20.1.2017

פרשת שמות מה ההבדל בן הניסים שעשה משה לזקני ישראל לניסים שעשה לפרעה ? למה זקני ישראל האמינו לנס ופרעה לא האמין ? ‏כ"ב/טבת/תשע"ז

בס"ד
פרשת שמות מה ההבדל בן הניסים שעשה משה לזקני ישראל לניסים שעשה לפרעה ? למה זקני ישראל האמינו לנס ופרעה לא האמין ? ‏כ"ב/טבת/תשע"ז

כתוב בשמות פרק ד

(ג) וַיֹּ֙אמֶר֙ הַשְׁלִיכֵ֣הוּ אַ֔רְצָה וַיַּשְׁלִכֵ֥הוּ אַ֖רְצָה וַיְהִ֣י לְנָחָ֑שׁ וַיָּ֥נָס מֹשֶׁ֖ה מִפָּנָֽיו:

(ד) וַיֹּ֤אמֶר יְקֹוָק֙ אֶל־מֹשֶׁ֔ה שְׁלַח֙ יָֽדְךָ֔ וֶאֱחֹ֖ז בִּזְנָב֑וֹ וַיִּשְׁלַ֤ח יָדוֹ֙ וַיַּ֣חֲזֶק בּ֔וֹ וַיְהִ֥י לְמַטֶּ֖ה בְּכַפּֽוֹ:

וכתוב שמות פרק ד

(ח) וְהָיָה֙ אִם־לֹ֣א יַאֲמִ֣ינוּ לָ֔ךְ וְלֹ֣א יִשְׁמְע֔וּ לְקֹ֖ל הָאֹ֣ת הָרִאשׁ֑וֹן וְהֶֽאֱמִ֔ינוּ לְקֹ֖ל הָאֹ֥ת הָאַחֲרֽוֹן:

(ט) וְהָיָ֡ה אִם־לֹ֣א יַאֲמִ֡ינוּ גַּם֩ לִשְׁנֵ֨י הָאֹת֜וֹת הָאֵ֗לֶּה וְלֹ֤א יִשְׁמְעוּן֙ לְקֹלֶ֔ךָ וְלָקַחְתָּ֙ מִמֵּימֵ֣י הַיְאֹ֔ר וְשָׁפַכְתָּ֖ הַיַּבָּשָׁ֑ה וְהָי֤וּ הַמַּ֙יִם֙ אֲשֶׁ֣ר תִּקַּ֣ח מִן־הַיְאֹ֔ר וְהָי֥וּ לְדָ֖ם בַּיַּבָּֽשֶׁת:

ובהמשך כתוב בשמות פרק ד

(ל) וַיְדַבֵּ֣ר אַהֲרֹ֔ן אֵ֚ת כָּל־הַדְּבָרִ֔ים אֲשֶׁר־דִּבֶּ֥ר יְקֹוָ֖ק אֶל־מֹשֶׁ֑ה וַיַּ֥עַשׂ הָאֹתֹ֖ת לְעֵינֵ֥י הָעָֽם:

(לא) וַֽיַּאֲמֵ֖ן הָעָ֑ם וַֽיִּשְׁמְע֡וּ כִּֽי־פָקַ֨ד יְקֹוָ֜ק אֶת־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל וְכִ֤י רָאָה֙ אֶת־עָנְיָ֔ם וַֽיִּקְּד֖וּ וַיִּֽשְׁתַּחֲוֽוּ:

כלומר העם באמת האמין לאחר שראה את 3 הניסים שבאמת הקב"ה שלח את משה כדי שיוציא אותם מארץ מצרים  אבל ה"מתכון"  הזה לא עבד אצל פרעה

כתוב שמות פרק ז

(י) וַיָּבֹ֨א מֹשֶׁ֤ה וְאַהֲרֹן֙ אֶל־פַּרְעֹ֔ה וַיַּ֣עֲשׂוּ כֵ֔ן כַּאֲשֶׁ֖ר צִוָּ֣ה יְקֹוָ֑ק וַיַּשְׁלֵ֨ךְ אַהֲרֹ֜ן אֶת־מַטֵּ֗הוּ לִפְנֵ֥י פַרְעֹ֛ה וְלִפְנֵ֥י עֲבָדָ֖יו וַיְהִ֥י לְתַנִּֽין:

(יא) וַיִּקְרָא֙ גַּם־פַּרְעֹ֔ה לַֽחֲכָמִ֖ים וְלַֽמְכַשְּׁפִ֑ים וַיַּֽעֲשׂ֨וּ גַם־הֵ֜ם חַרְטֻמֵּ֥י מִצְרַ֛יִם בְּלַהֲטֵיהֶ֖ם כֵּֽן:

(יב) וַיַּשְׁלִ֙יכוּ֙ אִ֣ישׁ מַטֵּ֔הוּ וַיִּהְי֖וּ לְתַנִּינִ֑ם וַיִּבְלַ֥ע מַטֵּֽה־אַהֲרֹ֖ן אֶת־מַטֹּתָֽם:

(יג) וַיֶּחֱזַק֙ לֵ֣ב פַּרְעֹ֔ה וְלֹ֥א שָׁמַ֖ע אֲלֵהֶ֑ם כַּאֲשֶׁ֖ר דִּבֶּ֥ר יְקֹוָֽק: פ

וכתוב בשמות פרק ז

(יא) וַיִּקְרָא֙ גַּם־פַּרְעֹ֔ה לַֽחֲכָמִ֖ים וְלַֽמְכַשְּׁפִ֑ים וַיַּֽעֲשׂ֨וּ גַם־הֵ֜ם חַרְטֻמֵּ֥י מִצְרַ֛יִם בְּלַהֲטֵיהֶ֖ם כֵּֽן:

(יב) וַיַּשְׁלִ֙יכוּ֙ אִ֣ישׁ מַטֵּ֔הוּ וַיִּהְי֖וּ לְתַנִּינִ֑ם וַיִּבְלַ֥ע מַטֵּֽה־אַהֲרֹ֖ן אֶת־מַטֹּתָֽם:

שמות פרק ז

(כ) וַיַּֽעֲשׂוּ־כֵן֩ מֹשֶׁ֨ה וְאַהֲרֹ֜ן כַּאֲשֶׁ֣ר׀ צִוָּ֣ה יְקֹוָ֗ק וַיָּ֤רֶם בַּמַּטֶּה֙ וַיַּ֤ךְ אֶת־הַמַּ֙יִם֙ אֲשֶׁ֣ר בַּיְאֹ֔ר לְעֵינֵ֣י פַרְעֹ֔ה וּלְעֵינֵ֖י עֲבָדָ֑יו וַיֵּהָֽפְכ֛וּ כָּל־הַמַּ֥יִם אֲשֶׁר־בַּיְאֹ֖ר לְדָֽם:

(כא) וְהַדָּגָ֨ה אֲשֶׁר־בַּיְאֹ֥ר מֵ֙תָה֙ וַיִּבְאַ֣שׁ הַיְאֹ֔ר וְלֹא־יָכְל֣וּ מִצְרַ֔יִם לִשְׁתּ֥וֹת מַ֖יִם מִן־הַיְאֹ֑ר וַיְהִ֥י הַדָּ֖ם בְּכָל־אֶ֥רֶץ מִצְרָֽיִם:

(כב) וַיַּֽעֲשׂוּ־כֵ֛ן חַרְטֻמֵּ֥י מִצְרַ֖יִם בְּלָטֵיהֶ֑ם וַיֶּחֱזַ֤ק לֵב־פַּרְעֹה֙ וְלֹא־שָׁמַ֣ע אֲלֵהֶ֔ם כַּאֲשֶׁ֖ר דִּבֶּ֥ר יְקֹוָֽק:

משה עשה לפני פרעה שני הניסים מתוך השלוש שעשה לזקני ישראל ואותם ניסים לא השפיעו על פרעה ונשאלת השאלה למה לא הועילו הניסים כדי ל"שכנע" את פרעה . ניתן להגיד בפשטות שכמובן זה לא "שכנע " את פרעה כי הקב"ה אמר שהוא יחזק את ליבו ולכן שני הניסים לא השפיעו עליו או שנתבונן היטב בניסים ונראה שהיה כאן הבדל גדול בן מה שעשה משה לפני זקני ישראל ומה שעשה לפני פרעה ובו נראה את ההבדלים :

דבר ראשון אצל זקני ישראל עשה 3 ניסים מטה ,צרעת ,ודם אבל אצל פרעה היה זה מטה ודם בלבד ללא הצרעת . דבר שני לגבי המטה אצל משה הוא היה לנחש ואצל פרעה הוא היה לתנין . אצל זקני ישראל הוא השליך אותו ארצה ולפני פרעה הוא השליך אותו לפני פרעה ולא ארצה .

לגבי הדם אצל משה היה הדם נשפך על היבשת ואז הפך לדם אצל פרעה הוא הכה ביאור והדם בתוך היאור נהפך לדם . אצל זקני ישראל הדם לא נהפך חזרה למים ואצל פרעה היאור חזר להיות מים

וכך מפרש ה גור אריה שמות פרשת שמות פרק ד פסוק ט

ועל דרך הפשט היה נראה גם כן כך, כי אלו ג' אותות - מה שהיה המטה לנחש, לא היה נחש טבעי כמו שאר נחש, דאם כן היה מטה אלקים (פסוק כ) נשתנה לבריאה אחרת, וכאשר חזר להיות מטה היה זה בריאה חדשה, ואין ראוי לומר שיהיה מטה אלקים נפסד ונשתנה לבריאה אחרת. ולפיכך כאשר היה המטה נחש, לא נקרא עליו שם נחש גמור כמו נחש טבעי. אבל היד כאשר היתה מצורעת היה זה טבעי כמו שאר צרעת, רק שלא היה נשאר כך, אבל היד חוזר לטבעו. ואילו המים - דם היו נשארים כך.

הניסים אצל זקני ישראל הלכו מהקל לכבד כאשר הנס האחרון לימד על שינוי של הטבע של המים באופן גמור שהפך את המים לדם ללא יכולת לחזרת הדם למים אבל אצל פרעה היה זה נס שחזר לקדמותו כאשר היאור חזר להיות מים . אצל פרעה יש יותר "כוח " של האדם אהרון הכה עם המטה  את היאור אבל אצל זקני ישראל היה רק שפיכה של המים על היבשה . אצל פרעה השתמשו במטה כדי להכות ביאור ואצל זקני ישראל לא השתמשו במטה כדי להפוך את המים לדם .

וכך כותב  החזקוני שמות פרשת שמות פרק ד פסוק ט

(ט) והיו לדם ביבשת ולא יחזרו לקדמותם ובזאת ידעו כי מאת הקדוש ברוך הוא הוא כי כל דבר שנעשה ע"י כשוף חוזר לקדמותו, והללו יהיו דם.

לסיכום אנחנו רואים שיש הבדלים גדולים בן הניסים שעשה משה לזקני ישראל לבן הניסים שנעשו לפרעה ולכן לא קיימת הקושיה למה זקני ישראל "השתכנעו" ולמה פרעה "לא השתכנע " וצריך להגיד שהקב"ה עשה מכות כאלו שחיזוק ליבו של פרעה יהיה בדרך הטבע ולא בדרך שלא תהיה מובנת לבני אדם כלומר בנס גמור כלומר עשה ניסים כאלו שניתן להתווכח על "עוצמתן" שיהיה לפרעה איזה פתח להגיד לא מאת השם הייתה זאת .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה