20.4.2014

מה תפקידו של פרעה לעתיד לבא ? ‏כ'/ניסן/תשע"ד


מה תפקידו של פרעה לעתיד לבא ?  ‏כ'/ניסן/תשע"ד

אומר אוצר המדרשים (אייזנשטיין) ויושע עמוד 154

מי כמוך, אמרו חז"ל בשעה שאמרו ישראל זאת השירה לפני הקדוש ברוך הוא שמע אותה פרעה כשהיה מטורף בים ונשא אצבעו לשמים ואמר מאמין אני בך שאתה הצדיק ואני ועמי הרשעים ואין אלוה בעולם אלא אתה. באותה שעה ירד גבריאל והטיל על צוארו שלשלת של ברזל ואמר לו רשע! אתמול אמרת מי ה' אשר אשמע בקולו ועכשיו אתה אומר ה' הצדיק. מיד הורידו למצולות ים ועכבו שם חמשים יום וציער אותו כדי שיכיר נפלאותיו של הקדוש ברוך הוא, ולאחר כן העלו מן הים והמליכו על נינוה, וכשבא יונה לנינוה ואמר עוד ארבעים יום ונינוה נהפכת מיד אחזו אימה ורעדה וקם מכסאו ויכס שק וישב על האפר והוא בעצמו זעק ואמר האדם והבהמה הבקר והצאן אל יטעמו מאומה אל ירעו ומים אל ישתו, כי יודע אני שאין אלוה אחר בכל העולם כמוהו, וכל דבריו אמת וכל משפטיו באמת ובאמונה. ועדיין פרעה חי ועומד בפתחו של גיהנם, וכשנכנסין מלכי או"ה מיד הוא מודיע להם גבורותיו של הקדוש ברוך הוא, ואומר להם שוטים שבעולם מפני מה לא למדתם ממני דעת, שהרי אני כפרתי בהקב"ה לכן שלח בי עשר מכות, ואף טבעני בים ועכבני שם חמשים יום, ולאחר כן העלני מן הים, ולבסוף האמנתי בו בעל כרחי, לכך שררו ישראל זאת השירה ואמרו כולם יחד מי כמוכה באלים ה' מי כמוכה נאדר בקדש נורא תהלות עושה פלא.

אומר המדרש שפרעה נותר בחיים וחזר בו מהדעה שהוא האלוקים הרי פרעה אמר אני האלוקים ואני יצרתי את עצמי . ולכן הקב"ה ירד בעצמו והתמודד מול פרעה "אני ולא מלאך" והיה זה נגד פרעה שטען שהוא האלוקים .

וידוע שמצרים נמצאת  בחמישים שערי טומאה וזה הטומאה הגדולה ביותר . אבל הקב"ה משתמש בפרעה כדי להראות לכל העולם שאין מלבדו וגם מי שחשב שהוא האלוקים מודה שהקב"ה הוא היחידי בעולם .

ופרעה נשאר בפתח גינהום כדי לספר לכל העולם על השינוי שעבר. הקדוש ברוך הוא משאיר אותו חמישים יום כדי שיוכל להגיע עד השער הראשון של הטומאה . אין הוא מגיע לחמישים ששערי בינה כמו שעם ישראל מגיע ומקבל את התורה בחמישים שערי בינה אלה המקסימום שיכול להגיע הוא לשער הראשון של הטומאה שהוא כנגד שער 49 של בינה . זה המקסימום שגוי יכול להגיע .

 

ונאמר בישעיהו פרק יט

(כד) בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה יִשְׂרָאֵל שְׁלִישִׁיָּה לְמִצְרַיִם וּלְאַשּׁוּר בְּרָכָה בְּקֶרֶב הָאָרֶץ:

ואמר רש"י ישעיהו פרק יט

מעשה ידי - הראתי להם בגבורות שהפלאתי באשור וע"י אותם ניסים ישובו אלי ויהיו כאילו עתה עשיתים מחדש והם יהיו נחלתי ישראל ודוגמא זו ת"י:

 

ואמר האלשיך על ישעיהו פרק יט פסוק כד

(כד) ביום ההוא תהיה ישראל שלישיה שתהיה ישראל שלישיה לתשובה עד ה', כי תשוב אחר שוב מצרים ואשור, ואז תהיה שלישית למצרים ולאשור, ואז ע"י כשרון ישראל תהיה ברכה בקרב הארץ. כי צנור המריק שפע לעולם הם ישראל, בעשותם רצונו של מקום, ומתמציתם ימלאו שָׁבָע כל האומות, ומה גם מצרים ואשור שהיתה בין שניהם. ושמא תאמר אחר ששבו מצרים ואשור, אשר אין ספק שיהיו ראויים לברכה, למה לא תייחס הברכה כי אם לישראל:

 

ונאמר בישעיהו פרק יט

(כב) וְנָגַף יְקֹוָק אֶת מִצְרַיִם נָגֹף וְרָפוֹא וְשָׁבוּ עַד יְקֹוָק וְנֶעְתַּר לָהֶם וּרְפָאָם:

 

ואומר המלבי"ם ישעיהו פרק יט פסוק כב

 

(כב) ונגף. אומר מעתה לא יתנהג ה' עם מצרים כאשר יתנהג עם אומה אחרת מאומות השנואים בעיניו, אשר עת ינגוף אותם הוא דרך נקמה להשחית האום הזה ולבלעו. לא יהיה כן אצל מצרים רק עת ינגף ה' את מצרים, יהיה זה דרך רפואה, שאם יליזו מדרך הישר יגוף אותם כדי שע"י המגפה יתנו אל לבם כי אילו ושבו אל ה' בתשובה ונעתר להם וירפא אותם:

 

פרוש יש תקנה למצרים שמקומה היה  בשער החמישים של טומאה ופרעה שחזר בתשובה כפי שמפורש במדרש נותן למצרים את הכוח ואת היכולת לעתיד לבא להרפא ולהגיע לאחדות עם עם ישראל . ואז יתברר שהרע המוחלט שמצריים היית הסמל שלו הטומאה הגדולה ביותר יכלה להתרומם לשער הראשון של טומאה אומנם לא לשער החמישים של בינה אבל כנגד שער 49 של בינה ,אבל מספיק כדי לעשות שלישיה הכוללת את מצרים אשור וישראל ואז אומר הנביא

ישעיהו פרק יט

(כה) אֲשֶׁר בֵּרֲכוֹ יְקֹוָק צְבָאוֹת לֵאמֹר בָּרוּךְ עַמִּי מִצְרַיִם וּמַעֲשֵׂה יָדַי אַשּׁוּר וְנַחֲלָתִי יִשְׂרָאֵל: ס

 

וידוע שמצרים זה ישמעל ואשור זה עשיו . ולעתיד לבא יהיה אחדות מול הקב"ה של כל צאצאי האבות הקדושים .

וזה שנאמר בפרשת בשלח שמות פרק טו

יְקֹוָק יִמְלֹךְ לְעֹלָם וָעֶד:

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה