בס"ד
פרשת מצורע על איזה ציפור מדובר במצורע ? למה שני ציפורים ? מה הקשר של ציפור דרור לנשמה ? ומה הקשר למתן תורה ? ז'/ניסן/תשע"ו
פרשת מצורע על איזה ציפור מדובר במצורע ? למה שני ציפורים ? מה הקשר של ציפור דרור לנשמה ? ומה הקשר למתן תורה ? ז'/ניסן/תשע"ו
ויקרא פרק יד
(ד) וְצִוָּה֙ הַכֹּהֵ֔ן וְלָקַ֧ח
לַמִּטַּהֵ֛ר שְׁתֵּֽי־צִפֳּרִ֥ים חַיּ֖וֹת טְהֹר֑וֹת וְעֵ֣ץ אֶ֔רֶז וּשְׁנִ֥י
תוֹלַ֖עַת וְאֵזֹֽב:
(ה) וְצִוָּה֙ הַכֹּהֵ֔ן וְשָׁחַ֖ט
אֶת־הַצִּפּ֣וֹר הָאֶחָ֑ת אֶל־כְּלִי־חֶ֖רֶשׂ עַל־מַ֥יִם חַיִּֽים:
(ו) אֶת־הַצִּפֹּ֤ר הַֽחַיָּה֙
יִקַּ֣ח אֹתָ֔הּ וְאֶת־עֵ֥ץ הָאֶ֛רֶז וְאֶת־שְׁנִ֥י הַתּוֹלַ֖עַת וְאֶת־הָאֵזֹ֑ב
וְטָבַ֨ל אוֹתָ֜ם וְאֵ֣ת׀ הַצִּפֹּ֣ר הַֽחַיָּ֗ה בְּדַם֙ הַצִּפֹּ֣ר הַשְּׁחֻטָ֔ה
עַ֖ל הַמַּ֥יִם הַֽחַיִּֽים:
וממשיכה התורה וכותבת ויקרא פרק יד
(ז) וְהִזָּ֗ה עַ֧ל הַמִּטַּהֵ֛ר
מִן־הַצָּרַ֖עַת שֶׁ֣בַע פְּעָמִ֑ים וְטִ֣הֲר֔וֹ וְשִׁלַּ֛ח אֶת־הַצִּפֹּ֥ר
הַֽחַיָּ֖ה עַל־פְּנֵ֥י הַשָּׂדֶֽה:
וצריך להבין את המשמעות של ציפור ומדוע דווקא
ציפור
ואומר הספרא מצורע פרשה ז
הזה על הבית ועל השקוף, ויש אומרים
על כלו, ושלח את הצפור החיה, ר' יוסי הגלילי אומר ציפור שחיה חוץ לעיר ואיזו זו זו
דרור.
כלומר הציפור זה ציפור דרור וצריך להבין
מה המשמעות של ציפור דרור
כתוב בתלמוד בבלי מסכת שבת דף קו עמוד ב
אמר רבה בר רב הונא: הכא בצפור דרור
עסקינן, לפי שאינה מקבלת מרות. דתנא דבי רבי ישמעאל: למה נקרא שמה צפור דרור -
מפני שדרה בבית כבשדה.
כלומר ציפור דרור אינה מקבלת מרות
ויכולה לחיות גם בבית וגם בשדה
אומר התלמוד בבלי מסכת מנחות דף צט עמוד
ב
ר' יוחנן ור' אלעזר דאמרי תרוייהו:
תורה ניתנה בארבעים ונשמה נוצרה בארבעים, כל המשמר תורתו נשמתו משתמרת, וכל שאינו
משמר את התורה אין נשמתו משתמרת. תנא דבי רבי ישמעאל: משל לאדם שמסר צפור דרור
לעבדו, אמר: כמדומה אתה שאם אתה מאבדה שאני נוטל ממך איסר בדמיה? נשמתך אני נוטל
ממך.
אנחנו רואים שהגמרא מדמה את ציפור הדרור
לנשמה מעין פיקדון שניתן לאדם והוא צריך לשמור על הפיקדון ושמירה על הפיקדון זה רק
באמצעות התורה ורק באמצעות התורה ניתן לשמור על הפיקדון וכאן צריך להבין את החטא
שגורם לצרעת . כתוב במסכתות קטנות מסכת
אבות דרבי נתן נוסחא א פרק ט
רבי שמעון אומר על מספרי לשון הרע
נגעים באים עליהם שכן מצינו באהרן ומרים שספרו לשון הרע במשה ובאת עליהם הפורענות
שנאמר ותדבר מרים ואהרן במשה
וכבר כתבתי שלשון הרע נובע מחוסר הבנה
של המציאות מחוסר ענוה של האדם שאומר דברים מבלי להבין את
המציאות כמו מרים שלא הבינה שדרגת הנבואה של משה שונה מדרגת הנבואה שלה ולכן באה
בטענה על משה למה פרש מן האישה . ולכן יש לנו שני ציפורים האחת שחוטה והאחת משולחת
כדי להבין את שני האפשריות שיש לנו אחרי שהנגע פוגע בנו . ציפור אחת נשחטת כלומר כמו שאומרת הגמרא שהקב"ה לוקח
לך את הנשמה אם לא שמרת עליה הקב"ה ייקח אותה ממך ולמה לא שמרת עליה כי לא
שמרת על התורה ואת זה מסמלת הציפור השחוטה
כי זה הדרך היחידה לשמור על הנפש שלך אבל אם שמרת על הנשמה שלך אז אתה תשתחרר
לחופשי , לחרות ועל זה כותבת התורה ויקרא פרק כה
(י) וְקִדַּשְׁתֶּ֗ם אֵ֣ת שְׁנַ֤ת
הַחֲמִשִּׁים֙ שָׁנָ֔ה וּקְרָאתֶ֥ם דְּר֛וֹר בָּאָ֖רֶץ לְכָל־יֹשְׁבֶ֑יהָ יוֹבֵ֥ל
הִוא֙ תִּהְיֶ֣ה לָכֶ֔ם וְשַׁבְתֶּ֗ם אִ֚ישׁ אֶל־אֲחֻזָּת֔וֹ וְאִ֥ישׁ
אֶל־מִשְׁפַּחְתּ֖וֹ תָּשֻֽׁבוּ:
ואת זה מבהיר הזוהר
וְעַל זֶה כַּאֲשֶׁר מַגִּיעִים
לְתִשְׁעָה וְאַרְבָּעִים יָמִים, הַיּוֹם הַהוּא הָעֶלְיוֹן שֶׁעֲלֵיהֶם, שֶׁהוּא
יוֹם הַחֲמִשִּׁים שֶׁשּׁוֹלֵט עַל תִּשְׁעָה וְאַרְבָּעִים יָמִים, סוֹד
כְּלָלוּת הַתּוֹרָה, בְּתֵשַׁע וְאַרְבָּעִים פָּנִים, וְאָז הַיּוֹם הָעֶלְיוֹן
הַהוּא, הַיּוֹם הַחֲמִשִּׁים, בְּהִתְעוֹרְרוּת שֶׁל מַטָּה, מוֹצִיא תוֹרָה
כְּלוּלָה בְּתֵשַׁע וְאַרְבָּעִים פָּנִים. רַבִּי אֶלְעָזָר פָּתַח וְאָמַר,
(תהלים פד) גַּם צִפּוֹר מָצְאָה בַיִת וּדְרוֹר קֵן לָהּ אֲשֶׁר שָׁתָה
אֶפְרֹחֶיהָ אֶת מִזְבְּחוֹתֶיךְ וְגוֹ'. גַּם צִפּוֹר מָצְאָה בַיִת, אֵלּוּ
צִפֳּרֵי שָׁמַיִם שֶׁמֵּהֶם שָׂמִים מְדוֹרֵיהֶם בַּחוּץ, וּמֵהֶם שָׂמִים
מְדוֹרֵיהֶם בַּבַּיִת, כְּמוֹ הַדְּרוֹר, שֶׁהוּא עוֹף שֶׁעוֹשֶׂה דִירָתוֹ
בְּבַיִת שֶׁל כָּל אָדָם וְלֹא מְפַחֵד. מַדּוּעַ? מִפְּנֵי שֶׁכֻּלָּם קוֹרְאִים
לוֹ דְרוֹר. מַהוּ דְרוֹר? חֵרוּת, כְּמוֹ שֶׁנֶּאֱמַר (ויקרא כה) וּקְרָאתֶם
דְּרוֹר, וְתַרְגּוּמוֹ חֵרוּת. וְזֶהוּ צִפּוֹר דְּרוֹר. שֶׁהֲרֵי מִיּוֹם
שֶׁעוֹשֶׂה קֵן בְּבַיִת, מוֹצִיא בָנִים, מְגוּרָיו בַּבַּיִת חֲמִשִּׁים יָמִים,
וּלְאַחֲרֵיהֶם נִפְרָדִים אֵלּוּ מֵאֵלּוּ, וְזֶהוּ עוֹף שֶׁנִּקְרָא דְרוֹר -
חֵרוּת. בֹּא וּרְאֵה מַה כָּתוּב, וְקִדַּשְׁתֶּם אֵת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה
וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ. מִכָּאן יוֹצֵאת חֵרוּת לְכֻלָּם. וּמִפְּנֵי
שֶׁיּוֹצֵאת מִמֶּנּוּ חֵרוּת, תּוֹרָה שֶׁיּוֹצֵאת מִמֶּנּוּ נִקְרֵאת חֵרוּת.
וְעַל זֶה כָּתוּב (שמות לב) חָרוּת עַל הַלֻּחֹת, אַל תִּקְרָא חָרוּת אֶלָּא
חֵרוּת, וְזוֹ הַתּוֹרָה שֶׁנִּקְרֵאת חֵרוּת, שֶׁהֲרֵי מַה שֶּׁמּוֹצִיא יוֹם זֶה
הָעֶלְיוֹן נִקְרָא חֵרוּת, וְהוּא חֵרוּת שֶׁל הַכֹּל. וְזֶה הַיּוֹם הוּא חֵרוּת
עֶלְיוֹנָה, מִשּׁוּם שֶׁיֵּשׁ חֵרוּת תַּחְתּוֹנָה וְחֵרוּת עֶלְיוֹנָה. הֵ''א
עֶלְיוֹנָה, הֵ''א תַחְתּוֹנָה. חֵרוּת עֶלְיוֹנָה. וְחֵרוּת תַּחְתּוֹנָה
שְׁמִטָּה וְיוֹבֵל כְּאֶחָד הֵם.
כלומר התורה וקבלת התורה זה החרות של
האדם והחרות של האדם יכולה להיות רק על ידי לימוד התורה שנותן לאדם את ההבנה על
העולם וההבנה על העולם נותנת לאדם לעשות את הדבר הנכון ובטח שלא לדבר לשון הרע
והציפור מסמלת את ההבנה כי רק על ידי לימוד התורה נדע להבין את המציאות והבנת
המציאות תגרום לנו לא להגיד לשון הרע כי לשון הרע לא שייך במי שמבין את המציאות
.וזה מה שאומר הזוהר על החרות שציפור הדרור מסמלת את כל סודות העולם ומי שיודע את
סודות העולם יש לו חרות
וְעִם כָּל דָּא, כֻּלְּהוּ נִכְוִין
מֵחוּפָּה דְּחַבְרַיְיהוּ. אִינּוּן דְּאִית לוֹן דְּרוֹר, וְחֵירוּ מִכֹּלָּא.
וְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אַחְזֵי לוֹן הֵיכָלָא טְמִירוּ חֲדָא גָּנִיז,
דְּעַיִן לֹא רָאָתָה אֱלֹהִים זוּלָתְךָ, וְהַהוּא הֵיכָלָא אִקְרֵי קַן צִפּוֹר.
וּמִתַּמָּן מִתְעַטְּרִין עִטְרִין לְמָשִׁיחַ בְּזִמְנָא דְּאָתֵי, וּבְיוֹמִין
רְשִׁימִין, תְּלַת זִמְנִין בְּשַׁתָּא, קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא בָּעֵי
לְאִשְׁתַּעְשְׁעָא בְּאִינּוּן צַדִּיקַיָּיא, וְאַחְזֵי לוֹן הַהוּא הֵיכָלָא
טְמִירָא גָּנִיז, דְּלָא יַדְעִין וְלָא אִשְׁתְּמוֹדְעָן בֵּיהּ, כָּל
צַדִּיקַיָּיא דְּתַמָּן.
וְעִם כָּל זֶה, כֻּלָּם נִכְוִים
מֵחֻפַּת חַבְרֵיהֶם. אֵלּוּ שֶׁיֵּשׁ לָהֶם דְּרוֹר וְחֵרוּת מֵהַכֹּל.
וְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מַרְאֶה לָהֶם הֵיכָל טָמִיר גָּנוּז אֶחָד שֶׁעַיִן
לֹא רָאָתָה אֱלֹהִים זוּלָתְךְ, וְאוֹתוֹ הֵיכָל נִקְרָא קַן צִפּוֹר, וּמִשָּׁם
מִתְעַטְּרִים עֲטָרוֹת לַמָּשִׁיחַ לֶעָתִיד לָבֹא. וּבְיָמִים רְשׁוּמִים,
שָׁלֹשׁ פְּעָמִים בְּשָׁנָה, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא רוֹצֶה לְהִשְׁתַּעֲשֵׁעַ
בְּאוֹתָם הַצַּדִּיקִים, וּמַרְאֶה לָהֶם הֵיכָל טָמִיר גָּנוּז שֶׁלֹּא
יוֹדְעִים וְלֹא מַכִּירִים אוֹתוֹ כָּל הַצַּדִּיקִים שֶׁשָּׁם.
וזה הקשר לשבת הגדול שהיא השבת לפני פסח
שזה תחילת ה 49 יום שמובילים לקבלת התורה שמוציאה את האדם מעבדות לחרות שנותנת לנו
להגיע לקבלת התורה שרק היא יכולה לתת לנו את ההבנה על העולם והבנה על סודות בראשית
ובריאת העולם וזה היציאה האמיתית מעבדות לחרות מחוסר ידיעה של העולם עד לקבלת כל סודות בראשית שזה החרות
האמיתית