31.10.2014

פרשת לך לך למה אומר הקב"ה למשה לך לך ? האם זה תחילת התיקון של חטא האדם הראשון? האם הראיה של האדם את המציאות תלויה בדרגתו ? מי היחיד שרואה יום יום את המציאות כפי שהיא ? ‏ז'/חשון/תשע"ה




בס"ד

פרשת לך לך למה אומר הקב"ה למשה לך לך ? האם זה תחילת התיקון של חטא האדם הראשון? האם הראיה של האדם את המציאות תלויה בדרגתו ? מי היחיד שרואה יום יום את המציאות כפי שהיא ? ‏ז'/חשון/תשע"ה

בראשית פרק יב

(א) וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ:

הפעם הראשונה שהקב"ה מדבר עם אברהם אומר לו   הקב"ה:  לך לך  אל הארץ אשר אראך .

שאלה ראשונה :   מדוע הציווי הראשון לאברהם היה לך לך ? שאלה שניה : מדוע הקב"ה לא נותן לו יעד מדויק כמו בית המקדש ? כמו ירושלים ? למה הקב"ה אומר לו המקום אשר אראך?

בראשית פרק ג

(כד) וַיְגָרֶשׁ אֶת הָאָדָם וַיַּשְׁכֵּן מִקֶּדֶם לְגַן עֵדֶן אֶת הַכְּרֻבִים וְאֵת לַהַט הַחֶרֶב הַמִּתְהַפֶּכֶת לִשְׁמֹר אֶת דֶּרֶךְ עֵץ הַחַיִּים: ס

הקב"ה גירש את האדם הראשון מגן עדן . ושם כרובים עם חרב מתהפכת כדי שהאדם לא יכנס לתוך גן עדן

ואומר רש"י בראשית פרשת בראשית פרק ג פסוק כד

(כד) מקדם לגן עדן - במזרחו של גן עדן, חוץ לגן:

כלומר הוא גירש אותו למזרח ובעצם כדי להגיע לגן עדן צריך ללכת מערבה כי האדם נמצא ממזרח לגן עדן .

ואני רוצה להגיד שבעצם הציווי של הקב"ה לאברהם ללכת לכיוון מערב לכיוון ארץ ישראל זה תחילת התיקון של האדם הראשון . אברהם הצליח בכוחות עצמו להכיר ולהבין את בוראו ,והקב"ה ראה באברהם את היכולת לתקן את חטא האדם הראשון ולכן הוא אומר לו לך לך  כלומר לכיוון מערב לכיוון ארץ ישראל הפוך ממה שגירש את האדם הראשון מגן עדן .

ואומר הרש"ר הירש בראשית פרק ג

לשמר את דרך עץ החיים. אפשר לפרש בשני אופנים: לשמור את דרך עץ החיים, - לבל ימצאנה האדם; או: לשמור עליה, לבל תאבד מן האדם, ולמען ישוב אליה בעתיד.

ואני רוצה לפרש שהקב"ה העלים את גן עדן כדי שהאדם לא ימצא את עץ החיים ורק שהאדם שיגיע לדרגה שיוכל לתקן את חטא האדם הראשון הקב"ה יראה לו את המקום . כלומר באמת גן עדן זה מחוץ לתחום של האדם רק מי שיוכל לתקן את חטא  האדם הראשון הקב"ה ייתן לו לראות את מקום גן עדן וזה הסיבה שלא נאמר במפורש בתורה מקום המקדש מקום השכינה אלה שהמקום תלוי בהכוונה של הקב"ה  כתוב בבראשית פרק כב

(ב) וַיֹּאמֶר קַח נָא אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ אֶת יִצְחָק וְלֶךְ לְךָ אֶל אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה עַל אַחַד הֶהָרִים אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ:

ובדברים פרק כו

(ב) וְלָקַחְתָּ מֵרֵאשִׁית כָּל פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר תָּבִיא מֵאַרְצְךָ אֲשֶׁר יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ וְשַׂמְתָּ בַטֶּנֶא וְהָלַכְתָּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ שָׁם:

וכך נאמר במפורש בשמות פרק ו  שהקב"ה הסתיר עצמו ומתגלה רק לפי דרגת האדם אליו הוא מדבר

(ג) וָאֵרָא אֶל אַבְרָהָם אֶל יִצְחָק וְאֶל יַעֲקֹב בְּאֵל שַׁדָּי וּשְׁמִי יְקֹוָק לֹא נוֹדַעְתִּי לָהֶם:

וכך מפורש בתורה במדבר פרק כב  שמלאך וחרב בידו לא נראתה אל בלעם ורק הקב"ה גלל את עיניו לראות את המציאות האמיתית

(לא) וַיְגַל יְקֹוָק אֶת עֵינֵי בִלְעָם וַיַּרְא אֶת מַלְאַךְ יְקֹוָק נִצָּב בַּדֶּרֶךְ וְחַרְבּוֹ שְׁלֻפָה בְּיָדוֹ וַיִּקֹּד וַיִּשְׁתַּחוּ לְאַפָּיו:

כלומר אנחנו רואים שאברהם זה תחילת תהליך התיקון לחטא האדם הראשון . ותהליך זה תלוי תמיד בדרגה של האדם ולכן הקב"ה לא יכול לתת לו יעד מדויק אלה יעד כללי ואומר לו אני יראה לך לפי דרגתך ,לפי מה שהשגת במאמצים שלך . כל אחד לפי דרגתו . ולכן בבראשית פרק יב

ו) וַיַּעֲבֹר אַבְרָם בָּאָרֶץ עַד מְקוֹם שְׁכֶם עַד אֵלוֹן מוֹרֶה וְהַכְּנַעֲנִי אָז בָּאָרֶץ:

(ז) וַיֵּרָא יְקֹוָק אֶל אַבְרָם וַיֹּאמֶר לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ לַיקֹוָק הַנִּרְאֶה אֵלָיו:

כלומר בשכם הקב"ה נראה לאברם לפי דרגתו ולפי דרגתו הקים לו אברם מזבח והכתוב מדגיש

וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ לַיקֹוָק הַנִּרְאֶה אֵלָיו 

כלומר דווקא למה שנראה אליו ולא לדבר אחר .

כלומר תהליך תיקון החטא הוא תהליך  של עלית מדרגה אחרי מדרגה והקב"ה נראה לכל אחד לפי מדרגתו

אבל משה רבנו הגיע למדרגה העליונה ביותר כתוב בדברים פרק ג

 

(כז) עֲלֵה רֹאשׁ הַפִּסְגָּה וְשָׂא עֵינֶיךָ יָמָּה וְצָפֹנָה וְתֵימָנָה וּמִזְרָחָה וּרְאֵה בְעֵינֶיךָ כִּי לֹא תַעֲבֹר אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה:

(כח) וְצַו אֶת יְהוֹשֻׁעַ וְחַזְּקֵהוּ וְאַמְּצֵהוּ כִּי הוּא יַעֲבֹר לִפְנֵי הָעָם הַזֶּה וְהוּא יַנְחִיל אוֹתָם אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר תִּרְאֶה:

כאן יש שינוי מסוים וכאן מודגש ראה בעינך ולא מה שאני יראה לך ,כלומר משה הגיע לדרגה העליונה והוא רואה את המציאות כפי שהיא כלומר אין עוד מה שמוסתר ממנו ולכן כתוב ראה בעיניך,אבל עם ישראל לא ברמה של משה רבנו ולכן נדרש עוד תהליך של גאולה ותחית המתים כדי שעם ישראל יגיע לדרגתו  של משה כדי שיוכל לראות את המציאות האמיתית .

וזה גם הסיבה שעד שעם ישראל יראה את המציאות האמיתית נמצא משה עכשיו  ורואה עכשיו  את המציאות עד בו משיח צדקנו ונאמר בדברים פרק לד

(ז) וּמֹשֶׁה בֶּן מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה בְּמֹתוֹ לֹא כָהֲתָה עֵינוֹ וְלֹא נָס לֵחֹה:

ואומר רש"י דברים פרק לד פסוק ז

(ז) לא כהתה עינו - אף משמת:

 

 

 

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה