בס"ד
פרשת וארא חכמה בגויים תאמין 5 חכמה של יתרו כנגד איזה חכמה ? סמאל מאיפה מקורו ? מה הקשר שלו למלאכים ? למה משה לא יכול להיכנס לתוך ארץ ישראל ? מה היה קורה אם משה היה נכנס לארץ ישראל ? למה נוצר נתק בן עם ישראל למשה ? מה ההבדל בן חכמה של אומות העולם לחוכמה של מי שהמזל שלו היה במעמד הר סיני ? למה יתרו אמר ברוך ה' ומשה לא אמר ? למה עם ישראל יצא לגלות ? כ"ז/טבת/תשע"ט
פרשת וארא חכמה בגויים תאמין 5 חכמה של יתרו כנגד איזה חכמה ? סמאל מאיפה מקורו ? מה הקשר שלו למלאכים ? למה משה לא יכול להיכנס לתוך ארץ ישראל ? מה היה קורה אם משה היה נכנס לארץ ישראל ? למה נוצר נתק בן עם ישראל למשה ? מה ההבדל בן חכמה של אומות העולם לחוכמה של מי שהמזל שלו היה במעמד הר סיני ? למה יתרו אמר ברוך ה' ומשה לא אמר ? למה עם ישראל יצא לגלות ? כ"ז/טבת/תשע"ט
בפרשת שמות דברנו על יתרו שהגיע מיד אחר יום
הכיפורים של הורדת הלוחות השניים שהם התוצאה של חטא העגל וכך כותב השם משמואל שמות
פרשת יתרו
ובזוה"ק שקין הי' קינא דמסאבותא,
וכבר פירשנו עפ"י דברי הזוה"ק בתיקונים (א' ב) שקן צפור דקדושה הוא שבעה
כחות מישראל, חסידים, גבורים, מארי תורה, חוזים, נביאים, צדיקים, בני מלכים, שהם
שבע המדות הטובות. וע"כ יש לומר דקינא דמסאבותא הוא להיפוך שבע המדות הרעות,
וכל אלה הי' ביתרו, הרי שהי' מקושר להסט"א בלב, וא"כ הרי הי' מקושר בסט"א
בלב ומוח דוגמת ישמעאל ועשו. אך הוא ניתק והותר הקשר הטמא זה, ועזב את שני סוגי
הכחות הרעים האלה ובא והתקשר לעומתם בקדושה, ולעומת שפרש מע"ז שהיא הקשר הטמא
זכה לעומתו להתקשר בשכל הקדושה. ועל כן במדרש כבוד חכמים ינחלו זה יתרו הרי שזכה
שהכתוב קרא אותו בתואר חכם, והוסיף פרשה אחת בתורה בענין משפט.
כלומר יש כאן פעולה של יתרו שהתוצאה שלה שיתרו
נקרא חכם . כלומר 7 השמות של יתרו הם כנגד 7 השמות של הס"א הוא סמאל שהוא
התוצאה של הנפילים
פרקי דרבי אליעזר (היגר) - "חורב" פרק
מה אמירה כמעט ישירה של הדמיון בין עם ישראל למלאכים :
אמ' סמאל לפני הב"ה רבון כל העולמים
על כל אומות העולם נתת לי רשות ועל ישראל אין אתה נותן לי, אמ' לו הרי יש לך רשות
עליהם ביום הכפורים אם יש להם חטא, ואם לאו אין לך רשות עליהם, לפי' נותנין לו
שוחד ביום הכפורים שלא לבטל את ישראל שלא יקריבו את קרבנם, שנ' גורל אחד לה' וגורל
אחד לעזאזל, גורלו של הב"ה לקרבן עולה וגורלו של עזאזל שעיר חטאת, וכל
עונותיהם של ישראל עליו, שנ' ונשא השעיר עליו את כל עונותם אל ארץ גזירה, ראה סמאל
שלא נמצא בהם ביום הכפורים חטא אמ' לפניו רבון כל העולמים יש לך עם אחד כמלאכי
השרת שבשמים מה מלאכי ישראל אין בהם אכילה ושתיה כך ישראל אין להם
אכילה ושתיה ביום הכפורים, מה מלאכי השרת שלו"ם ביניה"ם יחפי רגל ביום
הכפורים כך ישראל יחפי רגל ביום הכפורים, מה מלאכי השרת אין להם קפיצה כך ישראל
עומדים על רגליהם ביום הכפורים, מה מלאכי השרת שלום ביניהם כך ישראל שלום ביניהם
ביום הכפורים, מה מלאכי השרת נקיים מכל חטא כך ישראל נקיים מכל חטא ביום הכפורים.
והב"ה שומע עתירתן של ישראל מן הקטיגור שלהם ומכפר על המזבח ועל המקום ועל
הכהנים ועל כל הקהל מקטון ועד גדול ועל כל עונותיהם של ישראל ועל כל העם, שנ' וכפר
את מקדש הקדש,
והקשר בו המלאכים עוזא ועזאל כתוב במפורש ב ואומר תלמוד בבלי
מסכת יומא דף סז עמוד ב
תנא דבי רבי ישמעאל: עזאזל - שמכפר על
מעשה עוזא ועזאל.
ואם נצרף לזה את הפרשנות של "מעשי השם"
שאומר ששבע החוכמות באה מהמלאכים שירדו
לארץ ואת הקשר בן אחות תובל קין לאותם
מלאכים ואת זה שיתרו הוא התיקון של קין אנחנו יכולים לפרש שהחוכמה של יתרו
היא התיקון לחוכמה של הנפילים שהתנגדו לבריאתו של האדם .
ואומר השפת אמת שמות פרשת יתרו
במדרש ה' עוזי ומעוזי מנוסי ביום צרה אליך
גוים יבואו כו'. הענין הוא כי בנ"י בעצם המה דבקים בשורש עליון למעלה מהטבע.
אכן הקדוש ברוך הוא הביא אותם למצרים כדי שיעלו כל הברואים. וכביכול הקדוש ברוך
הוא בטוח בהם כי יחזירו אליו. ולא יטבעו ח"ו בכל הגליות. כמ"ש מנוסי
ביום צרה. ועי"ז שחוזרין ונסין ומתעלין מן הצרות אליו ית'. ממילא מעלין עמהם כל
המקומות. ועי"ז אליך גוים יבאו. וזה הרמז שמה שבא יתרו ונתדבק בהם אחר
יצ"מ. זה התועלת היוצאת מגלות מצרים. ויתרו הי' החכם שבאומות. כמ"ש במד'
כבוד חכמים ינחלו כו'. והענין כתבתי במ"א באורך. וקיצור הדברים ע"פ
מאמרם ז"ל לא הי' התורה צריך להתחיל אלא מהחודש הזה לכם רק כח מעשיו הגיד
לעמו כו'. והענין הוא כי באמת יכולין גם ע"פ חכמת הטבע להכיר כבודו ית'. כי
כל מה שברא הקדוש ברוך הוא לכבודו ברא. ולכן כבוד חכמים ינחלו כפי מה שמכירין
כבודו ית' בעולם. וע"ז נאמר כבוד מלכים חקור דבר. אכן ידיעת בנ"י אינו
מתוך חכמת הטבע. והוא דביקות בעצם התורה. ועליהם נאמר ותמימים ינחלו טוב. כי כוחן
של ישראל ע"י התמימות והביטול אליו ית'. ולא ע"י חכמות.
אומר השפת אמת שהידיעה על העולם היא רק דרך התורה
, התורה היא הכלי היחידי להבין את העולם
אבל יש ברואים בעולם שהכרת הקב"ה היא דרך חכמתם והתועלת של יציאת מצרים היא
לדאוג שאותם ברואים יכנסו לתוך העם היהודי . ולפי מה שאומר התלמוד הבבלי על מתן
תורה שבו נוצרו 3 סוגים של בני אדם אחד זה כל הנשמות של עם ישראל שהיו במעמד הר
סיני השני זה מי שהמזל שלו היה במעמד הר סיני ואלו הגרים שיכנסו לתוך עם ישראל
בדיוק כמו יתרו שהוא מאומות העולם שחכמתם נותנת להם את האפשרות להבין את העולם בצורה מוגבלת ואז הם מפלסים
לעצמם דרך לתוך עם ישראל. והחלק השלישי שהוא אומות העולם שלא היו במעמד הר סיני
והם יצאו מגדר של מי ששייך לעולם . כלומר מעמד הר סיני היה בריאה מחדש של העולם
תוך כדי ברור מוחלט מי שייך לעולם ומי לא שייך לעולם . כמו שהיה במבול בריאה חדשה
של העולם שבו רק נוח ובני משפחתו נשארו בעולם והיה ברור מוחלט מי שייך לעולם ומי
לא כך במעמד הר סיני נעשה ברור מי שייך לעולם ומי לא אבל הברור היה רוחני ולא פיזי
.
במעמד הר סיני העולם הגיע לשלמותו ולתיקון חטא
האדם הראשון וכבר כתבתי שהיחידי שהגיע לדרגה של קבלת התורה היה משה כאשר שאר בני
ישראל הקב"ה הרים אותם לדרגה בו יכלו לקבל את התורה אבל לא היה זה דרגתם
העצמית וזה המשמעות האמיתית של כפה עליהם הר כגיגית .
חטא העגל
היה חטא שדומה לחטא האדם הראשון אבל בשונה
לחטא האדם הראשון היה אדם אחד שלא היה
בחטא העגל והוא משה רבנו שהגיע לדרגה של קבלת התורה היא דרגת אספקלריא המאירה . ואז
נוצר בעולם לפי דעתי נתק בן עולמו של משה רבנו לבן העולם של עם ישראל והעולם של מי
שהמזל שלו היה במעמד הר סיני . הנתק הזה הוא הסיבה שאילצה את משה לשבור את הלוחות הראשונים .
הלוחות הראשונים היו בדרגתו של משה בלבד ולא בדרגתו של עם ישראל ,אי שבירת הלוחות
הראשונים היה גורם חס וחלילה להשמדת העם היהודי .
וכך כתוב בדברים רבה (ליברמן) פרשת ואתחנן
א"ר שמלאי באותה שעה נתמלא הקדוש
ברוך הוא עברה, שנא' ויתעבר ה' בי וגו' ויאמר ה' אליו אל תוסף דבר אלי עוד בדבר
הזה +דברים ג' כ"ו+, ועוד שפתח משה מקרא זה ויעבור ה' על פניו ויקרא +שמות
ל"ד ו'+, באותה שעה נתקררה רוח הקדש, א"ל הקדוש ברוך הוא למשה שתי
שבועות נשבעתי, א' שתמות ואחת לאבד את ישראל, לבטל את שתיהם א"א, אם תרצה אתה
לחיות ויאבדו ישראל מוטב. א"ל, רבש"ע, בעלילה אתה בא עלי, אתה תופש החבל
בשני ראשים, יאבד משה ואלף כיוצא בו, ואל יאבד א' מישר'.
משמעות הדברים שזה או שמשה היה נשאר בעולם או עם
ישראל . לא היה מצב שבו גם משה וגם עם ישראל נשאר וזה בדיוק הסיבה לכך שמשה לא
יכול היה להיכנס לארץ ישראל כי אם היה נכנס לארץ ביחד עם עם ישראל לא היה יכול להישאר
.
וכך כותב אור החיים דברים פרק א פסוק לז
והנכון הוא על פי דבריהם ז"ל (תענית
כ"ט א) שאמרו בפסוק (במדבר י"ד א') ויבכו העם בלילה וגו' קבעו בכיה
לדורות כי ליל תשעה באב היתה שבו נחרב הבית, ואמרו עוד (סוטה ט' א) שאם היה נכנס
משה לארץ והיה בונה בית המקדש לא היה הבית נחרב שאין אומה ולשון נוגעת בו, ואמרו עוד
(מדרש תהלים עט) בפסוק מזמור לאסף אלהים באו גוים וגו' וז"ל קינה מבעי ליה
אלא על שהשליך חמתו על עצים ואבנים, מעתה אם היה נכנס משה לארץ והיה בונה בית
המקדש ולהשליך חמתו עליו לא אפשר כנזכר ויחר אף ה' בשונאי ישראל ויהיה כליונם
במקום חורבן הבית,
ולכן מותו של משה בעבר הירדן נתן ארך אפים לעם
ישראל אבל הברור של אומות העולם שנעשה במעמד הר סיני היה הדבר הראשון שנעשה כאשר
עם ישראל נכנסו לתוך ארץ ישראל
חברותא סוטה דף לה עמוד ב
אמר
לו רבי יהודה לרבי שמעון:בינה יתירה נתן בהם הקדוש ברוך
הוא באומות העולם, ושיגרו נוטירין [סופרים] שלהם, וקילפו את הסיד
כדי לקרוא מה שכתוב על האבנים, והשיאוה [העתיקוה], כלומר: נטלוה משם על ידי
העתקה.ועל דבר זה נתחתם גזר דינם של אומות העולם לבאר שחת
[גיהינום], שהיה להן ללמוד אחר שהעתיקו ולא למדו.
ואומר התוספות מסכת סוטה דף לה עמוד ב
ועל דבר זה נתחתם גזר דינם לבאר שחת - ואם תאמר תיפוק
ליה דבשעת מתן תורה החזירה הקדוש ברוך הוא על כל אומה ולשון ולא קבלוה וי"ל
דעונש זה גדול הוא שלאחר שהיתה כתובה בידם ולא רצו ללמוד ומיהו תימה והאמר
בפ"ק דמסכת ע"ז (דף ב:) דעדיין יש להן פתחון פה שיאמרו כלום כפית עלינו
הר כגיגית כישראל וכל זמן שיש להן פתחון פה איך נתחתם גזר דינם.
אומר התוספות למה לא נחתם דינם באמת ? הרי אנחנו
רואים את אומות העולם קיימים בעולם . מתרץ התוספות שעדיין יש לאומות העולם פתחון
פה כי יש להם טענה נגד הקב"ה למה לא כפית עלינו הר כגיגית אבל גם לפי התוספות
הברור האמיתי נעשה במעמד הר סיני ונחתם גזר דינם כאשר עם ישראל נכנסו לתוך ארץ
ישראל . (וכבר כתבתי שבזמן נינווה כפה עליהם הקב"ה הר כגיגית דרך פרעה ששם את
פרעה מלך על נינווה ולכן על אומות העולם נחתם גזר דינם ואין להם יותר פיתחון פה) . ונשאלה השאלה הרי אנחנו רואים שיש את אומות
העולם והם לא מתים ותירצתי שהם לא מתים כי עדיין צריך לברור מתוכם את מי שהמזל שלו
היה במעמד הר סיני שהוא חלק מהותי מעם ישראל וזה בדיוק המסקנה של כל סיפור יתרו
שהיה מיד אחרי יום הכיפורים שבו ירדו הלוחות השניים והתורה מראה לנו את חשיבות
החכמה של אומות העולם אבל זה אך ורק אותו חכמה שבאה ממי שהמזל שלו היה במעמד הר
סיני כמו יתרו . כלומר חכמה של אומות העולם שלא היו במעמד הר סיני ונגזר עליהם
מיתה כי היה להם אפשרות ללמוד ולא למדו זה חכמה שאסור ליהודי ללמוד אותה , אבל חכמה שבאה מתוך
אלו שהמזל שלהם היה במעמד הר סיני כמו יתרו שעליו נאמר משלי פרק ג
(לה) כָּ֭בוֹד חֲכָמִ֣ים
יִנְחָ֑לוּ וּ֝כְסִילִ֗ים מֵרִ֥ים קָלֽוֹן: פ
וכדי שנראה ונבין את המשמעות של יתרו בעולם נכתב בבלי חברותא סנהדרין דף
צד עמוד א
תנא משום רבי פפייס: גנאי הוא למשה וששים ריבוא [כל עם ישראל], שלא אמרו "ברוך", עד שבא
יתרו ואמר: "ברוך ה'
כלומר כאן רואים את הנתק
המוחלט של משה לאחר מתן תורה ואחרי חטא העגל מיתרו ,שיתרו שבא מבחוץ אומר ברוך ה'
ולא משה ושישים ריבוא יהודים . וההסבר שלי
לדבר שדרגתו של משה לא אפשרו לו לרדת נמוך כל כך לדרגתו של יתרו וזה בדיוק המשימה
של עם ישראל בגלות ולא המשימה של משה כי משה בדרגתו לא יכול לעשות את המשימה הזאת
ולדאוג להכניס לתוך העם היהודי כל מי שהמזל שלו היה במעמד הר סיני וזה הסיבה
שהקב"ה השאיר את משה מחוץ לארץ ישראל . ואומר בבלי מסכת
פסחים דף פז עמוד ב
רבי יוסי בר רבי חנינא אמר מהכא כי נשא
אשא להם. ואמר רבי אלעזר: לא הגלה הקדוש ברוך הוא את ישראל לבין האומות אלא כדי
שיתוספו עליהם גרים, שנאמר +הושע ב+ וזרעתיה לי בארץ. כלום אדם זורע סאה - אלא
להכניס כמה כורין.
ויש עוד להמשיך לדון בנושא ובלי נדר נעשה את זה
שבוע הבא