בס"ד
על הר עיבל נכתבה התורה כולה בשבעים
לשון אם כך מדוע זה הר הקללה ? כיצד זה קשור ללא תשמעו ? ואיך
זה קשור לגויים ? כ"ו/אב/תשע"ד
הר עיבל הוא הר הקללה
דברים פרק יא
(כט) וְהָיָה כִּי יְבִיאֲךָ יְקֹוָק
אֱלֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ וְנָתַתָּה אֶת
הַבְּרָכָה עַל הַר גְּרִזִים וְאֶת הַקְּלָלָה עַל הַר עֵיבָל:
ונאמר במשנה מסכת סוטה פרק ז
הפכו פניהם כלפי הר עיבל ופתחו בקללה
(דברים כ"ז) ארור האיש אשר יעשה פסל ומסכה ואלו ואלו עונין אמן עד שגומרין
ברכות וקללות ואחר כך הביאו את האבנים ובנו את המזבח וסדוהו בסיד וכתבו עליו את כל
דברי התורה בשבעים לשון שנאמר (שם) באר היטב ונטלו את האבנים ובאו ולנו במקומן:
כלומר על הר עיבל כתבו את התורה בשבעים לשון . וקצת קשה מדוע הר שנמצא
עליו התורה נחשבת להר הקללה ?
נאמר בדברים פרק יא
(כח) וְהַקְּלָלָה אִם לֹא
תִשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹת יְקֹוָק אֱלֹהֵיכֶם וְסַרְתֶּם מִן הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר
אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם לָלֶכֶת אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים אֲשֶׁר לֹא
יְדַעְתֶּם: ס
כלומר הר הקללה זה ההר שבו נאמר אם לא
תשמעו אל המצוות זה הר הקללה . ומה הקשר לתורה המתורגמת בשבעים לשון ללא תשמעו?
אומר התלמוד בבלי מסכת בבא קמא דף לח
עמוד א
מאי דרב יוסף? דא"ר יוסף: עמד
וימודד ארץ ראה וכו' - מה ראה? ראה שבע מצות שקיבלו עליהם בני נח ולא קיימום, עמד
והתירן להם.
הגויים קבלו 7 מצוות בני נח ואומר הבבלי שהגויים לא קבלו
עליהם את 7 מצוות בני נח . כלומר הגויים לא שמעו אל המצוות שנתן להם הקב"ה
ולכן הקב"ה "ויתר להם על המצוות " . אם כך יש קשר ברור בין לא תשמעו שנאמר בפרשה להר עיבל לבין הקללה ולספר
התורה שנכתב ב 70 לשון . הגויים לא שמעו למצוות שנתן להם הקב"ה ולכן ספר התורה עם 70 הלשון הונח
שם כי זה ההר של מי שלא שומעים לתורה שנתנה ע"י הקב"ה .
ונשאלת השאלה למה נכתב שם כל ספר התורה
היה הגיוני יותר לכתב שם את 7 מצוות בני נח . וזה היה מלמד גם את עם ישראל מה קורה
למי שלא שומע לתורה .
וצריך להגיד שבכתיבת ספר התורה בשבעים
לשון על הר עיבל יש שני כוונות
אחד:
באמת להראות שקללה באה על מי שלא שומע למצוות התורה
שנים : שיש באפשרותם לתקן את מעשים
ולקבל עליהם את כל התורה . לקבל עליהם 7 מצוות בני נח כבר אי אפשר אבל אפשר לתקן
את מעשיהם ולקבל עליהם את כל התורה עדיין ניתן
רש"ר הירש דברים פרשת כי תבוא פרק
כז פסוק ח
גם נימוק זה הובא לידיעת העמים האלה ונשנה
ונתבאר בהעתק זה של התורה, למען ידעו ויבינו כל עמי כנען: הם צפויים לגירוש רק אם
רצונם להחזיק בהשקפותיהם ובאורחות חייהם האליליים, אך אם ישובו למצוות האנושיות
הכלליות, אין כל מניעה לישיבתם בארץ (ראה פי' לעיל כ, י ואילך, יח).
כלומר
לעם ישראל יש שני אפשרויות : לשמוע לכל מצוות השם ואז יש את הברכה ,אם לא
ישמע למצוות הוא יהיה בכלל הקללה כמו שהגויים שלא קבלו עליהם את שבע מצוות בני נח
נמצאים בקללה .
הגויים שלא קבלו עליהם 7 מצוות בני נח
נמצאים בכלל הקללה אבל כדי להגיע לברכה לא מספיק להם לקבל עליהם 7 מצוות בני נח כי
הקב"ה "ויתר להם" והאפשרות היחידה שלהם לקבל עליהם את כל התורה
כולה . רק לעתיד לבא אם יקבלו עליהם את הקב"ה באופן בלעדי יוכלו להיות בכלל
הברכה
ואומר הדעת זקנים מבעלי התוספות דברים
פרשת ראה פרק יא פסוק כו
נותן לפניכם היום. בעולם הזה הם ברכה
וקללה אבל לימות המשיח כלם ברכה:
ונכתב בילקוט שמעוני תורה פרשת כי תבוא
רמז תתקלח
וכתבת על האבנים [כז, ח], תנו רבנן
כיצד כתבו ישראל את התורה, רבי יהודה אומר על גבי אבנים כתבוהו שנאמר וכתבת על
האבנים את כל דברי התורה הזאת באר היטב ואחר כך סדו אותו בסיד, א"ל רבי שמעון
לדבריך היאך למדו אומות העולם תורה, א"ל בינה יתירה נתן בהם הקדוש ברוך הוא
ושגרו נוטירין שלהן וקלפו את הסיד והשיאוה, ועל דבר זה נחתם גזר דינם לבאר שחת שהיה
להם ללמוד ולא למדו,