23.6.2017

פרשת קרח למה הבבלי אומר תא שמע והירושלמי תא חמי ? וכיצד זה קשור לחטא המרגלים ? לאיזה יצר קשור הבכי ? מי היו שני המרגלים ששלח יהושע? למה נשלח פינחס עם כלב ? מה היה עיקר התיקון בכיבוש יריחו ? מה הקשר לרחב וללילית ? למה הבכייה של חטא המרגלים נחשב לבכייה לחינם ? מה ירש יהושע ומה ירש כלב ? מי בישר לעם ישראל על ירושת ארץ ישראל ?

בס"ד
פרשת קרח   למה הבבלי אומר תא שמע והירושלמי תא חמי ? וכיצד זה קשור לחטא המרגלים ? לאיזה יצר קשור הבכי ? מי היו שני המרגלים ששלח יהושע? למה נשלח פינחס עם כלב ? מה היה עיקר התיקון בכיבוש יריחו ? מה הקשר לרחב וללילית ? למה הבכייה של חטא המרגלים נחשב לבכייה לחינם ? מה ירש יהושע ומה ירש כלב ? מי בישר לעם ישראל על ירושת ארץ ישראל ?

שבוע שעבר בפרשת שלח לך ניסית להראות שפרשת המרגלים היא מהלך וניסיון כנגד יצר הרע של ערווה לעומת חטא העגל שהוא ניסיון כנגד יצר הרע של עבודה זרה וכמו שאומר הרמח"ל לפי מה שכתוב בגמרא מסכת יומא ס"ט ב יש לאדם שני סוגי יצר הרע יצר הרע של ערווה ויצר הרע של עבודה זרה . כל המהלך הזה הוא מהלך מחודש שצריך זהירות והוכחה שחלקה כתבתי שבוע שעבר . בסוף השיעור ניגש אלי הרב זליכה ושאל שאלה פשוטה וקשה הבנתי את המהלך שלך שמשה ידע מראש את התוצאה של שליחת המרגלים והכוונה שלו שכל עם ישראל ידעו שבאמת הם לא יכולים להיכנס לתוך ארץ ישראל בדרגתם כפי שהבינו מתוך סיפור המרגלים אבל אתה צריך להראות שבאמת לאחר 40 שנה במדבר יש לנו הוכחה שאכן היה שינוי שגרם לכך שהם יכולים להיכנס לתוך ארץ ישראל ואכן תוקן מה שגרם להם להישאר עוד 40 שנה במדבר . בנוסף דיברתי עם הרב משה הרשלר שאמר שהמהלך צריך חיזוק והוא נתן לי 2 נושאים  לחזק את המהלך

למה בתלמוד הבבלי מופיע הביטוי תא שמע – בו ותשמע ובירושלמי כתוב תא חמי – בו תראה ? על נושא זה כתבתי ‏ב ג'/אלול/תשע"ד פרשת שופטים והרב הרשלר הזכיר לי את זה

וצריך להגיד שיש הבדל גדול בין בבל שזה מחוץ לארץ ישראל לעומת ארץ ישראל . בבל לא שייך לראות רק לשמוע .בארץ ישראל שבו קיבלו עליהם את הנסתרות ארץ שמיוחדת מכל הארצות ורק שם ניתן להגיע לראות את האמת משתמשים בביטוי  תא חמי – בו תראה

כותב  הירושלמי בתלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת סוטה פרק ז הלכה ה

אמר רבי שמעון בן לקיש בירדן קיבלו עליהן את הנסתרות. אמר להן יהושע אם אין אתם מקבלין עליכם את הנסתרות המים באין ושוטפין אתכם.

כלומר רק בארץ ישראל שייך להגיד תא חמי כלומר בו תראה כי רק בארץ ישראל ניתן להגיע לדרגה של אמת שנוכל לראות ולא רק לשמוע ולכן עיקר קבלת התורה שלא היית בארץ ישראל זה השמיעה אבל כדי להיכנס לארץ ישראל צריך להיות בעל יכולת ראיה ואם אין לך יכולת ראיה אתה לא יכול להיכנס לארץ ישראל ואכן תחילת הגלות היה חורבן בית המקדש וגלות הסנהדרין ליבנה ושם החל תהליך הפוך של חוסר ראיה

אומר התלמוד ירושלמי (וילנא) מסכת סוטה פרק ז הלכה ה

אמר רבי סימון בר זבדא ויאות תדע לך שהוא כן שהרי עכן חטא ורובה של סנהדרין נפלה בעי. אמר רבי לוי ביבנה הותרה הרצועה יצתה בת קול ואמרה אין לכם עסק בנסתרות

כלומר סימן של גלות זה נסיגה מיכולת הראיה ומשמעות הנסיגה זה גלות .

דבר נוסף זה הגדרה של זנות ואומר החפץ חיים בביאור הלכה סימן א

ואמרו חכמים אחרי לבבכם זו אפיקורסות ואחרי עיניכם זו זנות ובכלל אפיקורסות הוא כל מחשבות זרות שהם היפך דעת התורה ובכלל זנות הוא מי שהוא רודף אחר תאות העולם מבלי שיכוין בהם כלל לכוונה טובה כלומר שלא יעשה אותם כדי שיעמוד בריא ויוכל להשתדל בעבודת בוראו רק כוונתו תמיד להרבות תענוגים גדולים לנפשו. כ"ז לקטתי מלשונו הנחמד בקצרה וקילורין הם לעינים ואשרי המקיימם כראוי ועיין בח"א כלל א' שהאריך ג"כ בהם:

אומר החפץ חיים שהעיקר של זנות זה בראיית העיניים זה לא רק לבא על ערווה זה כל דבר שהראיה שלו גורמת לאדם לא ללכת בדרכי השם וללכת אחרי יצר הרע של הזנות כדי  לספק את תאוותו ולא את התכלית שלו   וזה בדיוק מה שאומרים עם ישראל בחטא העגל שכתוב במדבר פרק יד

(ב) וַיִּלֹּ֙נוּ֙ עַל־מֹשֶׁ֣ה וְעַֽל־אַהֲרֹ֔ן כֹּ֖ל בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֑ל וַֽיֹּאמְר֨וּ אֲלֵהֶ֜ם כָּל־הָעֵדָ֗ה לוּ־מַ֙תְנוּ֙ בְּאֶ֣רֶץ מִצְרַ֔יִם א֛וֹ בַּמִּדְבָּ֥ר הַזֶּ֖ה לוּ־מָֽתְנוּ:

(ג) וְלָמָ֣ה יְ֠קֹוָק מֵבִ֨יא אֹתָ֜נוּ אֶל־הָאָ֤רֶץ הַזֹּאת֙ לִנְפֹּ֣ל בַּחֶ֔רֶב נָשֵׁ֥ינוּ וְטַפֵּ֖נוּ יִהְי֣וּ לָבַ֑ז הֲל֧וֹא ט֦וֹב לָ֖נוּ שׁ֥וּב מִצְרָֽיְמָה:

כלומר עם ישראל בחטא המרגלים  מעדיפים את תאוות ליבם כלומר חזרה למצרים ולא להשתדל בעבודת הבורא כלומר להיכנס ולהלחם על ארץ ישראל כפי שציוה אותם הקב"ה  וזה נוגע ליצר הזנות  שקשור לראיה וזה בדיוק מה שה 40 יום בארץ ישראל הראה למרגלים את מצבם ודרגתם האמיתית וקל וחומר לכל העם שהם נציגיו כלומר הטובים שבהם .

ועוד צריך להגיד שבכייה שייכת למידת היצר הרע של הזנות  ואת זה אנחנו רואים לכל אורך סיפור יציאת מצרים   .  במדבר פרק יא בכיה על חטא התאווה

(ד) וְהָֽאסַפְסֻף֙ אֲשֶׁ֣ר בְּקִרְבּ֔וֹ הִתְאַוּ֖וּ תַּאֲוָ֑ה וַיָּשֻׁ֣בוּ וַיִּבְכּ֗וּ גַּ֚ם בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וַיֹּ֣אמְר֔וּ מִ֥י יַאֲכִלֵ֖נוּ בָּשָֽׂר:

כלומר תאווה ובכיה וכמו כן במדבר פרק יד בכיה על חטא המרגלים

(א) וַתִּשָּׂא֙ כָּל־הָ֣עֵדָ֔ה וַֽיִּתְּנ֖וּ אֶת־קוֹלָ֑ם וַיִּבְכּ֥וּ הָעָ֖ם בַּלַּ֥יְלָה הַהֽוּא: כלומר גם כאן יצר רע של זנות ובכיה . וגם במעשה פינחס שקשור ביצר הרע של זנות  במדבר פרק כה

(ו) וְהִנֵּ֡ה אִישׁ֩ מִבְּנֵ֨י יִשְׂרָאֵ֜ל בָּ֗א וַיַּקְרֵ֤ב אֶל־אֶחָיו֙ אֶת־הַמִּדְיָנִ֔ית לְעֵינֵ֣י מֹשֶׁ֔ה וּלְעֵינֵ֖י כָּל־עֲדַ֣ת בְּנֵי־יִשְׂרָאֵ֑ל וְהֵ֣מָּה בֹכִ֔ים פֶּ֖תַח אֹ֥הֶל מוֹעֵֽד:

כלומר גם כאן יש ראיה שחטא המרגלים הוא בעיקר חטא הנובע מיצר הרע שלערווה .

עד כאן דברים היכולים לחזק את המהלך של ראית חטא המרגלים כחטא שבא מיצר הרע של ערווה .

ועשיו אנסה לתת תשובה לרב זליכה ואולי התשובה תחזק את המהלך כולו

הכניסה לארץ ישראל היה דרך יריחו וכתוב ביהושע פרק ב

(א) וַיִּשְׁלַ֣ח יְהוֹשֻׁ֣עַ בִּן־נ֠וּן מִֽן־הַשִּׁטִּ֞ים שְׁנַֽיִם־אֲנָשִׁ֤ים מְרַגְּלִים֙ חֶ֣רֶשׁ לֵאמֹ֔ר לְכ֛וּ רְא֥וּ אֶת־הָאָ֖רֶץ וְאֶת־יְרִיח֑וֹ וַיֵּ֨לְכ֜וּ וַ֠יָּבֹאוּ בֵּית־אִשָּׁ֥ה זוֹנָ֛ה וּשְׁמָ֥הּ רָחָ֖ב וַיִּשְׁכְּבוּ־שָֽׁמָּה:

וכדי להבין מי אותם שנים אנשים אומר המדרש תנחומא (בובר) פרשת שלח

ואין לך אדם שנשתלחו לעשות מצוה ונתנו את נפשם להצליח בשליחותן, כאותן שנים ששלח יהושע בן נון, [שנאמר וישלח וגו'] שנים אנשים מרגלים חרש לאמר (יהושע ב א), מי היו שנו רבותינו אלו היו פנחס וכלב, והלכו ונתנו נפשם והצליחו בשליחותן, מהו חרש, שעשו עצמן קדרין והיו צווחין הרי קדירות מי שרוצה יבא ויקנה, כדי שלא ירגיש בהם אדם, קרי ביה חרס, כדי שלא יאמרו בני אדם שהן מרגלין,

אומר המדרש  שהיו אלו כלב ופינחס שעשו את מעשה הריגול שלהם וזה מה שנתן את המפתח לכניסה של כל עם ישראל לתוך הארץ המובטחת .  כמו שכתוב במדבר רבה (וילנא) פרשת בהעלותך פרשה טו

ותבאו אל יריחו וילחמו בכם בעלי יריחו האמורי והפריזי והכנעני והחתי והגרגשי החוי והיבוסי ואתן אותם בידכם וכי שבע אומות היו בעלי יריחו אמר רבי שמואל בר נחמני יריחו נגרא של ארץ ישראל אם נכבשה יריחו מיד כל הארץ נכבשת לפיכך נתכנסו לתוכה ז' אומות

והמשמעות של נגרא היא מפתח או מנעול . ועכשיו צריך להבין למה נגרע יהושע ובמקומו בא פינחס

וכך כתוב  במדבר פרק כה

(ו) וְהִנֵּ֡ה אִישׁ֩ מִבְּנֵ֨י יִשְׂרָאֵ֜ל בָּ֗א וַיַּקְרֵ֤ב אֶל־אֶחָיו֙ אֶת־הַמִּדְיָנִ֔ית לְעֵינֵ֣י מֹשֶׁ֔ה וּלְעֵינֵ֖י כָּל־עֲדַ֣ת בְּנֵי־יִשְׂרָאֵ֑ל וְהֵ֣מָּה בֹכִ֔ים פֶּ֖תַח אֹ֥הֶל מוֹעֵֽד:

(ז) וַיַּ֗רְא פִּֽינְחָס֙ בֶּן־אֶלְעָזָ֔ר בֶּֽן־אַהֲרֹ֖ן הַכֹּהֵ֑ן וַיָּ֙קָם֙ מִתּ֣וֹךְ הָֽעֵדָ֔ה וַיִּקַּ֥ח רֹ֖מַח בְּיָדֽוֹ:

(ח) וַ֠יָּבֹא אַחַ֨ר אִֽישׁ־יִשְׂרָאֵ֜ל אֶל־הַקֻּבָּ֗ה וַיִּדְקֹר֙ אֶת־שְׁנֵיהֶ֔ם אֵ֚ת אִ֣ישׁ יִשְׂרָאֵ֔ל וְאֶת־הָאִשָּׁ֖ה אֶל־קֳבָתָ֑הּ וַתֵּֽעָצַר֙ הַמַּגֵּפָ֔ה מֵעַ֖ל בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל:

(ט) וַיִּהְי֕וּ הַמֵּתִ֖ים בַּמַּגֵּפָ֑ה אַרְבָּעָ֥ה וְעֶשְׂרִ֖ים אָֽלֶף: פ

פינחס עומד מול עדה בוכה ורואה מולו מעשה שבא מתוך יצר הרע של עריות כאשר זמרי בא על כזבי מול כל עם ישראל . ומתוך ההבנה שלו את המציאות ואת ההלכה קם ועשה מעשה שברגע אחד קטע את המגפה שהחלה להשתולל בישראל כתוצאה מאותו יצר הרע שהיה בתוך עם ישראל שגרם ל 24000 מתים . כלומר יש לנו כאן בכיה ומיד מעשה של פינחס וסיום המגפה והבכי של עם ישראל . לעומת זה בחטא המרגלים כתוב במדבר פרק יד

(א) וַתִּשָּׂא֙ כָּל־הָ֣עֵדָ֔ה וַֽיִּתְּנ֖וּ אֶת־קוֹלָ֑ם וַיִּבְכּ֥וּ הָעָ֖ם בַּלַּ֥יְלָה הַהֽוּא:

כלומר בחטא המרגלים העם בכה כל הלילה לא היה מעשה שיעצור את הבכיה של עם ישראל כל אותו הלילה רק למחרת לאחר הבכייה של עם ישראל רק אז אומרים יהושע וכלב לעם ישראל

כמו שכתוב בבמדבר פרק יד

(ט) אַ֣ךְ בַּֽיקֹוָק֘ אַל־תִּמְרֹדוּ֒ וְאַתֶּ֗ם אַל־תִּֽירְאוּ֙ אֶת־עַ֣ם הָאָ֔רֶץ כִּ֥י לַחְמֵ֖נוּ הֵ֑ם סָ֣ר צִלָּ֧ם מֵעֲלֵיהֶ֛ם וַֽיקֹוָ֥ק אִתָּ֖נוּ אַל־תִּירָאֻֽם:

(י) וַיֹּֽאמְרוּ֙ כָּל־הָ֣עֵדָ֔ה לִרְגּ֥וֹם אֹתָ֖ם בָּאֲבָנִ֑ים וּכְב֣וֹד יְקֹוָ֗ק נִרְאָה֙ בְּאֹ֣הֶל מוֹעֵ֔ד אֶֽל־כָּל־בְּנֵ֖י יִשְׂרָאֵֽל: פ

כלומר רק למחרת מדברים יהושע וכלב לעם ישראל אבל זה היה מאוחר מידי   ועדיין עם ישראל רצה לרגום אותם באבנים  אבל יש הבדל בן כלב ליהושע שבא לידי ביטוי בפסוק שאומר הקב"ה


במדבר פרק יד

(כד) וְעַבְדִּ֣י כָלֵ֗ב עֵ֣קֶב הָֽיְתָ֞ה ר֤וּחַ אַחֶ֙רֶת֙ עִמּ֔וֹ וַיְמַלֵּ֖א אַחֲרָ֑י וַהֲבִֽיאֹתִ֗יו אֶל־הָאָ֙רֶץ֙ אֲשֶׁר־בָּ֣א שָׁ֔מָּה וְזַרְע֖וֹ יוֹרִשֶֽׁנָּה:

לאן נעלם יהושע מהפסוק ? אומנם יש הרבה פרושים שמנסים להסביר לאן נעלם יהושע אבל לפי המהלך שלי הדבר מאוד מובן כאשר המרגלים חזרו ודיברו את לשון הרע שלהם על ארץ ישראל אומר כלב מיד במדבר פרק יג

(ל) וַיַּ֧הַס כָּלֵ֛ב אֶת־הָעָ֖ם אֶל־מֹשֶׁ֑ה וַיֹּ֗אמֶר עָלֹ֤ה נַעֲלֶה֙ וְיָרַ֣שְׁנוּ אֹתָ֔הּ כִּֽי־יָכ֥וֹל נוּכַ֖ל לָֽהּ:

(לא) וְהָ֨אֲנָשִׁ֜ים אֲשֶׁר־עָל֤וּ עִמּוֹ֙ אָֽמְר֔וּ לֹ֥א נוּכַ֖ל לַעֲל֣וֹת אֶל־הָעָ֑ם כִּֽי־חָזָ֥ק ה֖וּא מִמֶּֽנּוּ:

כומר ההבדל  בן יהושע וכלב זה שכלב מגיב מיד ויהושע לא ולכן הקב"ה משבח את כלב ולא את יהושע אבל גם כלב וגם יהושע נותנים לבכייה הזאת להמשך כל הלילה בניגוד לפעולה של פינחס שקטע את הבכייה מיד ולכן נראה לי להבנתי שבאמת אם ההתנהגות של יהושע היית שונה אולי היה זה מספיק כדי שהבכייה של עם ישראל לא תחשב כבכייה של חינם ואז היו נכנסים ישר לתוך ארץ ישראל אבל חוסר התגובה של יהושע וכלב גרמו לכך שהיה צריך את ה 40 שנה ואת המיתה של מי שהיו בחטא המרגלים והתיקון למצב היה בעיקר במעשהו של פינחס שתיקן את הקלקול של הבכייה לחינם ולכן פינחס החליף את יהושע והלך עם כלב לכבוש את יריחו וכך כותב השם משמואל במדבר פרשת שלח

לכן כשנכנסו לארץ כנען והי' אז אתקדרותא דשחרית שנעשה אפל, כ"כ התאספו כל הכחות ממדות רעות ועמדו נגדם, והם באשר נעשו שלוחי כל הקהל אף מאנשים הבלתי מטוהרים לא הי' ביכולתם להכניעם, ולכן הי' מוכרח יהושע לשלוח מרגלים להכניע אותם, ובחר בפינחס וכלב שהיו צדיקים גמורים, והם כיון שהיו אצל רחב הזונה שהיא היתה הקליפה העיקרית זוהי לילית ושמעו שאמרה נמוגו כל יושבי הארץ שכבר נכנעו, לא הי' להם עוד מה לעשות שם, וכ"ז הי' להם מה שעשו שליחותם כראוי, היינו שיהושע שלחם ואליו לבד חזרו בשליחותם כמו שמבואר בפסוק עי"ש, משא"כ המרגלים של י"ב שבטים שנעשו שלוחי כל ישראל כנ"ל:

אומר השם משמואל שהניסיון של פנחס וכלב היו שאותו יצר הרע של הערווה מול לילית שהיא היא המקור לאותו היצר הרע של הערווה שגם אותם מלאכים עוזא ועזאל נפלו בו ורק מי שיכול להתגבר על אותו יצר הרע מסוגל לקבל בירושה  את ארץ ישראל כי אם הוא לא יכול לשלוט באותו היצר ארץ ישראל תקיא אותו מתוך הארץ כמו שכתבתי בשבוע שעבר . ולכן בכל סיפור המרגלים מה שמפחיד את המרגלים הם הענקים שהם הבנים של עוזא ועזאל  . וכך אני מבין את מה שכתוב בשופטים פרק ב

(א) וַיַּ֧עַל מַלְאַךְ־יְקֹוָ֛ק מִן־הַגִּלְגָּ֖ל אֶל־הַבֹּכִ֑ים ס וַיֹּאמֶר֩ אַעֲלֶ֨ה אֶתְכֶ֜ם מִמִּצְרַ֗יִם וָאָבִ֤יא אֶתְכֶם֙ אֶל־הָאָ֗רֶץ אֲשֶׁ֤ר נִשְׁבַּ֙עְתִּי֙ לַאֲבֹ֣תֵיכֶ֔ם וָאֹמַ֕ר לֹֽא־אָפֵ֧ר בְּרִיתִ֛י אִתְּכֶ֖ם לְעוֹלָֽם:

(ב) וְאַתֶּ֗ם לֹֽא־תִכְרְת֤וּ בְרִית֙ לְיֽוֹשְׁבֵי֙ הָאָ֣רֶץ הַזֹּ֔את מִזְבְּחוֹתֵיהֶ֖ם תִּתֹּצ֑וּן וְלֹֽא־שְׁמַעְתֶּ֥ם בְּקֹלִ֖י מַה־זֹּ֥את עֲשִׂיתֶֽם:

(ג) וְגַ֣ם אָמַ֔רְתִּי לֹֽא־אֲגָרֵ֥שׁ אוֹתָ֖ם מִפְּנֵיכֶ֑ם וְהָי֤וּ לָכֶם֙ לְצִדִּ֔ים וֵאלֹ֣הֵיהֶ֔ם יִהְי֥וּ לָכֶ֖ם לְמוֹקֵֽשׁ:

(ד) וַיְהִ֗י כְּדַבֵּ֞ר מַלְאַ֤ךְ יְקֹוָק֙ אֶת־הַדְּבָרִ֣ים הָאֵ֔לֶּה אֶֽל־כָּל־בְּנֵ֖י יִשְׂרָאֵ֑ל וַיִּשְׂא֥וּ הָעָ֛ם אֶת־קוֹלָ֖ם וַיִּבְכּֽוּ:

כלומר נאמר שמלאך הגיע ואמר לעם ישראל שהם ירשו את הארץ ואז העם כולו בכה ואומר החומת אנך שופטים פרק ב

ויעל מלאך ה'. אמרו רז"ל שהיה פינחס. ואפשר לרמוז כי ויעל מלאך עם הכולל גימט' פינחס:

וישאו העם את קולם ויבכו ויקראו שם המקום ההוא בכים. כי לא התפעלו לעשות תשובה רק בכו לבד ויזבחו שם לה' ועם כל זה הכנעתם ובכיתם רצויה. וכן בכים גימט' חסד. גם בכים ר"ת ברוך כבוד ה' ממקומו:

כלומר בכייה כנגד בכייה , בכייה של חינם שבכו בחטא המרגלים ועכשיו שירשו את הארץ בכו אומנם לא בכי של תשובה מלאה אבל בכי של הכנעה ולפי ההבנה שלי ההכי הוכיח  שעכשיו הם יכולים להיכנס לארץ ישראל שופטים פרק ב

(ה) וַֽיִּקְרְא֛וּ שֵֽׁם־הַמָּק֥וֹם הַה֖וּא בֹּכִ֑ים וַיִּזְבְּחוּ־שָׁ֖ם לַֽיקֹוָֽק: פ

(ו) וַיְשַׁלַּ֥ח יְהוֹשֻׁ֖עַ אֶת־הָעָ֑ם וַיֵּלְכ֧וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֛ל אִ֥ישׁ לְנַחֲלָת֖וֹ לָרֶ֥שֶׁת אֶת־הָאָֽרֶץ:

כלומר מיד ירשו את הארץ . ומי זה מלאך ? כתוב בויקרא רבה (וילנא) פרשת ויקרא פרשה א

ד"א נקראו הנביאי' מלאכים הה"ד (במדבר כ) וישלח מלאך ויוציאנו ממצרים וגו' וכי מלאך ה' היה והלא משה היה ולמה קורא אותו מלאך אלא מכאן שהנביאי' נקראי' מלאכים ודכוותיה (שופטים ב) ויעל מלאך ה' מן הגלגל אל הבוכים וכי מלאך היה והלא פנחס היה ולמה קורא אותו מלאך אלא א"ר סימון פנחס בשעה שהיתה רוה"ק =רוח הקודש= שורה עליו היו פניו בוערות כלפידים

אומר המדרש שהמלאך  זה פינחס כלומר יש כאן סגירה של מעגל . עם ישראל בכה בכייה של חינם כי יהושע לא עשה מעשה שיקטע את הבכייה ונתן לעם ישראל לבכות בכייה של חינם . פינחס במעשה של זמרי תיקן את זה והראה שיש לו את הכוח לעמוד מול היצר הרע של עריות וזה אותו פינחס שעמד בנסיון מול רחב ביריחו שהיא המנעול לארץ ישראל והוא זה שאומר  לעם ישראל שהוא ירש את הארץ בדיוק לפני הנחלת הארץ לשבטים ואז יש בכייה של הכנעה של עם ישראל שנותן לנו את ההבנה שעם ישראל יכול להיכנס ולנחול את ארץ ישראל כלומר באמת התהליך של 40 שנה שינה את עם ישראל מצד אחד ומעשה פינחס במעשה זימרי נתן לו את הכוח יחד על כלב לעמוד בניסיון ביריחו מול רחב וזה נתן לעם ישראל את המפתח של ארץ ישראל .

ומה עם  יהושע ? יהושע היה ללא בנים ולכן לא היו לו יורשים אבל התיקון של יהושע היה דרך נישואים לרחב  תיקן את עצמו וקיבל את חלקו בארץ ישראל דרך אותם צאצאים שנולדו לו מרחב אומר התלמוד בבלי מסכת מגילה דף יד עמוד ב

איתיביה רב עינא סבא לרב נחמן: שמונה נביאים והם כהנים יצאו מרחב הזונה, ואלו הן: נריה, ברוך, ושריה, מחסיה, ירמיה, חלקיה, חנמאל, ושלום. רבי יהודה אומר: אף חולדה הנביאה מבני בניה של רחב הזונה היתה.

ותוצאת כל המעשה שיהושע ירש את הענק וכלב את שלושת בניו ופינחס לא היה לו חלק בארץ ישראל כי היה כהן אבל קיבל את בריתי שלום וכך כתוב ביהושע פרק טו

(יג) וּלְכָלֵ֣ב בֶּן־יְפֻנֶּ֗ה נָ֤תַן חֵ֙לֶק֙ בְּת֣וֹךְ בְּנֵֽי־יְהוּדָ֔ה אֶל־פִּ֥י יְקֹוָ֖ק לִֽיהוֹשֻׁ֑עַ אֶת־קִרְיַ֥ת אַרְבַּ֛ע אֲבִ֥י הָעֲנָ֖ק הִ֥יא חֶבְרֽוֹן:

(יד) וַיֹּ֤רֶשׁ מִשָּׁם֙ כָּלֵ֔ב אֶת־שְׁלוֹשָׁ֖ה בְּנֵ֣י הָעֲנָ֑ק אֶת־שֵׁשַׁ֤י וְאֶת־אֲחִימַן֙ וְאֶת־תַּלְמַ֔י יְלִידֵ֖י הָעֲנָֽק:

כלומר סוף דבר תיקנו עם ישראל באמצעות כלב ופינחס את מה שלא הצליחו בחטא המרגלים וירשו את ארץ  ישראל לאחר 40 שנה ועיקר התיקון היה תיקון של יצר הרע של עריות כנגד ילידי הענק בניהם של עוזא ועזאל שעיקר חטאם היה ביצר הרע של עריות שכנגדו אנחנו מקריבים את השעיר לעזאזל ביום הכיפורים