בס"ד
פרשת וישלח מתי עזב הקב"ה את יעקב ? מתי קיבל יעקב
את ארץ ישראל מידי הקב"ה ? מה היה התהליך של קבלת הארץ ? מתי הסתיים התהליך
של קבלת הארץ ע"י יעקב ט"ו/כסלו/תשע"ו
בראשית פרק לד
(ב) וַיַּ֨רְא אֹתָ֜הּ שְׁכֶ֧ם
בֶּן־חֲמ֛וֹר הַֽחִוִּ֖י נְשִׂ֣יא הָאָ֑רֶץ וַיִּקַּ֥ח אֹתָ֛הּ וַיִּשְׁכַּ֥ב
אֹתָ֖הּ וַיְעַנֶּֽהָ:
ואני רוצה להקשות הרי הקב"ה הבטיח
ליעקב שלא יעזבנו ואיך קורה ליעקב מקרה כזה עם הבת שלו ?
הרי כתוב בבראשית פרק כח פסוק טו
וְהִנֵּ֨ה אָנֹכִ֜י עִמָּ֗ךְ
וּשְׁמַרְתִּ֙יךָ֙ בְּכֹ֣ל אֲשֶׁר־תֵּלֵ֔ךְ וַהֲשִׁ֣בֹתִ֔יךָ אֶל־הָאֲדָמָ֖ה
הַזֹּ֑את כִּ֚י לֹ֣א אֶֽעֱזָבְךָ֔ עַ֚ד אֲשֶׁ֣ר אִם־עָשִׂ֔יתִי אֵ֥ת
אֲשֶׁר־דִּבַּ֖רְתִּי לָֽךְ:
וכדי להבין את התמונה צריך להבין מה הכונה
של הפסוק שאומר: אשר דיברתי לך ? ובו נראה מה אמר הקב"ה ליעקב בבראשית פרק
כח
(יג) וְהִנֵּ֨ה יְקֹוָ֜ק נִצָּ֣ב
עָלָיו֘ וַיֹּאמַר֒ אֲנִ֣י יְקֹוָ֗ק אֱלֹהֵי֙ אַבְרָהָ֣ם אָבִ֔יךָ וֵאלֹהֵ֖י
יִצְחָ֑ק הָאָ֗רֶץ אֲשֶׁ֤ר אַתָּה֙ שֹׁכֵ֣ב עָלֶ֔יהָ לְךָ֥ אֶתְּנֶ֖נָּה
וּלְזַרְעֶֽךָ:
כלומר הבטיח הקב"ה ליעקב שייתן לו
את הארץ ואם כן המשמעות של הבטחת
הקב"ה שלא יעזוב אותו עד אשר ייתן לו את הארץ . ומתי הקב"ה נתן ליעקב את הארץ ?
אומר השכל טוב (בובר) בראשית פרשת ויצא
פרק כח סימן טו
עד אשר אם עשיתי את אשר דברתי לך.
להשיבך כאן, וכן קיים לו, וכיון שחזר וחנה לפני שכם לא נהיה עמו דבר הקודש, לפיכך
נלקחה דינה לשכם בן חמור, כיון שנסעו משם נדבר עמו פעמיים, כיון שנתיישב בארץ
מגורי אביו לא נהיה עמו דבר הקודש, לפיכך נמכר יוסף ולא נדבר הקדוש ברוך הוא
י"ב שנה:
מהשכל טוב מובן שהוא נתן לו את הארץ בטווח
הזמן שבין חלום יעקב לזמן שהגיע לשכם כי ברגע שהגיע לשכם לפי השכל טוב הקב"ה
עוזב את יעקב והתוצאה של העזיבה של
הקב"ה את יעקב זה המקרה של דינה . אם
כן מובן מה שקרה עם דינה כי הקב"ה עזב את יעקב אבל אז יש קושיה לא פחות גדולה
ואם כן מתי נתן הקב"ה ליעקב את הארץ ? מתי ראינו שהקב"ה נותן לו את הארץ בין הזמן של חלום יעקב לבין הזמן
שהגיע לשכם ונלקחה דינה ?
באמת קשה לראות מצב של נתינה של הארץ
ליעקב אבל אנחנו רואים תהליך אחר וזה הבדלה בן הארץ לחוצה לארץ ובו נראה את התהליך
כתוב בראשית פרק לא
(נב) עֵ֚ד הַגַּ֣ל הַזֶּ֔ה וְעֵדָ֖ה
הַמַּצֵּבָ֑ה אִם־אָ֗נִי לֹֽא־אֶעֱבֹ֤ר אֵלֶ֙יךָ֙ אֶת־הַגַּ֣ל הַזֶּ֔ה
וְאִם־אַ֠תָּה לֹא־תַעֲבֹ֨ר אֵלַ֜י אֶת־הַגַּ֥ל הַזֶּ֛ה וְאֶת־הַמַּצֵּבָ֥ה
הַזֹּ֖את לְרָעָֽה:
(נג) אֱלֹהֵ֨י אַבְרָהָ֜ם וֵֽאלֹהֵ֤י
נָחוֹר֙ יִשְׁפְּט֣וּ בֵינֵ֔ינוּ אֱלֹהֵ֖י אֲבִיהֶ֑ם וַיִּשָּׁבַ֣ע יַעֲקֹ֔ב
בְּפַ֖חַד אָבִ֥יו יִצְחָֽק:
הגל הזה שהקים יעקב הוא קו ההפרדה בן
לבן לבין יעקב כלומר מה שמזרח לגל הזה זה התחום של לבן ומה שמעכת לנקודה הזו זה
שייך ליעקב .
וכתוב בבראשית פרק לב
(ב) וְיַעֲקֹ֖ב הָלַ֣ךְ לְדַרְכּ֑וֹ
וַיִּפְגְּעוּ־ב֖וֹ מַלְאֲכֵ֥י אֱלֹהִֽים:
(ג) וַיֹּ֤אמֶר יַעֲקֹב֙ כַּאֲשֶׁ֣ר
רָאָ֔ם מַחֲנֵ֥ה אֱלֹהִ֖ים זֶ֑ה וַיִּקְרָ֛א שֵֽׁם־הַמָּק֥וֹם הַה֖וּא
מַֽחֲנָֽיִם: פ
ואומר מדרש אגדה (בובר) בראשית פרשת
ויצא פרק לב סימן ב
[ב] ויפגעו בו מלאכי אלהים. פירשו
המלאכים שלוהו מחוצה לארץ ונלוו עמו המלאכים להכניסו לארץ:
כלומר עד הגל הזה זה חוצה לארץ ומכאן והילך
זה ארץ ישראל כלומר יש לנו תהליך שעושה יעקב וזה תהליך של הבדלה בין ארץ ישראל
לבין חוצה לארץ .
אבל התחום הזה שבו נפגש יעקב עם עשיו
הוא תחום מעורב כמו שאומר המדרש
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת וישלח סימן ג
כיון שחזר מן לבן היו אותן מלאכים
שנמסרו לו מלוין אותו עד ארץ ישראל, כשהרגישו מלאכי ארץ ישראל שיעקב בא יצאו
לקראתו להתלוות לו שנאמר ויפגעו בו מלאכי אלהים, התחילו שתי מחנות עומדין אצל יעקב
שנאמר מחנים, מה עשה שלח מהן בשליחותו, מיד הלכו וקדמו לעשו ועשו עצמן כשני ראשי
גייסות
כלומר עד הגל זה חוצה לארץ ועכשיו במקום
הזה שנקרא מחנים יש עירוב של ארץ ישראל
וחוצה לארץ .ועכשיו מגיע השלב הבא והוא המאבק של יעקב עם שרו של עשיו
בראשית פרק לב
(כט) וַיֹּ֗אמֶר לֹ֤א יַעֲקֹב֙
יֵאָמֵ֥ר עוֹד֙ שִׁמְךָ֔ כִּ֖י אִם־יִשְׂרָאֵ֑ל כִּֽי־שָׂרִ֧יתָ עִם־אֱלֹהִ֛ים
וְעִם־אֲנָשִׁ֖ים וַתּוּכָֽל:
שכל טוב (בובר) בראשית פרשת וישלח
פרק לב סימן כט
ועם אנשים. אלו עשו ולבן, שהם אנשים
גדולים שבדור: ותוכל. כשם שנתגששתה עמי ונצחת, כך תנצח ויכולת לעשו שלקחת הבכורה
והברכה ממנו, ואת לבן שנצלתו ממקנו ובאתה:
כלומר יעקב מצליח לנצח את לבן וגם את
עשיו ואחר שמצליח לנצח את עשיו הוא מגיע להבדלה בן הר שעיר מקומו של עשיו לסוכות
שנמצא ממש על הגבול של ארץ ישראל ושעיר וממנו מגיע לתוך ארץ ישראל
בראשית פרק לג
(יח) וַיָּבֹא֩ יַעֲקֹ֨ב שָׁלֵ֜ם
עִ֣יר שְׁכֶ֗ם אֲשֶׁר֙ בְּאֶ֣רֶץ כְּנַ֔עַן בְּבֹא֖וֹ מִפַּדַּ֣ן אֲרָ֑ם וַיִּ֖חַן
אֶת־פְּנֵ֥י הָעִֽיר:
ואומר השכל טוב (בובר) בראשית פרשת
וישלח פרק לג סימן יח
יח) ויבא יעקב שלם. משום שכבר נאמר
והוא צולע על ירכו (שם לב לב), הוצרך לומר שלם, ובא שלם בגופו, שנתרפא מצלעתו, שלם
בבניו, שכבר נאמר אם יבא עשו אל המחנה האחת והכהו (שם שם ט), הוצרך לכתוב שלם, שלא
ניזק אחד מהם. שלם בממונו, שכבר נאמר מנחה לעשו אחיו (שם שם יד), ושילם לו הקדוש
ברוך הוא הכל, וכשבא לשכם לא נמצא חסר כלום:
כלומר יעקב הגיע לארץ ישראל שלם בגופו
בניו וממונו ובתורתו ולא היה חסר כלום . כלומר עד בסוכות לא היה שלם אבל שנכנס
לארץ ישראל היה שלם כלומר יש כאן את ההבדלה בן שלוש מקומות ממזרח לגל של לבן זה
חוצה לארץ בין הגל של לבן לסוכות זה חצי חצי כלומר עירוב של חוצה לארץ וארץ ישראל וזה
מקומו של עשיו וממערב לסוכות זה ארץ ישראל וכאשר נכנס לארץ ישראל היה שלם וזה היה התהליך של ההבדלה של ארץ ישראל למקום
של מחניים שזה מקום של שני מחנות למקום של חוצה לאץ שזה ממזרח לגל של לבן כלומר יש
כאן תהליך של לְךָ֥ אֶתְּנֶ֖נָּה
ליעקב שלאחריו הקב"ה עוזב אותו כמו שאמר השכל טוב .
ובסיום התהליך של קבלת ארץ ישראל מהקב"ה
ע"י יעקב ,יעקב קונה חלקת השדה
בראשית פרק לג
(יט) וַיִּ֜קֶן אֶת־חֶלְקַ֣ת
הַשָּׂדֶ֗ה אֲשֶׁ֤ר נָֽטָה־שָׁם֙ אָהֳל֔וֹ מִיַּ֥ד בְּנֵֽי־חֲמ֖וֹר אֲבִ֣י שְׁכֶ֑ם
בְּמֵאָ֖ה קְשִׂיטָֽה:
וכדי להוכיח את המהלך נביא את המדרש
תנחומא (ורשא) פרשת וארא סימן א שאומר במפורש
אמרתי ליעקב הארץ אשר אתה שוכב עליה
לך אתננה (שם /בראשית/ כח) בקש מקום לנטוע אהלו ולא מצא עד שקנה במאה קשיטה ולא
הרהר אחר מדותי
לסיכום קבלת הארץ על ידי יעקב היה
בהתחלה תהליך של בידול מחוצה לארץ ע"י הגל של לבן , בידול מהר שעיר ע"י
המאבק עם עשיו ושרו של עשיו וסופו של תהליך קבלת הארץ היה הקניה של שדה במאה קשיטה זהו מקומו של קבר יוסף