30.10.2015

פרשת וירא למה יש לנו את סיפור פרעה עם שרה ולאחר מכן שרה עם אבימלך ? מה המשמעות של עצירת הרחם אצל האדם הראשון ולמה זה קשור לעצירת הרחם אצל אבימלך ושרה ? ‏י"ז/חשון/תשע"ו


בס"ד

פרשת וירא למה יש לנו את סיפור פרעה עם שרה ולאחר מכן שרה עם אבימלך ? מה המשמעות של עצירת הרחם אצל האדם הראשון ולמה זה קשור לעצירת הרחם אצל  אבימלך ושרה ? ‏י"ז/חשון/תשע"ו

נכתב  לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה  ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה

בראשית פרק כ

(ב) וַיֹּ֧אמֶר אַבְרָהָ֛ם אֶל־שָׂרָ֥ה אִשְׁתּ֖וֹ אֲחֹ֣תִי הִ֑וא וַיִּשְׁלַ֗ח אֲבִימֶ֙לֶךְ֙ מֶ֣לֶךְ גְּרָ֔ר וַיִּקַּ֖ח אֶת־שָׂרָֽה:

ואחותי היא כתוב גם בפרשה הקודמת במעשה של שרה ופרעה

בראשית פרק יב

(יט) לָמָ֤ה אָמַ֙רְתָּ֙ אֲחֹ֣תִי הִ֔וא וָאֶקַּ֥ח אֹתָ֛הּ לִ֖י לְאִשָּׁ֑ה וְעַתָּ֕ה הִנֵּ֥ה אִשְׁתְּךָ֖ קַ֥ח וָלֵֽךְ:

וכתבתי על זה בפרשת לך לך שאברהם הכניס את שרה לבית פרעה לכאורה לכתחילה ולא בדיעבד וזאת כי הבין ששרה צריכה לתקן את החטא של חוה (ראה פרשת לך לך י'/חשון/תשע"ו )

ואולי אפשר להגיד אחותי היא כי אדם וחוה יש להם יחס של אח ואחות כי הם  נבראו ישירות ע"י הקב"ה ואם אברהם ושרה הם התיקון של אדם וחוה גם להם יש יחס של אח ואחות  

וצריך בירור מדוע הסיפור של שרה כופל את עצמו פעם עם פרעה ופעם עם אבימלך כמעט באותו אופן

קודם כל נראה את ההבדלים בן ששני המצבים

בלך לך וַיֹּ֙אמֶר֙ אֶל־שָׂרַ֣י אִשְׁתּ֔וֹ  בפרשת וירא וַיֹּ֧אמֶר אַבְרָהָ֛ם אֶל־שָׂרָ֥ה אִשְׁתּ֖וֹ

כלומר בלך לך אברהם הוא אברם ושרה שרי ופרשת וירא אברהם הוא אברהם ושרי שרה .

בפרשת לך לך וַתֻּקַּ֥ח הָאִשָּׁ֖ה בֵּ֥ית פַּרְעֹֽה בפרשת וירא וַיִּשְׁלַ֗ח אֲבִימֶ֙לֶךְ֙ מֶ֣לֶךְ גְּרָ֔ר וַיִּקַּ֖ח אֶת־שָׂרָֽה

בפרשת לך לך    וְעַתָּ֕ה הִנֵּ֥ה אִשְׁתְּךָ֖ קַ֥ח וָלֵֽךְ      בפרשת וירא וַיָּ֣שֶׁב ל֔וֹ אֵ֖ת שָׂרָ֥ה אִשְׁתּֽוֹ:

אנחנו רואים שאצל פרעה ההתייחסות היא רק לאשתו של אברהם ללא הזכרת השם אבל בפרשת וירא אבימלך מתייחס לשרה כשרה ולא רק כאשתו של אברהם .

ובפרשת לך לך פירשתי שכל המהלך בבית פרעה זה תיקון חטא האדם הראשון שהתחיל בפיתוי של חוה שגרם לאדם הראשון לאכול מעץ פרי הדעת ואכילה זו הביאה עליו מות וכאן שרי בבית פרעה התחילה את התיקון שעמדה מול פרעה ולא נתפתתה וגרמה לכך שאברהם חי בגללה כלומר תיקנה את המות שחוה גרמה לאדם הראשון . ועכשיו צריך להבין לאור זאת את המהלך אצל אבימלך

כתוב תיקוני זוהר תקונא שתין ותשע דף צט עמוד ב

ועוד האדם ידע ידע חובא דיליה במאי בקין כמה דאת אתמר ותהר ותלד את קין בגין דעליה אתמר כי משרש נחש יצא צפע דאיהו זוהמא דאטיל נחש בחוה

אבל בהבל היה שני צדדים כמו שאומר התיקוני זוהר תקונא שתין ותשע דף קיח עמוד א

ותוסף ללדת את אחיו את הבל תא חזי הבל איהו הלב ואית תרין בתים בלבא לב חכם לימינו הבל לב כסיל לשמאלו דא הבל קין איהו יניק מתרוייהו ואיהו עץ טוב ורע וקין איהו זוהמא דנחש דאטיל בחוה ועליה אתמר כי משרש נחש יצא

אבל לאדם וחוה היה עוד בן והוא שת וכך כותב הזוהר כרך ב (שמות) פרשת פקודי דף רלא עמוד ב

ועל דא כיון דחזא אדם דאתקטיל הבל ואתתריך קין אמר מה אנא אוליד מכאן ולהלאה, אתפרש מאתתיה מאה ותלתין שנין, ורוחין נוקבי מסאבי הוו אתיין ומתחממן מניה והוה אוליד רוחין ושדין ואקרון נגעי בני אדם ואוקימנא, לבתר קני ואתלבש בקנאה ואתחבר באתתיה ואוליד לשת דכתיב (בראשית ה) ויולד בדמותו כצלמו ויקרא את שמו שת, דא איהו בדמותו כצלמו מה דלא הוה הכי בקדמיתא

כלומר יש לנו באדם הראשון שני שלבים שלב ראשון זה ההולדה של קין והבל וההשפעה של החטא גם על קין וגם על הבל אבל האדם הראשון מנסה לתקן את מצבו על ידי פרישה מחוה ולאחר 130 שנה של פרישה מחוה וניסיון של האדם הראשון לנקות את עצמו מן הזוהמה של נחש הוא מוליד את שת אבל הפעם ללא השפעת הזוהמה

בראשית פרק ה

(ג) וַֽיְחִ֣י אָדָ֗ם שְׁלֹשִׁ֤ים וּמְאַת֙ שָׁנָ֔ה וַיּ֥וֹלֶד בִּדְמוּת֖וֹ כְּצַלְמ֑וֹ וַיִּקְרָ֥א אֶת־שְׁמ֖וֹ שֵֽׁת:

וזה מה שאומר הזוהר - השמטות כרך א (בראשית) דף רנג עמוד ב

ויולד בדמותו כצלמו ויקרא את שמו שת אוליפנא מהכא דאחרנין לא הוו בדיוקנא דיליה ודא בדמותו כצלמו אתעביד בתקונא דגופא בתקונא דנפשא בארח מישר כדקא יאות,

אם כן מאוד מובן שכמו שאצל האדם הראשון היו שני הולדות בהתחלה של קין והבל אבל עם הזוהמה של נחש שפיתה את חוה ולאחר מכן אחרי שהאדם הראשון נמנע מלהוליד 130 שנה וניקה את עצמו מן הזוהמה והוליד עם חוה את שת אבל הפעם הוא היה בדמותו ובצלמו כלומר ללא השפעת הזוהמה אם כן אצל שרה הדבר דומה אברם ושרי תקנו את החטא הראשון במעשה עם פרעה אבל היה זה תיקון בדרגה של שרי ואברם ואז שרי מולידה את ישמעאל עם הגר שהיא ביתו של פרעה שנתן את ביתו כפילגש לאברם  כמו שאומר הבראשית רבה (וילנא) פרשת לך לך פרשה מה

אמר ר"ש בן יוחאי הגר בתו של פרעה היתה וכיון שראה פרעה מעשים שנעשו לשרה בביתו נטל בתו ונתנה לו, אמר מוטב שתהא בתי שפחה בבית זה, ולא גבירה בבית אחר, הה"ד (בראשית טז) ולה שפחה מצרית ושמה הגר, הא אגריך, אף אבימלך כיון שראה נסים שנעשו לשרה בביתו נטל בתו ונתנה לו אמר מוטב שתהא בתי שפחה בבית הזה ולא גבירה בבית אחרת, הה"ד (תהלים מה) בנות מלכים ביקרותיך נצבה שגל לימינך בכתם אופיר.

כלומר הסיפור עם פרעה הוא התחלת תהליך התיקון ובהמשכו ההולדת של ישמעאל כנגד ההולדה של קין והבל ובהמשך תיקון של האדם הראשון וחוה שמולידים את שת לאחר 130 שנה של עצירת פרו ורבו ללא זוהמה וכנגד זה אברם ושרי שמתקנים את עצמם והופכים לאברהם ושרה וגם כאן יש עצירת רחם כלומר אברהם ושרה לא יכולים להוליד ובהמשך התיקון עם אבימלך ואז ההולדה של יצחק כמו שאנחנו רואים בסמיכות בין סיום עצירת הרחם של בית אבימלך ומיד סיום עצירת הרחם של שרה

בראשית פרק כ

(יח) כִּֽי־עָצֹ֤ר עָצַר֙ יְקֹוָ֔ק בְּעַ֥ד כָּל־רֶ֖חֶם לְבֵ֣ית אֲבִימֶ֑לֶךְ עַל־דְּבַ֥ר שָׂרָ֖ה אֵ֥שֶׁת אַבְרָהָֽם: ס

(א) וַֽיקֹוָ֛ק פָּקַ֥ד אֶת־שָׂרָ֖ה כַּאֲשֶׁ֣ר אָמָ֑ר וַיַּ֧עַשׂ יְקֹוָ֛ק לְשָׂרָ֖ה כַּאֲשֶׁ֥ר דִּבֵּֽר:

ולכן יש את השינוי שהראנו בין  הפרשות שבפרשת לך לך עם פרעה שרה מוזכרת אצל פרעה רק כאשתו של אברהם ובפרשה שלנו היא מוזכרת כשרה כי יש הבדל בן שרי בפרשת לך לך שבו היא רק בדרגת אישתו של אברם לשרה של הפרשה שלנו כי שרה עברה תהליך גדול של תיקון

לסיכום אנחנו רואים שתהליך התיקון של שרה ואברהם של אדם וחוה מקבילים אחד לשני ולכן יש תהליך מול פרעה ותהליך דומה מול אבימלך אבל כל אחד זה תיקון בפני עצמו והולדת יצחק מקבילה להולדת שת . ועצירת הרחם אבל האדם הראשון 130 שנה דומה לעצירת הרחם אצל שרה ואברהם .

 

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה