25.3.2016

פרשת צו למה צריך משה לתת דם על תנוך אוזן ימין ? למה על בוהן יד ימין ? למה על בוהן רגל ימין ? ט"ו/אדר ב/תשע"ו

בס"ד
פרשת צו למה צריך משה לתת דם על תנוך אוזן ימין ? למה על בוהן יד  ימין ? למה על בוהן רגל ימין ?   ט"ו/אדר ב/תשע"ו

כתוב בויקרא פרק ח

(כג) וַיִּשְׁחָ֓ט׀ וַיִּקַּ֤ח מֹשֶׁה֙ מִדָּמ֔וֹ וַיִּתֵּ֛ן עַל־תְּנ֥וּךְ אֹֽזֶן־אַהֲרֹ֖ן הַיְמָנִ֑ית וְעַל־בֹּ֤הֶן יָדוֹ֙ הַיְמָנִ֔ית וְעַל־בֹּ֥הֶן רַגְל֖וֹ הַיְמָנִֽית:

וצריך להבין למה תנוך ולמה בוהן של יד  ורגל ולמה ימנית   ?

אומר הזוהר - השמטות כרך א (בראשית) דף רנח עמוד ב

ויהיב מההוא דמא על תנוך אודנא דאהרן בגין דתהוי רכיכא למשמע ברכיכו ולא בקשיו, ויקבל מלי דאורייתא דלא לאפרדא תורה שבע"פ מתורה שבכתב ולאשלמא עלמין כלהו,

ובתרגום   הזוהר כתוב

וְנוֹתֵן מֵאוֹתוֹ דָם עַל תְּנוּךְ אֹזֶן אַהֲרֹן כְּדֵי שֶׁתִּהְיֶה רַכָּה לִשְׁמֹעַ בְּרַכּוּת, וְלֹא בְקֹשִׁי. וִיקַבֵּל דִּבְרֵי תוֹרָה, שֶׁלֹּא לְהַפְרִיד בֵּין תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה מִתּוֹרָה שֶׁבִּכְתָב, וּלְהַשְׁלִים כָּל הָעוֹלָמוֹת, וְכֵן לְבָנָיו.

כלומר תנוך מלמד על התורה ועל הבנת התורה ובתלמוד בבלי מסכת קידושין דף כב עמוד ב

רבן יוחנן בן זכאי היה דורש את המקרא הזה כמין חומר: מה נשתנה אזן מכל אברים שבגוף? אמר הקדוש ברוך הוא: אזן ששמעה קולי על הר סיני בשעה שאמרתי כי לי בני ישראל עבדים - ולא עבדים לעבדים, והלך זה וקנה אדון לעצמו - ירצע.

כלומר האוזן מסמלת את החלק  החיצוני של האדם שקשור ללימוד התורה הוא החלק שלומד את התורה כי עקר לימוד התורה זה על ידי שמיעה

ואומר השם משמואל שמות פרשת תרומה

והנה ידוע במקובלים שהם נגד שלשה העולמות בריאה יצירה עשי', קה"ק בבריאה, היכל ביצירה, חצר בעשי', והם נגד גוף ונפש ושכל, גוף בעשי', נפש הנקראת בפי המקובלים רוח היא ביצירה, ונשמה בבריאה. והמשכן מביא קדושה בישראל בגוף ונפש ושכל, וע"כ כתיב ושכנתי בתוכם, בתוכם דייקא, אף דהכתוב מיירי מהשראת השכינה במשכן, מ"מ הא והא איתא דבאמצעות המשכן נשפע שפע קדושה בישראל בנפש רוח ונשמה, עד שהם בעצמם זוכין להשראת השכינה.

ואומר תולדות יצחק ויקרא פרק ח

הטעם שנתן הדם באלו האיברים, יש אומרים לפי שהמשכן כולל צורתו שלשה עולמות, כנגד עולם המלאכים לפנים מן הפרוכת, וכנגד עולם הגלגלים מחוץ לפרוכת שהוא אהל מועד, וכנגד זה העולם חצר המשכן, וזה גם כן באדם הראש כנגד עולם המלאכים, והלב כנגד הגלגלים שהוא בעל התנועה, וממתניו ולמטה כנגד העולם השפל,

כלומר יש כאן שלוש חלקים האוזן כנגד קודש הקודשים , בוהן יד ימנית כנגד ההיכל ובוהן רגל ימנית כנגד החצר . וצריך להגיד ששלושת האברים הללו הם החלק הפנימי יותר של החלקים החיצונים כלומר החלק הקרוב ביותר לגוף האדם  . וזה החלקים שמקשרים בן האדם לחלקיו החיצונים

וכדי להבין את החשיבות של האצבעות אומר הזוהר הקדוש

ְאִינּוּן חָמֵשׁ בְּרִיחִין, דְּאִקְרוּן חָמֵשׁ מְאָה שְׁנִין, דְּאִילָנָא דְּחַיֵּי אָזִיל בְּהוּ. וּבְרִית קַדִישָׁא אִתְעַר (ס''א אתגזר), בְּחָמֵשׁ אֶצְבְּעָן דִּיְדָא. וּמִלָּה (נ''א סתימא) תֵּימָא הוּא עַל מַה דְּאַמְרַת. וְעַל דָּא כָּל בִּרְכָאן דְּכַהֲנָא, בְּאֶצְבְּעָן תַּלְיָין. פְרִישׂוּ דִּיְדָא דְּמֹשֶׁה עַל דָּא הֲוָה.

וְהֵם חֲמִשָּׁה בְרִיחִים, שֶׁנִּקְרָאִים חֲמֵשׁ מֵאוֹת שָׁנִים, שֶׁהוֹלֵךְ בָּהֶם עֵץ הַחַיִּים. וּבְרִית קֹדֶשׁ מִתְעוֹרֵר (נמול) בַּחֲמֵשׁ אֶצְבְּעוֹת הַיָּדַיִם, וְדָבָר (נסתר) תֵּמַהּ הוּא עַל מַה שֶּׁאָמַרְתָּ. וְלָכֵן כָּל בִּרְכוֹת הַכֹּהֵן תְּלוּיוֹת בָּאֶצְבָּעוֹת. פְּרִישַׂת יְדֵי משֶׁה עַל זֶה הָיְתָה.

כלומר אנחנו רואים שהאוזן היא הגבוהה ביותר היא מקבלת דרכה את לימוד התורה בשמיעה אבל הידיים והרגלים הם המקום דרכם יכולה לצאת הקדושה כמו בברכת כוהנים שבו הידיים הם כלי להעברת הברכה  אבל גם לאוזן יש תפקיד כי ללא השמעת הברכה כלומר שימוש באוזן זה לא יתכן . ולכן אנחנו רואים את זריקת הדם על הכוהנים על ידי משה כדי לקדש אותם את אותם אברים  שהם התווך בן הקדושה לעולם    . ולכן משה מקדש את אהרון ובניו על ידי זריקת הדם על תנוך האוזן ועל הבהונות כדי לקדש את המעבר של הקדושה מהחוץ לאדם וזה לגבי האוזן או מהאדם החוצה כאשר זה מדובר בידיים וברגלים  

לסיכום תנוך האוזן ובוהן יד ימנית ובוהן  רגל ימנית  הם הגבול בן האדם לבן העולם החיצון האוזן זה קודש הקודשים  הידיים זה ההיכל והרגלים זה החצר . האברים הללו הם התווך בן האדם לעולם החיצוני אם במעבר פנימה כמו לימוד ושמיעת התורה או החוצה כמו ברכת כוהנים דרך האצבעות ולכן המשמעות הגדולה של האברים הללו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה