26.6.2015

פרשת חוקת מה הקשר של קרח לנפילים (המלאכים שירדו לארץ ) ? האם קין התגלגל בקרח ? ומה הקשר של עוג לקין ? מה הקשר של עוג לקרח ? ‏ט'/תמוז/תשע"ה


בס"ד

פרשת חוקת מה הקשר של קרח לנפילים (המלאכים שירדו לארץ ) ?  האם קין התגלגל בקרח ? ומה הקשר של עוג לקין  ?  מה הקשר של עוג לקרח ? ‏ט'/תמוז/תשע"ה

נכתב  לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה  ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה

בשבוע שעבר כתבתי מאמר שמנסה להוכיח שלקרח יש קירבה לנפילים הם במלאכים שירדו לארץ לפני המבול והתערבו עם בני האדם . ואכן חידוש כזה גדול  גרם להנגדות חזקה כי כולם אמרו בסדר יש לך הוכחות אבל מה הקשר של קרח שהיה לוי לנפילים ? ואכן זו קושיה חזקה ואני אנסה להביא פה מספר הוכחות לקשר של קרח לבני הנפילים

ראה    http://divreytora-t-o.blogspot.co.il/2015/06/3-13.html

בספר אגרא דכלה עם ביאור הצבי והצדק כותב

וכשער הגלגולים להאריז"ל הקדמה ל"ג מבואר ודע כי קרח בן יצהר הוא מבחי' הרוח של קין מצד הרע שלו כמו שנתבאר בפסוקים ויקח קרח וע"ש כי נתלבש זה הרוח הרע של קין בו ולכן היה מקטרג להבל אחיו שהוא מרע"ה וכו' וקרח חשב כי בו יתוקן קין הבכור ולכן נתגבר על משה שהוא הבל וטעה בזה כי אין תקון קין בקרח לפי שהוא מצד הרע שבו אלא בזרע היוצא ממנו והוא שמואל הנביא שהוא מצד הטוב של קין

כלומר קורח הוא גלגול מהצד הרע של קין ואומר [רבינו] בחיי דברים פרק ג

באמת איש. באמת כל איש. ואונקלוס תרגם: באמת מלך, רצה לומר באמת עצמו. ומה שקראו מלך כדי לרמוז על עיקר יסודו הראשון, כי הוא מהמשפחה הנקראת בני האלהים שיצאו מקין, ורצה להזכיר התיבה בחסרון ולא אמר מלכא [מלאך בה]. וכבר ידעת כי כל תולדותיו של קין נמחו במבול ולא נשאר מהם רק עוג זה.

אומר רבינו בחיי שעוג הוא מה שנשאר מקין כי כל הצד של קין נמחה במבול והיחיד שנשאר זה עוג מלך הבשן ונאמרדברים פרק ג

(יא) כִּי רַק עוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן נִשְׁאַר מִיֶּתֶר הָרְפָאִים הִנֵּה עַרְשׂוֹ עֶרֶשׂ בַּרְזֶל הֲלֹה הִוא בְּרַבַּת בְּנֵי עַמּוֹן תֵּשַׁע אַמּוֹת אָרְכָּהּ וְאַרְבַּע אַמּוֹת רָחְבָּהּ בְּאַמַּת אִישׁ:

ואומר [רבינו] בחיי במדבר פרק יג

ואח"כ ברחוק הדורות שהיו מתגלגלין והיו מתרחקין מגבורה אותן נפילים נתמעט כחן יותר ונתרפה ונקראו רפאים. ועוג מלך הבשן היה מהרפאים והיה פסולת שלהן, שכך אמרו במדרש תנחומא: (חוקת כה) והוא נשאר מיתר הרפאים. (דברים ג) וזה עוג שהרג אמרפל וחבריו, והיה פסולת שלהם כפריצי זיתים הפלטים מתוך הגפת, שנאמר: (בראשית יד, יג) "ויבא הפליט", זה עוג,

כלומר קרח גלגול של קין ועוג הוא מה שנשאר מקין ולכן יש לנו קשר ישיר בין קרח לנפילים

וכמו כן אנו רואים קשר בן הרפאים לקרח

משלי פרק ט

(יח) וְלֹא יָדַע כִּי רְפָאִים שָׁם בְּעִמְקֵי שְׁאוֹל קְרֻאֶיהָ: פ

והגר"א  כותב

ולא ידע כי רפאים שם כשמרפה עצמו מדברי תורה תיכף הוא ברפאים ורפאים הוא הכרת שייכרת מארץ החיים ועולם הבא בעמקי שאול קרואיה אותם שכבר נקראים אצלה וישבו עמה הם בעמקי שאול והשאול הוא הכולל של שבעה מדורי גיהנם ומי שהוא נידון שם צריך לעבור את כל השבעה אבל הקרואים לתורה הם הולכים בשבעה דרגין

כלומר הרפאים יושבים במדור התחתון של גיהנום שלו יש שבע מדורים והמדור השביעי הוא הכרת ושם נמצאים הרפאים הם הנפילים ושם גם נמצאים  קרח ועדתו כמו שאומר המדרש בתנחומא (ורשא) פרשת ויקרא סימן ח

והראהו שאול תחתית שנא' (שם /יונה ב'/) ותעל משחת חיי ה' אלהי, והראהו גיהנם דכתיב (שם /יונה ב'/) מבטן שאול שועתי שמעת קולי, והראהו תחת היכל ה' שנא' (שם /יונה ב'/) לקצבי הרים ירדתי, מכאן אנו למדים שירושלים על שבעה הרים עומדת, וראה שם אבן שתייה קבועה בתהומות, וראה שם בני קרח עומדין ומתפללין עליה

כלומר הרפאים ממנו בא עוג שהוא מה שנשאר מקין שהוא גלגול מהצד הרע של קין בקרח יושבים באותו מדור תחתון בתחתית  הגיהנם .

ועוד קשר בין קרח לעוג כתוב בתלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף נב עמוד א

דאמר ריש לקיש: מאי דכתיב +תהלים ל"ה+ בחנפי לעגי מעוג חרק עלי שנימו, בשביל חנופה שהחניפו לקרח על עסקי לגימה - חרק עליהן שר של גיהנם שניו.

 

 

 

ואומר הרד"ק תהלים פרק לה

מעוג: לשון עוגה, וכן: אם יש לי מעוג (מ"א יז, יב), ורצונו לומר: האנשים המתענגים ובעלי התאוות. או פירושו: על דרך משל יקרא העצה הרעה והמעשה הרע

ובבראשית רבתי פרשת בראשית עמוד

אמרו עליו על שמחזאי שחזר בתשובה ותלה עצמו בין שמים וארץ ראשו למטה ורגליו למעלה, לפי שלא היה לו פתחון פה לפני הב"ה ועד היום תלוי בתשובה בין השמים והארץ. אבל עזאל לא חזר בתשובה והוא ממונה על כל מיני צבעונין ותכשיטין של נשים שמסיתים בני אדם לדבר עבירה

ולדעתי ניתן להבין מהגמרא  את הקשר של קרח לעוג שהיה מהנפילים

לסיכום נראה שניתן להבין את הקשר בן קרח לבן הנפילים  ע"י הבנת דברי האר"י  ז"ל שקרח היה גלגול של קין מהצד הרע של קין וההבנה שעוג שהיה מהנפילים הוא מה שנשאר מקין לאחר המבול ומכאן הקשר הישיר  בין הנפילים לבין קרח

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה