25.7.2014

מדוע קבע לנו הקב"ה גורל בשעיר לעזאזל ? למה יש גורל בחלוקת הארץ לנחלה ? מה הקשר בין שני הגורלות ? למה משה עשה גורל שהיה צריך לבחור בשבעים זקנים? וכיצד כל זה קשור לשני המלאכים עוזא ועזאל ? לאחר מתן תורה מה תפקידו של עזאל ? ‏כ"ז/תמוז/תשע"ד


בס"ד פרשת מסעי

מדוע  קבע לנו הקב"ה גורל בשעיר לעזאזל ? למה יש גורל בחלוקת הארץ לנחלה ? מה הקשר בין שני הגורלות ? למה משה עשה גורל שהיה צריך לבחור בשבעים זקנים? וכיצד כל זה קשור לשני המלאכים עוזא ועזאל ? לאחר מתן תורה מה תפקידו של עזאל ? ‏כ"ז/תמוז/תשע"ד

 

במאמר הקודם שלנו דיברנו  על הגורל ומתי  נעשה הגורל בפעם הראשונה ע"י המלאכים והקב"ה כאשר בזמן דור הפלגה חילק הקב"ה את העולם לשבעים אומות ועם ישראל, וכיצד פירשתי  שהגורל מסמל העמקת השיתוף של המלאכים בהנהגת העולם וכיצד מתן תורה לעם ישראל העביר את כוח הבחירה החופשית מהמלאכים לעם ישראל ביתר פירוט ניתן לראות במאמר


ונשאלת  השאלה למה בחר הקב"ה לעשות גורל דווקא בשעיר לעזאזל?  ובחלוקת הארץ לשבטים ? כמו כן להבין מדוע ביצע משה גורל בבחירת 70 זקנים ?  .

לגבי השעיר לעזאזל  נראה שניתן להבין באופן ישיר את העניין

ואומר בבראשית רבתי פרשת בראשית עמוד 29

ו, ב בני האלהים. ר' יוסף אמר ראו המלאכים שהיה הב"ה מתעצב על שברא בני אדם. מיד עמדו שני מלאכים לפני הב"ה ששמם שמחזאי ועזאל ואמרו לפניו רבש"ע הלא אמרנו לפניך בשעה שבראת עולמך אל תברא אדם, כענין שנאמר מה אנוש כי תזכרנו וגו' (תהלים ח' ה'). א"ל הב"ה ועולם מה תהא עליו, א"ל אנו מסתפקים בו, א"ל גלוי וידוע לפני אלו הייתם בעולמם ויצר הרע שולט בכם כשם ששלט באדם הייתם קשים מהם, א"ל תן לנו רשות ונדור עם הבריות ותראה איך אנו מקדשים שמך.

אותם מלאכים שהקב"ה נתן להם את הבחירה החופשית והיכולת למשא ומתן עימו מנסים להראות לקב"ה שבעצם הם צדקו כשלא רצו שיברא את האדם הראשון לכתחילה .ולכן הם רוצים לרדת לעולם ולהראות לקב"ה שהם יוכלו להתמודד טוב ביותר בעולם מאשר בני האדם ואכן הקב"ה נותן להם את ההזדמנות לרדת לעולם ולבחון את היכולת שלהם לעשות טוב יותר מהאדם .

והתוצאה הייתה שהם נכשלו בעריות מול בנות האדם והקב"ה נאלץ להביא את המבול ולהחריב את העולם . אבל עדיין אנו רואים שגם לאחר המבול יש לאותם מלאכים אחיזה בעולם

אוצר המדרשים (אייזנשטיין) שמחזי ועזאזל עמוד 550

 אמר להם עתיד הקדוש ברוך הוא להביא מבול ולא ישייר אלא נח ובניו, כיון ששמעו כך היו צועקין ובוכין, א"ל אל תצטערו ששמותיכם לא יכלו מן הבריות שכל זמן שגוזר גזירות או מעלין אבנים או ספינות שמותיכם הם מזכירים היווא והייא. מיד נתקררה דעתן. שמחזאי חזר בתשובה ותלה עצמו בין השמים ראשו למטה ורגליו למעלה ועדיין הוא תלוי בתשובה בין ארץ לשמים. עזאל לא חזר בתשובה ועדיין הוא עומד בקלקולו להסית בני אדם לדבר עבירה במיני צבעונין של נשים. ולכך היו ישראל מקריבין קרבנות ביוה"כ איל אחד לה' שיכפר על בני ישראל ואיל אחד לעזאזל שיסבול עונותיהם של ישראל, והוא עזאזל שבתורה.

כלומר יש קשר ישיר בין אותם מלאכים שקבלו מהקב"ה את הבחירה החופשית ואת היכולת לעשות גורל לבין לעם ישראל שעושה גורל לשעיר לעזאזל . וצריך להגיד שבתוך עם ישראל יש צאצאים של אותם נפילים וגם להגיד שעצם זה שיש לך את הבחירה החופשית ואת היכולת לעשות גורל והכוח שנתן הקב"ה לעם ישראל אומר שיש בך יכולת לעשות חסרון בעולם ולא  לעשות במאה אחוז את רצונו של בורא עולם ,ולכן אתה חייב להגריל את השעיר לעזאזל כדי לכפר על המעשים שסותרים את רצונו של בורא עולם ולכן עם ישראל צריך ביום הכיפורים להקריב את השעיר לה' ואת השעיר לעזאזל

ואומר תלמוד בבלי מסכת יומא דף סז עמוד ב

תנא דבי רבי ישמעאל: עזאזל - שמכפר על מעשה עוזא ועזאל.

ולכן צריך להפיל גורל ופוסק הרמב"ם שהגורל  מעכב בקורבן והביטוי ל"הפיל גורל" מרמז על הנפילה של אותם מלאכים שנפלו לעולם הזה . כלומר כוח גדול יותר ,כוח הבחירה גורם שיש על מה לכפר . הגויים שלא קיבלו את כוח הבחירה הזה אין להם צורך לכפר על מעשה עזאזל . וכאן אתה לומר שכוח הבחירה זה לא רק היכולת לבחור בין טוב ורע בין מצווה לחטא זה היכולת לעשות משא ומתן עם הקב"ה כלומר יכולת הנהגה על העולם הזה .

לסיכום  הגורל של השעיר לעזאזל מקשר ישירות בין העברת כוח הבחירה החופשית של המלאכים לעם ישראל וכוח זה מצריך אותנו לשלוח את השעיר לעזאזל .

ואנו רואים במדרש פרקי דרבי אליעזר (היגר) - "חורב" פרק מה אמירה כמעט ישירה של הדמיון בין עם ישראל למלאכים :

אמ' סמאל לפני הב"ה רבון כל העולמים על כל אומות העולם נתת לי רשות ועל ישראל אין אתה נותן לי, אמ' לו הרי יש לך רשות עליהם ביום הכפורים אם יש להם חטא, ואם לאו אין לך רשות עליהם, לפי' נותנין לו שוחד ביום הכפורים שלא לבטל את ישראל שלא יקריבו את קרבנם, שנ' גורל אחד לה' וגורל אחד לעזאזל, גורלו של הב"ה לקרבן עולה וגורלו של עזאזל שעיר חטאת, וכל עונותיהם של ישראל עליו, שנ' ונשא השעיר עליו את כל עונותם אל ארץ גזירה, ראה סמאל שלא נמצא בהם ביום הכפורים חטא אמ' לפניו רבון כל העולמים יש לך עם אחד כמלאכי השרת שבשמים מה מלאכי ישראל אין בהם אכילה ושתיה כך ישראל אין להם אכילה ושתיה ביום הכפורים, מה מלאכי השרת שלו"ם ביניה"ם יחפי רגל ביום הכפורים כך ישראל יחפי רגל ביום הכפורים, מה מלאכי השרת אין להם קפיצה כך ישראל עומדים על רגליהם ביום הכפורים, מה מלאכי השרת שלום ביניהם כך ישראל שלום ביניהם ביום הכפורים, מה מלאכי השרת נקיים מכל חטא כך ישראל נקיים מכל חטא ביום הכפורים. והב"ה שומע עתירתן של ישראל מן הקטיגור שלהם ומכפר על המזבח ועל המקום ועל הכהנים ועל כל הקהל מקטון ועד גדול ועל כל עונותיהם של ישראל ועל כל העם, שנ' וכפר את מקדש הקדש,

ועכשיו ננסה להבין את נושא הגורל בחלוקת הארץ  לשבטים

תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף לח עמוד ב

אמר רב אושעיא משמיה דרב: אדם הראשון גופו מבבל וראשו מארץ ישראל, ואבריו משאר ארצות.  

ואומר רש"י מסכת סנהדרין דף לח עמוד ב

וראשו מארץ ישראל - שהיא גבוהה וחשובה מכל הארצות.

וצריך להגיד כשחילק הקב"ה את העולם לאומות ע"י הגורל ונקבע לכל אומה ואומה את החלק שלה בעולם לפי התפקיד  שלה . לכל איבר של האדם הראשון מתאים מקום מסוים בעולם ולכן עם ישראל שהוא העם הנבחר קבל את ארץ ישראל הוא החלק שקשור לראש של האדם הראשון ולכן מתאים לו ארץ ישראל.

והיות ונעשתה חלוקת העולם ע"י הגורל צריך לעשות את חלוקת הארץ ע"י הגורל . לכל שבט יש את החלק המגיע לו . חלוקת הארץ נעשתה ע"י גורל משני סיבות העברת כוח הבחירה החופשית מהמלאכים לעם ישראל מרגע קבלת התורה . חלוקת העולם נעשתה ע"י גורל ולכן ראוי שחלוקת הארץ תעשה ע"י גורל .

ועכשיו ננסה להבין מדוע כשמשה היה  צריך לבחור 70 זקנים לסנהדרין עשה משה גורל . וכאן הדמיון לגורל שנעשה ע"י הקב"ה והמלאכים מדהים ,היה גורל שנעשה ע"י הקב"ה ושבעים מלאכים וסה"כ 71 וגם כאן 70 זקנים ומשה סה"כ 71 . ולכן שצריך לקבוע 70 זקנים משתמשים בגורל .

משה היה צריך לקחת 6 אנשים מ 12 שבטים סה"כ 72 אנשים אבל הוא צריך להוריד 2 כי צריך רק 70 זקנים . כלומר היו 2 מיותרים ולכן עשה גורל . ומיד צריך לפרש  היה לנו  2 המלאכים שירדו לעולם ששם לא מקומם ולכאורה הם מיותרים . מלאך אחד  שחזר בתשובה ונמצא בין שמים לארץ ואחד עזאזל שלא חזר בתשובה . כלומר ה שנים המיותרים מסמלים את 2 המלאכים "המיותרים " שנפלו לארץ וזה לא מקומם ואת שני אלו צריך להוציא . ושני הסיבות הללו גרמו למשה לעשות גורל . הגורל שעשה הקב"ה ל 70 המלאכים , והצורך לסמל שיש כאן 2 זקנים מיותרים שמסמלים את  עוזא (יש מדרשים ששם המלאך השני הוא שמחזאי ) ועזאזל .

אבל עדיין קשה  אם כוח הבחירה של המלאכים עבר לעם ישראל מה תפקידו של  עזאל ? ומה הכוח שנשאל לו ?

אומר האלשיך ירמיהו פרק יג

שכחת אותי ותבטחי בשקר, הוא סמאל הוא עזאזל ונעשית שלו, נמצא שרוח מדבר הנזכר שהשעיר היה גורלו, הוא עתה גורלך מנת מדיך, וא"כ איפוא בך נמצאו ובך יהיו ולא יכפרם שעיר המשתלח:

כלומר עזאזל הוא סמאל הוא מלאך המוות שהוא שליח של הקב"ה אבל איבד לשיטתי את הכוח למשא ומתן עם הקב"ה דבר שעבר לעם ישראל וככה מפורש במדרש דברים רבה (וילנא) פרשת וזאת הברכה פרשה יא

רשע מכאן אין לך לומר כן לך ברח מלפני איני נותן נשמתי לך מיד חזר סמאל והשיב דבר לפני הגבורה א"ל הקדוש ברוך הוא לסמאל בא והבא נשמתו של משה מיד שלף חרבו מתערו ועמד על משה מיד קצף עליו משה ונטל את המטה בידו שחקוק בו שם המפורש ופגע בו בסמאל בכל כחו עד שנס מלפניו ורץ אחריו בשם המפורש ונטל קרן הודו מבין עיניו ועיור את עיניו עד כאן עלתה למשה, סוף רגע יצתה בת קול ואמרה הגיע סוף מיתתך אמר משה לפני הקדוש ברוך הוא רבש"ע זכור אותו היום שנגלית עלי בסנה ואמרת לי (שמות ג) לכה ואשלחך אל פרעה והוצא את עמי בני ישראל ממצרים זכור אותו היום שהייתי עומד על הר סיני ארבעים יום וארבעים לילה בבקשה ממך אל תמסרני ביד מלאך המות יצתה בת קול ואמרה לו אל תתיירא אני בעצמי מטפל בך ובקבורתך,

באותה שעה עמד משה וקידש עצמו כשרפים וירד הקדוש ברוך הוא משמי שמים העליונים ליטול נשמתו של משה ושלשה מלאכי השרת עמו מיכאל וגבריאל וזגזגאל,

כאן אנו רואים במפורש את הכוח של משה מול סמאל הוא מלאך המוות הוא עזאזל ואת השינוי שנעשה לאחר מתן תורה שמשה התגבר על עזאל שאיבד את כוחו ולפי המדרש נשאר כוחו רק ביום הכיפורים אבל השעיר לעזאזל מכפר על עם ישראל

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה