרוש רש"י

(יד) על מכת ברד נאמר אני שולח את כל מגפותי. פירש"י למדנו מכאן שמכת בצורת שקולה כנגד כל המכות. ויש פירושים שכתוב בהם מכת בכורות ודוחקים עצמם בקריאת התיבה לקרות בכורות לשון ביכורים ובחנם דחקו כי כך הלשון בצורת. אי נמי יש לישב מכת בכורות ממש ששלח להם בסוף וה"פ נכון היה דבר מלפני בעצת פמלייא שלי לשלוח את כל מגפותי אל לבך דהיינו מכת בכורות שתבא עכשיו ולא אניחה לבסוף כמו שהניחה בעבור תדע כי אין כמוני. ואך אותך ואת עמך בדבר כלומר להמית אותך ואת עמך. ואולם בעבור זאת העמדתיך ומשכתי את ידי מאותה מכה גדולה והנני ממטיר כעת מחר אם עודך מסתולל בעמי. כך פי' מורי ז"ל:

ואני ינסה להסביר מה מיוחד במכת ברד שפרעה הבין שהוא טעה והקב"ה צדיק

הזוהר הקדוש מסביר את המהות של העולם שנברא מתהו ובהו

אָמַר רַבִּי בְּרַכְיָה, מַה זֶּה שֶׁכָּתוּב וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ? מַה מַּשְׁמִיעַ הָיְתָה? שֶׁכְּבָר הָיְתָה, וּמַה זֶּה תֹּהוּ? דָּבָר הַמַּתְהֶה אֶת בְּנֵי אָדָם. וּמַה זֶּה בֹּהוּ? דָּבָר שֶׁיֵּשׁ בּוֹ מַמָּשׁ, שֶׁכָּתוּב בּהוּ - בּוֹ הוּא, עַל שֵׁם מַה שֶּׁכָּתוּב (קהלת ז) גַּם אֶת זֶה לְעֻמּת זֶה עָשָׂה הָאֱלֹהִים. בָּרָא בהוּ וְשָׂם מְקוֹמוֹ בְּשָׁלוֹם. בָּרָא תֹהוּ וְשָׂם מְקוֹמוֹ בְּרָע. בֹהוּ בְּשָׁלוֹם, שֶׁכָּתוּב (איוב כה) עֹשֶׂה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו. מְלַמֵּד שֶׁמִּיכָאֵל שַׂר יְמִינוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא - מַיִם וּבָרָד, וְגַבְרִיאֵל שַׂר שְׂמֹאלוֹ - אֵשׁ. וְשָׂם שָׁלוֹם בֵּינֵיהֶם מַכְרִיעַ, וְהַיְנוּ שֶׁכָּתוּב עֹשֶׂה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו. וּמִנַּיִן לָנוּ שֶׁבּהוּ שָׁלוֹם? שֶׁכָּתוּב (ישעיה מה) עֹשֶׂה שָׁלוֹם וּבוֹרֵא רָע, הָא כֵיצַד? רָע מִתֹּהוּ, וְשָׁלוֹם מִבֹּהוּ. בָּרָא תֹהוּ וְשָׂם מְקוֹמוֹ בְּרָע, שֶׁנֶּאֱמַר עֹשֶׂה שָׁלוֹם וּבוֹרֵא רָע. בָּרָא בהוּ וְשָׂם מְקוֹמוֹ בְּשָׁלוֹם, שֶׁנֶּאֱמַר עֹשֶׂה שָׁלוֹם בִּמְרוֹמָיו:

מסביר הזוהר שמיכאל הוא שר מצד הטוב וגבריאל הוא שר מצד הרע ביחד עם שלום בניהם זה עושה שלום במרומיו ושני מלאכים אלו הם היסוד שממנו נברא העולם  והשילוב בניהם עם שר השלום בתור רע בתוך טוב זה היסוד של העולם
וכך כותב ספר הבהיר

קח. ומי הם אלה השרים, מלמד ששלשה הם, שהגבורה שר על כל הצורות הקדושות מצד שמאל של הקב"ה והוא גבריאל, ומימיני שר על כל הצורות הקדושות והוא מיכאל, ובאמצע הוא האמת והוא אוריאל שר על כל הצורות הקדושות, וכל שר כ"ד צורות ואין חקר לגדודיו דכתיב (איוב כ"ה ג) היש מספר לגדודיו, אם כן הרי ע"ב וע"ב, א"ל לא, דבשעה שישראל מקריביו קרבן לפני אביהם שבשמים מתיחדים יחד והיינו יחידו של אלהינו:

וכך מתאר האלשיך על שמות פרשת וארא פרק ט פסוק כג את מכת הברד

ויהי ברד ואש מתלקחת בתוך הברד, שהוא כמאמרם ז"ל ברש"י הוא בשם תנחומא (וארא טז). (שמות רבה יב ו) כי היה בתוך כדור האבן ברד חלול ובו אש, ובהשבר האבן ברד היתה האש מתגלה בתוכה. ומעתה אין דרך לנטות כי מה' היה הדבר, כי האש אשר בתוך הכדור לא הספיק להתיך הברד, ולא מי הברד לכבות האש:

אבל זה עדיין לא מסביר כיצד מכה זאת שינתה מקצה לקצה את פרעה

ואומר הזהר בפרשת וישב

מִמַּעִִלָה לְמַעְלָה יוֹצֵא קוֹל שֶׁנִּשְׁמָע. לְאַחַר שֶׁאוֹתוֹ הַקּוֹל יוֹצֵא וְנִשְׁמָע, אָז יוֹצְאִים הַדִּינִים וְדַרְכֵי הַדִּין, וְהָרַחֲמִים יוֹצְאִים וְנִפְרָדִים מִשָּׁם. וַיַּרְעֵם בַּשָּׁמַיִם ה', זֶה בֵּית הַדִּין בְּרַחֲמִים. וְעֶלְיוֹן, אַף עַל גַּב שֶׁאֵינוֹ נִמְצָא וְאֵינוֹ נוֹדָע, כֵּיוָן שֶׁהַקּוֹל הַהוּא יוֹצֵא, אָז נִמְצָא הַכֹּל, דִּין וְרַחֲמִים. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב וְעֶלְיוֹן יִתֵּן קוֹלוֹ. כֵּיוָן שֶׁיִּתֵּן קוֹלוֹ, אָז בָּרָד וְגַחֲלֵי אֵשׁ, מַיִם וְאֵשׁ.

אומר הזהר הקדוש שכאשר יש את בשילוב של מים ואש וזה  השילוב של מיכאל וגבריאל מים ואש אז יוצא קול משמים מבית הדין של השמים קול שיש בו את השילוב של דין ורחמים וזה כנראה בקולות שנשמעו עם מכת הברד וכך כתוב בשמות פרק ט

(כג) וַיֵּ֨ט מֹשֶׁ֣ה אֶת־מַטֵּהוּ֘ עַל־הַשָּׁמַיִם֒ וַֽיקֹוָ֗ק נָתַ֤ן קֹלֹת֙ וּבָרָ֔ד וַתִּ֥הֲלַךְ אֵ֖שׁ אָ֑רְצָה וַיַּמְטֵ֧ר יְקֹוָ֛ק בָּרָ֖ד עַל־אֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם:

כלומר יש קולות וברד ולי נראה לפרש שאותם קולות שיצאו משמים זה הקולות ששמע פרעה ישירות מבית דין של מעלה דרך המלאכים של עם ישראל מיכאל וגבריאל והשילוב הזה זה מה שגרם לפרעה להודות שהקב"ה צדיק זה מה שנכנס לתוך ליבו ועשה את השינוי  אצל  פרעה

ופרעה מבקש להפסיק את הקולות ואת הברד וכך כתוב בשמות פרק ט

(כח) הַעְתִּ֙ירוּ֙ אֶל־יְקֹוָ֔ק וְרַ֕ב מִֽהְיֹ֛ת קֹלֹ֥ת אֱלֹהִ֖ים וּבָרָ֑ד וַאֲשַׁלְּחָ֣ה אֶתְכֶ֔ם וְלֹ֥א תֹסִפ֖וּן לַעֲמֹֽד:

וברגע שנפסקים הקולות והברד פרעה חוזר למקומו הטבעי

וכך כתוב בשמות פרק ט

(לד) וַיַּ֣רְא פַּרְעֹ֗ה כִּֽי־חָדַ֨ל הַמָּטָ֧ר וְהַבָּרָ֛ד וְהַקֹּלֹ֖ת וַיֹּ֣סֶף לַחֲטֹ֑א וַיַּכְבֵּ֥ד לִבּ֖וֹ ה֥וּא וַעֲבָדָֽיו:

כלומר ניתן להגיד שהמהות של מכת הברד שזה שילוב של אש ומים שילוב של מיכאל וגבריאל שגרם לירידת הקולות מצד הדין והרחמים מבית דין של עלה וזה גרם לשינוי אצל פרעה

וזה מה שהביא את פרעה שלא הכיר את הקב"ה בשמות פרק ה

(ב) וַיֹּ֣אמֶר פַּרְעֹ֔ה מִ֤י יְקֹוָק֙ אֲשֶׁ֣ר אֶשְׁמַ֣ע בְּקֹל֔וֹ לְשַׁלַּ֖ח אֶת־יִשְׂרָאֵ֑ל לֹ֤א יָדַ֙עְתִּי֙ אֶת־יְקֹוָ֔ק וְגַ֥ם אֶת־ יִשְׂרָאֵ֖ל לֹ֥א אֲשַׁלֵּֽחַ:

להגיד שהקב"ה צדיק והוא רשע כלומר להכיר במציאות

(כז) וַיִּשְׁלַ֣ח פַּרְעֹ֗ה וַיִּקְרָא֙ לְמֹשֶׁ֣ה וּֽלְאַהֲרֹ֔ן וַיֹּ֥אמֶר אֲלֵהֶ֖ם חָטָ֣אתִי הַפָּ֑עַם יְקֹוָק֙ הַצַּדִּ֔יק וַאֲנִ֥י וְעַמִּ֖י הָרְשָׁעִֽים:

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה