בס"ד
פרשת שמות הבה נתחכמה עם מי רצו להתחכם ? מהי הדרך של הנחש להתחכם ?
מה כיצד ישתנה דרכו של הנחש לעתיד לבא
? כ'/טבת/תשע"ו
שמות פרק א
(ט) וַיֹּ֖אמֶר אֶל־עַמּ֑וֹ הִנֵּ֗ה
עַ֚ם בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל רַ֥ב וְעָצ֖וּם מִמֶּֽנּוּ:
(י) הָ֥בָה נִֽתְחַכְּמָ֖ה ל֑וֹ
פֶּן־יִרְבֶּ֗ה וְהָיָ֞ה כִּֽי־תִקְרֶ֤אנָה מִלְחָמָה֙ וְנוֹסַ֤ף גַּם־הוּא֙
עַל־שֹׂ֣נְאֵ֔ינוּ וְנִלְחַם־בָּ֖נוּ וְעָלָ֥ה מִן־הָאָֽרֶץ:
וצריך להבין מה המשמעות של הָ֥בָה
נִֽתְחַכְּמָ֖ה ל֑וֹ ?
התלמוד בבלי מסכת סוטה דף יא עמוד א אומר
הבה נתחכמה לו - להם מיבעי ליה!
א"ר חמא ברבי חנינא: באו ונחכם למושיען של ישראל, במה נדונם? נדונם באש, כתיב
כי הנה ה' באש יבא, וכתיב: כי באש ה' נשפט וגו'! בחרב, כתיב: [ובחרבו את כל בשר]!
אלא בואו ונדונם במים, שכבר נשבע הקדוש ברוך הוא שאינו מביא מבול לעולם,
הכוונה להתחכם עם הקב"ה לא להתייצב
מולו חזיתית כמו שעשו דור הפלגה אלה לנצל לכאורה "חולשה " מסוימת שנובעת
מהחוקים של הקב"ה . וזה שיטת הנחש שתפקידו למצוא את החולשה בבריאה של
הקב"ה כדי להכניס לניסיון את האדם וכדי שהאדם יוכל לקבל שכר על העמידה בניסיון
שמות רבה (וילנא) פרשת בשלח פרשה כ
היה פרעה הנחש מתחכם עליהם שנאמר הבה
נתחכמה לו והוא נמשל כנחש שנאמר (יחזקאל כט) הנבא על פרעה התנים הגדול,
ומה השיטות של הנחש פרעה ?
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת בהעלותך סימן
יג
באותה שעה קבץ את כל ישראל ואמר להם
בבקשה מכם עשו עמי היום טובה היינו דכתיב ויעבידו מצרים את בני ישראל בפרך, מהו
בפרך בפה רך, פרעה נטל סל ומגרפה מי היה רואה את פרעה נוטל סל ומגרפה ועושה בלבנים
ולא היה עושה, מיד הלכו כל ישראל בזריזות ועשו עמו אותו היום בכל כחן לפי שהיו
בעלי כח וגבורים כיון שהחשיכה העמיד עליהם נוגשים אמר להם מנו את הלבנים מיד עמדו
ומנו אותם ואמר להם כזה אתם מעמידים לי בכל יום ויום,
כלומר שיטת הנחש להכניס אותך באופן זמני
למצב מסוים כדי לגרום לך להישאר במצב הזה כל הזמן . כלומר שיטת הנחש לצמצם את
ההסתכלות שלך על המציאות לטווח קצר ולא
להבין את המשמעות לטווח ארוך ושיקול זמני כזה מכניס אותך "לתיעול " שקשה
לך לצאת ממנו וזה בדיוק כמו שהיה עם הנחש וחוה . הנחש הכניס אותה למצב שבו תראה רק את הדבר המידי
וכתוב בבראשית פרק ג
(ה) כִּ֚י יֹדֵ֣עַ אֱלֹהִ֔ים כִּ֗י
בְּיוֹם֙ אֲכָלְכֶ֣ם מִמֶּ֔נּוּ וְנִפְקְח֖וּ עֵֽינֵיכֶ֑ם וִהְיִיתֶם֙
כֵּֽאלֹהִ֔ים יֹדְעֵ֖י ט֥וֹב וָרָֽע:
(ו) וַתֵּ֣רֶא הָֽאִשָּׁ֡ה כִּ֣י
טוֹב֩ הָעֵ֨ץ לְמַאֲכָ֜ל וְכִ֧י תַֽאֲוָה־ה֣וּא לָעֵינַ֗יִם וְנֶחְמָ֤ד הָעֵץ֙
לְהַשְׂכִּ֔יל וַתִּקַּ֥ח מִפִּרְי֖וֹ וַתֹּאכַ֑ל וַתִּתֵּ֧ן גַּם־לְאִישָׁ֛הּ
עִמָּ֖הּ וַיֹּאכַֽל:
הנחש מספר לחווה רק על הדבר המידי אבל
לא על התוצאות לטווח ארוך ולכן מה שהכריע אצל חוה זה הדבר המידי כי טוב העץ ותאווה
הוא לעיניים . והנחש צמצם את הראיה של חוה את המציאות ולכן חטאה כי אם היית יודעת
מה ההשלכות לעתיד סביר להניח שלא היית אוכלת מפרי העץ
ודרך הנחש לא לתקוף ישירות ובצורה עקיפה
אומר רמב"ן שמות פרק א
(י) הבה נתחכמה לו - לא ראה פרעה
וחכמי יועציו להכותם בחרב, כי תהיה בגידה גדולה להכות חנם העם אשר באו בארץ במצות
המלך הראשון. וגם עם הארץ לא יתנו רשות למלך לעשות חמס כזה, כי עמהם הוא מתייעץ,
ואף כי בני ישראל עם רב ועצום ויעשו עמהם מלחמה גדולה. אבל אמר שיעשו דרך חכמה שלא
ירגישו ישראל כי באיבה יעשו בהם, ולכך הטיל בהם מס, כי דרך הגרים בארץ להעלות מס
למלך
כלומר הדרך של הנחש להלחם בצורה עקיפה ואחד
האמצעים זה להטיל מיסים כלומר פרעה יגיד להם "הרי זה מקובל בכל העולם
" "זה חוקי " " היועץ
המשפטי אישר" אני לא מתנהג אתכם שונה
ממה ששליטים אחרים מתנהגים אין כאן משהו אישי נגדכם והוא מכניס אותם למצב שבו הם
לא מבינים שנלחמים כנגדם וכשהם מבינים זה
מאוחר מידי
בראשית פרק ג
(ז) וַתִּפָּקַ֙חְנָה֙ עֵינֵ֣י
שְׁנֵיהֶ֔ם וַיֵּ֣דְע֔וּ כִּ֥י עֵֽירֻמִּ֖ם הֵ֑ם וַֽיִּתְפְּרוּ֙ עֲלֵ֣ה תְאֵנָ֔ה
וַיַּעֲשׂ֥וּ לָהֶ֖ם חֲגֹרֹֽת:
ואומר הפסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית
פרשת בראשית פרק ג
ז) ותפקחנה עיני שניהם. וכי עורים
היו. אלא הבינם בוראם, מה טובה אבדו מן העולם, כמה דורות איבדו:
ודרך הנחש לנסות ולשנות התפקיד של בני
האדם ולהרחיקם מדרך התורה
שמות רבה (שנאן) פרשת שמות פרשה א
ר' שמואל בר נחמן אמר ר' יונתן: מלמד
שהיו מחליפין מלאכת האנשים לנשים ומלאכת הנשים לאנשים.
וזה כנגד מה שהקב"ה קבע בעולמו לכל
אחד תפקיד שונה
בראשית פרק ב
(יח) וַיֹּ֙אמֶר֙ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהִ֔ים
לֹא־ט֛וֹב הֱי֥וֹת הָֽאָדָ֖ם לְבַדּ֑וֹ אֶֽעֱשֶׂה־לּ֥וֹ עֵ֖זֶר כְּנֶגְדּֽוֹ:
ואומר רש"י בראשית פרשת בראשית פרק
ב פסוק יח
עזר כנגדו - זכה עזר, לא זכה כנגדו
להלחם:
אבל צריך לדעת שנחש לאורך הזמן משתכלל ומשנה
את הדרך בא הוא עובד כמו שכותב המדרש תהלים (בובר) מזמור ב
[ד] אמר ר' ברכיה בשם ר' לוי ארורים
הן הרשעים שהן מקיימין עצה על ישראל, וכל אחד ואחד אומר עצתי יפה מעצתך, עשו אמר
שוטה היה קין, שהרג את אחיו הבל בחיי אביו, ולא היה יודע שאביו פרה ורבה והוליד את
שת, אני איני עושה כן, אלא יקרבו ימי אבל אבי ואהרגה את יעקב אחי (בראשית כז מא),
ואירש חלקו. פרעה אמר שוטה היה עשו שאמר יקרבו ימי אבל אבי, ולא היה יודע שאחיו
פרה ורבה בחיי אביו, אני איני עושה כן, אלא עד דאינון דקוקין תחות כורסיא דאמהון,
אנא מחינא להון, הדא הוא דכתיב הבה נתחכמה לו (שמות א י), ניהוי חכימין יתיר מן
קדמוי, מיד כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו (שם שם /שמות א'/ כב), המן אמר שוטה היה
פרעה שאמר כל הבן הילוד וגו' וכל הבת תחיון, ולא היה יודע שהבנות נישאות לאחרים,
והן פרות ורבות, אבל אני איני עושה כן, אלא להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים
(אסתר ג יג), ואף גוג ומגוג עתיד לומר כן, שוטים היו הראשונים שהיו מתעקפין בעצות
של ישראל, ולא היו יודעין שיש להם פטרון בשמים, אבל אני איני עושה כן, אלא בתחלה
אני מזדווג לפטרונם, ואחר כך אני חוזר על ישראל, הדא הוא דכתיב יתיצבו מלכי ארץ
ורוזנים נוסדו יחד על ה' ועל משיחו, והקב"ה אומר להם רשעים עלי אתם באים
להזדווג, כמה גדודים יש לי לפני, כמה שרפים וברקים ולפידים ומלאכים יש לי לפני,
ואני יוצא עמהם ועושה מלחמה עמהם, הדא הוא דכתיב ה' כגבור יצא כאיש מלחמות (ישעיה
מב יג), וכתיב ויצא ה' ונלחם בגוים ההם (זכריה יד ג), מה כתיב שם, והיה ה' למלך על
כל הארץ (שם שם /זכריה י"ד/ ט).
כלומר לעתיד לבא השינוי בעבודת הנחש
יהיה להלחם מול הקב"ה ישירות וכך לגרום להיעלמות של ישראל וזאת אנחנו רואים בבירור היום את המלחמה
והניסיון לקעקע את האמונה בקב"ה ישירות וע"י כך להעלים את ישראל וזו
המלחמה הקשה ביותר והיא המלחמה על התודעה
של האדם והניסיון למחוק את הקיום של הקב"ה ומי שאין לו כלים להתמודד עם זה
יכול בקלות ליפול במלכודת של הנחש אבל מי שיש לו את הכלים הנכונים יכול להתגבר על
הנחש . ואנחנו רואים היום שיש ניסיון לקעקע
את הלגיטימיות של האדם המאמין כלומר "למחוק את הקב"ה " מהתודעה של האדם ולהפוך אותו ללא לגיטימי כאשר
במציאות אין דבר כזה עולם ללא הקב"ה ואין לאלו שרוצים ל "מחוק את
הקב"ה " מהעולם שום בסיס רעיוני לדרך שלהם ואפילו לא התחלה של איזה בדל של הגיון עליו
מבוססת הדרך שלהם