11.4.2014

פרשת אחרי מות למה כתוב "שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן הוּא לָכֶם וְעִנִּיתֶם" ? ובשבת כתוב " שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן לַיקֹוָק"


פרשת אחרי מות למה כתוב "שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן הוּא לָכֶם וְעִנִּיתֶם" ? ובשבת כתוב " שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן לַיקֹוָק"

 ‏י"א/ניסן/תשע"ד

כתוב בשמות פרק לא
(טו) שֵׁשֶׁת יָמִים יֵעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן קֹדֶשׁ לַיקֹוָק כָּל הָעֹשֶׂה מְלָאכָה בְּיוֹם הַשַּׁבָּת מוֹת יוּמָת:



ויקרא פרק טז

(לא) שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן הִיא לָכֶם וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם חֻקַּת עוֹלָם:

שמות פרק לה

(ב) שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן לַיקֹוָק כָּל הָעֹשֶׂה בוֹ מְלָאכָה יוּמָת:

ויקרא פרק כג

(לב) שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן הוּא לָכֶם וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם בְּתִשְׁעָה לַחֹדֶשׁ בָּעֶרֶב מֵעֶרֶב עַד עֶרֶב תִּשְׁבְּתוּ שַׁבַּתְּכֶם: פ

שמות פרק טז

(טו) וַיִּרְאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל אָחִיו מָן הוּא כִּי לֹא יָדְעוּ מַה הוּא וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֲלֵהֶם הוּא הַלֶּחֶם אֲשֶׁר נָתַן יְקֹוָק לָכֶם לְאָכְלָה:

ויקרא פרק יא

(לט) וְכִי יָמוּת מִן הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר הִיא לָכֶם לְאָכְלָה הַנֹּגֵעַ בְּנִבְלָתָהּ יִטְמָא עַד הָעָרֶב:

בשבת כתוב לה'  וביום הכיפורים לכם מה ההבדל בין יום הכיפורים ליום השבת . הבריאה נעשתה בשבע ימים ע"י הקב"ה ללא התערבות האדם ולכן יום השבת הוא קדש לשם . יום הכיפורים הוא ביום העשירי והקב"ה ברא את העולם בעשר מאמרות

משנה מסכת אבות פרק ה

[א] בעשרה מאמרות נברא העולם ומה תלמוד לומר והלא במאמר אחד יכול להבראות אלא להפרע מן הרשעים שמאבדין את העולם שנברא בעשרה מאמרות וליתן שכר טוב לצדיקים שמקיימין את העולם שנברא בעשרה מאמרות:

פרוש הקב"ה ברא את העולם בעשר מאמרות כדי לתת כוח לאדם להיות חלק מהבריאה כדי לקבל שכר או כדי לקבל עונש ולכן היכולת של האדם לענות את נפשו ולהתכפר ובעצם זה היכולת לשנות את הבריאה כי משמעות הכפרה היא  שינוי הבריאה לכאורה להחזיר את הבריאה אחורה למצב לפני החטא. כי לאחר כפרה זה עולם אחר שהיה לפני הכפרה .

ואומר הריקאנטי שמות פרק יז

ספר הבהיר [אות קל"ז - קל"ח] והיה כאשר ירים משה ידו וגו', מלמד שהמדה שנקראת ישראל בתוכה תורת אמת, ומאי ניהו תורת אמת, שמורה על אמתות העולמים ופעולתו במחשבה והוא מעמיד עשר מאמרות שבהן העולם עומד והוא אחד מהן, וברא באדם כנגד אותן עשר מאמרות עשר אצבעות ידים, וכשהיה משה מרים ידו ונתכוון במעט כוונת הלב באותה מדה שנקראת ישראל ובתוכה תורת אמת

עשר האצבעות זה כנגד עשר מאמרות וזה מראה  על היכולת של האדם לשנות את הבריאה ע"י מעשיו . ואי אכילה ביום הכיפורים זה  החלטה של האדם לעשות סייג בדבר שהוא שלו כי כתוב וביקרא פרק יא

לט) וְכִי יָמוּת מִן הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר הִיא לָכֶם לְאָכְלָה הַנֹּגֵעַ בְּנִבְלָתָהּ יִטְמָא עַד הָעָרֶב:

פרוש : הקב"ה נתן לאדם את הבהמה לאכילה והאדם מחליט מרצונו לא לאכול ביום הכיפורים אפילו במה שהוא שלו על פי כל דין כדי   להתכפר . כלומר הקב"ה נתן לאדם את העולם אבל האדם קיבל יכולת לשנות את העולם ע"י מצוות  שעושה במה  שהוא שלו וזה המשמעות של שבת שבתון היא לכם .

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה