4.4.2014

פרשת מצורע למה ליד האזן או הראש כתוב המטהר ולא ליד ביד או הרגל ? ‏ד'/ניסן/תשע"ד


בס"ד

פרשת מצורע למה ליד האזן או הראש כתוב המטהר ולא ליד ביד או הרגל ? ‏ד'/ניסן/תשע"ד

כתוב בפרשה אזן המטהר רק ליד האזן והראש ולא ליד אבר אחר למה ?

ויקרא פרק יד

(יד) וְלָקַח הַכֹּהֵן מִדַּם הָאָשָׁם וְנָתַן הַכֹּהֵן עַל תְּנוּךְ אֹזֶן הַמִּטַּהֵר הַיְמָנִית וְעַל בֹּהֶן יָדוֹ הַיְמָנִית וְעַל בֹּהֶן רַגְלוֹ הַיְמָנִית:

ויקרא פרק יד

(יז) וּמִיֶּתֶר הַשֶּׁמֶן אֲשֶׁר עַל כַּפּוֹ יִתֵּן הַכֹּהֵן עַל תְּנוּךְ אֹזֶן הַמִּטַּהֵר הַיְמָנִית וְעַל בֹּהֶן יָדוֹ הַיְמָנִית וְעַל בֹּהֶן רַגְלוֹ הַיְמָנִית עַל דַּם הָאָשָׁם:

ויקרא פרק יד

(כה) וְשָׁחַט אֶת כֶּבֶשׂ הָאָשָׁם וְלָקַח הַכֹּהֵן מִדַּם הָאָשָׁם וְנָתַן עַל תְּנוּךְ אֹזֶן הַמִּטַּהֵר הַיְמָנִית וְעַל בֹּהֶן יָדוֹ הַיְמָנִית וְעַל בֹּהֶן רַגְלוֹ הַיְמָנִית:

ויקרא פרק יד

(כח) וְנָתַן הַכֹּהֵן מִן הַשֶּׁמֶן אֲשֶׁר עַל כַּפּוֹ עַל תְּנוּךְ אֹזֶן הַמִּטַּהֵר הַיְמָנִית וְעַל בֹּהֶן יָדוֹ הַיְמָנִית וְעַל בֹּהֶן רַגְלוֹ הַיְמָנִית עַל מְקוֹם דַּם הָאָשָׁם:

ויקרא פרק יד

(יח) וְהַנּוֹתָר בַּשֶּׁמֶן אֲשֶׁר עַל כַּף הַכֹּהֵן יִתֵּן עַל רֹאשׁ הַמִּטַּהֵר וְכִפֶּר עָלָיו הַכֹּהֵן לִפְנֵי יְקֹוָק:

 

ילקוט שמעוני תורה פרשת תולדות רמז קטו

אמר רבי לוי ששה דברים משמשין את האדם שלשה ברשותו ושלשה אינן ברשותו, העין והחוטם והאוזן אינן ברשותו מה דלא בעי שמע מה דלא בעי מורח מה דלא בעי חמי, הפה והיד והרגל ברשותו אי בעי הוא לעי באורייתא אי בעי מפליג מצות אי בעי אמר לישן ביש אי בעי מחרף ומגדף והיד אי בעי גניב אי בעי קטיל והרגל אי בעי אזיל לבתי כנסיות ומדרשות ואי בעי אזיל לבתי טרטיאות ולבתי קרקסיאות ובשעה שאדם זוכה הקדוש ברוך הוא עושה אותן שהן ברשותו שלא ברשותו,

פרוש:  בראש של האדם שלשה איברים שהם לכאורה לא ברשותו עין ,חותם ,אוזן . פה של האדם ברשותו כלומר רב האברים בראש האדם אינם ברשותו ויכול להגיד אני לא אשם הייתי אנוס  . שאר האיברים נמצאים ברשותו . ולכן שבא אדם להיטהר מדברים שעשה בפה (לשון הרע ) או ביד או ברגל כלומר היה אחראי על מעשיו הקדוש ברוך הוא מיטהר אותו אגב אותם איברים שלא נמצאים ברשותו כלומר הקב"ה דן אותו לקו זכות שאותם מעשים שעשה מרצונו קשורים לאותם איברים שהם לא ברשותו.  ולכן מתחיל הכהן להזות על האיבר שהוא לכאורה לא ברשותו ואז הוא ממשיך לאותם איברים שהם ברשותו וזה היד והרגל . והדם שניתן גם על האזן שהיא לא ברשותו זה מידת החסד של הקב"ה כלפי האדם . 

ושנזכה שהקדוש ברוך הוא יתן לנו לב טהור ויטהר אותנו גם מאותם דברים שאנחנו אשמים וגם מאותם דברים שאין לנו את השליטה  בהם .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה