בס"ד
פרשת נח בכמה מקומות כתוב תולדות ? למה באברהם לא כתוב תולדות ? למה לעשיו אין חלק בארץ ישראל ? ג'/חשון/תשע"ז
פרשת נח בכמה מקומות כתוב תולדות ? למה באברהם לא כתוב תולדות ? למה לעשיו אין חלק בארץ ישראל ? ג'/חשון/תשע"ז
בראשית פרק ב
(ד) אֵ֣לֶּה תוֹלְד֧וֹת הַשָּׁמַ֛יִם
וְהָאָ֖רֶץ בְּהִבָּֽרְאָ֑ם בְּי֗וֹם עֲשׂ֛וֹת יְקֹוָ֥ק אֱלֹהִ֖ים אֶ֥רֶץ
וְשָׁמָֽיִם:
בראשית פרק ה
(א) זֶ֣ה סֵ֔פֶר תּוֹלְדֹ֖ת אָדָ֑ם
בְּי֗וֹם בְּרֹ֤א אֱלֹהִים֙ אָדָ֔ם בִּדְמ֥וּת אֱלֹהִ֖ים עָשָׂ֥ה אֹתֽוֹ:
בראשית פרק ו
(ט) אֵ֚לֶּה תּוֹלְדֹ֣ת נֹ֔חַ נֹ֗חַ
אִ֥ישׁ צַדִּ֛יק תָּמִ֥ים הָיָ֖ה בְּדֹֽרֹתָ֑יו אֶת־הָֽאֱלֹהִ֖ים
הִֽתְהַלֶּךְ־נֹֽחַ:
בראשית פרק י
(א) וְאֵ֙לֶּה֙ תּוֹלְדֹ֣ת בְּנֵי־נֹ֔חַ
שֵׁ֖ם חָ֣ם וָיָ֑פֶת וַיִּוָּלְד֥וּ לָהֶ֛ם בָּנִ֖ים אַחַ֥ר הַמַּבּֽוּל:
בראשית פרק יא
(י) אֵ֚לֶּה תּוֹלְדֹ֣ת שֵׁ֔ם שֵׁ֚ם
בֶּן־מְאַ֣ת שָׁנָ֔ה וַיּ֖וֹלֶד אֶת־אַרְפַּכְשָׁ֑ד שְׁנָתַ֖יִם אַחַ֥ר
הַמַּבּֽוּל:
בראשית פרק יא
(כז) וְאֵ֙לֶּה֙ תּוֹלְדֹ֣ת תֶּ֔רַח
תֶּ֚רַח הוֹלִ֣יד אֶת־אַבְרָ֔ם אֶת־נָח֖וֹר וְאֶת־הָרָ֑ן וְהָרָ֖ן הוֹלִ֥יד
אֶת־לֽוֹט:
בראשית פרק כה
(יב) וְאֵ֛לֶּה תֹּלְדֹ֥ת יִשְׁמָעֵ֖אל
בֶּן־אַבְרָהָ֑ם אֲשֶׁ֨ר יָלְדָ֜ה הָגָ֧ר הַמִּצְרִ֛ית שִׁפְחַ֥ת שָׂרָ֖ה
לְאַבְרָהָֽם:
בראשית פרק כה
(יט) וְאֵ֛לֶּה תּוֹלְדֹ֥ת יִצְחָ֖ק
בֶּן־אַבְרָהָ֑ם אַבְרָהָ֖ם הוֹלִ֥יד אֶת־יִצְחָֽק:
בראשית פרק לו
(א) וְאֵ֛לֶּה תֹּלְד֥וֹת עֵשָׂ֖ו ה֥וּא
אֱדֽוֹם:
בראשית פרק לו
(ט) וְאֵ֛לֶּה תֹּלְד֥וֹת עֵשָׂ֖ו אֲבִ֣י
אֱד֑וֹם בְּהַ֖ר שֵׂעִֽיר:
בראשית פרק לז
(ב) אֵ֣לֶּה׀ תֹּלְד֣וֹת יַעֲקֹ֗ב יוֹסֵ֞ף
בֶּן־שְׁבַֽע־עֶשְׂרֵ֤ה שָׁנָה֙ הָיָ֨ה רֹעֶ֤ה אֶת־אֶחָיו֙ בַּצֹּ֔אן וְה֣וּא
נַ֗עַר אֶת־בְּנֵ֥י
במדבר פרק ג
(א) וְאֵ֛לֶּה תּוֹלְדֹ֥ת אַהֲרֹ֖ן
וּמֹשֶׁ֑ה בְּי֗וֹם דִּבֶּ֧ר יְקֹוָ֛ק אֶת־מֹשֶׁ֖ה בְּהַ֥ר סִינָֽי:
ונשאלת השאלה למה באברהם לא כתוב תולדות ?
אומר התלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף צא עמוד א
ושוב פעם אחת באו בני ישמעאל ובני קטורה
לדון עם ישראל לפני אלכסנדרוס מוקדון. אמרו לו: ארץ כנען שלנו ושלכם, דכתיב ואלה
תלדת ישמעאל בן אברהם, וכתיב ואלה תולדת יצחק בן אברהם. אמר להן גביהא בן פסיסא
לחכמים: תנו לי רשות ואלך ואדון עמהם לפני אלכסנדרוס מוקדון. אם ינצחוני - אמרו
הדיוט שבנו נצחתם, ואם אני אנצח אותם, אמרו להם: תורת משה רבינו נצחתכם: נתנו לו
רשות, הלך ודן עמהן. אמר להם: מהיכן אתם מביאין ראייה? - אמרו לו: מן התורה. - אמר
להן: אף אני לא אביא ראייה אלא מן התורה, שנאמר ויתן אברהם את כל אשר לו ליצחק
ולבני הפילגשים אשר לאברהם נתן אברהם מתנת. אב שנתן אגטין לבניו בחייו, ושיגר זה
מעל זה, כלום יש לזה על זה כלום? מאי מתנות? אמר רבי ירמיה בר אבא: מלמד שמסר להם
שם טומאה.
אנחנו רואים שהתשובה שנתנו חכמים שבאמת אם אברהם
לא היה נותן כל מה שהיה לו ליצחק היה להם טענה טובה אם כך
מאוד מובן למה לא כתוב תולדות אצל אברהם שלא יהיה טענה לכל אלו שהיו לפני אברהם כי
בכולם כתוב תולדות : בשם, בנח ובבניו ,ובתרח ולכן בזה שלא היה כתוב באברהם תולדות זה
ניתק אותם מאברהם ולכן לא יכול להיות להם שום טענה על חלק מארץ ישראל ורק לבניו
היה יכול להיות טענה . יוצא לנו שהתורה לא כתבה תולדות באברהם כדי שנבין שארץ
ישראל שייכת רק לבני אברהם אבל רק לענף של יצחק ורק נותר לנו טענה של עשיו שהוא גם
מבניו של יצחק
שמות רבה (וילנא) פרשת משפטים פרשה ל
ומי היה זה עשו ובניו שהיה בנו של יצחק,
וא"כ י"ל הואיל ואין כתוב אלא ואלה תולדות אף יעקב שהוא תולדות יצחק
בכלל עשו, אתה מוצא כל תולדות שבמקרא חסרים חוץ משנים (בראשית ב) אלה תולדות השמים
והארץ (רות ד) ואלה תולדות פרץ, וטעם גדול יש להם למה אמר אלה תולדות השמים והארץ
מלא מפני שברא הקדוש ברוך הוא את עולמו, ולא היה מלאך המות בעולם, ובשביל כך הוא
מלא, וכיון שחטא אדם וחוה חסר הקדוש ברוך הוא כל תולדות שבמקרא, וכיון שעמד פרץ
נעשה תולדות שלו מלא שהמשיח עומד הימנו ובימיו הקדוש ברוך הוא מבליע המות שנאמר
(ישעיה כה) בלע המות לנצח, לפיכך תולדות השמים והארץ ותולדות פרץ מלא,
וניתן להבין מהמדרש שהיה לעשיו איזה שייכות על
הירושה של אברהם אבל בסופו של דבר רק על פרץ
כתוב תולדות מלא כמו השמים והארץ והוא תלדות של יעקב ולא של עשיו
כי כתוב ברות פרק ד
(יח) וְאֵ֙לֶּה֙ תּוֹלְד֣וֹת פָּ֔רֶץ
פֶּ֖רֶץ הוֹלִ֥יד אֶת־חֶצְרֽוֹן:
ורק פרץ שהיה שלם ממנו יבוא המשיח משיח בן דויד
ומתוך זה ברור שלא יהיה שייכות של עשיו לארץ ישראל
ואומר הדף על הדף קידושין דף יח עמוד א
בשיעורי הגר"ש רוזובסקי ז"ל
(בבא בתרא דף קט"ו ע"ב) הקשה על זה דהרי כתב הרמב"ם (פ"י מהל'
מלכים הל"ז) דמדכתיב ויתן לך את ברכת אברהם חזינן דרק יעקב הוא בכלל זרע
אברהם, ולהכי אין זרע עשיו מצווין על המילה, ואם כן הי' דינו של עשיו כשאר בני נח,
ואמאי קרי לי' הכא ישראל מומר. ותירץ דבשעה שנימול עשיו [אך עיין דעת זקנים מבעלי
תוס' ר"פ תולדות דעשיו לא נמול ע"ש] אז הי' זרע אברהם ויורשו, ורק
אח"כ כשבירך ד' את יעקב נפקע ממנו דין זרע אברהם.
כלומר הברכה של הקב"ה ליעקב היא שהפקיע מעשיו
את היותו זרע אברהם ובאמת עד אז היה לו איזה זכות בארץ ישראל
וניתן להגיד ששני התירוצים משלימים אחד את השני
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה