בס"ד פרשת
תצוה ארבע אמות של הלכה ז'/אדר
א/תשע"ד
שמות פרק כט
(מה) וְשָׁכַנְתִּי
בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים:
(מו) וְיָדְעוּ כִּי
אֲנִי יְקֹוָק אֱלֹהֵיהֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְשָׁכְנִי
בְתוֹכָם אֲנִי יְקֹוָק אֱלֹהֵיהֶם: פ
והיכן שכן ? .
בתוך קודש הקודשים מעל ארון הקודש .
ארץ ישראל מרכז העולם
. ירושלים מרכז ישראל בית המקדש מרכז ירושלים קודש הקודשים מרכז המקדש ארון הקודש
מרכז קודש הקודשים .
ושם נועד הקדוש ברוך
הוא עם משה שמות פרק כה
(כב) וְנוֹעַדְתִּי
לְךָ שָׁם וְדִבַּרְתִּי אִתְּךָ מֵעַל הַכַּפֹּרֶת מִבֵּין שְׁנֵי הַכְּרֻבִים
אֲשֶׁר עַל אֲרֹן הָעֵדֻת אֵת כָּל אֲשֶׁר אֲצַוֶּה אוֹתְךָ אֶל בְּנֵי
יִשְׂרָאֵל: פ
וכמה היה הארון 2.5
אמות אורך 1.5 אמות רוחב = 3.75 אמות
ואם נעגל את זה זה בעצם ארבע אמות . וזה מה שנאמר ארבע אמות של הלכה זה התורה (ההיקף של כל התורה )
אבל הבן שלי אמר מה עם
הטבעות ? ובאמת אם נקח את עובי הטבעות בערך כ 2.5 סנטימטר מכל צד כי
עובי הבדים היה כ 9 סנטימטר
(טפח ) אז יהיה לנו 2.5 אמות כפול 1.6 טפחים = 4 אמות (0.5 טפחים עובי טבעת
סה"כ 1.6 =1.5 + 0.5+0.5) אז יהיה לנו בדיוק 4 אמות .
כלומר עם בנית המשכן
היה לקדוש ברוך הוא מקום לגור בו : את האדם "ושכנתי בתוכם " ואת המשכן
"ושכנתי בתוך בני ישראל" כלומר ארון הקודש . ולאחר גניזת ארון הקודש
לפני חורבן בית ראשון נשאר רק ארבע אמות של הלכה שזה
האדם כנגד ארבע אמות שהארון היה מונח שם .
ויש לשאול למה שרתה
שכינה במשכן על ארון הקודש ? ויש לומר בגלל ספר התורה שכתב משה רבנו וכן לוחות
הברית השבורות. ונשאלת השאלה אז למה שורה השכינה אצל האדם הרי הוא לא ספר תורה ורב
האנשים לא תלמידי חכמים ? ויש לתרץ שכל יהודי בבטן אימו בא המלאך ומלמד אותו את כל
התורה כולה וכל יהודי למעשה זה ספר תורה . ועם יציאת העובר מכה אותו המלאך על
שפתיו וזה כמו הלוחות השבורים . כלומר הקבלה מלאה בין ארון הקודש ליהודי ושם שורה
השכינה .
ויש לדון מה
דינו של גוי שהתגייר ואותו לא לימדו את כל התורה כולה . ואולי יש להבין מדוע גר לא
יכול להיות מלך על ישראל כי אחד מדיני המלך שצריך להיות
ספר החינוך מצוה תקג :
"שמצוה על המלך שיהיה על ישראל לכתוב ספר תורה מיוחד לו מצד המלוכה שתהיה עמו
תמיד ויקרא בו"
וצריך לומר הספר תורה
של המלך כנגד ספר התורה שבתוכו ולגוי אין את הספר תורה בתוכו .
ואמר דגל מחנה אפרים
ויקרא פרשת צו
כאשר שמעתי מהרב הגאון
מפולנאה זללה"ה בשם הרמב"ם ז"ל כי הרמב"ם מקשה על הא דאיתא
(ברכות ח' א) אין להקב"ה בעולמו אלא ארבע אמות של הלכה
אם כן למה ברא כל העולם ומלואו לא היה לו לברוא רק האדם ההוא שהוא סוד ארבע אמות של הלכה, ותירץ כי כל העולם כולו נברא בשביל אותו האדם
שהוא ארבע אמות של הלכה .
ושיהיה לנו את הכוח
והעמל להקיף את כל התורה כולה הינו ארבע אמות של הלכה .
ובעצם אין לארבע אמות של הלכה שיעור כי היה נס במשכן כשהיו מודדים עד
הארון משני צידי המשכן לא היה שיעור לארון . וכך גם אין שיעור ללמידת התורה.
ומשמעות העולם הזה אך ורק ארבע אמות של הלכה
יום טוב