בס"ד
סוכות שבת חול המועד היכן יהיה מלחמת גוג ומגוג ? היכן יקברו את גוג וכל המונו ? מדוע מקום הקבורה והמלחמה זה יריחו ? איזה סוג של מלחמה זו תהיה ? מה הקשר של יתרו ליריחו ? מה הקשר של ירושלים ליריחו ? למה תיקן יהושע את דושנה של יריחו ? למה צאצאי יתרו עזבו את יריחו ? מה הסכנה להיות המקום של עמלק ? למה דווקא צאצא של יתרו החזיר את ההלכות שנשכחו בימי אבלו של משה ? מה השייכות של צאצאי יתרו למלחמת גוג ומגוג ? מה הקשר של מלחמת גוג ומגוג להושענא רבא ? למה זה היום היחידי שיצחק הקב"ה ? היכן יתרחש הברור של הגרים הגרורים ומה הקשר לנבואת יחזקאל ? י"ט/תשרי/תש"פ
סוכות שבת חול המועד היכן יהיה מלחמת גוג ומגוג ? היכן יקברו את גוג וכל המונו ? מדוע מקום הקבורה והמלחמה זה יריחו ? איזה סוג של מלחמה זו תהיה ? מה הקשר של יתרו ליריחו ? מה הקשר של ירושלים ליריחו ? למה תיקן יהושע את דושנה של יריחו ? למה צאצאי יתרו עזבו את יריחו ? מה הסכנה להיות המקום של עמלק ? למה דווקא צאצא של יתרו החזיר את ההלכות שנשכחו בימי אבלו של משה ? מה השייכות של צאצאי יתרו למלחמת גוג ומגוג ? מה הקשר של מלחמת גוג ומגוג להושענא רבא ? למה זה היום היחידי שיצחק הקב"ה ? היכן יתרחש הברור של הגרים הגרורים ומה הקשר לנבואת יחזקאל ? י"ט/תשרי/תש"פ
יחזקאל פרק לט
(יא) וְהָיָ֣ה בַיּ֣וֹם
הַה֡וּא אֶתֵּ֣ן לְגוֹג֩׀ מְקֽוֹם־שָׁ֨ם קֶ֜בֶר בְּיִשְׂרָאֵ֗ל גֵּ֤י הָעֹֽבְרִים֙
קִדְמַ֣ת הַיָּ֔ם וְחֹסֶ֥מֶת הִ֖יא אֶת־הָעֹֽבְרִ֑ים וְקָ֣בְרוּ שָׁ֗ם אֶת־גּוֹג֙
וְאֶת־כָּל־<המונה> הֲמוֹנ֔וֹ וְקָ֣רְא֔וּ גֵּ֖יא הֲמ֥וֹן גּֽוֹג:
וצריך להבין מדוע קברו את גוג והיכן קברו אותו ?
אומר הפסיקתא זוטרתא (לקח טוב) דברים פרשת וזאת
הברכה דף סז עמוד ב
ואת הככר. זה שלמה בן דוד שעשה כלי בית
המקדש בככר הירדן שנאמר (מלכים א' ז) בככר הירדן יצקם המלך בקעת יריחו. אלו המון גוג
ומגוג שעתידין המוניה ליפול בבקעת יריחו. עיר התמרים.
אומר הפסיקתא זוטרתא שגוג ומגוג ייפול בבקעת יריחו
ושם יקבר כמו שאומר המכילתא דרבי ישמעאל בשלח - מסכתא דעמלק פרשה ב
ומנין שהראהו גוג וכל המונו שנאמר בקעת יריחו
ולמדנו שעתידין גוג וכל המונו לעלות ולנפול בבקעת יריחו.
ומדוע בקעת יריחו זה המקום שבו ייפול גוג ? מה
המיוחד ביריחו ?
אומר המדבר רבה (וילנא) פרשת בהעלותך פרשה טו סימן
טו
טו עשה לך שתי
חצוצרות כסף שיהיו תוקעין לפניך כמלך, עשה לך משלך עשה לך לך אתה עושה ולא לאחר
אתה משתמש בהן ואין אחר משתמש בהן תדע לך שהרי יהושע תלמידו של משה לא נשתמש בהן
אלא בשופרות כשבא להלחם ביריחו נתכנסו ליריחו ז' אומות שנאמר (יהושע כד) ותעברו את
הירדן ותבאו אל יריחו וילחמו בכם בעלי יריחו האמורי והפריזי והכנעני והחתי והגרגשי
החוי והיבוסי ואתן אותם בידכם וכי שבע אומות היו בעלי יריחו אמר רבי שמואל בר
נחמני יריחו נגרא של ארץ ישראל אם נכבשה יריחו מיד כל הארץ נכבשת לפיכך נתכנסו
לתוכה ז' אומות
יריחו זה המפתח לארץ ישראל . שם ביריחו נקבע למי
תהיה שייכת ארץ ישראל האם לאומות העולם או לעם ישראל ולכן כל 7 האומות התקבצו שם למלחמה
מול יהושע כאשר הקב"ה שלח אותו להיכנס לתוך ארץ ישראל . כי ליריחו יש מעלה
דומה לירושלים
משנה מסכת תמיד פרק ג
[*] מיריחו היו
שומעין קול שער הגדול שנפתח מיריחו היו שומעין קול המגריפה מיריחו היו שומעין קול
העץ שעשה בן קטין מוכני לכיור מיריחו היו שומעין קול גביני כרוז מיריחו היו שומעין
קול החליל מיריחו היו שומעין קול הצלצל מיריחו היו שומעין קול השיר מיריחו היו שומעים
קול השופר ויש אומרים אף קול של כהן גדול בשעה שהוא מזכיר את השם ביום הכפורים
מיריחו היו מריחים ריח פטום הקטרת אמר רבי אליעזר בן דגלאי עזים היו לבית אבא בהר
מכוור והיו מתעטשות מריח פטום הקטורת:
ואומר על זה הדף על הדף תמיד דף ל עמוד ב
ואומר
"מיריחו" - עשרת הדברים האלו, חדרו עד ליריחו. אך "מיריחו"
חזרו לירושלים, למקומם. ולא נשארו שם. כי יריחו היא הניגוד של ירושלים, ולכן היא
שוה לה בהרבה דברים, כמו ששטח בית המקדש היה ת"ק אמה על ת"ק אמה (מידות
רפ"ב) כן: דושנה של יריחו ת"ק אמה על ת"ק אמה, וזה שיבנה בית
הבחירה בחלקו, יטלנה (ספרי פר' בהעלותך).
ולכן כאשר גוג ומגוג רוצה לכבוש את הארץ הוא יודע
שכדי לכבוש את הארץ הוא צריך לכבוש את יריחו כי היא המפתח לארץ ישראל .
ושם ביריחו מתרחש מאבק רוחני שהוא זה שקובע מי
יכבוש את יריחו ומי הוא שישלוט בארץ ישראל . המאבק הזה הוא בעיקרו לא מאבק פיזי הוא
מאבק רוחני .
המאבק הזה התחיל במלחמה על יריחו ולעתיד לבא יהיה
גם ביריחו
ואומר האמרי אמת סוכות הושענא רבה
מפני משה משמשן היינו שמשה רבינו המשיך
לישראל מלכות שמים, ויהושע היה תוקע ומריע ומפיל חומת יריחו שהיתה העיר המבוצרת
הראשונה שכבשו בארץ ישראל ואיתא (כלבו סי' טז) שבשעה שכבש יהושע את יריחו תיקן על
כן נקוה לך ה' אלקינו לראות מהרה בתפארת עוזך להעביר גלולים מן הארץ היינו לבטל
יצרא דעבודה זרה שהוא החומה המפסקת, ובטור (או"ח סי' תרס) מביא בשם הירושלמי
(סוכה ד ג) על הא שבכל יום היו מקיפין פעם אחת והיום בהושענא רבה ז' פעמים שזה הוא
זכר ליריחו, ננתקה את מוסרותימו וגו' קאי על גוג שהוא ההסתר של דוד המלך, אותיות
גו"ג הם לפני אותיות דו"ד, שלכל צדיק יש הסתר וגוג הוא ההסתר של דוד
המלך ע"ה,
כלומר יריחו נפלה אך ורק בגלל המאמץ הרוחני של עם
ישראל ולעתיד לבא המפלה של גוג ומגוג תהיה גם היא מפלה רוחנית .
כתוב ביהושע פרק ו
(כ) וַיָּ֣רַע הָעָ֔ם וַֽיִּתְקְע֖וּ
בַּשֹּֽׁפָר֑וֹת וַיְהִי֩ כִשְׁמֹ֨עַ הָעָ֜ם אֶת־ק֣וֹל הַשּׁוֹפָ֗ר וַיָּרִ֤יעוּ
הָעָם֙ תְּרוּעָ֣ה גְדוֹלָ֔ה וַתִּפֹּ֨ל הַֽחוֹמָ֜ה תַּחְתֶּ֗יהָ וַיַּ֨עַל הָעָ֤ם
הָעִ֙ירָה֙ אִ֣ישׁ נֶגְדּ֔וֹ וַֽיִּלְכְּד֖וּ אֶת־הָעִֽיר:
כלומר התרועה של כל עם ישראל לאחר 7 ההקפות היא
שהפילה את החומה וקבעה את גורל 7 העמים שהתקבצו בירחו לכיליון גמור . ואומר האמרי
אמת שזה בדיוק כנגד 7 ההקפות שאנחנו עושים בהושענא רבא .
והמלחמה האמיתית היא מי באמת שייך לתורה ולעם
ישראל . והמלחמה הזאת שייכת לא רק לעם ישראל כי אם לגרים שיכנסו וייכנסו לתוך עם
ישראל . הגרים הם חלק מהותי מהמלחמה הזאת . ומי שמייצג את אותם גרי צדק שניכנסנו
לעם ישראל זה יתרו שהוא גר ולכן ידוע שהמזל שלו היה במעמד הר סיני . וכבר כתבתי
בעבר שגרי הצדק שייכים לעם והם חלק מהותי
מעם ישראל ומתורת ישראל . ודרכם יחזור חלק מתורה שהתפזרה בעולם כאשר משה שבר את
הלוחות הראשונים בחטא העגל . ולכן יש שייכות מובהקת ליריחו לאותם גרי צדק שיתרו
מיצג אותם כי שם תהיה מלחמה מי הוא גר צדק ומי הוא חלק מגרים גרורים
אומר המסכתות קטנות מסכת אבות דרבי נתן נוסחא א
פרק לה
אמר יהושע באותו שעה יודע אני שבית הבחירה
עתידה לקבע בין תחומו של יהודה לבנימין אלך ואתקן דושנה של יריחו. ומי אכלה כל
אותן השנים בני קני חותן משה שנאמר ובני קני חתן משה עלו מעיר התמרים (שופטים א'
ט"ז). אמרו כשיגלה הקדוש ברוך הוא את שכינתו עתיד לשלם שכר טוב ליתרו ולבניו.
[ומנין] הם מתפרנסין בניו של יתרו מן היצירה שנאמר ומשפחות סופרים יושבי יעבץ
(דה"י א' ב' נ"ה) ואומר המה היוצרים יושבי נטעים וגו' (שם שם ד'). בני
אדם גדולים היו ובעלי בתים ובעלי שדות וכרמים היו ובשביל מלאכתו של מלך מלכי
המלכים הקדוש ברוך הוא הניחו הכל והלכו. להיכן הלכו. אצל יעבץ ללמוד תורה ונעשו עם
למקום. באותה שעה היה יעבץ איש טוב וכשר ואיש אמת וחסיד ויושב ודורש בתורה שנאמר
ויקרא יעבץ לאלהי ישראל לאמר אם ברך תברכני וגו' ויבא אלהים את אשר שאל וגו' (שם
שם י'):
כלומר יהושע תיקן את דושנה של יריחו ליתרו וזרעו .
כי ליתרו אין חלק בארץ ישראל כי הוא גר והארץ התחלקה רק לעם ישראל . יתרו הבין את
זה והבין שהחלק שלו שייך לא לארץ ישראל כי אם לתורת ישראל ולכן את כל מאמציו השקיע
בתורה
וכך כותב הזוהר תרגום
רַבִּי יִצְחָק הָלַךְ לְרַבִּי זֵירָא,
נִכְנַס לְבֵיתוֹ וּמָצָא שֶׁהָיָה מְטַיֵּל בְּאוֹתוֹ הַגָּן. פָּתַח וְאָמַר (שופטים א) וּבְנֵי קֵינִי
חוֹתֵן מֹשֶׁה עָלוּ מֵעִיר הַתְּמָרִים. מָה רָאוּ בְּנֵי יִתְרוֹ לַעֲלוֹת
מִשָּׁם?
שֶׁאָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב,
שְׁקוּלָה הָיְתָה יְרִיחוֹ כְּנֶגֶד כָּל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל מֵרֹב הַתַּעֲנוּגִים
שֶׁהָיוּ בָּהּ, שֶׁאָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב, לָמָּה נִקְרֵאת שְׁמָהּ
יְרִיחוֹ? עַל שֵׁם הָרֵיחַ. אָמְרוּ בְּנֵי יִתְרוֹ, אָנוּ צְרִיכִים
לְהִתְעַסֵּק בַּתּוֹרָה, וְהַתּוֹרָה אֵינָהּ צְרִיכָה תַעֲנוּגִים, נָקוּם
מִכָּאן לָהָר וְנִתְעַסֵּק בַּתּוֹרָה.
אָמַר רַבִּי זֵירָא, יָדַעְתִּי עַל מָה
הִתְכַּוַּנְתָּ, אֶלָּא בְּנֵי יִתְרוֹ עַד עַתָּה לֹא הָיוּ יוֹדְעִים תּוֹרָה,
וּצְרִיכִים אֶת הָהָר, אֲבָל אָנוּ יוֹדְעִים בַּתּוֹרָה וּצְרִיכִים צַחוּת
לְלִבּוּן הַהֲלָכָה.
כלומר צאצאי יתרו רצו ללמוד תורה ומתוך רצון זה עזבו
את דושנה של יריחו ועלו למקום מדבר ששם מצד אחד יהיה להם קל ללמוד תורה אבל מצד שני
זהו המקום של עמלק וכך כותב הזוהר הקדוש
זוהר תרגום
בֹּא וּרְאֵה מַה כָּתוּב, וַיֹּאמֶר
שָׁאוּל אֶל הַקֵּינִי. מִי זֶה הַקֵּינִי? זֶה יִתְרוֹ. וְכִי מִי נָתַן כָּאן
אֶת בְּנֵי יִתְרוֹ לִהְיוֹת דִּיּוּרָם בַּעֲמָלֵק, וַהֲרֵי הָיוּ שְׁרוּיִים
בִּירִיחוֹ? אֶלָּא הֲרֵי כָּתוּב (שופטים א) וּבְנֵי קֵינִי
חֹתֵן מֹשֶׁה עָלוּ מֵעִיר הַתְּמָרִים אֶת בְּנֵי יְהוּדָה מִדְבַּר יְהוּדָה
וְגוֹ'. וּכְשֶׁעָלוּ מִשָּׁם, שְׁרוּיִים הָיוּ בִּתְחוּמוֹ שֶׁל עֲמָלֵק עַד
לְאוֹתוֹ זְמַן שֶׁבָּא שָׁאוּל הַמֶּלֶךְ, שֶׁכָּתוּב וַיָּסַר קֵינִי מִתּוֹךְ עֲמָלֵק.
מִשּׁוּם שֶׁהֲרֵי בִּזְמַן
שֶׁנִּמְצָאִים רְשָׁעִים, (נענשו) אוֹתָם חֲסִידִים
וְצַדִּיקִים שֶׁנִּמְצָאִים בֵּינֵיהֶם נִתְפָּסִים בַּחֲטָאֵיהֶם, וַהֲרֵי פֵּרְשׁוּהָ.
כְּמוֹ זֶה, אִלְמָלֵא אוֹתָהּ עִרְבּוּבְיָה שֶׁהִתְחַבְּרוּ בָהֶם
בְּיִשְׂרָאֵל, לֹא נֶעֶנְשׁוּ יִשְׂרָאֵל עַל מַעֲשֵׂה הָעֵגֶל.
כלומר צאצאי יתרו יכלו להיתפס בעון עמלק כי רצו ללמוד תורה במקום שיהיה להם את
האפשרות להתרכז בדברי תורה ולכן ביקש שאול מקיני לסור מהמקום של העמלקי אחרת הוא
יפגע . אבל הפירות של הלימוד הזה היה גדול . יעבץ הוא עתניאל בן קנז שעל אף הסכנה
בדבר הגיע למקום שבו הוא יכול ללמוד את התורה במקום הטוב ביותר
אומר התלמוד בבלי מסכת תמורה דף טז עמוד א
אמר רבא חורגיה דקנז הוא. תנא, הוא עתניאל
הוא יעבץ, ומה שמו - יהודה אחי שמעון שמו. עתניאל - שענאו אל, יעבץ - שיעץ וריבץ
תורה בישראל.
חברותא תמורה דף טז עמוד א
אמר רבי אבהו: אף על פי כן, שנשכחו ההלכות בימי אבלו של משה, החזירן עתניאל בן קנז מתוך
פלפולו, שנאמר "וילכדה עתניאל בן קנז אחי כלב".
כלומר עתניאל בן קנז מצאצאי יתרו הוא זה שהחזיר
חלק מהתורה שנשכחה בימי אבלו של משה ולכן יש קשר הדוק של צאצאי יתרו ליריחו כי שם
זה מקום המלחמה של אומות העולם בעם ישראל ויתרו המיצג
את כל גרי הצדק הוא חלק מהותי במלחמה הזאת . ואחרי
מותו של עתניאל בן קנז נכבשה יריחו שנית
אומר הרלב"ג שופטים פרק ג
(יב)
ואחר מות עתניאל בן קנז שבו ישראל לעשות הרע בעיני ה' והכניע השם ישראל ושמם תחת
עגלון מלך מואב ועבדוהו שמנה עשרה שנה וכבשו מהם עיר התמרים והיא יריחו כמו שנזכר
בתורה בקעת יריחו עיר התמרים:
ועוד מיריחו עצמה קבלנו את גרת הצדק רחב הזונה
שיצא ממנה 7 נביאים כוהנים . ואומרת הגמרא החברותא מגילה דף יד עמוד ב
אמר רב נחמן: חולדה - מבני
בניו של יהושע היתה. דכתיב הכא, בחולדה: "בן
חרחס", וכתיב התם, ביהושע: "בתמנת חרס".איתיביה רב עינא סבא
לרב נחמן: שמונה נביאים והם כהנים - יצאו מרחב הזונה. ואלו הן: נריה, ברוך, ושריה,
מחסיה, ירמיה, חלקיה, חנמאל ושלום.רבי יהודה אומר: אף חולדה הנביאה - מבני בניה של
רחב הזונה היתה. דכתיב הכא "בן תקוה", וכתיב התם: "את תקות חוט
השני".חזינן דחולדה מבני בניה של רחב הזונה היתה,
וכבר כתבתי בעבר ששם בירחו בזמן מלחמת גוג ומגוג השנייה
שהיא נבואת יחזקאל יתרחש הברור של הגרים הגרורים מתוך עם ישראל . ויש רמז לדבר
נאמר ביחזקאל פרק לט
(ז) וְאֶת־שֵׁ֨ם קָדְשִׁ֜י אוֹדִ֗יעַ
בְּתוֹךְ֙ עַמִּ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וְלֹֽא־אַחֵ֥ל אֶת־שֵׁם־קָדְשִׁ֖י ע֑וֹד וְיָדְע֤וּ
הַגּוֹיִם֙ כִּי־ אֲנִ֣י יְקֹוָ֔ק קָד֖וֹשׁ בְּיִשְׂרָאֵֽל:
ואומר בעל הטורים דברים פרק ב
ולא אחל את שם קדשי עוד (יחזקאל לט ז).
זהו שדרשו (ע"ז כה א) שעמדה חמה למשה כמו שעמדה ליהושע. ומנלן דאיירי בעמידת
חמה, דכתיב ואת שם קדשי אודיע ולא אחל את שם קדשי עוד, ובעמידת חמה נודע שם קדשו
בכל הארץ (שם):
עמידת החמה היא הסימן לשם קודשו של הקב"ה והעמדת
החמה עשתה את הברור מי הוא הקשור לשם קודשו של הקב"ה
ומי לא .כלומר אותם אומות העולם שקבלו הזדמנות נוספת לקיים מצווה קלה ללא חסרון כיס
בעטו בסוכה ברגע שהקב"ה הוציא חמה
מנרתיקה שהוא הסמל של מלכותו של הקב"ה בעולם . ורמז נוסף בנבואת יחזקאל לברור
שיעשה בתוך עם ישראל כמו שאומרת הגמרא בעבודה זרה
וכל אחד מנתק מצותו והולך, שנאמר: ננתקה
את מוסרותימו [וגו'], והקב"ה יושב ומשחק, שנאמר: יושב בשמים ישחק [וגו'].
א"ר יצחק: אין לו להקב"ה שחוק אלא אותו היום בלבד.
וצריך להגיד שזה הזמן של הושענא רבא שבו 7 ההקפות
שאנחנו שאנחנו עושים הוא רמז לעתיד לבו שבו ביריחו יהיה את הברור הסופי מי שייך לתורת ישראל ומי לא . מי שייך לארץ
ישראל שזה כל מי שהנשמה שלו היית במעמד הר
סיני ומי שהמזל שלו היה במעמד הר סיני והוא שייך לתורת ישראל .
וסוף דבר מי שיישאר בעולם זה מי שקיבל על עצמו את
התורה במעמד הר סיני והשאר יצאו מן העולם כי הם דחו אותו באי קבלת התורה . ואומר המלבי"ם
יחזקאל פרק לט פסוק יב
(יב) וקברום בל. תאמר שהם בעצמם
יקברו חלליהם, כי הם יפלו כולם ואין קובר מביניהם, רק בית ישראל יקברום למען טהר
את הארץ מן העיפוש והסרחון ומן הטומאה, וזה יתמיד שבעה חדשים:
כי לא נשארו גויים לקבור את עצמם ולכן עם ישראל
קבר אותם .
ולכן הושענא רבא היא הסיום של 7 ימים שבו אנחנו
מנסים לכפר על הגויים ובסופו של דבר ב 7 הקפות של הושענא רבא היא סמל לברור האחרון
ביום הדין הגדול שמביא אותנו ליום שמיני עצרת שהוא יום השמחה של הברור הסופי של מי
שבחר בתורה עם הקב"ה . וזה המשמעות של הצחוק של הקב"ה ביום הזה של הברור
הסופי