בס"ד
פרשת וירא מה מקור השדים ? מה האומנות
של נעמה ? האם אסתר היא ההיפך של נעמה ? י"ז/חשון/תשע"ו
כותב הזוהר כרך ב (שמות) פרשת פקודי דף
רלא עמוד ב
ועל דא כיון דחזא אדם דאתקטיל הבל
ואתתריך קין אמר מה אנא אוליד מכאן ולהלאה, אתפרש מאתתיה מאה ותלתין שנין, ורוחין
נוקבי מסאבי הוו אתיין ומתחממן מניה והוה אוליד רוחין ושדין ואקרון נגעי בני אדם
ואוקימנא, לבתר קני ואתלבש בקנאה ואתחבר באתתיה ואוליד לשת
יוצא לנו שהזוהר הקדוש מלמד אותנו שמקור
השדין והרוחין הוא תוצאה של הזוהמה של נחש שבא על חוה והולידה את קין ואז האדם
הראשון פרש מאשתו חוה 130 שנה ובזמן הזה באו רוחין ממין נקבה ואז נולדו רוחין
ושדין שנקראים נגעי בני אדם .
כתוב בזוהר כרך ג (ויקרא) פרשת אחרי מות
דף עו עמוד ב
בתר דאתא חוויא על חוה ואטיל בה
זוהמא לבתר אולידת קין (בראשית קעח א) מתמן (ס"א נתייחסו) נתחייבו כל דרין
חייבין דעלמא ומדורא דשדין ורוחין מתמן אשתכחו ומסטרוי, ובגיני כך כל רוחין ושדין
פלגותא אית בהו מבני נשא דלתתא, ופלגותא ממלאכי עלאי דלעילא, וכן כד אתילידו מאדם
אינון אחרנין, כלהו אשתכחו כהאי גוונא פלגו מתתאי ופלגו מעלאי, בתר דאתילידו מאדם
וממשיך הזוהר הקדוש ומלמד אותנו שאותם
רוחין ושדין יש בהם חצי מלמעלה וחצי מלמטה כי הם שילוב בן הנחש שבא מלמעלה וחלק
מהאדם שנוצר למטה .
וממשיך הזוהר כרך א (בראשית) פרשת
בראשית דף יט עמוד ב
אדם מאה ותלתין שנין שמש ברוחין
נוקבין עד דאתת נעמה ומגו שפירו דילה טעו בני האלהים בתרה עז"א ועז"אל
ואולידת מנייהו ומנה אתפשטו רוחין בישין ושדין בעלמא דאיהי אזלת ומשוטטת דליליא
כלומר נעמה שהיא אחות תובל היא התוצאה
של עיבור בין האדם הראשון לבין רוחות נקבה
ואומר רבינו בחיי בראשית פרשת בראשית
פרק ד פסוק כב
ואחות תובל קין נעמה. דרשו רבותינו
ז"ל: (ב"ר כג, ד) אשתו של נח היתה, ונקראת כן על שם שהיו מעשיה נאים
ונעימים. ויש אומרים, שהיא היתה אשת אשמדון אם אשמדאי והשדים נולדו ממנה
ואותה נעמה היא זו שעזא ועזאל המלאכים
הולידו ממנה את הנפילים
וכתוב בראשית פרק ד
(כב) וְצִלָּ֣ה גַם־הִ֗וא יָֽלְדָה֙
אֶת־תּ֣וּבַל קַ֔יִן לֹטֵ֕שׁ כָּל־חֹרֵ֥שׁ נְחֹ֖שֶׁת וּבַרְזֶ֑ל וַֽאֲח֥וֹת
תּֽוּבַל־קַ֖יִן נַֽעֲמָֽה:
ואומר רש"י בראשית פרשת בראשית פרק
ד פסוק כב
(כב) תובל קין – תובל אומנתו של קין.
תובל לשון תבלין, תיבל והתקין אומנתו של קין לעשות כלי זיין לרוצחים:
וממשיך הזוהר הקדוש חדש כרך א (תורה)
פרשת בראשית דף לג עמוד ב
ר' אבהו אמר פשוטו של מקרא מורה על
שהיתה חכמה במלאכת הברזל כמו אחיה תובל קין משמע דכתיב הוא היה אבי כל חרש נחשת
וברזל ואחות תובל קין נעמה הוא הוציא אומנות זו ואחותו עמו הה"ד ואחות תובל
קין נעמה שהיתה בקיאה כמותו
כלומר נעמה שיצאה מזיווג הרוחין והאדם
הראשון היית בקיאה באומנות הנחושת והברזל שרש"י מפרש כאומנות הרצח והלחימה
וידוע שעוג מלך הבשן וסיחון היו מצאצאי הנפילים . וכבר הבאתי בעבר שהצבא של סיחון
ועוג מלך הבשן היו גדולים יותר מצבא פרעה (ראה מאמר פרשת דברים ח'/אב/תשע"ה).
וכנגד נעמה היה אחת ששמה אסתהר או איסטהר שהיא ההיפך של נעמה
ילקוט שמעוני תורה פרשת בראשית רמז מד
א"ל רדו ותדורו עמהן מיד קלקלו
עם בנות האדם שהיו יפות ולא יכלו לכבוש את יצרן מיד ראה שמחזאי ריבה אחת ושמה
איסטהר נתן עיניו בה אמר השמעי לי א"ל איני שומעת לך עד שתלמדני שם המפורש
שאתה עולה בו לרקיע בשעה שאתה זוכרהו למדה אותו שם הזכירה אותו ועלתה לרקיע ולא
קלקלה אמר הקדוש ברוך הוא הואיל ופרשה עצמה מן העבירה לכו וקבעוה בין שבעה כוכבים
הללו כדי שתזכו בהן לעולם ונקבעה בכימה
ואומר התלמוד בבלי מסכת מגילה דף יג
עמוד א
רבי נחמיה אומר: הדסה שמה, ולמה
נקראת אסתר - שהיו אומות העולם קורין אותה על שום אסתהר. בן עזאי אומר: אסתר לא
ארוכה ולא קצרה היתה אלא בינונית, כהדסה. רבי יהושע בן קרחה אמר: אסתר ירקרוקת
היתה, וחוט של חסד משוך עליה. כי אין לה אב ואם - ובמות אביה ואמה, למה לי? אמר רב
אחא: עיברתה - מת אביה, ילדתה - מתה אמה. ובמות אביה ואמה לקחה מרדכי לו לבת,
וצריך להבין את הקשר בין אסתר שלכאורה
היא ההיפך של נעמה כי אסתהר עשתה את ההיפך ממה שעשתה נעמה ובעזרת השם ובלי נדר
נעיין הנושא בעתיד