בס"ד
פרשת בא המשך למאמר הקודם לשאלה למה מכת בכורות זה
המכה העשירית ? ומה הקשר של קין לפסח ? ומה הקשר של קרבן הפסח לקרבן של קין ? ז'/שבט/תשע"ז
סיכום של המאמר הקודם : הבכור הראשון היה קין שמרד
בקב"ה והמבול היה גלגול העולם למצב של תוהו ובהו ובריאת את העולם מחדש . קין
לא רצה להביא קורבן מן הבהמה וזלזל בבכורה כי מרד בקב"ה ולאחר בריאת העולם מחדש נח הקריב קורבן של בהמה
טהורה והיה זה סמל לתיקון העולם אבל מיד נגרם שבר כאשר נח שתה יין לשכרה והתוצאה היה
נמרוד שהיה בכור של כוש . נמרוד שהיה הראש של דור הפלגה מרד בקב"ה ולבש את
בגדי האדם הראשון . עשיו היה הממשיך של
נמרוד והוא לקח את בגדי האדם הראשון מנמרוד ולבש אותו , גם עשיו היה בכור וגם עשיו מרד בקב"ה
בדומה לקין וגם הוא זלזל בבכורה .
וכך כותב הדף על הדף בבא קמא דף סב עמוד ב
בשל"ה הקדוש מבאר את דברי המשנה על דרך הרמז לפי דרכו, וזה לשונו, 'הענין
כשהביא אדם וחוה זוהמת הנחש מחמת חטאם, בא הנחש על חוה והטיל בה זוהמא, וממנה יצא קין
כמו שכתב הזוהר, ונקרא קינא דמסאבותא. אבל הבל נתקדש והוא גלגול שת, ואח"כ משה
רבינו ע"ה כי קרן עור פניו. ומכל מקום נתפשטה הזוהמא והיצר הרע בכל הדורות, רק
שעיקר הזוהמא היתה בקין ובזרעו. אחר כך נתפשטה עיקר הזוהמא בעשו, ויעקב זך ונקי. מכל
מקום נגע בו סמאל ויגע בכף יריכו, והוצרך כל ירך יעקב לירד מצרימה להזדכך, והיה על
ידי יוסף. גם לעתיד יבא משיח בן יוסף ויהיה שטנו של עשו ויעוקר הזוהמא לגמרי, על זה
רומזים אלו המאמרות..
ואת התיקון למצב שנוצר לאחר המבול התחיל אברהם
לתקן כמו שמסביר הפסיקתא רבתי (איש שלום) פיסקא ה - ויהי ביום כלות משה
שכן אתה מוצא מתחילת ברייתו של עולם הייתה
השכינה בתחתונים כמה שכתוב וישמעו את קול ה' אלהים מתהלך בגן (בראשית ג' ח'), חטא
אדם הראשון נסתלקה השכינה לרקיע הראשון, עמד קין והרג לאחיו נסתלקה לרקיע השני עמד
דור אנוש וחטאו אז הוחל לקרא בשם ה' (שם /בראשית/ ד' כ"ו) ונסתלקה לרקיע
השלישי, עמדו דור המבול וחטאו כמה שכתוב וירא ה' כי רבה רעת האדם (שם /בראשית/ ו'
ה') [ונסתלקה לרקיע הרביעי, עמדו דור הפלגה] ונסתלקה השכינה לרקיע החמישי, עמדו
הסדומיים ונסתלקה לששי שהיו חוטאים ואנשי סדום רעים וחטאים (שם /בראשית/ י"ג
י"ג), באו פלשתים וחטאו וישלח אבימלך מלך גרר ויקח את שרה (שם /בראשית/ כ'
ב') ונסתלקה לשביעי. בא אברהם וסיגל מעשים טובים וירדה השכינה מן הרקיע השביעי
לששי, בא יצחק ופשט צוארו על גבי המזבח וירדה מן הששי לחמישי, בא יעקב ונטע (אהלה)
[אהלים] לתורה כמו שכתב ויעקב איש תם יושב אהלים (שם /בראשית/ כ"ה כ"ז)
וירדה השכינה מחמישי לרביעי, בא לוי והורידה מרביעי לשלישי, בא קהת והורידה משלישי
לשני, בא עמרם והורידה לראשון, אשריהם הצדיקים שהם משכינים השכינה בארץ שכן כתיב
כי ישרים ישכנו ארץ (משלי ב' כ"א) בא משה והורידה למטה כמה שכתב ויכס הענן את
האהל וכבוד ה' מלא את המשכן (שמות מ' ל"ד).
העולם התקלקל על ידי הבכורים ומי שהתחיל לתקן את
העולם ולהחזיר אותו למצב לפי חטא האדם הראשון היה אברהם שלא היה בכור ואברהם קיבל
את הזכות להקריב קורבן לא בזכות הבכורה שלו כי הוא לא היה בכור אלה כי הוא עבד את
הקב"ה .
במדבר רבה (וילנא) פרשת במדבר פרשה ד
ומסרה לאברהם וכי אברהם היה בכור אלא מפני
שהיה צדיק נמסרה לו הבכורה והקריב שנא' (שם /בראשית/ כב) ויעלהו לעולה תחת בנו
יצחק היה בכור אבל יעקב לא היה בכור וגם משה שהביא
את השכינה לארץ בדיוק כמו שהיית לפני חטא
האדם הראשון לא היה בכור ורק בזכות העבודה שלו הצליח לקבל את התורה ולתקן את חטא
האדם הראשון . משה שנאמר עליו שהוא הגלגול של הבל תיקן את הקלקול של קין שרצה
להחזיר את העולם לתוהו ובהו ולא רצה שהעולם יקבל את התורה וכך כותב של"ה
מסכת פסחים מצה עשירה - דרוש שלישי (א)
הנה, בריאת העולם - אדם, קין, הבל. ישראל
נקראים 'אדם' (יבמות סא א), ונודע מה שכתבו המקובלים (עץ חיים שער קרית ארבע
פק"ו; שער הגלגולים הקדמה לו) הבל - משה גלגולו באמצעית 'שת', קין נתגלגל
לזכך ביתרו.
ופרעה עצמו היה גם בכור כמו שאומר ההדר זקנים על
התורה שמות פרשת בא פרק יא פסוק ה
מבכור פרעה. למד על פרעה שנשאר בבכורות
הוא לבדו. כדכתיב ואולם בעבור זאת העמדתיך. והאי דקאמר מבכור פרעה משמע ממנו
והלאה:
וגם פרעה עצמו מרד בקב"ה בדיוק כמו קין נמרוד
ועשיו שמות פרק ה
(ב) וַיֹּ֣אמֶר פַּרְעֹ֔ה מִ֤י יְקֹוָק֙
אֲשֶׁ֣ר אֶשְׁמַ֣ע בְּקֹל֔וֹ לְשַׁלַּ֖ח אֶת־יִשְׂרָאֵ֑ל לֹ֤א יָדַ֙עְתִּי֙
אֶת־יְקֹוָ֔ק וְגַ֥ם אֶת־ יִשְׂרָאֵ֖ל לֹ֥א אֲשַׁלֵּֽחַ:
ואומר המדרש תנחומא (בובר) פרשת וארא
[ח] ד"א ראה נתתיך אלהים לפרעה, אמר
הקדוש ברוך הוא לפי שעשה את עצמו אלוה הודיעו שאינו כלום בעולם, הריני עשה אותך
עליו אלהים. ומנין שעשה פרעה עצמו אלוה, שנאמר (יען) [אשר] אמר (יאור לי) [לי
יאורי] ואני עשיתיני (יחזקאל כט ג), אני הוא שבראתי את עצמי. וזה אחד מארבעה בני
אדם שעשו את עצמן אלהות,
פרעה שהיה גם בכור אמר אני הבורא אני עשיתי את
עצמי ומצרים שגרמה לכך שהשכינה תעלה לרקיע השביעי הכי רחוק מהארץ מזמן בריאת העולם
היא המקום ששם צריך להתחיל השינוי שיביא בסופו של דבר את השכינה לארץ כמו שהיה לפי
חטא האדם הראשון וזה הסיבה שעם ישראל ירד למצרים . הקב"ה החליט שצריך עוד
הפעם להחזיר את העולם לתהו ובהו (כתבתי על כך במאמר שביעי של פסח כ'/ניסן/תשע"ו
) כלומר למצב ראשוני של בריאת העולם אבל לאחר שנתן הבטחה לא לעשות שנית כמו שהיה
במבול העשר מכות שנתן למצרים הוא גלגול העולם בצורה שונה למצב של תוהו ובהו , ומנקודה זו של הבאת העולם
למצב ראשוני מתחילה יציאת מצרים ובריאת העולם מחדש עד הרגע של מתן תורה . ולכן מכת
בכורות שמסמלת את סילוק אלו שמכחישים את הקב"ה היא המכה שמסמלת את הבאת העולם
למצב של תוהו ובהו כאשר כל בכור מת בארץ מצרים . ולפי ההבנה שלי כל בכור היה צריך
למות גם של ישראל אבל הקב"ה ברחמיו נתן לבכורות את האפשרות להינצל באופן זמני
על ידי מריחת הדם על המשקופים וזאת עד הרגע שבו יהיה פדיון של הבכורים וכך כתוב בשמות פרק יב
(יב) וְעָבַרְתִּ֣י בְאֶֽרֶץ־מִצְרַיִם֘
בַּלַּ֣יְלָה הַזֶּה֒ וְהִכֵּיתִ֤י כָל־בְּכוֹר֙ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם מֵאָדָ֖ם
וְעַד־בְּהֵמָ֑ה וּבְכָל־ אֱלֹהֵ֥י מִצְרַ֛יִם אֶֽעֱשֶׂ֥ה שְׁפָטִ֖ים אֲנִ֥י
יְקֹוָֽק:
(יג) וְהָיָה֩ הַדָּ֨ם לָכֶ֜ם לְאֹ֗ת עַ֤ל
הַבָּתִּים֙ אֲשֶׁ֣ר אַתֶּ֣ם שָׁ֔ם וְרָאִ֙יתִי֙ אֶת־הַדָּ֔ם וּפָסַחְתִּ֖י
עֲלֵכֶ֑ם וְלֹֽא־יִֽהְיֶ֨ה בָכֶ֥ם נֶ֙גֶף֙ לְמַשְׁחִ֔ית בְּהַכֹּתִ֖י בְּאֶ֥רֶץ
מִצְרָֽיִם:
התורה מגדישה כל בכור ולא אומרת איזה סוג של בכור
כי כל הבכורים לכאורה בגזרה של הקב"ה אבל בזכות הדם הוא יפסח עליהם עד לזמן
בו הם יפדו וכך כתוב בשמות פרק יג
(טו) וַיְהִ֗י כִּֽי־הִקְשָׁ֣ה פַרְעֹה֘
לְשַׁלְּחֵנוּ֒ וַיַּהֲרֹ֨ג יְקֹוָ֤ק כָּל־בְּכוֹר֙ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם
מִבְּכֹ֥ר אָדָ֖ם וְעַד־בְּכ֣וֹר בְּהֵמָ֑ה עַל־כֵּן֩ אֲנִ֨י זֹבֵ֜חַ לַֽיקֹוָ֗ק
כָּל־פֶּ֤טֶר רֶ֙חֶם֙ הַזְּכָרִ֔ים וְכָל־בְּכ֥וֹר בָּנַ֖י אֶפְדֶּֽה:
ולפי ההבנה שלי גם בכורי ישראל לכאורה "נהרגו
" אבל הפסיחה שלהם היית זמנית עד רגע הפדיון שלהם כי הקב"ה רצה להראות
שהעולם החדש שנברא ביציאת מצרים הוא עולם לא של בכורים שמרדו בקב"ה אלה באותם
שקיבלו על עצמם את התורה ואת הקב"ה כמלך עליהם וזה עולם שונה מהעולם הקודם
שבו הבכורים שהשורש שלהם בא מקין מרדו בקב"ה
ועשו עצמם כאילו הם הקב"ה . לעומת זאת מי שבא משורש של הבל כמו משה שהיה גלגל
שלו הם מי שקיבלו על עצמם את התורה ואת התנאי של הקב"ה יש תורה יש עולם אין
תורה אין עולם ושהדבר היחידי בעולם זה התורה וללא התורה אין עולם .
ומה שהתחיל בפסח נגמר בפסח התחלת הקלקול בפסח
והתיקון בפסח . התחלת הקלקול בבכור קין וסופו במכת בכורות . ההתחלה בהקרבת פרי
אדמה בפסח כמרידה בקב"ה וסופו בהקרבת קורבן הפסח כסמל למחיקת העבודה הזרה כמו
שכתוב בשמות פרק יב
וּבְכָל־ אֱלֹהֵ֥י מִצְרַ֛יִם אֶֽעֱשֶׂ֥ה
שְׁפָטִ֖ים אֲנִ֥י יְקֹוָֽק:
וכך כותב מדרש אגדה (בובר) בראשית פרשת בראשית פרק
ד סימן ג
[ג] ויהי מקץ ימים. זמן פסח היה, אמר אדם
לבניו עתידים ישראל כולם להביא פסחיהם ויהיו לרצון ועת רצון היא זאת, אף אתם הביאו
קרבניכם לפניו וירצה לכם: ויבא קין מפרי האדמה. משיורי מאכלו הביא מזרע פשתן: