4.9.2015

פרשת כי תבא למה כתוב "אל המקום אשר יבחר " ולא מיקום מדויק ? האם הקב"ה מסר למלך שלמה או לדויד המלך את מקום לבנית בית המקדש ? ולמה לא ניתן לדעת את מקום המדויק של בית המקדש ? ‏כ'/אלול/תשע"ה


בס"ד

פרשת כי תבוא למה כתוב "אל המקום אשר יבחר "  ולא מיקום מדויק  ?  האם הקב"ה מסר למלך שלמה או לדויד  המלך את מקום לבנית בית המקדש ? ולמה לא ניתן לדעת את מקום המדויק של בית המקדש ? ‏כ'/אלול/תשע"ה

נכתב  לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה  ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה

דברים פרק כו

 (א) וְהָיָה֙ כִּֽי־תָב֣וֹא אֶל־הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁר֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֔יךָ נֹתֵ֥ן לְךָ֖ נַחֲלָ֑ה וִֽירִשְׁתָּ֖הּ וְיָשַׁ֥בְתָּ בָּֽהּ:

(ב) וְלָקַחְתָּ֞ מֵרֵאשִׁ֣ית׀ כָּל־פְּרִ֣י הָאֲדָמָ֗ה אֲשֶׁ֨ר תָּבִ֧יא מֵֽאַרְצְךָ֛ אֲשֶׁ֨ר יְקֹוָ֧ק אֱלֹהֶ֛יךָ נֹתֵ֥ן לָ֖ךְ וְשַׂמְתָּ֣ בַטֶּ֑נֶא וְהָֽלַכְתָּ֙ אֶל־הַמָּק֔וֹם אֲשֶׁ֤ר יִבְחַר֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֔יךָ לְשַׁכֵּ֥ן שְׁמ֖וֹ שָֽׁם:

וצריך להבין למה אין מיקום מדויק של בית המקדש והנוסח שמופיע בתורה הוא "המקום אשר יבחר "

לחזקוני דברים פרק יב  יש פתרון לשאלה

(ה) כי אם אל המקום אשר יבחר לא פי' המקום לפי שהשכינה שרתה בכמה מקומות כמו גלגל שילה נוב וגבעון ובית עולמים וחייב אדם לשנות לתלמידו דרך קצרה.

לרבינו בחיי דברים פרק יב   יש עוד כמה פתרונות לקושיה

(ה) כי אם אל המקום אשר יבחר ה' אלהיכם מכל שבטיכם. המקום הזה הר המוריה הוא, והיה נודע ומפורסם באומות כי ידעו מעלתו בקבלה, אין צריך לומר ישראל במדבר שהיו יודעין זה מן האבות בהיות שם עקדת יצחק. ומה שסתם הכתוב המקום הזה ולא אמר בפירוש שהוא הר המוריה הנודע והמפורסם לכל, כתב הרמב"ם ז"ל בספר המורה (ג, מה) כי העלמת המקום לשלשה ענינים: האחד, אילו ידעו האומות כי שם התפלה מקובלת והקרבנות שם לרצון ירצו כל אומה ואומה להחזיק בו ותרבה המריבה וההריגה בין האומות, והשני, כי הכנעניים יושבי הארץ אלו היו יודעין כי ישראל עתידין לירש את ארצם ולעבוד הש"י ולהקריב קרבנותיהם באותו מקום היו משחיתים אותו בכל מה שהם יכולין, והשלישי, כי היו השבטים מריבים זה עם זה, כל אחד ואחד מבקש שיהיה המקום ההוא בנחלתו ותפול המריבה והמחלוקת ביניהם כמו שנפלה בבקשת הכהונה, ולכך העלים וסתם הכתוב המקום הזה ולא פרסמו, ואין צריך לומר האומות כי אפילו ישראל לא ידעוהו, כי אף על פי שידעו הכל מעלתו של הר המוריה לא היו יודעין כי הוא המקום אשר יבחר ה':

ואני רוצה לנסות לתת תשובה נוספת למה לא כתוב בתורה את המקום המדויק של בית המקדש

כתוב דברי הימים ב פרק ג

(א) וַיָּ֣חֶל שְׁלֹמֹ֗ה לִבְנ֤וֹת אֶת־בֵּית־יְקֹוָק֙ בִּיר֣וּשָׁלִַ֔ם בְּהַר֙ הַמּ֣וֹרִיָּ֔ה אֲשֶׁ֥ר נִרְאָ֖ה לְדָוִ֣יד אָבִ֑יהוּ אֲשֶׁ֤ר הֵכִין֙ בִּמְק֣וֹם דָּוִ֔יד בְּגֹ֖רֶן אָרְנָ֥ן הַיְבוּסִֽי:

כותב במצודת דוד דברי הימים ב פרק ג פסוק א

(א) אשר נראה - אשר שם נראה המקום ב"ה לדוד אביו ויאמר על ירידת האש שעל המזבח כמ"ש ויענהו באש מן השמים (ד"ה =דברי הימים= א' כ"א):

כאשר שלמה הקים את בית המקדש הוא הקים אותו לפי מה שנראה לאביו דויד המלך . הוא לא קיבל הוראה מהקב"ה . ודויד המלך גם הוא לא קיבל הוראה מהקב"ה היכן לבנות את בית המקדש

דברי הימים א פרק כא פסוק כו

וַיִּבֶן֩ שָׁ֨ם דָּוִ֤יד מִזְבֵּ֙חַ֙ לַיקֹוָ֔ק וַיַּ֥עַל עֹל֖וֹת וּשְׁלָמִ֑ים וַיִּקְרָא֙ אֶל־יְקֹוָ֔ק וַיַּֽעֲנֵ֤הוּ בָאֵשׁ֙ מִן־הַשָּׁמַ֔יִם עַ֖ל מִזְבַּ֥ח הָעֹלָֽה: פ

כלומר דויד הבין שכאן המקום של בית המקדש אבל הוא לא קיבל הוראה מפורשת מהקב"ה שזה המקום אבל לפי האש שירדה מן השמים הבין דויד שזה המקום  ושלמה הקים על סמך זה את בית המקדש .

ואומר הרמב"ם הלכות בית הבחירה פרק ב

ומסורת ביד הכל שהמקום שבנה בו דוד ושלמה המזבח בגורן ארונה הוא המקום שבנה בו אברהם המזבח ועקד עליו יצחק, והוא המקום שבנה בו נח כשיצא מן התיבה, והוא המזבח שהקריב עליו קין והבל, ובו הקריב אדם הראשון קרבן כשנברא ומשם נברא, אמרו חכמים אדם ממקום כפרתו נברא.

יוצא לנו שמקום בית המקדש זה מסורת ולא הוראה מפורשת של הקב"ה ואם כך הקושיה גדלה למה לא מורה הקב"ה לדויד או לשלמה ואומר לו מפורשות זה מקום בית המקדש ?  

אומר [רבינו] בחיי דברים פרק לא

וכן אמרו חכמי האמת: היה הקדוש ברוך הוא מביט בתורה ובונה עולמו. ועוד קריאת התורה להורות כי היא קיום העולם וא"א לו להברא זולתה, והיה ההקהל: במקום אשר יבחר, כי תחלת הבריאה משם, שנאמר: (תהלים נ, ב) "מציון מכלל יופי", מציון נשתכלל העולם, וזה מבואר.

אנחנו רואים שהעולם נברא מהסתכלות בתורה ואכן ארון הקודש הוא המרכז של קודש הקודשים שבנוי כנגד אבן השתיה וכך כתוב בזוהר כרך א (בראשית) פרשת ויחי דף רלא עמוד א

עד דנטל אבנא חדא ואיהו אבנא דאתקרי אבן שתיה ונטל לה קודשא בריך הוא וזרק לה לגו תהומא ואתנעיץ מעילא לתתא ומניה אשתיל עלמא ואיהי נקודה אמצעיתא דעלמא ובהאי נקודה קיימא קדש הקדשים

כלומר הקב"ה לקח את אבן השתיה ושם אותה בתהום וממנה נברא העולם שהיא הנקודה האמצעית של העולם והיא כנגד קודש הקודשים . כלומר העולם הזה נברא כנגד קודש הקודשים שבו נמצא ארון הקודש . ובתוך ארון הקודש נמצאים שני לוחות הברית הראשונים והשניים שממנו ברא הקב"ה את העולם .

ובראשית פרק א

(ב) וְהָאָ֗רֶץ הָיְתָ֥ה תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ וְחֹ֖שֶׁךְ עַל־פְּנֵי֣ תְה֑וֹם וְר֣וּחַ אֱלֹהִ֔ים מְרַחֶ֖פֶת עַל־פְּנֵ֥י הַמָּֽיִם:

כלומר התהום זה המצב הראשוני של העולם ובנית העולם נעשתה כנגד הנקודה של קודש הקודשים .

ונאמר בתלמוד בבלי מסכת מגילה דף י עמוד ב

ואמר רבי לוי: דבר זה מסורת בידינו מאבותינו: מקום ארון אינו מן המדה. תניא נמי הכי: ארון שעשה משה יש לו עשר אמות לכל רוח, וכתיב ולפני הדביר עשרים אמה ארך, וכתיב כנף הכרוב האחד עשר אמות וכנף הכרוב האחד עשר אמות, ארון גופיה היכא הוה קאי? אלא לאו שמע מינה: בנס היה עומד.

יוצא לנו שבאמת לא ניתן להורות על מקום בית המקדש במדויק כי הקב"ה ברא את העולם כנגד קודש הקודשים וזה כנגד ארון הקודש שבתוכו התורה שממנו ברא הקב"ה את העולם אבל אינו מן המידה כלומר אומנם ניתן לראות אותו אבל אם מודדים משני הצדדים רואים שבאמת אין מידה לארון ואם אין מידה לארון באמת לא ניתן להורות על המיקום המדויק של בית המקדש  אם כן נשאלת השאלה למה נכתב בתורה אל "המקום אשר יבחר"  ? ולא מצאנו שהקב"ה מסר את המקום המיוחד של בית המקדש ?

ובעניין צריך עיון ובעזרת השם ננסה בעתיד לעיין בנושא 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה