פרשת שקלים מִהֲרוּ בָּנָיִךְ מְהָרְסַיִךְ וּמַחֲרִבַיִךְ מִמֵּךְ יֵצֵאוּ: והמן היה יהודי ? כ"ח/אדר א/תשע"ד
למה פרשת שקלים באה לפני פורים ? ברור
לכולם וידוע שהשקלים של עם ישראל כנגד השקלים של המן הוא עמלק רצה להשמיד את עם
ישראל .
רשי בשמות
פרק יז פסוק טז
(טז) ויאמר - משה: כי יד על כס יה - ידו של
הקדוש ברוך הוא הורמה לישבע בכסאו להיות לו מלחמה ואיבה בעמלק עולמית, ומהו כס,
ולא נאמר כסא, ואף השם נחלק לחציו, נשבע הקדוש ברוך הוא שאין שמו שלם ואין כסאו
שלם עד שימחה שמו של עמלק כולו, וכשימחה שמו יהיה השם שלם והכסא שלם, שנאמר (תהלים
ט ז) האויב תמו חרבות לנצח, זהו עמלק שכתוב בו (עמוס א יא) ועברתו שמרה נצח,
(תהלים שם) וערים נתשת אבד זכרם המה, מהו אומר אחריו (תהלים ט ח) וה' לעולם ישב,
הרי השם שלם, (תהלים שם) כונן למשפט כסאו, הרי כסאו שלם:
אבל קשה מאוד מה לעמלק ולכסא הכבוד שיש
להם שיכות רק לעם ישראל כיצד גוי שאין לו שיכות לכסא הכבוד יכול לפגום בו ?
ועוד קשה אומר הנביא ישעיהו פרק מט
(יז) מִהֲרוּ בָּנָיִךְ מְהָרְסַיִךְ
וּמַחֲרִבַיִךְ מִמֵּךְ יֵצֵאוּ:
אומר הנביא מי שהרס את המקדש זה יהודים
שגרמו להרס בית המקדש ואותם שהרסו את בית המקדש יצאו מעם ישראל ואז יגיעו ימות
המשיח ויבנה ואם כך רק יציאת המהרסים מעם ישראל יגרמו לבנית בית המקדש ולפי רשי
מחיית עמלק יסלק את הפגימה בכסא הכבוד ואז יגיעו ימות המשיח . ועוד קשה הרי כסא
הכבוד הוא מקום בית המקדש בשמים כנגדו בית המקדש למטה בירושלים
אומר ירמיהו פרק יז פסוק יב
כִּסֵּא
כָבוֹד מָרוֹם מֵרִאשׁוֹן מְקוֹם מִקְדָּשֵׁנוּ
ואמר המלבי"ם ביאור המילות ירמיהו
פרק יז פסוק יב
(יב)
מרום מראשון. כן תאר את השם ית' שהוא רם על רמים כמ"ש ואתה מרום לעולם,
וראשון תאר להנאצל הראשון והנבחר, אשר כנוהו האלהיים בשם אדם קדמון או כתר עליון,
והמחקרים בשם שכל העליון וכדומה, וכסא כבוד סמוך, כסא כבוד של מרום מראשון, שמקום
המקדש היה כסא כבודו, כמ"ש ביום ההוא יקראו לירושלים כסא ה',
ולכאורה מי שפגם בו זה עמלק והרי לכאורה
ברור שהוא לא יהודי
ואומר המצודת דוד ישעיהו פרק מט פסוק יז
מהרסיך
- המהרסים והמחריבים אותך יצאו ממך ר"ל הרשעים שבקרבך הם סבבו ההריסה והחורבן
ולא מאתי יצאה הרעה:
ואומר המהרא"ש הקדמה ותוכן עניינים
ובגמ' ברכות (ס"א א) יצה"ר
דומה לזבוב ויושב בין שני מפתחות הלב, שנא' - "זבובי מות יבאיש יביע שמן
רוקח". ואמרתי הרעיון בזה עפי"מ שידוע שיש באויר זבובי מות דרכם למצוץ
כח היין, ואם יפלו על עץ הגפן ישאבו ממנו כל כח היין. ויש עוד מין זבובים, אשר
יבואו באויר הנשימ' והאדם שואף אותם, ובבואם בקרב האדם יזילו רוק מפיהם ובהתערב
הרוק בדם האדם יתפוצצו העורקים ויעורר חולי רע ר"ל. ובארתי בזה הכתוב -
"מהרסיך ומחריביך ממך יצאו". ישעי' (מט) הרצון בזה - שיש שונאים הנראים
כאוהבים ומתאחדים עם שלומי אמוני ישראל וטובם כחדק נהפך למרורת פתנים ומסך רוח,
עושים להפריד בין אחים ובין אביהם של ישראל. והמה מהרסיך כאיש שונאי ישראל בגלוי.
מגמתם להסיר משען ומשענה מכל איש הנושא שם ישראל, והמה מחריביך המחבלים כרם ה' גפן
ישראל.
אם כן מדובר ביהודים ולא גויים .
והתירוץ צריך להאמר לפי שיטתו המחודשת
מאוד של החתם סופר שאומר שהמן היה יהודי
דף על הדף יבמות דף מח עמוד ב
וראה
בתורת משה על החתם סופר עה"ת במגילת
אסתר על הפסוק ויגידו להמן היעמדו דברי מרדכי כי הגיד להם אשר הוא יהודי, שהובא שם
מס' שיר מעון במה שדייקו בפסוק זה שלכאו' כי הגיד להם אשר הוא יהודי דהכא מיותר.
אלא דאשר הוא יהודי, לא קאי על מרדכי, אלא קאי על המן, שכיון שמרדכי קנהו לעבד,
הי' עבד כנעני מהול שהוא יהודי וחייב במצות, והעלבון הזה, שאמרו עליו על המן שהוא
יהודי, זה לא הי' יכול בשום אופן לסלוח
פרוש : המן היה עבד כנעני מהול שטבל
והיה חייב במצוות כמו אשה (ואפילו היה
מחויב בשמיעת המגילה )כלומר יש לו איזה שיכות לעם היהודי ולכן לבית המקדש ולכן הוא
יכול לפגום בכסא הכבוד שהוא מקום בית המקדש למעלה כנגד בית המקדש למטה. ומחיית
עמלק תסלק לעתיד לבא את הפגם בכסא הכבוד ולכן יוכל בית המקדש לרדת למטה במלא הודו
ותפארתו שלם.
יהי רצון כמו שאומר הרד"ק ישעיהו
פרק מט מהרסיך ומחריביך - והם הפושעים יצאו ממך שיכלו שלא יהיה בך עוד רשע
ופושע כי הם היו סבת ההריסה והחרבן:
וימחה זכר עמלק ויבנה בית המקדש במלא
תפארתו במהרה בימנו .