23.1.2015

פרשת בא מה צריך כדי שיהיה לנו ידיעה את הקב"ה ? המשמעות של עשר מכות מצרים ? למה נאמר " לְמַעַן שִׁתִי אֹתֹתַי אֵלֶּה בְּקִרְבּוֹ" ? מה הקשר בן ההגדה לפסח לידיעת הקב"ה ? ‏ג'/שבט/תשע"ה


בס"ד

פרשת  בא   מה צריך  כדי שיהיה לנו ידיעה את הקב"ה ? המשמעות של עשר מכות מצרים ? למה נאמר " לְמַעַן שִׁתִי אֹתֹתַי אֵלֶּה בְּקִרְבּוֹ" ? מה הקשר בן ההגדה לפסח לידיעת הקב"ה ? ‏ג'/שבט/תשע"ה

 

כתוב שמות פרק י

(א) וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל מֹשֶׁה בֹּא אֶל פַּרְעֹה כִּי אֲנִי הִכְבַּדְתִּי אֶת לִבּוֹ וְאֶת לֵב עֲבָדָיו לְמַעַן שִׁתִי אֹתֹתַי אֵלֶּה בְּקִרְבּוֹ:

(ב) וּלְמַעַן תְּסַפֵּר בְּאָזְנֵי בִנְךָ וּבֶן בִּנְךָ אֵת אֲשֶׁר הִתְעַלַּלְתִּי בְּמִצְרַיִם וְאֶת אֹתֹתַי אֲשֶׁר שַׂמְתִּי בָם וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי יְקֹוָק:

אנחנו רואים שני דברים שפסוקים הללו אחד שהקב"ה אומר שהוא  משפיע לא רק על פרעה אלה גם על עבדיו והשינוי הזה מצריך ביאור . דבר נוסף שכתוב   שלדעת את הקב"ה נצרך שהקב"ה ישים בתוך (בקרב) פרעה ועבדיו את האותות  לעומת זאת בשמות פרק ו   כתוב

(ז) וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי יְקֹוָק אֱלֹהֵיכֶם הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם:

בפסוק זה נאמר שכדי לדעת את הקב"ה  מספיק הקשר בן עם ישראל והקב"ה . הקב"ה לוקח את עם ישראל כעם ועם ישראל לוקח על עצמו להיום עם של הקב"ה  ואומר המלבי"ם שמות פרשת וארא פרק ו פסוק ז

(ז) ולקחתי. הדבר השני הוא מתן תורה שאז אקח אתכם לי לעם, זה יהיה ג"כ ע"י שם הויה שעז"א וידעתם כי אני ה' אלהיכם המוציא אתכם, כי הדבור הראשון הי' אנכי ה' אלהיך אשר הוצאתיך מא"מ, ואז תשיגו כי אלהיכם שהוציא אתכם ממצרים הוא שם הויה, כי יהיה זה באותות ובמופתים אדירים ונוראים:

כלומר בפרשה שלנו כדי לדעת את הקב"ה צריך שהקב"ה ישים את האותות בתוך פרעה ועבדיו ואילו בפרשת וארא צריך להיות מעמד הר סיני כדי לדעת את הקב"ה

וכדי להבין את ההבדל בן שני הפסוקים הללו צריך להבין מה מלמדת אותנו התורה ? יש שני דברים כדי לדעת מי זה הקב"ה . הקב"ה מצד אחד יכול לשנות את העולם ולפעול בעולם אבל רק זה לא מביא אותנו לידיעה של הקב"ה אלה צריך גם מימד אחר מימד של היכולת של הקב"ה לבטל את העולם כלומר  יכולת לברוא וגם להרוס . כלומר היכולת לגלגל את העולם קדימה ואחורה מביא אותנו לידיעה של הקב"ה . לא מספיק לנו שהוא בורא אלה גם יכול להרוס את העולם .

וזה מה שהבאתי במספר מאמרים משנה מסכת אבות פרק ה

[א] בעשרה מאמרות נברא העולם ומה תלמוד לומר והלא במאמר אחד יכול להבראות אלא להפרע מן הרשעים שמאבדין את העולם שנברא בעשרה מאמרות וליתן שכר טוב לצדיקים שמקיימין את העולם שנברא בעשרה מאמרות:

כלומר הקב"ה ברא את העולם בעשרה מאמרות ויש לו את היכולת לגלגל את העולם קדימה ואחורה לפי רצונו ורק בהבנת שני הדברים הללו יהיה לנו ידיעה מה זה הקב"ה .

מתן תורה היה לגלגל את העולם למצב האופטימאלי שלו כלומר הגבול העליון של הבריאה . לגלגל חזרה את העולם למצב של תוהו ובוהו זה הצד השני כלומר יש לקב"ה את היכולת להביא את העולם למצב שהוא לא יתקיים .

ובעצם זה המהות של כל עשרת המאמרות  .הקב"ה ביציאת מצרים וב 10 המכות הביא את העולם למצב של תוהו ובהו כלומר החזיר אותו למצב לפני שנברא העולם ואז במשך 50 יום ברא חזרה את העולם עד למתן תורה . פרעה  ועבדיו  אמרו לכל העולם אין קב"ה  אני פרעה  בראתי  את העולם ולכן מצרים נחשבים לדרגה הגבוהה ביותר של הטומאה שער ה50 של הטומאה . ואומר הקב"ה בפסוק כדי שתבינו שאני הקב"ה אני מראה לכם שפרעה ועבדיו הם נבראים ולא בוראים וכדי שתבינו את זה אני ישים את אתתי בתוכם . כלומר כל מה שקים בעולם זה מה שברא הקב"ה ולכן יש לו את הכוח גם לבנות וגם להרוס ולכן יש לנו שני פסוקים שונים שמדברים על ידיעת הקב"ה . ידיעה שהקב"ה יכול לגלגל את העולם למצב של מתן תורה שזה 50 שערי טהרה או לגלגל למצב של תוהו ובהו שזה 50 שערי טומאה

 וכך גם בנביא אנחנו מוצאים את ידיעת הקב"ה בשני האופנים

יחזקאל פרק לו

(יא) וְהִרְבֵּיתִי עֲלֵיכֶם אָדָם וּבְהֵמָה וְרָבוּ וּפָרוּ וְהוֹשַׁבְתִּי אֶתְכֶם כְּקַדְמוֹתֵיכֶם וְהֵטִבֹתִי מֵרִאשֹׁתֵיכֶם וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי יְקֹוָק:

יחזקאל פרק לז

(יג) וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי יְקֹוָק בְּפִתְחִי אֶת קִבְרוֹתֵיכֶם וּבְהַעֲלוֹתִי אֶתְכֶם מִקִּבְרוֹתֵיכֶם עַמִּי:

ובעצם ניתן להגיד שבמתן תורה זה בריאת העולם מחדש . עולם ביציאת מצרים נברא עם התנאי של אם יש תורה יש עולם ואם אין תורה אין עולם . וצריך להגיד שבעצם התנאי הזה שהיה במעמד הר סיני נכנס גם לתוך פרעה ועבדיו ובעצם התנאי קיים גם אצל הגויים . ונראה לי לפרש שתנאי זה אומר שאם אין תורה וחס וחלילה והקב"ה יחריב את העולם גם כל אומות העולם האחרות כלולות בתנאי הזה כי הקב"ה הכניס אותם בקרבם "לְמַעַן שִׁתִי אֹתֹתַי אֵלֶּה בְּקִרְבּוֹ" וזה חלק מהמהות של עשרה מכות מצרים בהבנת העולם לאחר מתן תורה . וזה אולי המהות של סיפור יציאת מצרים שנוכל להבין את שני הצדדים של הקב"ה כדי שיהיה לנו הבנה וידיעה של הקב"ה .
ומצאתי שבגימטרייה המלה אתתי זה בדיוק הפסוק בקהלת פרק י
לֵב חָכָם לִימִינוֹ וְלֵב כְּסִיל לִשְׂמֹאלוֹ:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה