27.9.2015

סוכות חג ראשון מה המלחמה בין אומות העולם לעם ישראל ? כיצד יודעים מי ניצח ? מה התפקיד של עם ישראל בסוכות כלפי אומות העולם שרוצים לנצח את עם ישראל ? ‏י"ד/תשרי/תשע"ו


בס"ד

סוכות חג ראשון מה המלחמה בין אומות העולם לעם ישראל ? כיצד יודעים מי ניצח  ? מה התפקיד של עם ישראל בסוכות כלפי  אומות העולם שרוצים לנצח את עם ישראל ? ‏י"ד/תשרי/תשע"ו

מדרש תהלים (בובר) מזמור יז

עבר יום הכפורים ואין אדם יודע מי נוצח אם ישראל אם אומות העולם, כיון שהגיע יום טוב הראשון של חג, וכל ישראל גדולים וקטנים נוטלין לולביהם בימינם, ואתרוגיהם בשמאלם, מיד הכל יודעין שישראל נוצחין בדין,

וצריך להבין את המדרש דבר ראשון  מדוע יש לכאורה מלחמה בן עם ישראל ואומות העולם ?דבר שני  מדוע כאשר עם ישראל נוטל את הלולב בימינו ואת האתרוג בשמאלו יודעים כולם שעם ישראל ניצח ?

תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ב עמוד ב

אלא הכי אמרי: כלום קיבלנוה ולא קיימנוה? ועל דא תברתהון, אמאי לא קבלתוה? אלא כך אומרים לפניו: רבש"ע, כלום כפית עלינו הר כגיגית ולא קבלנוה, כמו שעשית לישראל? דכתיב: ויתיצבו בתחתית ההר, ואמר רב דימי בר חמא: מלמד שכפה הקדוש ברוך הוא הר כגיגית על ישראל, ואמר להם: אם אתם מקבלין את התורה - מוטב, ואם לאו - שם תהא קבורתכם! מיד אומר להם הקדוש ברוך הוא: הראשונות ישמיעונו, שנא': וראשונות ישמיענו, שבע מצות שקיבלתם היכן קיימתם! ומנלן דלא קיימום? דתני רב יוסף: עמד וימודד ארץ ראה ויתר גוים, מאי ראה? ראה ז' מצות שקבלו עליהן בני נח ולא קיימום, כיון שלא קיימום עמד והתירן להן.

אומות העולם באו בטענה כלפי הקב"ה למה לא כפה עליהם הר כגיגית כמו על בני ישראל ואומר להם הקב"ה נתתי לכם שבע מצוות בני נח ולא קיבלתם עליכם אותם  ובגלל שלא קיבלתם עליכם את שבע מצוות בני נח אני מותר  לכם על המצוות ומשמעות הויתור שיקבלו שכר על מצות שיעשו כלא מצווה ועושה . עם ישראל לעומת זאת קיבל על עצמו את מצוות התורה וקיים אותם ובהמשך הגמרא מביאה את העדים שיוכיחו שאכן עם ישראל קיבל את התורה . אומות העולם ממשיכות במשא ומתן עם הקב"ה

וכך כתוב תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ג עמוד א

אמרו לפניו: רבש"ע, תנה לנו מראש ונעשנה, אמר להן הקדוש ברוך הוא שוטים שבעולם, מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת, מי שלא טרח בערב שבת מהיכן יאכל בשבת?

ומפרש הבינה לעיתים דרוש טז

והתחיל לומר כי לעתיד לבוא אומרים לפניו: תנה לנו מראש ונעשנה. רצונם: הנה, אנחנו רואים תורתך, ארוכה מארץ מידהּ ורבו מצוותיה, עד שצריך בה עמל ויגיעה גדולה, ואין אנו יכולים לסבול אותה. לכן, ריבונו של עולם, תנה לנו מראש - לא תתן לנו את כולה, מראשה לסופה, אלא מה שהוא ראש ועיקר הדברים, באופן שלא נצטרך ליגיעה רבה כל כך, ואז נעשנה. משיב להם ה', יתברך: שוטים שבעולם, אתם חושבים שבמעשה כל - דהו סגי, בלי עמל וטורח? אין הדבר כן, כי דוקא מי שטרח בערב שבת - שטרח ויגע הרבה, הוא יאכל בשבת; מובן לנו מהמשא ומתן עם הקב"ה שלכאורה אחרי מתן תורה לא שייך לקבל את עיקרי התורה שזה לכאורה 7 מצוות בני נוח זה היה אפשרי לאומות העולם לפני מתן תורה ואכן אם היו מקבלים על עצמם את 7 מצוות בני נוח היה זה החלק שלהם בתיקון העולם לקיים את 7 מצוות בני נוח . אבל לאחר מתן תורה ומאחר שלא קיבלו עליהם  את שבע מצוות בני נח התיקון היחידי שלהם הוא בקבלת התורה כולה .


אבל בכל זאת הקב"ה נותן להם הזדמנות נוספת

תלמוד בבלי מסכת עבודה זרה דף ג עמוד א

אלא אף על פי כן, מצוה קלה יש לי וסוכה שמה, לכו ועשו אותה. ומי מצית אמרת הכי? והא אמר רבי יהושע בן לוי, מאי דכתיב: אשר אנכי מצוך היום? היום לעשותם - ולא למחר לעשותם, היום לעשותם - ולא היום ליטול שכר! אלא, שאין הקדוש ברוך הוא בא בטרוניא עם בריותיו. ואמאי קרי ליה מצוה קלה? משום דלית ביה חסרון כיס. מיד כל אחד [ואחד] נוטל והולך ועושה סוכה בראש גגו, והקדוש ברוך הוא מקדיר עליהם חמה בתקופת תמוז, וכל אחד ואחד מבעט בסוכתו ויוצא, שנאמר: ננתקה את מוסרותימו ונשליכה ממנו עבותימו. מקדיר, והא אמרת: אין הקדוש ברוך הוא בא בטרוניא עם בריותיו! משום דישראל נמי זימני  דמשכא להו תקופת תמוז עד חגא והוי להו צערא. והאמר רבא: מצטער פטור מן הסוכה! נהי דפטור, בעוטי מי מבעטי.

ובהזדמנות הזאת מוכיח הקב"ה לגויים שהם לא שיכים בקיום מצות וקיום התורה . אומות העולם שעומדים לפני קשיים בועטים במצות סוכה אבל עם ישראל שעומד לפני קשיים לא בועט במצוות  הוא  מצטער וכאשר הוא מצטער הוא פטור . וההבדל הזה בן עם ישראל לבין אומות העולם מעמידות את שני הצדדים מחנה מול מחנה . עם ישראל כנגד אומות העולם . אומות העולם לא מסוגלים להבין את מהות קיום העולם ולכן לא מסוגלים לקיים את התורה ואפילו לא מסוגלים לקיים מצווה קלה כמו סוכה ועם ישראל שקיבל על עצמו את התורה שאמר לקב"ה נעשה ונשמע מסוגל להבין את המשמעות של קיום התורה ואת המשמעות של אי קיום התורה וזה חזרה של העולם לתהו  ובהו .

כמו שנאמר בשיר השירים רבה (וילנא) פרשה א

אילולי שעמדו ישראל על הר סיני ואמרו (שמות כד) כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע היה העולם מתמגמג וחוזר לתהו ובהו

ולכאורה קשה מה אומות העולם נלחמות נגד עם ישראל שבזכות קבלת עול מצות מעמיד את העולם כנגד חזרה  לתהו ובהו ?

אומר התלמוד בבלי מסכת עירובין דף יט עמוד א

והאמר רבי שמעון בן לקיש: רשעים אפילו על פתחו של גיהנם אינם חוזרין בתשובה, שנאמר ויצאו וראו בפגרי האנשים הפשעים בי וגו' שפשעו לא נאמר, אלא הפשעים - שפושעים והולכין לעולם! - לא קשיא; הא - בפושעי ישראל, הא - בפושעי עובדי כוכבים.

מובן מהגמרא שאומות העולם לא מסוגלים להבין ולתפוס את מהות העולם ואת מהות הדין וזה מה שגרם להם לא לקבל את 7 מצוות בני נח עד כדי כך שהקב"ה ויתר  להם על המצוות ולכן הם  לא מבינים את התפקיד של עם ישראל שקיום המצות מחזיק את העולם כדי שלא יחזור לתוהו ובהו ולכן גם על אף שהם על פתח הגיהינום הם לא חוזרים בתשובה ולכן הם נלחמים מול עם ישראל ומצפים לנפילה של עם ישראל ולכן הם ממתינים לראות האם עם ישראל ניצח בדין או הפסיד בדין לאחר יום כיפור . אבל עם ישראל שונה מאומות העולם על אף שאומות העולם נגדו וממתינים לנפילתו , עם ישראל מבין את גודל האחריות שיש לו כלפי העולם וכלפי אומות העולם ועל אף היחס של אומות העולם כלפיו  עם ישראל כל חג הסוכות מכפר על אומות העולם ובבבלי מסכת סוכה דף נה עמוד ב :

הני שבעים פרים כנגד מי - כנגד שבעים אומות. פר יחידי למה - כנגד אומה יחידה 

ואומר רש"י במקום מסכת סוכה דף נה עמוד ב :

שבעים פרים - פרי החג שבעים הם, חוץ משל שמיני, כנגד שבעים אומות לכפר עליהם שירדו גשמים בכל העולם - לפי שנידונין בחג על המים.

ואנו מתפללים בראש השנה ויום הכיפורים

"ויעשו כלם אגודה אחת "  פרוש תיקון העולם זה שכל העולם עם ישראל כולל הגויים יהיו אגודה אחת

בראשית רבה (וילנא) פרשת וישב פרשה פח

שיהיו כל העולם אגודה אחת שנאמר (צפניה ג) כי אז אהפוך אל עמים שפה ברורה לקרוא כלם בשם ה' ולעבדו שכם אחד.

וצריך להגיד שאומות העולם בגלל חוסר ההבנה שלהם את העולם הקב"ה לא נתן להם את היכולת לכפר על עצמם ולכן רק עם ישראל שיש לו את יכולת הכפרה מכפר בסוכות על אומות העולם כי בסופו של דבר הם חלק מהעולם שברא   הקב"ה ויש לו חלק מהעולם לעתיד לבא . והתיקון של אומות העולם יהיה שלפחות יוכלו להבין את המשמעות של חג הסוכות שהיא מצווה קלה ואותם אלו מאומות העולם  שיוכלו להבין זאת ולקיים את המצווה הזאת יישארו גם לאחר תחיית המתים

זכריה פרק יד

(טז) וְהָיָ֗ה כָּל־הַנּוֹתָר֙ מִכָּל־הַגּוֹיִ֔ם הַבָּאִ֖ים עַל־יְרֽוּשָׁלִָ֑ם וְעָל֞וּ מִדֵּ֧י שָׁנָ֣ה בְשָׁנָ֗ה לְהִֽשְׁתַּחֲוֹת֙ לְמֶ֙לֶךְ֙ יְקֹוָ֣ק צְבָא֔וֹת וְלָחֹ֖ג אֶת־חַ֥ג הַסֻּכּֽוֹת:

ואומות העולם שרואים את עם ישראל חוגג את חג הסוכות עם ארבעה מינים לפחות יודע שעם ישראל ניצח בדין על אף שאינו מבין את עצם הדין ואני וצה לפרש שזה  התפקיד של הלולב כמו שכתוב

בתלמוד בבלי מסכת סוכה דף לב עמוד ב

תנן: ציני הר הברזל כשר, והתניא: פסולה! אמר אביי: לא קשיא: כאן - שראשו של זה מגיע לצד עיקרו של זה, כאן - שאין ראשו של זה מגיע לצד עיקרו של זה. אמר רבי מריון אמר רבי יהושע בן לוי, ואמרי לה תני רבה בר מרי משום רבן יוחנן בן זכאי: שתי תמרות יש בגיא בן הנם ועולה עשן מביניהם, וזהו ששנינו ציני הר הברזל כשרות, וזו היא פתחה של גיהנם

רש"י מסכת סוכה דף לח עמוד א

גירא בעיניה דסטנא - הרי זה לחץ בעיניו של שטן, שרואה בעיניו שאין בו כח לנתק מעלינו עול מצות.

כלומר יודעים אומות העולם שאנחנו מנצחים אותם אבל באמת לא מבינים את מהות הניצחון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה