בס"ד
פרשת תזריע שבת שבע ברכות אלירן ותמר הרשקוביץ האם יש זיווג לא משמים ? האם יכול להיות טעות בזיווג ? כ"ט/אדר ב/תשע"ו
פרשת תזריע שבת שבע ברכות אלירן ותמר הרשקוביץ האם יש זיווג לא משמים ? האם יכול להיות טעות בזיווג ? כ"ט/אדר ב/תשע"ו
כתוב בתלמוד בבלי מסכת מועד קטן דף יח
עמוד ב
ומי אמר שמואל שמא יקדמנו אחר? והאמר
רב יהודה אמר שמואל: בכל יום ויום בת קול יוצאת ואומרת: בת פלוני לפלוני, שדה
פלוני לפלוני! - אלא: שמא יקדמנו אחר ברחמים. כי הא דרבא שמעיה לההוא גברא דבעי
רחמי ואמר: תזדמן לי פלניתא. - אמר ליה: לא תיבעי רחמי הכי. אי חזיא לך - לא אזלא
מינך, ואי לא - כפרת בה'.
וביום חמישי אמרתי שמתוך הגמרא כאן ניתן ללמוד על המושג של
שבע ברכות . למה יש שבע ברכות כי שבע הברכות זה יצירה של עולם חדש ,בריאה חדשה של
עולם של גבר ואישה וכמו שהעולם נברא ב 7 ימים כך העולם החדש שנברא כתוצאה של זיווג
בן גבר ואישה זה שבע ימים . היחיד שבורא את העולם זה הקב"ה ולכן היחיד שמזווג
זיווגים זה הקב"ה כי מדובר בבריאה חדשה . וניתן ללמוד את זה מן הגמרא כאן וצריך
להבין את התמונה . רואה רבא פלוני מתפלל ומבקש להתחתן עם אישה מסוימת אומר לו רבא
אם היה שייכת לך כלומר הקב"ה החליט שהיא הזיווג שלך תקבל אותה אבל אם היא לא
הזיווג שלך אתה כופר בקב"ה . וקשה מאוד למה אחד שמתפלל ומבקש מהקב"ה
להתחתן עם פלונית זה נחשב לכפירה בקב"ה ? וצריך להגיד כי זיווג זה יצירה של
עולם חדש ויצירה של עולם חדש יש רק אחד שיכול לברוא וזה הקב"ה . ולכן התערבות
של אדם או רצון של אדם להתערב ביצירת עולם חדש זה כפירה בקב"ה כי רק
הקב"ה יכול לברוא עולמות . והוכחה לכך ששבע ברכות זה כמו בריאת העולם נראה את
הברכה
שמח תשמח ריעים האהובים. כשמחך יצירך
בגן עדן מקדם בא"י משמח חתן וכלה:
כלומר השוואת חתן וכלה לאדם וחוה .
כלומר שבע הברכות זה כל התהליך של בריאה של עולם חדש כולל בריאת גן עדן .
וכדי להבין את זה יותר בבירור נראה את
מה שכותב בבראשית רבה (וילנא) פרשת ויצא פרשה סח
ד רבי יהודה בר סימון פתח (תהלים סח)
אלהים מושיב יחידים ביתה, מטרונה שאלה את ר' יוסי בר חלפתא אמרה לו לכמה ימים ברא
הקדוש ברוך הוא את עולמו אמר לה לששת ימים כדכתיב (שמות כ) כי ששת ימים עשה ה' את
השמים ואת הארץ, אמרה לו מה הוא עושה מאותה שעה ועד עכשיו, אמר לה הקדוש ברוך הוא
יושב ומזווג זיווגים בתו של פלוני לפלוני, אשתו של פלוני לפלוני, ממונו של פלוני
לפלוני, אמרה לו ודא הוא אומנתיה אף אני יכולה לעשות כן כמה עבדים כמה שפחות יש לי
לשעה קלה אני יכולה לזווגן, אמר לה אם קלה היא בעיניך, קשה היא לפני הקדוש ברוך
הוא כקריעת ים סוף, הלך לו ר' יוסי בר חלפתא מה עשתה נטלה אלף עבדים ואלף שפחות
והעמידה אותן שורות שורות אמרה פלן יסב לפלונית ופלונית תיסב לפלוני, וזיווגה אותן
בלילה אחת, למחר אתון לגבה דין מוחיה פציעא, דין עינו שמיטא, דין רגליה תבירא,
אמרה להון מה לכון, דא אמרה לית אנא בעי לדין, ודין אמר לית אנא בעי לדא, מיד שלחה
והביאה את ר' יוסי בר חלפתא אמרה לו לית אלוה כאלהכון אמת היא תורתכון נאה ומשובחת
יפה אמרת, אמר לא כך אמרתי לך אם קלה היא בעיניך קשה היא לפני הקדוש ברוך הוא
כקריעת ים סוף, הקדוש ברוך הוא מה עושה להן מזווגן בעל כרחן שלא בטובתן, הה"ד
(תהלים סח) אלהים מושיב יחידים ביתה מוציא אסירים בכושרות, מהו בכושרות בכי
ושירות, מאן דבעי אומר שירה ומאן דלא בעי בכי,
בו נבין את המדרש ואת המשא ומתן בין רבי
יוסי בר חלפתא למטרונה . המטרונה אמרה לרבי יוסי אני יכולה לזווג זיווגים בלילה
אחד בקלות אני לא מבינה למה זה עסק כזה מסובך שהקדוש ברוך הוא מתעסק בנושא זיווגים
ממגמר הבריאה ולמה זה קשה כקריעת ים סוף הרי
זה די פשוט לזווג בן אנשים אמרה ועשתה ובלילה אחת השיאה 1000 עבדים ל 1000
שפחות. בבוקר הגיעו המזווגים כל אחד עם
בעיה אחרת ופתאום המטרונה הבינה ואמרה אלוהכון אמת מה קרה פתאום שהבינה זאת
הרי כולם יודעים שיש נישואין לא טובים עם בעיות אז למה הבעיות הללו צריכים לגרום
לה להאמין פתאום בקב"ה ? כיצד מכופרת
כמו שאומר רבא בגמרא היא הופכת למאמינה מוחלטת בקב"ה ? מאין ההוכחה המוחצת
שאומנם אלוכון אמת ? ולפי התשובה של רבי יוסי מבינים את העניין אומר לה רבי
יוסי תראי את חשבת שאת מזווגת זיווגים וההחלטה שלך על 1000 העבדים הייתה שלך אז
תדעי שזה לא כך מי שזיווג אותם את העבדים היה הקדוש ברוך הוא .אומנם את היית השליח
אבל המפעיל האמיתי היה הקדוש ברוך הוא ורק הוא מזווג זיווגים וגם בעל כרחן ושלא
בטובתן אלה לפי מעשיו של האדם מאן דבעי
אומר שירה ומאן דלא בעי בכי יש כאלו שאומרים שירה ויש כאלו שאומרים בכי אבל את
כולם זיווג הקב"ה
והיות והיו אלו העבדים שלך הזיווג היה
לפי מעשי המטרונה והיות והיא היית כופרת ורצתה להתערב במה שהוא בלעדי לקב"ה
זיווג זיווגים ולכן הקב"ה זיווג אותם לפי מעשיו של האדם ומעשיה היו כפירה .
ואומר רבי יוסי מאן דבעי אומר שירה ומאן דלא בעי בכי כלומר כל אחד מקבל לפי מעשיו או שירה או בכי אז
מובן שהעבדים של המטרונה יהיו בבכי . והמטרונה ראתה שכל ה 1000 זיווגים יצאו בבכי
והבינה שזה לא טבעי כי אם זה היה מקרי זה היה צריך להיות כמו התפלגות מקרית כלומר
כאלו שיהיה להם טוב כאלו שיהיו רע וכאלו
באמצע לא טוב ולא רע אבל אם כל ה 1000 יצאו בבכי יש כאן מכוון המטרונה ידעה את
מעשיה והבינה שהקב"ה מזווג לפי מעשי
האדם היא הבינה שרק הקב"ה יכול לזווג את הזיווגים שהיא חשבה שהיא מזווגת .
היא הבינה ששום אדם גם אם יכוון לכך לא יכול לעשות 1000 זיווגים שיהיו בבכי . זה
דבר בלתי אפשרי רק אחד שיכול לקרוע את ים סוף יכול לגרום לכך ש 1000 זיווגים יהיו
בבכי . ולכן המסקנה שלה היחידה האפשרית שאכן "אלוה כאלהכון אמת היא תורתכון נאה
ומשובחת יפה אמרת" מסקנת הדברים שהקדוש ברוך הוא מזווג זיווגים ורק הוא או ע"י בת קול ביום
העיבור או ע"י מעשיו . זה מעשה ששיך רק לקב"ה וכל זיווג שנעשה זה אך ורק
בהכוונה של הקב"ה ושום אדם לא יכול להתערב במעשה "בראשית " ומי
שמנסה להתערב במעשה שהוא בריאה של עולם חדש הוא כופר . ויוצא לנו שגם אחד שחושב
שיש דבר כזה זיווג לא על ידי הקב"ה אולי אין פה כפירה אבל ריח של כפירה בודאי
יש פה .