18.10.2019

סוכות שבת חול המועד היכן יהיה מלחמת גוג ומגוג ? היכן יקברו את גוג וכל המונו ? מדוע מקום הקבורה והמלחמה זה יריחו ? איזה סוג של מלחמה זו תהיה ? מה הקשר של יתרו ליריחו ? מה הקשר של ירושלים ליריחו ? למה תיקן יהושע את דושנה של יריחו ? למה צאצאי יתרו עזבו את יריחו ? מה הסכנה להיות המקום של עמלק ? למה דווקא צאצא של יתרו החזיר את ההלכות שנשכחו בימי אבלו של משה ? מה השייכות של צאצאי יתרו למלחמת גוג ומגוג ? מה הקשר של מלחמת גוג ומגוג להושענא רבא ? למה זה היום היחידי שיצחק הקב"ה ? היכן יתרחש הברור של הגרים הגרורים ומה הקשר לנבואת יחזקאל ? ‏י"ט/תשרי/תש"פ

בס"ד
סוכות שבת חול המועד היכן יהיה מלחמת גוג ומגוג ? היכן יקברו את גוג וכל המונו ? מדוע מקום הקבורה והמלחמה זה יריחו ? איזה סוג של מלחמה זו תהיה ? מה הקשר של יתרו ליריחו ? מה הקשר של ירושלים ליריחו ? למה תיקן יהושע את דושנה של יריחו ? למה צאצאי יתרו עזבו את יריחו ? מה הסכנה להיות המקום של עמלק ? למה דווקא צאצא של יתרו החזיר את ההלכות שנשכחו בימי אבלו של משה ? מה השייכות של צאצאי יתרו למלחמת גוג ומגוג ? מה הקשר של מלחמת גוג ומגוג להושענא רבא ? למה זה היום היחידי שיצחק הקב"ה ? היכן יתרחש הברור של הגרים הגרורים ומה הקשר לנבואת יחזקאל ? ‏י"ט/תשרי/תש"פ

יחזקאל פרק לט

(יא) וְהָיָ֣ה בַיּ֣וֹם הַה֡וּא אֶתֵּ֣ן לְגוֹג֩׀ מְקֽוֹם־שָׁ֨ם קֶ֜בֶר בְּיִשְׂרָאֵ֗ל גֵּ֤י הָעֹֽבְרִים֙ קִדְמַ֣ת הַיָּ֔ם וְחֹסֶ֥מֶת הִ֖יא אֶת־הָעֹֽבְרִ֑ים וְקָ֣בְרוּ שָׁ֗ם אֶת־גּוֹג֙ וְאֶת־כָּל־<המונה> הֲמוֹנ֔וֹ וְקָ֣רְא֔וּ גֵּ֖יא הֲמ֥וֹן גּֽוֹג:

וצריך להבין מדוע קברו את גוג והיכן קברו אותו ?

אומר הפסיקתא זוטרתא (לקח טוב) דברים פרשת וזאת הברכה דף סז עמוד ב

ואת הככר. זה שלמה בן דוד שעשה כלי בית המקדש בככר הירדן שנאמר (מלכים א' ז) בככר הירדן יצקם המלך בקעת יריחו. אלו המון גוג ומגוג שעתידין המוניה ליפול בבקעת יריחו. עיר התמרים.

אומר הפסיקתא זוטרתא שגוג ומגוג ייפול בבקעת יריחו ושם יקבר כמו שאומר המכילתא דרבי ישמעאל בשלח - מסכתא דעמלק פרשה ב

ומנין שהראהו גוג וכל המונו שנאמר בקעת יריחו ולמדנו שעתידין גוג וכל המונו לעלות ולנפול בבקעת יריחו.

ומדוע בקעת יריחו זה המקום שבו ייפול גוג ? מה המיוחד ביריחו ?

אומר המדבר רבה (וילנא) פרשת בהעלותך פרשה טו סימן טו

טו עשה לך שתי חצוצרות כסף שיהיו תוקעין לפניך כמלך, עשה לך משלך עשה לך לך אתה עושה ולא לאחר אתה משתמש בהן ואין אחר משתמש בהן תדע לך שהרי יהושע תלמידו של משה לא נשתמש בהן אלא בשופרות כשבא להלחם ביריחו נתכנסו ליריחו ז' אומות שנאמר (יהושע כד) ותעברו את הירדן ותבאו אל יריחו וילחמו בכם בעלי יריחו האמורי והפריזי והכנעני והחתי והגרגשי החוי והיבוסי ואתן אותם בידכם וכי שבע אומות היו בעלי יריחו אמר רבי שמואל בר נחמני יריחו נגרא של ארץ ישראל אם נכבשה יריחו מיד כל הארץ נכבשת לפיכך נתכנסו לתוכה ז' אומות

יריחו זה המפתח לארץ ישראל . שם ביריחו נקבע למי תהיה שייכת ארץ ישראל האם לאומות העולם או לעם ישראל ולכן כל 7 האומות התקבצו שם למלחמה מול יהושע כאשר הקב"ה שלח אותו להיכנס לתוך ארץ ישראל . כי ליריחו יש מעלה דומה לירושלים  

משנה מסכת תמיד פרק ג

[*] מיריחו היו שומעין קול שער הגדול שנפתח מיריחו היו שומעין קול המגריפה מיריחו היו שומעין קול העץ שעשה בן קטין מוכני לכיור מיריחו היו שומעין קול גביני כרוז מיריחו היו שומעין קול החליל מיריחו היו שומעין קול הצלצל מיריחו היו שומעין קול השיר מיריחו היו שומעים קול השופר ויש אומרים אף קול של כהן גדול בשעה שהוא מזכיר את השם ביום הכפורים מיריחו היו מריחים ריח פטום הקטרת אמר רבי אליעזר בן דגלאי עזים היו לבית אבא בהר מכוור והיו מתעטשות מריח פטום הקטורת:

ואומר על זה הדף על הדף תמיד דף ל עמוד ב

ואומר "מיריחו" - עשרת הדברים האלו, חדרו עד ליריחו. אך "מיריחו" חזרו לירושלים, למקומם. ולא נשארו שם. כי יריחו היא הניגוד של ירושלים, ולכן היא שוה לה בהרבה דברים, כמו ששטח בית המקדש היה ת"ק אמה על ת"ק אמה (מידות רפ"ב) כן: דושנה של יריחו ת"ק אמה על ת"ק אמה, וזה שיבנה בית הבחירה בחלקו, יטלנה (ספרי פר' בהעלותך).

ולכן כאשר גוג ומגוג רוצה לכבוש את הארץ הוא יודע שכדי לכבוש את הארץ הוא צריך לכבוש את יריחו כי היא המפתח לארץ ישראל .

ושם ביריחו מתרחש מאבק רוחני שהוא זה שקובע מי יכבוש את יריחו ומי הוא שישלוט בארץ ישראל . המאבק הזה הוא בעיקרו לא מאבק פיזי הוא מאבק רוחני .

המאבק הזה התחיל במלחמה על יריחו ולעתיד לבא יהיה גם ביריחו


ואומר האמרי אמת סוכות הושענא רבה

מפני משה משמשן היינו שמשה רבינו המשיך לישראל מלכות שמים, ויהושע היה תוקע ומריע ומפיל חומת יריחו שהיתה העיר המבוצרת הראשונה שכבשו בארץ ישראל ואיתא (כלבו סי' טז) שבשעה שכבש יהושע את יריחו תיקן על כן נקוה לך ה' אלקינו לראות מהרה בתפארת עוזך להעביר גלולים מן הארץ היינו לבטל יצרא דעבודה זרה שהוא החומה המפסקת, ובטור (או"ח סי' תרס) מביא בשם הירושלמי (סוכה ד ג) על הא שבכל יום היו מקיפין פעם אחת והיום בהושענא רבה ז' פעמים שזה הוא זכר ליריחו, ננתקה את מוסרותימו וגו' קאי על גוג שהוא ההסתר של דוד המלך, אותיות גו"ג הם לפני אותיות דו"ד, שלכל צדיק יש הסתר וגוג הוא ההסתר של דוד המלך ע"ה,

כלומר יריחו נפלה אך ורק בגלל המאמץ הרוחני של עם ישראל ולעתיד לבא המפלה של גוג ומגוג תהיה גם היא מפלה רוחנית .

כתוב ביהושע פרק ו

(כ) וַיָּ֣רַע הָעָ֔ם וַֽיִּתְקְע֖וּ בַּשֹּֽׁפָר֑וֹת וַיְהִי֩ כִשְׁמֹ֨עַ הָעָ֜ם אֶת־ק֣וֹל הַשּׁוֹפָ֗ר וַיָּרִ֤יעוּ הָעָם֙ תְּרוּעָ֣ה גְדוֹלָ֔ה וַתִּפֹּ֨ל הַֽחוֹמָ֜ה תַּחְתֶּ֗יהָ וַיַּ֨עַל הָעָ֤ם הָעִ֙ירָה֙ אִ֣ישׁ נֶגְדּ֔וֹ וַֽיִּלְכְּד֖וּ אֶת־הָעִֽיר:

כלומר התרועה של כל עם ישראל לאחר 7 ההקפות היא שהפילה את החומה וקבעה את גורל 7 העמים שהתקבצו בירחו לכיליון גמור . ואומר האמרי אמת שזה בדיוק כנגד 7 ההקפות שאנחנו עושים בהושענא רבא .

והמלחמה האמיתית היא מי באמת שייך לתורה ולעם ישראל . והמלחמה הזאת שייכת לא רק לעם ישראל כי אם לגרים שיכנסו וייכנסו לתוך עם ישראל . הגרים הם חלק מהותי מהמלחמה הזאת . ומי שמייצג את אותם גרי צדק שניכנסנו לעם ישראל זה יתרו שהוא גר ולכן ידוע שהמזל שלו היה במעמד הר סיני . וכבר כתבתי בעבר שגרי הצדק  שייכים לעם והם חלק מהותי מעם ישראל ומתורת ישראל . ודרכם יחזור חלק מתורה שהתפזרה בעולם כאשר משה שבר את הלוחות הראשונים בחטא העגל . ולכן יש שייכות מובהקת ליריחו לאותם גרי צדק שיתרו מיצג אותם כי שם תהיה מלחמה מי הוא גר צדק ומי הוא חלק מגרים גרורים

אומר המסכתות קטנות מסכת אבות דרבי נתן נוסחא א פרק לה

אמר יהושע באותו שעה יודע אני שבית הבחירה עתידה לקבע בין תחומו של יהודה לבנימין אלך ואתקן דושנה של יריחו. ומי אכלה כל אותן השנים בני קני חותן משה שנאמר ובני קני חתן משה עלו מעיר התמרים (שופטים א' ט"ז). אמרו כשיגלה הקדוש ברוך הוא את שכינתו עתיד לשלם שכר טוב ליתרו ולבניו. [ומנין] הם מתפרנסין בניו של יתרו מן היצירה שנאמר ומשפחות סופרים יושבי יעבץ (דה"י א' ב' נ"ה) ואומר המה היוצרים יושבי נטעים וגו' (שם שם ד'). בני אדם גדולים היו ובעלי בתים ובעלי שדות וכרמים היו ובשביל מלאכתו של מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא הניחו הכל והלכו. להיכן הלכו. אצל יעבץ ללמוד תורה ונעשו עם למקום. באותה שעה היה יעבץ איש טוב וכשר ואיש אמת וחסיד ויושב ודורש בתורה שנאמר ויקרא יעבץ לאלהי ישראל לאמר אם ברך תברכני וגו' ויבא אלהים את אשר שאל וגו' (שם שם י'):

כלומר יהושע תיקן את דושנה של יריחו ליתרו וזרעו . כי ליתרו אין חלק בארץ ישראל כי הוא גר והארץ התחלקה רק לעם ישראל . יתרו הבין את זה והבין שהחלק שלו שייך לא לארץ ישראל כי אם לתורת ישראל ולכן את כל מאמציו השקיע בתורה

וכך כותב הזוהר תרגום

רַבִּי יִצְחָק הָלַךְ לְרַבִּי זֵירָא, נִכְנַס לְבֵיתוֹ וּמָצָא שֶׁהָיָה מְטַיֵּל בְּאוֹתוֹ הַגָּן. פָּתַח וְאָמַר (שופטים א) וּבְנֵי קֵינִי חוֹתֵן מֹשֶׁה עָלוּ מֵעִיר הַתְּמָרִים. מָה רָאוּ בְּנֵי יִתְרוֹ לַעֲלוֹת מִשָּׁם?

שֶׁאָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב, שְׁקוּלָה הָיְתָה יְרִיחוֹ כְּנֶגֶד כָּל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל מֵרֹב הַתַּעֲנוּגִים שֶׁהָיוּ בָּהּ, שֶׁאָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב, לָמָּה נִקְרֵאת שְׁמָהּ יְרִיחוֹ? עַל שֵׁם הָרֵיחַ. אָמְרוּ בְּנֵי יִתְרוֹ, אָנוּ צְרִיכִים לְהִתְעַסֵּק בַּתּוֹרָה, וְהַתּוֹרָה אֵינָהּ צְרִיכָה תַעֲנוּגִים, נָקוּם מִכָּאן לָהָר וְנִתְעַסֵּק בַּתּוֹרָה.

אָמַר רַבִּי זֵירָא, יָדַעְתִּי עַל מָה הִתְכַּוַּנְתָּ, אֶלָּא בְּנֵי יִתְרוֹ עַד עַתָּה לֹא הָיוּ יוֹדְעִים תּוֹרָה, וּצְרִיכִים אֶת הָהָר, אֲבָל אָנוּ יוֹדְעִים בַּתּוֹרָה וּצְרִיכִים צַחוּת לְלִבּוּן הַהֲלָכָה.

כלומר צאצאי יתרו רצו ללמוד תורה ומתוך רצון זה עזבו את דושנה של יריחו ועלו למקום מדבר ששם מצד אחד יהיה להם קל ללמוד תורה אבל מצד שני זהו המקום של עמלק וכך כותב הזוהר הקדוש


זוהר תרגום

בֹּא וּרְאֵה מַה כָּתוּב, וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל הַקֵּינִי. מִי זֶה הַקֵּינִי? זֶה יִתְרוֹ. וְכִי מִי נָתַן כָּאן אֶת בְּנֵי יִתְרוֹ לִהְיוֹת דִּיּוּרָם בַּעֲמָלֵק, וַהֲרֵי הָיוּ שְׁרוּיִים בִּירִיחוֹ? אֶלָּא הֲרֵי כָּתוּב (שופטים א) וּבְנֵי קֵינִי חֹתֵן מֹשֶׁה עָלוּ מֵעִיר הַתְּמָרִים אֶת בְּנֵי יְהוּדָה מִדְבַּר יְהוּדָה וְגוֹ'. וּכְשֶׁעָלוּ מִשָּׁם, שְׁרוּיִים הָיוּ בִּתְחוּמוֹ שֶׁל עֲמָלֵק עַד לְאוֹתוֹ זְמַן שֶׁבָּא שָׁאוּל הַמֶּלֶךְ, שֶׁכָּתוּב וַיָּסַר קֵינִי מִתּוֹךְ עֲמָלֵק.

מִשּׁוּם שֶׁהֲרֵי בִּזְמַן שֶׁנִּמְצָאִים רְשָׁעִים, (נענשו) אוֹתָם חֲסִידִים וְצַדִּיקִים שֶׁנִּמְצָאִים בֵּינֵיהֶם נִתְפָּסִים בַּחֲטָאֵיהֶם, וַהֲרֵי פֵּרְשׁוּהָ. כְּמוֹ זֶה, אִלְמָלֵא אוֹתָהּ עִרְבּוּבְיָה שֶׁהִתְחַבְּרוּ בָהֶם בְּיִשְׂרָאֵל, לֹא נֶעֶנְשׁוּ יִשְׂרָאֵל עַל מַעֲשֵׂה הָעֵגֶל.

כלומר צאצאי יתרו יכלו להיתפס  בעון עמלק כי רצו ללמוד תורה במקום שיהיה להם את האפשרות להתרכז בדברי תורה ולכן ביקש שאול מקיני לסור מהמקום של העמלקי אחרת הוא יפגע  . אבל הפירות של הלימוד הזה  היה גדול . יעבץ הוא עתניאל בן קנז שעל אף הסכנה בדבר הגיע למקום שבו הוא יכול ללמוד את התורה במקום הטוב ביותר  

אומר התלמוד בבלי מסכת תמורה דף טז עמוד א

אמר רבא חורגיה דקנז הוא. תנא, הוא עתניאל הוא יעבץ, ומה שמו - יהודה אחי שמעון שמו. עתניאל - שענאו אל, יעבץ - שיעץ וריבץ תורה בישראל.

חברותא תמורה דף טז עמוד א

אמר רבי אבהו: אף על פי כן, שנשכחו ההלכות בימי אבלו של משה, החזירן עתניאל בן קנז מתוך פלפולו, שנאמר "וילכדה עתניאל בן קנז אחי כלב".

כלומר עתניאל בן קנז מצאצאי יתרו הוא זה שהחזיר חלק מהתורה שנשכחה בימי אבלו של משה ולכן יש קשר הדוק של צאצאי יתרו ליריחו כי שם זה מקום המלחמה של אומות העולם בעם ישראל ויתרו המיצג

את כל גרי הצדק הוא חלק מהותי במלחמה הזאת . ואחרי מותו של עתניאל בן קנז נכבשה יריחו שנית

אומר הרלב"ג שופטים פרק ג

(יב) ואחר מות עתניאל בן קנז שבו ישראל לעשות הרע בעיני ה' והכניע השם ישראל ושמם תחת עגלון מלך מואב ועבדוהו שמנה עשרה שנה וכבשו מהם עיר התמרים והיא יריחו כמו שנזכר בתורה בקעת יריחו עיר התמרים:

ועוד מיריחו עצמה קבלנו את גרת הצדק רחב הזונה שיצא ממנה 7 נביאים כוהנים . ואומרת הגמרא  החברותא מגילה דף יד עמוד ב

אמר רב נחמן: חולדה - מבני בניו של יהושע היתה. דכתיב הכא, בחולדה: "בן חרחס", וכתיב התם, ביהושע: "בתמנת חרס".איתיביה רב עינא סבא לרב נחמן: שמונה נביאים והם כהנים - יצאו מרחב הזונה. ואלו הן: נריה, ברוך, ושריה, מחסיה, ירמיה, חלקיה, חנמאל ושלום.רבי יהודה אומר: אף חולדה הנביאה - מבני בניה של רחב הזונה היתה. דכתיב הכא "בן תקוה", וכתיב התם: "את תקות חוט השני".חזינן דחולדה מבני בניה של רחב הזונה היתה,

וכבר כתבתי בעבר ששם בירחו בזמן מלחמת גוג ומגוג השנייה שהיא נבואת יחזקאל יתרחש הברור של הגרים הגרורים מתוך עם ישראל . ויש רמז לדבר נאמר ביחזקאל פרק לט

(ז) וְאֶת־שֵׁ֨ם קָדְשִׁ֜י אוֹדִ֗יעַ בְּתוֹךְ֙ עַמִּ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וְלֹֽא־אַחֵ֥ל אֶת־שֵׁם־קָדְשִׁ֖י ע֑וֹד וְיָדְע֤וּ הַגּוֹיִם֙ כִּי־ אֲנִ֣י יְקֹוָ֔ק קָד֖וֹשׁ בְּיִשְׂרָאֵֽל:

ואומר בעל הטורים דברים פרק ב

ולא אחל את שם קדשי עוד (יחזקאל לט ז). זהו שדרשו (ע"ז כה א) שעמדה חמה למשה כמו שעמדה ליהושע. ומנלן דאיירי בעמידת חמה, דכתיב ואת שם קדשי אודיע ולא אחל את שם קדשי עוד, ובעמידת חמה נודע שם קדשו בכל הארץ (שם):

עמידת החמה היא הסימן לשם קודשו של הקב"ה והעמדת החמה  עשתה  את הברור מי הוא הקשור לשם קודשו של הקב"ה ומי לא .כלומר אותם אומות העולם שקבלו הזדמנות נוספת לקיים מצווה קלה ללא חסרון כיס בעטו בסוכה ברגע שהקב"ה הוציא  חמה מנרתיקה שהוא הסמל של מלכותו של הקב"ה בעולם . ורמז נוסף בנבואת יחזקאל לברור שיעשה בתוך עם ישראל כמו שאומרת הגמרא בעבודה זרה

וכל אחד מנתק מצותו והולך, שנאמר: ננתקה את מוסרותימו [וגו'], והקב"ה יושב ומשחק, שנאמר: יושב בשמים ישחק [וגו']. א"ר יצחק: אין לו להקב"ה שחוק אלא אותו היום בלבד.

וצריך להגיד שזה הזמן של הושענא רבא שבו 7 ההקפות שאנחנו שאנחנו עושים הוא רמז לעתיד לבו שבו ביריחו יהיה את הברור הסופי  מי שייך לתורת ישראל ומי לא . מי שייך לארץ ישראל שזה כל מי שהנשמה שלו  היית במעמד הר סיני ומי שהמזל שלו היה במעמד הר סיני והוא שייך לתורת ישראל .

וסוף דבר מי שיישאר בעולם זה מי שקיבל על עצמו את התורה במעמד הר סיני והשאר יצאו מן העולם כי הם דחו אותו באי קבלת התורה . ואומר המלבי"ם יחזקאל פרק לט פסוק יב

(יב) וקברום בל. תאמר שהם בעצמם יקברו חלליהם, כי הם יפלו כולם ואין קובר מביניהם, רק בית ישראל יקברום למען טהר את הארץ מן העיפוש והסרחון ומן הטומאה, וזה יתמיד שבעה חדשים:

כי לא נשארו גויים לקבור את עצמם ולכן עם ישראל קבר אותם .

ולכן הושענא רבא היא הסיום של 7 ימים שבו אנחנו מנסים לכפר על הגויים ובסופו של דבר ב 7 הקפות של הושענא רבא היא סמל לברור האחרון ביום הדין הגדול שמביא אותנו ליום שמיני עצרת שהוא יום השמחה של הברור הסופי של מי שבחר בתורה עם הקב"ה . וזה המשמעות של הצחוק של הקב"ה ביום הזה של הברור הסופי

 

13.10.2019

סוכות מה הכוונה אור יקרות ? למה אור יקרות זה אור של ברור ? האם אנחנו בעולם הזה כמו עיוורים ? מה הכלי היחידי שנותן לנו את הכיוון לאן ללכת ? מה מקומו של מי שתלמודו בידו בעולם הבא ולמה ? האם סוכות זה זמן של ברור ? למה סוכה זה כמו עששית ומה הקשר לברור ? מה הקשר של סוכה לבחינת מצבו של האדם באחרית הימים ? מה הקשר לסוכה שישב בו יונה ? האם הסוכה היא גם ברור של אומות העולם ? ‏י"ד/תשרי/תש"פ

בס"ד
סוכות מה הכוונה אור יקרות ? למה אור יקרות זה אור של ברור ? האם אנחנו בעולם הזה  כמו עיוורים ? מה  הכלי היחידי שנותן לנו את הכיוון לאן ללכת ?  מה מקומו של מי שתלמודו בידו בעולם הבא ולמה ? האם סוכות זה זמן של ברור ? למה סוכה זה כמו עששית ומה הקשר לברור ? מה הקשר של סוכה לבחינת מצבו של האדם באחרית הימים ? מה הקשר לסוכה שישב בו יונה ?  האם הסוכה היא גם ברור של אומות העולם ?  ‏י"ד/תשרי/תש"פ

אומר הנביא זכריה פרק יד  בהפטרה שאנו אומרים ביום הראשון של סוכות

(ו) וְהָיָ֖ה בַּיּ֣וֹם הַה֑וּא לֹֽא־יִהְיֶ֣ה א֔וֹר יְקָר֖וֹת <יקפאון> וְקִפָּאֽוֹן:

(ז) וְהָיָ֣ה יוֹם־אֶחָ֗ד ה֛וּא יִוָּדַ֥ע לַיקֹוָ֖ק לֹא־י֣וֹם וְלֹא־לָ֑יְלָה וְהָיָ֥ה לְעֵֽת־עֶ֖רֶב יִֽהְיֶה־אֽוֹר:

ואומר רש"י זכריה פרק יד פסוק ז

לא יום ולא לילה - לא אור נוגה כאור של עולם הבא שנא' (ישעיה ל) ואור החמה יהיה שבעתים כאור וגומר ולא לילה ולא עת צרה כצרת שיעבוד גליות שמקודם שימי משיחנו יהיו ואין בהם שיעבוד:

והיה לעת ערב - קודם שיגמרו אלף שנה יהיה אור הנוגה וכל הטוב האמור על ישראל וכן ת"י לא כנהור יומא ולא כקבל ליליא:

מצודת דוד זכריה פרק יד פסוק ו

(ו) לא יהיה אור יקרות וקפאון - לא יהיה אור בהיר ולא יהיה נקפה ועב כדמות החשך ר"ל ישראל יהיו אז נבוכים בדעתם ולא יכירו אם היא הכנה לתשועה או לכליון:

ולפי רש"י ומצודת דויד  הנביא זכריה מדבר על הזמן של אחרית הימים זמן הברור הגדול והוא זמן מלחמת גוג ומגוג . העולם ישנה לגמרי ויהיה אור של לא יום ולא לילה . זה יהיה אור של ברור או יקרות שהוא האור המעבר בין האור של העולם הזה לאור שיהיה באחרית הימים שהוא יהיה גדול שבעתים . מאור החמה ולפי מצודת דויד זה האור שהוא אור הבירור "ולא יכירו אם היא הכנה לתשועה או לכליון"  וכדי להבין יותר נראה מה הגמרא אומרת על אור יקרות בבלי חברותא פסחים דף נ עמוד א

כתיב "והיה ביום ההוא: לא יהיה אור יקרות וקפאון".והוינן בה: מאי "יקרות וקפאון"?

אמר רבי אלעזר: זה אור החמה בגבורתה, שהוא יקר וחשוב בעולם הזה, ויהיה "קפוי" לעולם הבא!

"קפוי" הוא ביטוי לדבר קל, והוא תרגום של "צף". שכל דבר קל צף על פני המים.וכונת הפסוק, שלעתיד לבוא יאיר אור גדול, שלעומתו יהיה אור החמה של עכשיו קל ובלתי נחשב.רבי יוחנן אמר: אלו הן הלכות נגעין ואהלות. שיקרין הן בעולם הזה, וקפויין הן לעולם הבא.שבעולם הזה הן הלכות חמורות וקשות. אבל לעולם הבא יהיו קלות ופשוטות לכל. משום שאז תמלא הארץ דעה [ועיין במהרש"א].

ורבי יהושע בן לוי אמר: אלו בני אדם עשירים, שאינם טובים לפני המקום. שיקרין וחשובים הן בעולם הזה, וקפויין, קלים ובלתי חשובים הן לעולם הבא.כי הא דרב יוסף בריה דרבי יהושע בן לוי, חלש ואיתנגיד [חלה וגוע. שפרחה רוחו למעלה].כי הדר [כששבה אליו רוחו], אמר ליה אבוה: מאי חזית שם בעולם העליון?אמר ליה רב יוסף: עולם הפוך ראיתי. אנשים שהם עליונים וחשובים בעולם הזה, הרי הם נמצאים למטה בעולם העליון. ואלו שהם תחתונים ובלתי חשובים כאן, נמצאים שם למעלה.אמר לו רבי יהושע בן לוי: בני, עולם ברור ראית! שאותם שנמצאים שם למעלה, הם החשובים באמת.ושוב שאלו: ואנן, שתלמידי חכמים אנחנו, היכי נמצאים אנו התם?אמר ליה: כי היכי דאיתו אנן הכא - הכי איתינן התם! כשם שאנו חשובים ונכבדים בעולם הזה, כן אנו בעולם העליון.עוד סיפר: ושמעתי שהיו אומרים שם: אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו!

אומרת הגמרא שזה יהיה אור שבו העולם יהיה ברור יותר כל אחד לפי דרגתו . זה אור של ברור האמת . אור שבו אתה רואה מה דרגתו של כל אדם . מי עליון ומי תחתון . בעולם הזה העליון יכול להיות תחתון בעולם הבא וזה מה שראה רבי רבי יהושע כאשר עלה למעלה בעולם האמת .

וכדי להבין את המשמעות של האור הזה יותר לעומק נראה מה אומר המדרש תנחומא (בובר) פרשת חקת

[כד] ויקחו אליך (במדבר יט ב). אמר ר' יוסי בר חנינא א"ל הקדוש ברוך הוא למשה, לך אני מגלה טעמו של פרה, אבל לאחרים חקה, אמר רב הונא כתיב כי אקח מועד אני מישרים אשפוט (תהלים עה ג), וכתיב והיה ביום ההוא לא יהיה אור יקרות וקפאון (זכריה יד ו), דברים המכוסים מכם בעולם הזה, עתידים להיות צפים לכם לעולם הבא, כהדין סמיא דצפי, דכתיב והולכתי עורים בדרך לא ידעו [וגו'] אשים מחשך לפניהם לאור [וגו'] אלה הדברים עשיתם (ישעיה מב טז), אעשה לא נאמר, אלא עשיתם, שכבר עשיתם לר' עקיבא וחביריו.

ובעולם הזה אנחנו הולכים ללא אור יקרות ואומר המדרש ומשה את זה לעיוור ההולך בדרך ישעיהו פרק מב פסוק טז

וְהוֹלַכְתִּ֣י עִוְרִ֗ים בְּדֶ֙רֶךְ֙ לֹ֣א יָדָ֔עוּ בִּנְתִיב֥וֹת לֹֽא־יָדְע֖וּ אַדְרִיכֵ֑ם אָשִׂים֩ מַחְשָׁ֨ךְ לִפְנֵיהֶ֜ם לָא֗וֹר וּמַֽעֲקַשִּׁים֙ לְמִישׁ֔וֹר אֵ֚לֶּה הַדְּבָרִ֔ים עֲשִׂיתִ֖ם וְלֹ֥א עֲזַבְתִּֽים:

מצודת דוד ישעיהו פרק מב פסוק טז

(טז) והולכתי עורים - אז אוליך את ישראל לארצם דרך המדבר בדרך אשר לא ידעוהו והמה כעורים לה:

בנתיבות וכו' - כפל הדבר במ"ש:

אשים מחשך - ההולך בדרך שאין ידוע לו הוא כאלו הולך בחשך:

ומעקשים למישור - דרך המעוקם אעשה ישר ושוה:

עשיתים - מאז כשיצאו ממצרים עשיתי כאלה:

ולא עזבתים - לעתיד לבוא:

והכוונה שבעולם הזה הראיה שלמו על המציאות היא מאוד מצומצמת ואנחנו כמו עיוורים שהולכים בדרך כאשר מה שמכוון אותנו זה התורה בלבד, לא שום דבר אחר כמו כוח או כבוד או כסף . ולכן מי שנחשב בעולם האמת זה מי שתלמודו בידו מי שהחיים שלו הונחו על ידי התורה . כי רק התורה יכולה להדריך את האדם בדרך האמת ולכן מי שהתורה לטא מדריכה את חייו יכול לסיים את חייו עם הרבה כבוד מדומה או הרבה כסף אבל בעולם האמת כל זה נחשה לכלום . ולכן ברגע שבו העולם ידיע לזמן יום הדין הגדול העולם ישתנה ואז יהיה אור שיראה לכל אחד ואחד מה מצבו האמיתי . מה הוא הצליח באמת להשיג בעולם . ומה הקשר של זה לסוכות ? אותו אור יקרות  שאנחנו אומרים ביום הראשון של סוכות ?

אומר הזוהר הקדוש

כָּתוּב (ויקרא כג) בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ שִׁבְעַת יָמִים. זֶהוּ סוֹד הָאֱמוּנָה, וְסוֹד זֶה נֶאֱמַר עַל הָעוֹלָם הָעֶלְיוֹן. וְכָךְ לָמַדְנוּ, כַּאֲשֶׁר נִבְרָא הָעוֹלָם נֶאֱמַר פָּסוּק זֶה.

כַּאֲשֶׁר הִתְחִילָה חָכְמָה לָצֵאת מִמָּקוֹם שֶׁלֹּא יָדוּעַ וְלֹא נִרְאֶה, אָז יוֹצֵאת מִדָּה אַחַת וּמַכָּה, וְהַחָכְמָה הַהִיא הָעֶלְיוֹנָה מְאִירָה וּמִתְפַּשֶּׁטֶת לְכָל הַצְּדָדִים בְּסוֹד הַמִּשְׁכָּן הָעֶלְיוֹן. וְהַמִּשְׁכָּן הָעֶלְיוֹן הַהוּא מוֹצִיא שִׁשָּׁה צְדָדִים, וְאָז הַנִּיצוֹץ הַהוּא שֶׁל הַמִּדָּה מֵאִיר לְכֻלָּם, וְאָמַר בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ שִׁבְעַת יָמִים.

מִי הוּא סֻכֹּת חָסֵר ו'? זֶה מִשְׁכָּן תַּחְתּוֹן, שֶׁהוּא כַּעֲשָׁשִׁית, לְהַרְאוֹת אֶת כָּל הָאוֹרוֹת. וְאָז אָמַר בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ שִׁבְעַת יָמִים. מִי הֵם שִׁבְעַת יָמִים? מֵעוֹלָם הָעֶלְיוֹן לַתַּחְתּוֹן, שֶׁכֻּלָּם עוֹמְדִים וּמְזֻמָּנִים לְהָאִיר לְזוֹ הַסֻּכֹּת. וּמִי הִיא? זוֹ (עמוס ט) סֻכַּת דָּוִיד הַנֹּפֶלֶת. סֻכַּת שָׁלוֹם. וְצָרִיךְ הָעָם הַקָּדוֹשׁ לָשֶׁבֶת תַּחַת הַצֵּל שֶׁלָּהּ, בְּסוֹד הָאֱמוּנָה. וּמִי שֶׁיּוֹשֵׁב בְּצֵל זֶה, יוֹשֵׁב בְּאֵלּוּ הַיָּמִים הָעֶלְיוֹנִים.

וְעַל זֶה כֻּלָּם בַּסֻּכֹּת בַּסֻּכֹּת, וְאֶחָד בַּסֻּכּוֹת שָׁלֵם. אֶחָד שָׁלֵם, לְהַרְאוֹת שֶׁמִּי שֶׁיּוֹשֵׁב בְּצֵל זֶה, יוֹשֵׁב בְּאֵלּוּ הַיָּמִים הָעֶלְיוֹנִים לְמַעְלָה, שֶׁעוֹמְדִים עַל זֶה הַתַּחְתּוֹן לְהָאִיר לוֹ, לְכַסּוֹת עָלָיו וּלְהָגֵן עָלָיו בְּשָׁעָה שֶׁצָּרִיךְ.

הסוכה היא זמן שבו יש חלק מאותו אור שיהיה במלחמת גוג ומגוג , הסוכה היא חלק מברור למצבו האמיתי של האדם כמו שאומר הזוהר "וְצָרִיךְ הָעָם הַקָּדוֹשׁ לָשֶׁבֶת תַּחַת הַצֵּל שֶׁלָּהּ, בְּסוֹד הָאֱמוּנָה. וּמִי שֶׁיּוֹשֵׁב בְּצֵל זֶה, יוֹשֵׁב בְּאֵלּוּ הַיָּמִים הָעֶלְיוֹנִים."  

ואיך אנחנו יודעים שיש בסוכה את יכולת הברור למצבו של האדם ?

חברותא בבא בתרא דף עה עמוד א

ב. ואמר רבה אמר רבי יוחנן: עתיד הקדוש ברוך הוא לעשות סוכה, גג מלמעלה וארבע דפנות,(15) לצדיקים, מעורו של לויתן, שנאמר על הלויתן [איוב מ לא]: "התמלא בסוכות עורו".ולא כל אחד זוכה לסוכה מעורו של לויתן, ואכן, מי שזכה במעלת תורתו ומעשיו - עושין לו סוכה מעורו של לויתן.

אבל מי שלא זכה כל כך, עושין לו צלצל, צל בעלמא - סיכוך בלא מחיצות, שנאמר [שם]: ובצלצל דגים ראשו", לראשו יהיה צל עור הדג הגדול - לויתן.ואף ב"צלצל" אין כל אחד זוכה, מי שאכן זכה בכך, עושין לו, על כל פנים, צלצל מעורו של לויתן.ומי שלא זכה כל כך, עושין לו מעורו של הלויתן ענק, תכשיט סביב הצואר, שנאמר על התורה והמוסר [משלי א ט]: "כי לוית חן הם לראשך, וענקים לגרגרותיך".(16)ואף בענק מעורו של לויתן אין כל אחד זוכה, אלא מי שזכה וראוי הוא לכך, עושין לו ענק.ומי שלא זכה כל כך, עושין לו קמיע, דבר מועט שקושרו לתלות בצוארו כמין קמיע, שנאמר [איוב מ כט]: "ותקשרנו לנערותיך".(17)והשאר, שארית עורו של לויתן, פורסו הקדוש ברוך הוא על חומות ירושלים, וזיוו של העור מבהיק מסוף העולם ועד סופו.(17/)שנאמר [ישעיה ס א - ג]: "קומי אורי כי בא אורך, וכבוד ה' עליך זרח. כי הנה החושך יכסה ארץ וערפל לאומים, ועליך יזרח ה' וכבודו עליך יראה. והלכו גוים לאורך,(18) ומלכים לנוגה זרחך".

כלומר הסוכה לעתיד לבו שבו כל אדם ישב לפי דרגתו היא ברור מצבו של האדם באמת ולפי מצבו הקב"ה יתן לו כפי דרגתו .  

ואת הקשר הזה של סוכות לדרגתו של האדם ניתן לראות בברור אצל הנביא יונה

כתוב ביונה פרק ד

(ה) וַיֵּצֵ֤א יוֹנָה֙ מִן־הָעִ֔יר וַיֵּ֖שֶׁב מִקֶּ֣דֶם לָעִ֑יר וַיַּעַשׂ֩ ל֨וֹ שָׁ֜ם סֻכָּ֗ה וַיֵּ֤שֶׁב תַּחְתֶּ֙יהָ֙ בַּצֵּ֔ל עַ֚ד אֲשֶׁ֣ר יִרְאֶ֔ה מַה־יִּהְיֶ֖ה בָּעִֽיר:

כלומר יונה עשה סוכה כדי  שיראה טוב יותר מה יהיה בעיר ואני חושב שהכוונה לדרך לכיוון אחרית הימים . כי הקב"ה הוציא אותו מתוך הדג רק לאחר שהראה את דרגתו השייכת לסוכה של לוויתן  לעתיד לבא .

פרקי דרבי אליעזר פרק י

הֶרְאָהוּ אֶבֶן שְׁתִיָּה קְבוּעָה בַּתְּהוֹמוֹת תַּחַת הֵיכַל ה', וּבְנֵי קֹרַח עוֹמְדִים וּמִתְפַּלְּלִין עָלֶיהָ. אָמַר לוֹ הַדָּג, יוֹנָה, הֲרֵי אַתָּה עוֹמֵד תַּחַת הֵיכַל ה', הִתְפַּלֵּל וְאַתָּה נַעֲנֶה, אָמַר יוֹנָה לַדָּג, עֲמֹד בִּמְקוֹם עָמְדְךָ שֶׁאֲנִי מְבַקֵּשׁ לְהִתְפַּלֵּל. עָמַד הַדָּג, וְהִתְחִיל יוֹנָה לְהִתְפַּלֵּל לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, וְאָמַר לְפָנָיו רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, נִקְרֵאתָ מוֹרִיד וּמַעֲלֶה. יָרַדְתִּי הַעֲלֵנִי. נִקְרֵאתָ מֵמִית וּמְחַיֶּה, הֲרֵי נַפְשִׁי הִגִּיעָה לַמָּוֶת, הַחֲיֵינִי. וְלֹא נַעֲנָה עַד שֶׁיָּצָא מִפִּיו דָּבָר זֶה וְאָמַר אֲשֶׁר נָדַרְתִּי אֲשַׁלֵּמָה [שם ב, י], אֲשֶׁר נָדַרְתִּי לְהַעֲלוֹת אֶת לִוְיָתָן וְלִזְבֹּחַ אוֹתוֹ לְפָנֶיךָ, אֲשַׁלֵּם בְּיוֹם יְשׁוּעַת יִשְׂרָאֵל. מִיָּד רָמַז הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְהִשְׁלִיךְ אֶת יוֹנָה, שֶׁנֶּאֱמַר [שם יא] וַיֹּאמֶר ה' לַדָּג וַיָּקֵא אֶת יוֹנָה אֶל הַיַּבָּשָׁה.

ולכן המצווה של סוכה וכיצד האדם עושה את מצוות הסוכה מלמדת על דרגתו בעולם הזה ולעתיד בעולם הבא . זמן סוכות זה הזמן שבו יש חלק מאותו אור שיכול לתת לאדם את הכיוון האמיתי שבו ילך בעולם הזה ולכן ככול שנהדר במצוות סוכה נוכל לראות טוב יותר את מה עלינו לעשות ולאן עלינו לחתור  . כמו שיונה עשה סוכה כדי לראות טוב יותר את המציאות ולאן היא מובילה .

וזה גם זמן הברור לגרים הגרורים שנכנסו לתוך עם ישראל

חברותא עבודה זרה דף ג עמוד ב

ומתרצינן: אכן, אנו אין מקבלים אותם - אלא שנעשו גרים גרורים, שהם מתגיירים מאליהן, ובאים להתגייר בראותם גדלותם של ישראל(14).וממשיך רבי יוסי מאמרו: לעתיד לבוא באין עובדי כוכבים ומתגיירין, ומניחין תפילין בראשיהן, תפילין בזרועותיהם, ציצית בבגדיהם, מזוזה בפתחיהם.

כיון שרואים מלחמת גוג ומגוג שניבא עליה הנביא יחזקאל [פרק לח] שיבואו לארץ ישראל לכבשה לעתיד לבוא אחרי שיתיישבו ישראל על אדמתם(15) -אומר [גירסת הרש"ש: אומרים, כלומר הגרים הגרורים] להם, לגוג ומגוג: על מה באתם?אומרים לו [גירסת הרש"ש: להם] גוג ומגוג: על ה' ועל משיחו, ללחום נגדם!שנאמר [שם]: "למה רגשו גוים, ולאומים יהגו ריק, יתיצבו מלכי ארץ, ורוזנים נוסדו יחד, על ה' ועל משיחו".וכשהגרים הגרורים רואים זאת, חושבים שגוג ומגוג ינצחו את בני ישראל, עוזבים את עם ישראל, ומתחרטים על גירותם, וכל אחד מנתק מצוותו, והולך.שנאמר [שם]: "ננתקה את מוסרותימו, ונשליכה ממנו עבותימו" - והם המצוות, שרק זה עתה התחילו לקיים.(16)

והקדוש ברוך הוא יושב ומשחק על שטותם, שנאמר [שם] "יושב בשמים ישחק, ה' ילעג למו".

ועל מאמר זה של רבי יוסי, אמר רבי יצחק: אין לו להקדוש ברוך הוא שחוק, אלא אותו היום בלבד.

ומקשה הגמרא על רבי יצחק, שאמר אין לו להקב"ה שחוק -

ואומר החברותא - הערות בבא בתרא דף עה עמוד א הערה (17 )

(17). כתב מהרש"א: לפי שיש בעניין לימוד התורה ועשיית המצות ארבע מעלות, על כן נאמרו כאן ארבעה חילוקים בעניין עורו של לויתן: יש העושה לשמה, ויש עושה שלא לשמה רק לשם גמולו מאתו יתברך, ויש שלא לשמה רק גמול מאדם, ויש העושה כדי שיהיה נקרא רב וחשוב וכדי לקנטר. ולזה אמר: זכה שעושה לשמה עושין לו סוכה שהיא מצות סוכה לשמה. לא זכה רק לשלם גמול מאתו יתברך, אין עושין לו רק צל להגין על ראשו מיום הדין שלעתיד ולא סוכה לשמה. ואם לא זכה אף לזאת המדריגה רק שעושה לשם גאוה ותפארת לו שהוא נקרא רב נעשה לו ענק לגרגרותיו שאינו עשוי רק לתפארת ולחשיבות כפי כוונתו ומחשבתו. ואמר עוד לא זכה גם בזה רק למדרגה היותר פחות דהיינו לקבל גמול מאדם נעשה לו קמיע בעלמא שאין בו שום צורך רק לפי הדמיון כדאמרינן לענין שבת ולא בקמיע כו' [שבת ס א].

והשאיפה שלנו להגיע חזרה למצב של האדם הראשון לפי החטא שבו האור לא יהיה אור של יקרות והוא יהיה אותו אור שברא הרקב"ה וגנז אותו

אומר הזוהר חדש מהדורת הסולם - שיר השירים מאמר אדם וחנוך אות שצט

וְכַד בְּרָא קב"ה לְאָדָם הָרִאשׁוֹן, אָעֵיל לֵיהּ בְּגִנְתָא דְעֵדֶן בְּחַד לְבוּשׁ יְקָר דִּנְהוֹרָא דְּג"ע, וְאִשְׁתְּלֵים בֵּיהּ בְּרוּחַ וּנְשָׁמָה קַדִּישָׁא, לְמֶהֱוֵי שְׁלִים בְּכוֹלָּא.

פירוש הסולם לזוהר חדש - שיר השירים מאמר אדם וחנוך אות שצט

וכד ברא קב"ה וכו': וכשברא הקדוש ברוך הוא את אדם הראשון, הביאו לגן עדן בלבוש יקר אחד, של אור גן העדן, ונשלם בו ברוח ונשמה קדושה, להיות שלם לגמרי.