27.3.2015

פרשת צו למה משח משה את תנוך האוזן בוהן יד ימין ורגל ימין מדם הקרבן ? מה המשותף לשלושת האברים הללו וכיצד זה קשור לבית המקדש? ‏ז'/ניסן/תשע"ה


בס"ד

פרשת צו למה משח משה את תנוך האוזן בוהן יד ימין ורגל ימין מדם הקרבן ? מה המשותף לשלושת האברים הללו וכיצד זה קשור לבית המקדש? ‏ז'/ניסן/תשע"ה

ויקרא פרק ח

 

(כג) וַיִּשְׁחָט וַיִּקַּח מֹשֶׁה מִדָּמוֹ וַיִּתֵּן עַל תְּנוּךְ אֹזֶן אַהֲרֹן הַיְמָנִית וְעַל בֹּהֶן יָדוֹ הַיְמָנִית וְעַל בֹּהֶן רַגְלוֹ הַיְמָנִית:

ואומר צרור המור שמות פרשת תצוה

ואמר ומלאת יד אהרן ויד בניו. להורות שאהרן ובניו היו באים למלאת יד אדם הראשון ויד בניו. בקרבנות הללו ובבגדים הללו. בענין שבזה היו ממלאין החסרון והפחת של אדם הראשון ומשלימים אותו. וכן צוה לשחוט את הפר ואת שני האילים ולסמוך ידם עליהם. לומר זה תחת זה זה חלוף זה. ושם יחודו לה' ושלא יזכר עונות ראשונים. וזהו וסמכו אהרן ובניו את ידיהם על ראש הפר. וכן נאמר בשני האילים סמיכה כנגד קין והבל. אבל לא צוה ליתן על תנוך אזנם ועל בהן ידם. אלא מדם האיל השני שזהו כנגד קין שהרג להבל. ובזה צריך להזות על תנוך אוזן אהרן. לכפר על השמיעה של אדם הראשון שלא שמע מאמר הש"י. וכן על תנוך אזנם של הבנים. ועל בוהן ידם ורגלם. להורות על ידים שופכות דם נקי של הבל. ורגלים ממהרות לרוץ לרעה. כדכתיב נע ונד תהיה בארץ. וזרקת את הדם על המזבח לכפר על דם הבל.

כלומר צריך להגיד שגוף האדם מחולק לשלוש חלקים ראש , חלק אמצעי מצוואר עד קצה הבטן ,וחלק תחתון . והמשותף לכל שלושת החלקים הללו שלקחו את האיבר הכי ימני אבל את החלק הפנימי שלו .

האוזן היא הכי קיצונית בראש אבל התנוך הוא הכי פנימי . היד היא החלק  הקיצוני של החלק האמצעי והבוהן הוא החלק הכי פנימי . ועל אותה דרך בוהן הרגל הוא החלק הפנימי של החלק החיצוני . ואכן רבינו בחיי מחלק את המשכן לשלשה חלקים כמו האדם ואומר [רבינו] בחיי ויקרא פרק ח

(כג) ויתן על תנוך אזן אהרן הימנית ועל בהן ידו הימנית ועל בהן רגלו הימנית. יראה לי בסדור אברים הללו כי מפני שנחלק המציאות לשלשה חלקים: עולם המלאכים, ועולם הגלגלים, והעולם השפל, ונצטוה משה על המשכן הכולל חלקי המציאות הזה: לפנים מן הפרוכת כנגד עולם המלאכים, מחוץ לפרוכת שהוא אהל מועד כנגד עולם הגלגלים, חצר המשכן כנגד עולם השפל, על כן הוצרך המשכן הזה להיות שם אחד מכיר את בוראו מיוחד לעבוד עבודת הש"י והוא הכהן הגדול,

כלומר הראש זה כנגד קודש הקודשים , חלק אמצעי כנגד ההיכל והחלק התחתון זה כנגד חצר השכן . ולפי צרור המור זה כפרה לחטא שנעשו ע"י אדם ראשון קין והבל ע"י שלושת החלקים של האדם שהם כנגד שלוש דרגות של העולם הזה ושלשה דרגות של חטאים שנעשו ע"י האדם הראשון קין והבל .

וצריך להגיד שכמו שבבית המקדש  הלשכות שהיו סביב חלקם היה בקודש וחלקם בחול כך צריך להגיד על האדם שהחלק החיצוני הוא חול והחלק החיצוני פנימי הוא קודש ,ולכן מקדשים את החלק הפנימי את תנוך האוזן ואת בוהן יד ימנית ובהן רגל ימין וכמו שכתוב בתלמוד בבלי מסכת יומא דף כה עמוד א

ואי סלקא דעתך בבגדי חול - מצנפת בבגדי חול מי איכא? - אין, כדתני רב יהודה, ואיתימא רב שמואל בר יהודה: כהן שעשתה לו אמו כתונת - עובד בה עבודת יחיד. אמר אביי: שמע מינה לשכת הגזית חציה בקדש, וחציה בחול. ושמע מינה: שני פתחים היו לה, אחד פתוח בקדש ואחד פתוח בחול, דאי סלקא דעתך כולה בקדש - זקן יושב במערבה? והאמר מר אין ישיבה בעזרה אלא למלכי בית דוד בלבד! ואי סלקא דעתך כולה בחול - פייס במזרחה? והא בעינן +תהלים נה+ בבית אלהים נהלך ברגש, וליכא, אלא שמע מינה: חציה בקדש וחציה בחול. ואי סלקא דעתך פתח אחד יש לה ופתוח לקדש - זקן יושב במערבה? והתנן: הלשכות הבנויות בחול ופתוחות לקדש - תוכן קודש! ואי סלקא דעתך פתוח לחול, פייס במזרחה? והתנן: בנויות בקדש ופתוחות לחול - תוכן חול! אלא לאו שמע מינה: שני פתחים היו לה, אחד פתוח בקדש ואחד פתוח לחול.  

לסיכום הבחירה בשלושת האיברים הללו זה בהתאם לשלוש סוגי עברות שונות שנעשו ע"י אדם ראשון קין והבל, שלושה סוגי עברות  התלויות בשלושה סוגי אברים שונים . ראש , בטן וחלק תחתון . ונבחרו החלקים החיצונים של גוף האדם אבל החלק הפנימי שלהם כמו שבבית המקדש הלשכות היו חלק בחול וחלק בקודש . החלק הפנימי של החלק החיצוני היה בקודש ,והחלק החיצוני של החלק החיצוני היה חול .

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה