22.5.2015

פרשת במדבר למה החליף הקב"ה את הבכורים בלווים בעבודת בית המקדש? כיצד זה קשור למחלוקת של קרח ? מה יהיה עם הבכורים לעתיד לבא ולמה ? ‏ד'/סיון/תשע"ה


בס"ד

פרשת במדבר  למה החליף הקב"ה את הבכורים בלווים בעבודת בית המקדש? כיצד זה קשור למחלוקת של קרח ? מה יהיה עם הבכורים לעתיד לבא  ולמה ?  ‏ד'/סיון/תשע"ה

נכתב  לעילוי נשמת אבי משה בן רוזה  ואחותי שושנה בת נעומי ת.נ.צ.ב.ה

במדבר פרק ג

(מא) וְלָקַחְתָּ אֶת הַלְוִיִּם לִי אֲנִי יְקֹוָק תַּחַת כָּל בְּכֹר בִּבְנֵי יִשְׂרָאֵל וְאֵת בֶּהֱמַת הַלְוִיִּם תַּחַת כָּל בְּכוֹר בְּבֶהֱמַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל:

אנחנו רואים שהקב"ה לקח את הלווים לעבודת המשכן תחת הבכורים ונשאלת השאלה למה ?

ומתורץ שהבכורים היו בחטא העגל ולכן נפסלו לעבודת המשכן והלווים לא היו בחטא העגל ולכן הם הוקדשו לעבודת המשכן

שמות פרק לב פסוק כו

וַיַּעֲמֹד מֹשֶׁה בְּשַׁעַר הַמַּחֲנֶה וַיֹּאמֶר מִי לַיקֹוָק אֵלָי וַיֵּאָסְפוּ אֵלָיו כָּל בְּנֵי לֵוִי:

כלומר בני לוי לא היו בחטא העגל והם היחידים שהגיעו אל משה כי לא היו בחטא .

וכך כתוב במפורש במדבר רבה (וילנא) פרשת במדבר פרשה א

בשעה שאמר לו הקדוש ברוך הוא למשה אך את מטה לוי לא תפקוד וגו' נתירא משה ואמר שמא יש פסול בשבטי שאין הקדוש ברוך הוא חפץ שאמננו אמר לו הקדוש ברוך הוא למשה לא אמרתי לך כן אלא להוציאן מן הגזירה שלא ימותו עמהם הה"ד ואת ראשם לא תשא בתוך בני ישראל למה שהלוים שלי הן והיו לי הלוים שכל מי שהוא מקרב אותי אני מקרבו הם קרבו עצמן לי שנאמר (שמות לב) ויאמר משה מי לה' אלי ויאספו אליו כל בני לוי הן קרבו אותי ואני מקרבן והיו לי הלוים

וקרח במחלוקתו עם משה רצה להחזיר את עבודת הבכורים כמו שאומר הרמב"ן במדבר פרק טז

(ה) וטעם וידע ה' את אשר לו - לעבודת לויה, ואת הקדוש - לכהונה, לשון רש"י, ויפה פירש. יאמר הכתוב שיודיע השם אם הלוים הם שלו כענין שנאמר (לעיל ח יד) והיו לי הלוים, או עדיין הבכורות שלו כענין שנאמר (שם ג יג) כי לי כל בכור, שלא יחליפם בלוים, ואת הקדוש, הם הכהנים המקודשים לעבודה, כמו שנאמר ויבדל אהרן להקדישו קדש קדשים (דה"י א כג יג). כי קרח כדי לאסוף עליו העם, גם על הלוים יחלוק וירצה להחזיר העבודה כולה לבכורים. והנה כאשר נשרפו אלה הבכורות נודע שלא בחר השם בעבודתם, וכאשר נתקבל קטורת אהרן נודע שהוא הקדוש.

וכאן מגיע האור החיים ואומר שלעתיד לבא באמת הבכורים יחזרו לעבור לגבוה בבית המקדש ואומר האור החיים הקדוש בבראשית פרק מט

אשר דיבר וגו' ויברך וגו' ומה שאמר לראובן דברי קנטור שם צוה את הברכה על דרך אומרם (ספרי בהעלותך) עתידה עבודה שתחזור לבכורות, וכפי זה כיון שקבע לו שם הבכורה עתיד הוא לעמוד לשרת לעתיד לבא ותמצא שהצדיקים צופים ומביטים על העתיד, ולטעם זה השתדל יעקב לקנות הבכורה מעשו לבל יהיה לו חלק בעבודה לעתיד לבא. והגם שנתנה העבודה ללוים שקולים הם ויבואו שניהם לעבוד עבודת הקודש כי מעלין בקודש ולא מורידין.

ונשאלת השאלה מדוע הבכורים יחזרו לעבודה לגבוה הרי הם עבדו עבודה זרה ונפסלו לעבוד במשכן ?

וצריך לתרץ שלעתיד לבא הסיבה שבגללה נפסלו הבכורים עתידה להתבטל ואם נעלמה הסיבה שבגללה הבכורים לא יוכלו לעבוד לגבוה מסברא ניתן להגיד שיחזרו לתפקידם  

תלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת עבודה זרה פרק ד

רב נחמן בשם רבי מנא עתידה עבודה זרה להיות באה וכורעת לפני הקדוש ברוך הוא ובטילה מן העולם ומה טעם [תהילים צז ז] ישתחוו לו כל אלהים:

ונשאלת השאלה מה יהיה עם הלוים ? האם הם ימשיכו את עבודת בית המקדש ? ועל זה יש את מה שכתוב בויקרא רבה (וילנא) פרשת ויקרא פרשה ב

ב הבן יקיר לי בכל מקום שנא' לי אינו זז לעולם לא בעוה"ז ולא לעולם הבא, בכהנים כתיב (שמות מ) וכהנו לי, בלוים כתיב (במדבר ח) והיו לי הלוים,

כלומר לעתיד לבא גם הבכורים וגם הלוים יעבדו בבית המקדש ואומר התלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת עבודה זרה פרק ד

רב נחמן בשם רבי מנא עתידה עבודה זרה להיות באה וכורעת לפני הקדוש ברוך הוא ובטילה מן העולם ומה טעם [תהילים צז ז] ישתחוו לו כל אלהים:

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה