19.9.2014

פרשת נצבים למה כתוב בפרשה שלנו ומחה את שמו מתחת לשמים ? האם יש מחיקה גם מתחת לשמים וגם מעל השמים ? למה לא ניתן למחות יותר מ 3000 שמות מעל השמים ? וכיצד זה קשור לשטר החדש של 50 שקל ? ‏כ"ד/אלול/תשע"ד


בס"ד

פרשת ניצבים

למה כתוב בפרשה שלנו ומחה את שמו מתחת לשמים ? האם יש מחיקה גם מתחת לשמים וגם מעל השמים ? למה לא ניתן למחות יותר מ 3000 שמות מעל השמים ? וכיצד זה קשור לשטר החדש של 50 שקל ? ‏כ"ד/אלול/תשע"ד

דברים פרק כט

(יט) לֹא יֹאבֶה יְקֹוָק סְלֹחַ לוֹ כִּי אָז יֶעְשַׁן אַף יְקֹוָק וְקִנְאָתוֹ בָּאִישׁ הַהוּא וְרָבְצָה בּוֹ כָּל הָאָלָה הַכְּתוּבָה בַּסֵּפֶר הַזֶּה וּמָחָה יְקֹוָק אֶת שְׁמוֹ מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם:

וצריך להבין מה העניין של מתחת לשמים . למה דווקא מתחת לשמים למה לא מעל השמים או בשמים ?

כתוב שהקב"ה אמור למחות מתחת לשמים מי שילך בשרירות ליבו . ורש"י מפרש בפרשת ניצבים פרק כט פסוק יח

 (יח) והתברך בלבבו - לשון ברכה, יחשוב בלבו ברכת שלום לעצמו לאמר, לא יבואוני קללות הללו, אך שלום יהיה לי:

והתברך - בינדיר"א שי"י בלע"ז [יברך את עצמו], כמו והתגלח והתפלל:

בשררות לבי אלך - במראית לבי, כמו (במדבר כד, יז) אשורנו ולא קרוב, כלומר מה שלבי רואה לעשות:

כלומר מי שבעצם לא מאמין באמת בקיום האלוקים והוא חושב שלאדם יש קיום  עצמאי בעולם ומתעלם מזה שיש בורא לעולם הקב"ה הוא ימחנו מתחת השמים .

ובדיוק יצא שטר חדש של 50 שקל שבדיוק מאמין בשרירות הלב וכתוב שם :

"שַׂחֲקִי כִּי בָאָדָם אַאֲמִין,כִּי עוֹדֶנִּי מַאֲמִין בָּךְ. וכדי שנבין בדיוק את המשמעות כתוב בהמשך השיר

יִחְיֶה, יֶאֱהַב, יִפְעַל, יַעַשׂ,דּוֹר בָּאָרֶץ אָמְנָם חָי,לֹא בֶּעָתִיד, בַּשָּׁמַיִםחַיֵּי-רוּחַ לוֹ אֵין דָּי" בדיוק כפי פרוש רש"י על שרירות הלב .

ובו נברר למה מתחת לשמים ? וכאן נחזור למה שכתבתי על 3000 הלכות שנשכחו במות משה


ובתמצית מה שכתבתי שם כתוב בשמות פרק לב

 (לא) וַיָּשָׁב מֹשֶׁה אֶל יְקֹוָק וַיֹּאמַר אָנָּא חָטָא הָעָם הַזֶּה חֲטָאָה גְדֹלָה וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם אֱלֹהֵי זָהָב:

(לב) וְעַתָּה אִם תִּשָּׂא חַטָּאתָם וְאִם אַיִן מְחֵנִי נָא מִסִּפְרְךָ אֲשֶׁר כָּתָבְתָּ:

(לג) וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל מֹשֶׁה מִי אֲשֶׁר חָטָא לִי אֶמְחֶנּוּ מִסִּפְרִי:

כלומר  הקב"ה לאחר בקשת משה מחליט למחות מספרו 3000 אנשים שחטאו במעשה העגל ולא יותר ולמה כי ספר התורה מכיל 600000 אותיות כנגד 600000 נשמות של עם ישראל שהיה במעמד הר סיני .ואומר השל"ה תולדות אדם בית חכמה (תניינא)

"ואמרו רבותינו ז"ל (מכילתא בשלח מסכתא דשירה, ט) כי שקול נגד ששים רבוא, כי ששים רבוא נשמות הם ששים רבוא אותיות התורה".

למחות 3000  אותיות מספר התורה כנגד 3000 החוטאים מתוך 600000 זה בדיוק 1 ל 200  .

בהלכות תערובת התערובת החמורה ביותר מתבטלת  ב 1 ל 200   . ואז טענתי שמשה אומר לקב"ה שאם ימחה יותר מ 3000 כלומר יהיה למשל 3001 כנגד 600000 זה יהיה תערובת של יותר מ 1 ל 200  

ויבואו אומות העולם או אלו שהולכים בשרירות ליבם ויגידו תורת משה בטלה (על אף פי שביטול זה רק מדרבנן ) אבל בכל זאת זה יתן כלים ביד אלו שהולכים בשרירות ליבם ללעוג על תורת משה  ועל התורה הקדושה שלנו .

ואכן הקב"ה  מקבל את הטענה הזאת ומוחק רק את מי אשר חטא במעשה העגל שזה 3000 אותיות ולא יותר . ומאותו הזמן שהקב"ה אומר למשה שלא ימחה רק' מי שחטא במעשה העגל כלומר לא יהיה יותר מציאות של מחיקה מהספר של הקב"ה וזה התורה . העונש היחידי של מחיקה בניתן לעשות לאחר מעשה העגל זה מחיקת השם מתחת לשמים  ולא מחיקת השם מספר של הקב"ה זה או בשמים או מעל השמים .

וזה המשמעות של מתחת לשמים . המחיקה שנעשתה במעשה העגל היית מחיקה בשמים שזה מחקה במהות של העולם אבל מחיקה מתחת לשמים זה מחיקה בעולם שהוא זמני .

וכדי להבין את זה כתוב בעמלק בשמות פרק יז

(יד) וַיֹּאמֶר יְקֹוָק אֶל מֹשֶׁה כְּתֹב זֹאת זִכָּרוֹן בַּסֵּפֶר וְשִׂים בְּאָזְנֵי יְהוֹשֻׁעַ כִּי מָחֹה אֶמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם:

כלומר המציאות של עמלק זה מציאות זמנית זה לא מציאות קבועה שבסופו של דבר אחרי מחית עמלק לא יישאר לו זכר . אבל מחיקה בספר של הקב"ה זה מחיקה משמעותית  שמשנה סדרי עולם ולתמיד .

במעמד הר סיני הוריד הקב"ה את התורה לארץ  וההשתדלות שלנו זה בתוך התורה שנמצאת בארץ כמו שכתוב בבלי תלמוד בבלי מסכת בבא מציעא דף נט עמוד ב

עמד רבי יהושע על רגליו ואמר: לא בשמים היא. - מאי +דברים ל'+ לא בשמים היא? - אמר רבי ירמיה: שכבר נתנה תורה מהר סיני, אין אנו משגיחין בבת קול, שכבר כתבת בהר סיני בתורה +שמות כ"ג+ אחרי רבים להטת.

וכתוב בפרשה שלנו דברים פרק ל

(יב) לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲלֶה לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה:

וצריך להגיד שיש תורה בשמים ויש תורה שירדה לארץ זה כנגד זה . במעשה העגל הקב"ה מחק 3000 אותיות מהתורה בשמים וזה גם נעשה במקביל בתורה בארץ . אבל מחיקה של שם בארץ לא מוחקת את השם בתורה בשמים .

ואם ניתן לשחזר את המחיקה שנעשתה בשמים ?  על זה יש לעיין במה שכתבתי במאמר על 3000 הלכות שנשכחו במות משה .

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה