23.10.2016

שבת חול המועד סוכות מה המשמעות של מלחמת גוג ומגוג ? מה ההבדל בן יציאת מצרים לגוג ומגוג ? האם אחרית הימים וגוג ומגוג זה הבאת העולם לתוהו ובהו ? ‏כ"ו/תשרי/תשע"ז

בס"ד
שבת חול המועד סוכות מה המשמעות של מלחמת גוג ומגוג ? מה ההבדל בן יציאת מצרים לגוג ומגוג ? האם אחרית הימים וגוג ומגוג זה הבאת העולם לתוהו ובהו ? ‏כ"ו/תשרי/תשע"ז

כותב התלמוד ירושלמי (ונציה) מסכת יבמות פרק טו דף יד טור ד /ה"ב

אמר רבי יוסי בי רבי בון סכותה לראשי ביום נשק ביום שהקייץ נושק את החורף דבר אחר ביום נשק זה נשקו של גוג דבר אחר ביום ששני עולמות נושקין זה את זה העולם הזה יוצא והעולם הבא נכנס

ונראה מהתלמוד הירושלמי שיש כאן בריאה של העולם מחדש כמו שהיה במבול וכמו שהיה במכות מצרים ומתן תורה גם כאן יש הבאת העולם לתוהו ובהו על ידי 10 מאמרות כמו שהיה ב 10 מכות במצרים ולאחר הבאת העולם לתהו ובהו יש בריאה של העולם מחדש וזה המשמעות של מלחמת גוג ומגוג . ואת ההשוואה למכות מצרים יש את סדר עולם רבה (ליינר) פרק ג

מכות מצרים י"ב חדשים, שנאמר ויפץ העם וגו' (שם /שמות/ ה יב), אימתי דרכו של תבן באייר, והם יצאו בניסן, לקו המצריים עשר מכות כל י"ב חדש. מכת איוב י"ב חדשים, שנאמר כן הנחלתי לי ירחי שוא ולילות עמל מנו לי (איוב ז ג), מה לילות למנוי שלהן אף ירחים למנוי שלהן. משפט גוג לעתיד לבא י"ב חדש, שנאמר וקץ עליו העיט וכל (חית השדה) [בהמת הארץ] עליו תחרף (ישעיה יח ו). משפט רשעים בגיהנם י"ב חדש, שנאמר והיה מדי חדש בחדשו וגו' (שם /ישעיהו/ סו כג), רבי יוחנן בן נורי אומר מן הפסח ועד העצרת, שנאמר ומדי שבת בשבתו (שם /ישעיהו ס"ו כ"ג/), לאחר י"ב חדש פושעי ישראל שעברו על התורה ועל המצות נפשן כלה וגופן כלה והן נעשין אפר וגיהנם פולטתן והרוח מפזרתן תחת כפות רגלי הצדיקים, שנאמר ועסותם רשעים וגו' (מלאכי ג כא), אבל מי שפירשו מדרכי צבור כגון הצדוקין והמסורות והחניפין והאפיקורוסין ושנתנו חתיתם בארץ החיים ושכפרו בתחיית המתים והאומרים אין תורה מן השמים והמלעיגין על דברי חכמים גיהנם ננעלת בפניהם ונידונין בתוכה לעולמי עולמים,

ונראה שניתן לראות את הפסוקים ביחזקאל בדומה ל  10 המכות שהיו  במצרים (סימון מספר ליד כל מכה )

כתוב ביחזקאל פרק לח

(יח) וְהָיָ֣ה׀ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא בְּי֨וֹם בּ֥וֹא גוֹג֙ עַל־אַדְמַ֣ת יִשְׂרָאֵ֔ל נְאֻ֖ם אֲדֹנָ֣י יְקֹוִ֑ק תַּעֲלֶ֥ה חֲמָתִ֖י בְּאַפִּֽי:

(יט) וּבְקִנְאָתִ֥י בְאֵשׁ־עֶבְרָתִ֖י דִּבַּ֑רְתִּי אִם־לֹ֣א׀ בַּיּ֣וֹם הַה֗וּא יִֽהְיֶה֙ 1 רַ֣עַשׁ גָּד֔וֹל עַ֖ל אַדְמַ֥ת יִשְׂרָאֵֽל:

(כ)2  וְרָעֲשׁ֣וּ מִפָּנַ֡י דְּגֵ֣י הַיָּם֩   וְע֨וֹף הַשָּׁמַ֜יִם  3  וְחַיַּ֣ת הַשָּׂדֶ֗ה   וְכָל־הָרֶ֙מֶשׂ֙ הָרֹמֵ֣שׂ עַל־הָֽאֲדָמָ֔ה   וְכֹל֙ הָֽאָדָ֔ם אֲשֶׁ֖ר עַל־פְּנֵ֣י הָאֲדָמָ֑ה  4  וְנֶהֶרְס֣וּ הֶהָרִ֗ים וְנָֽפְלוּ֙ הַמַּדְרֵג֔וֹת וְכָל־חוֹמָ֖ה לָאָ֥רֶץ תִּפּֽוֹל:

(כא) 5  וְקָרָ֨אתִי עָלָ֤יו לְכָל־הָרַי֙ חֶ֔רֶב נְאֻ֖ם אֲדֹנָ֣י יְקֹוִ֑ק חֶ֥רֶב אִ֖ישׁ בְּאָחִ֥יו תִּֽהְיֶֽה:

(כב)  6  וְנִשְׁפַּטְתִּ֥י אִתּ֖וֹ בְּדֶ֣בֶר  7 וּבְדָ֑ם  8  וְגֶ֣שֶׁם שׁוֹטֵף֩ 9  וְאַבְנֵ֨י אֶלְגָּבִ֜ישׁ אֵ֣שׁ  10וְגָפְרִ֗ית אַמְטִ֤יר עָלָיו֙ וְעַל־אֲגַפָּ֔יו וְעַל־עַמִּ֥ים רַבִּ֖ים אֲשֶׁ֥ר אִתּֽוֹ:

והפסוק האחרון מדבר על הבריאה של העולם החדש

(כג) וְהִתְגַּדִּלְתִּי֙ וְהִתְקַדִּשְׁתִּ֔י וְנ֣וֹדַעְתִּ֔י לְעֵינֵ֖י גּוֹיִ֣ם רַבִּ֑ים וְיָדְע֖וּ כִּֽי־אֲנִ֥י יְקֹוָֽק: ס

וההבדל בן מכות מצרים לבין מכות במלחמת גוג ומגוג היא ההפרדות מענף אחר של נוח

בראשית פרק ו

(י) וַיּ֥וֹלֶד נֹ֖חַ שְׁלֹשָׁ֣ה בָנִ֑ים אֶת־שֵׁ֖ם אֶת־חָ֥ם וְאֶת־יָֽפֶת:

מצרים היה מענף חם  ומגוג הוא מענף יפת ונאמר בבראשית פרק ט

(כז) יַ֤פְתְּ אֱלֹהִים֙ לְיֶ֔פֶת וְיִשְׁכֹּ֖ן בְּאָֽהֳלֵי־שֵׁ֑ם וִיהִ֥י כְנַ֖עַן עֶ֥בֶד לָֽמוֹ:

מצרים רחוקה משם אבל יפת קרובה לשם שמשם יצא תרח וממנו אברהם כלומר המכות במצרים היה בירור כנגד חם וכאן במלחמת גוג ומגוג יש את הבירור של ענף יפת

ואלו בני יפת בראשית פרק י

(ב) בְּנֵ֣י יֶ֔פֶת גֹּ֣מֶר וּמָג֔וֹג וּמָדַ֖י וְיָוָ֣ן וְתֻבָ֑ל וּמֶ֖שֶׁךְ וְתִירָֽס:

וכך אןמר התלמוד בבלי מסכת ברכות דף י עמוד א

למה נסמכה פרשת אבשלום לפרשת גוג ומגוג - שאם יאמר לך אדם: כלום יש עבד שמורד ברבו? אף אתה אמור לו: כלום יש בן שמורד באביו? אלא - הוה, הכא נמי - הוה.

כלומר יפת היה קרוב לעם ישראל יותר מאשר חם ולכאורה יפת הוא כמו אבשלום בנו של דויד וגוג ומגוג קרובים יותר לעם ישראל והבירור מולם יעשה במלחמת גוג ומגוג בדיוק כמו שהבירור מול מצרים מזרע חם נעשה ביציאת מצרים

 

ואומר שו"ת בית הלוי דרושים דרוש ו

דהנה במלחמתו של גוג ומגוג עצם עומק מחשבתו ותכלית כוונתו בזה הרי מפורש כאן בפסוק דכוונתו להעביר את ישראל מדתם וכמו שאמר הכתוב יתיצבו מלכי ארץ ורוזנים נוסדו יחד על ה' ועל משיחו וביאור הכתוב נראה פשוט דאמר דהם נצבים להלחם עם ה' ועם משיחו דהוא כלל עדת ישראל. ואמר עוד ננתקה את מוסרותימו פי' שיאמרו העכו"ם ננתק את המוסרות שנקשרו שניהם יחד דהמותרות שנקשרו יחד ה' ומשיחו ננתק אותם ונשליכה ממנו עבותימו דנשליך מהם העבותות שנארגו ונקשרו יחד דהיינו התורה והמצות שהם מקשרים לבות ישראל לאביהם שבשמים נשליך אותם מהם הרי להדי' דעיקר כוונתם יהי' לבטל את עם ישראל מקדושתם והתחברותם לה'

מלחמת גוג ומגוג היא מלחמה של האמונה שבה אומות העולם ינסו לנתק את עם ישראל מהקשר שלו לקב"ה כי יפת שכן באוהלי השם יש לו אמנה קרובה לאמונה של עם ישראל ולא כמו מצרים שבו יש הבדל עצום בן האמונות ולכן ינסו גוג ומגוג לנתק את עם ישראל מאמונתו .

ועוד יש דבר ייחודי במלחמת גוג ומגוג שזו נבואה שנסתתרה ממשה והנבואה הזאת באה על ידי אלדד ומידד שהתנבאו במחנה ולא במשכן כמו שאומר המלבי"ם במדבר פרשת בהעלותך פרק יא פסוק כו

וחז"ל אמרו שנבאו משה מת ויהושע מכניס ושנבאו נבואה עתידה על בוא גוג ומגוג באחרית הימים, שכ"ז לא היה אפשר אז לשום נביא לנבאות אחר שקבלו נבואתם מצנור של משה א"כ כל דבר שהעלים ה' ממשה לא יכול להעבירו דרך צנורו של משה לזולתו, וכשם שנעלם ממשה אז שלא יכנס לארץ כך נעלם מאתו ענין גוג ומגוג, שאם היה משה נכנס לארץ היה תקון העולם כמו שיהיה באחרית הימים ולא היה ענין גוג ומגוג וכל ענינם אלה כלל כמ"ש במק"א, ורק הם יכלו לנבאות נבואות אלה אחרי שקבלו נבואתם ממקור נפתח בפ"ע שלא באמצעות משה:

וניתן להבין שדברי המלבי"ם  שכל הנושא של אחרית הימים זה דבר מוסתר מאיתנו ויש בזה הרבה דעות כי היה זה דבר שנסתר ממשה והרי משה ידע את כל התורה כולה אבל אחרית הימים כמו גוג ומגוג נסתר ממנו  אבל הוא בכל זאת בתוך התורה כי אלדד ומידד התנבאו בו וצריך עיון על משמעות הדברים  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה