29.5.2015

פרשת נשא מה ההבדל בן חומש מלגו לחומש מלבר ? מה הקשר בן החומש של מעילה לחומש של יוסף במצרים ? מדוע ההכרעה של התורה שמעילה זה חומש מלבר ? מה השווי הכלכלי של בריאת האדם ? ‏י"א/סיון/תשע"ה


בס"ד

פרשת נשא  מה ההבדל בן חומש מלגו לחומש מלבר ? מה הקשר בן החומש של מעילה לחומש של יוסף במצרים ? מדוע ההכרעה של התורה שמעילה זה חומש מלבר ? מה השווי הכלכלי של בריאת האדם  ? ‏י"א/סיון/תשע"ה

במדבר פרק ה

(ו) דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אִישׁ אוֹ אִשָּׁה כִּי יַעֲשׂוּ מִכָּל חַטֹּאת הָאָדָם לִמְעֹל מַעַל בַּיקֹוָק וְאָשְׁמָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא:

(ז) וְהִתְוַדּוּ אֶת חַטָּאתָם אֲשֶׁר עָשׂוּ וְהֵשִׁיב אֶת אֲשָׁמוֹ בְּרֹאשׁוֹ וַחֲמִישִׁתוֹ יֹסֵף עָלָיו וְנָתַן לַאֲשֶׁר אָשַׁם לוֹ:

 

וכתוב באנציקלופדיה תלמודית כרך יג, [חומש] טור רפו

א. מצותו וגדרו. חמשה חומשים הם: זר האוכל תרומה בשוגג; הפודה נטע רבעי ומעשר שני שלו; הפודה את הקדשו; הנהנה מן ההקדש; הגוזל את חברו ונשבע לו שלא גזל והודה.

חומש זה נחלקו בו תנאים אם הוא חומש מלגיו - מבפנים - היינו שעל שיווי עשרים זוז מוסיף ארבעה, שזהו חומשו של הקרן, או חומש מלבר - מבחוץ - שמחלקים את הקרן לארבעה חלקים ומוסיף חלק חמישי מן החוץ, ועל שיווי עשרים זוז מוסיף חמשה, שזהו חומשו של הקרן יחד עם התוספת: ר' יאשיה סובר חומש מלבר, שנאמר בפודה את הקדשו: ויסף חמשתו עליו, שיהא הוא וחומשו חמשה, היינו חומש מלבר, שהוא רביע של הקרן, וכן שנינו בנהנה מן ההקדש: ואת חמישתו יוסף עליו, שיהא הוא וחומשו חמשה, שהחומש יהא תוספת על הקרן, נמצא בארבעה משלם חומש, וכן בגוזל מחברו ונשבע, ובתשלומי תרומה שאכל זר, ובפדיון מעשר שני, ר' יונתן אומר חמישיתו, חומשו של קרן, היינו חומש מלגיו, וכן סובר ר' אלעזר בר' שמעון. הלכה בכל החומשים שהם חומש מלבר.

פרוש העניין שהקנס שהטילה התורה על מעילה בקודש , אכילת תרומה בשגגה , פדה נטע רבעי ומעשר שני , פודה את הקודש והגוזל את חברו ונשבע . הוא חומש ויש ויכוח האם החומש הזה הוא מלגו או מלבר

וכדי להבין את ההבדל ניקח את  הקרן לדוגמה בשווי של עשרים יחידות .

חומש מלבר =  מחלקים את הקרן לארבע כלומר כל חלק שווה חמש והקנס הוא חמש כלומר סה"כ הקנס הוא 25 אחוז מהקרן

חומש מלגו  =  מחלקים את הקרן לחמש כל חלק שווה ארבע  והקנס שווה לארבע כלומר הקנס  שווה ל 20 אחוז מהקרן .

כלומר ההפרש בין שני השיטות זה ההפרש בן קנס של חמש לקנס של ארבע . כלומר קנס של חמש גדול ב 25% מקנס של 4 .

והרמב"ם פסק להלכה שהקנס הוא חומש מלבר    רמב"ם הלכות מעשר שני ונטע רבעי פרק ה הלכה א

הפודה מעשרו לעצמו בין שהוא שלו בין שנפל לו בירושה בין שניתן לו בטבלו מתנה כמו שביארנו, הרי זה מוסיף עליו חומש, אם היה שוה ד' נותן חמשה, שנאמר ואם גאל יגאל איש ממעשרו חמישיתו יוסף עליו.

ונשאלת השאלה למה  גובה הקנס הוא  חומש  (מלבר או מלגו )  וכדי להבין את העניין נראה היכן מוזכר חומש בפעם הראשונה בתורה

בראשית פרק מז

(כג) וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל הָעָם הֵן קָנִיתִי אֶתְכֶם הַיּוֹם וְאֶת אַדְמַתְכֶם לְפַרְעֹה הֵא לָכֶם זֶרַע וּזְרַעְתֶּם אֶת הָאֲדָמָה:

(כד) וְהָיָה בַּתְּבוּאֹת וּנְתַתֶּם חֲמִישִׁית לְפַרְעֹה וְאַרְבַּע הַיָּדֹת יִהְיֶה לָכֶם לְזֶרַע הַשָּׂדֶה וּלְאָכְלְכֶם וְלַאֲשֶׁר בְּבָתֵּיכֶם וְלֶאֱכֹל לְטַפְּכֶם:

כלומר יוסף קנה את כל האדמות של מצרים וגם קנה את המצרים לעבדים תמורת  האוכל שסיפק לתושבים . המצרים נשארו ללא אמצעי להתקיים ואז נתן להם יוסף את האדמות חזרה כאשר התמורה כנגד קבלת הקרקע היה חומש  מלגו כלומר יוסף קיבל  20%   מהתפוקה של השדה לקופה של פרעה . כלומר חומש מלגו זה התשלום שעבד משלם לרבו תמורת קבלת השדה והזרעים .

ואני רוצה להגיד שהתנאים שהסתפקו בגמרא בתלמוד בבלי מסכת בבא מציעא דף נד עמוד א

כתנאי, +ויקרא כ"ז+ ויסף חמשתו עליו - שיהא הוא וחומשו חמשה, דברי רבי יאשיה. רבי יונתן אומר: חמישיתו - חומשו של קרן.

והויכוח שלהם האם עבד לאדם זה כמו עבד לקב"ה או שעבד  לקב"ה זה יותר מאשר עבד לאדם . וההסתפקות של התנאים בנושא נובעת לדעתי גם מסברא וגם מלשון התורה  . מסברא:  בגלל שהיחס של עבד לרבו צריך להיות דומה ליחס בין אדם לקונו כלומר לקב"ה ולכן עבד משלם   20%   ולכן אדם שמעל ישלם 20%  או צריך להגיד שישלם יותר כי יש הבדל בן עבד לאדם לבין אדם לקב"ה . כי עצם החיים של האדם תלויה בקב"ה כי הקב"ה ברא  את האדם אבל אצל עבד לאדם העבד לא נברא  ע"י האדם עבד אומנם תלוי ברבו אבל לא נוצר ע"י רבו . ומלשון התורה כתוב  וַחֲמִישִׁתוֹ יֹסֵף עָלָיו   כלומר יש כאן קשר ישיר ליוסף אומנם כתוב יסף ללא ו' אבל כתוב כאן יסף לשון יוסף וחמישתו לשון חומש כלומר יש כאן הקבלה של התורה בן החומש של יוסף לחומש של מעילה . ויותר מזה יוסף נקרא על שמו  כי  המהות של יוסף זה יסף בראשית פרק ל

(כד) וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יוֹסֵף לֵאמֹר יֹסֵף יְקֹוָק לִי בֵּן אַחֵר:

לסיכום יש קשר בן חומש של יוסף במצרים לבין החומש שהטילה התורה על מעילה בקודש . הכרעת התורה שעבד לאדם משלם   20%   ואדם לקב"ה משלם 25% .

ואם נעשה את החשבון שההבדל בן עבד לאדם לבין אדם לקב"ה שעבד לא נברא ע"י אדם אבל אדם נברא ע"י הקב"ה ההפרש הכלכלי של בריאה שווה 25%  שזה ההפרש בן חומש מלבר לחומש מלגו

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה