בס"ד
פרשת כי תבא הברכות זה דבר מוחשי או רק
רוחני ? למה כתוב בברכות והשיגך בלי ו ' אבל בקללות כתוב עם ו' ? מה המשמעות
האמיתית של ארץ זבת חלב ודבש ? י"ז/אלול/תשע"ד
אנו רואים שהקללות והברכות זה לא רק דבר
רוחני זה דבר ממשי ביותר
דברים פרק כח
(ב) וּבָאוּ עָלֶיךָ כָּל
הַבְּרָכוֹת הָאֵלֶּה וְהִשִּׂיגֻךָ כִּי תִשְׁמַע בְּקוֹל יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ:
דברים פרק כח
(טו) וְהָיָה אִם לֹא תִשְׁמַע
בְּקוֹל יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל מִצְוֹתָיו וְחֻקֹּתָיו
אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם וּבָאוּ עָלֶיךָ כָּל הַקְּלָלוֹת הָאֵלֶּה
וְהִשִּׂיגוּךָ:
הקללות והברכות בפרשה שלנו זה דבר
מוחשי מאוד שמשיג את האדם ורודף אותו . וכבר בפרשה אחרת אנו רואים שקללה וברכה זה
דבר שנותנים אותו במקום מסוים
דברים פרק יא
(כט) וְהָיָה כִּי יְבִיאֲךָ יְקֹוָק
אֱלֹהֶיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה בָא שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ וְנָתַתָּה אֶת
הַבְּרָכָה עַל הַר גְּרִזִים וְאֶת הַקְּלָלָה עַל הַר עֵיבָל:
כלומר ברכה וקללה זה דבר מוחשי מאוד שמניחים
אותו במקום מיוחד ויש לו ממשות .
בהמשך הפרשה כתוב
דברים פרק כח
(מה) וּבָאוּ עָלֶיךָ כָּל
הַקְּלָלוֹת הָאֵלֶּה וּרְדָפוּךָ וְהִשִּׂיגוּךָ עַד הִשָּׁמְדָךְ כִּי לֹא
שָׁמַעְתָּ בְּקוֹל יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹר מִצְוֹתָיו וְחֻקֹּתָיו אֲשֶׁר
צִוָּךְ:
ויש לי שני קושיות . קושיה ראשונה למה
בברכות כתוב והִשִּׂיגֻךָ בלי ו'
ואילו בקללות כתוב וְהִשִּׂיגוּךָ:
עם ו' . ועוד שאלה למה בקללות כתוב בפסוק וּרְדָפוּךָ וְהִשִּׂיגוּךָ כלומר גם רדיפה וגם השגה ואילו בברכות כתוב רק והִשִּׂיגֻךָ ?
כתבתי כבר בכמה מאמרים כי בארץ ישראל יש תכונה שנשארה מבריאת העולם שיש
קשר בן האדמה והארץ לבין ההנהגות של האנשים
תכונה שבכל העולם התבטלה עם המבול חוץ מארץ ישראל .
ולכן כתוב בויקרא פרק כ
(כב) וּשְׁמַרְתֶּם אֶת כָּל חֻקֹּתַי וְאֶת
כָּל מִשְׁפָּטַי וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְלֹא תָקִיא אֶתְכֶם הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי
מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה לָשֶׁבֶת בָּהּ:
כלומר מעשי האדם משפיעים על האדמה והיא
משפיעה על האדם בהתאם להתנהגותו . ולפי מהלך זה צריך להגיד שהקללה והברכה זה דבר
מוחשי רק בארץ ישראל . התנהגות האדם משפיעה על כל מה שנמצא בארץ , והארץ במקביל
יכולה להשפיע על האדם . ולכן הברכות והקללות זה דבר מאוד מוחשי בארץ ישראל כי זה
דבר ממשי . ולכן ניתן לשים את הברכות בהר גריזים ואת הקללות בהר עיבל .ולכן הברכות
יכולות להשיג את האדם או לא עלינו הקללות יכולות להשיג ולרדוף את מי שלא מקיים את
מצוות השם .
ואני רוצה לפרש שיש הבדל בין הברכות
לקללות . הברכות זה רק בארץ ישראל ולכן כתוב והשיגך בלי ו 'כלומר הברכות קשורות בקשר הדוק לארץ ישראל וזה המעלה של ארץ
ישראל אבל הקללות רודפות אותך גם לחוצה לארץ ולכן כתוב בקללות והשיגוך עם ו' וכן
הוסיף הכתוב ורדפוך כדי שנבין שהקללות יכולות להגיע גם לחוצה לארץ . וכן מובן בבתי מדרשות חלק ב מדרש חסרות
ויתרות (דברים)
דבר אחר למה והשיגך שלברכות חסר אלא
כשהברכה באה אינה שטה בכל העולם דכתיב כי לא יחדל אביון דברים סו יא אבל כשהקללות
באות שטות בכל העולם על הצדיקים ועל הרשעים כענין
שנאמר והכרתי ממך צדיק ורשע יחזקאל
כא ח ולכך והשיגוך
כלומר מחדש הכתוב שפעולת הקללות זה בכל העולם
ופעולת הברכות זה רק בארץ ישראל .
ונאמר בתורה ויקרא פרק כ
(כד) וָאֹמַר לָכֶם אַתֶּם
תִּירְשׁוּ אֶת אַדְמָתָם וַאֲנִי אֶתְּנֶנָּה לָכֶם לָרֶשֶׁת אֹתָהּ אֶרֶץ זָבַת
חָלָב וּדְבָשׁ אֲנִי יְקֹוָק אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר הִבְדַּלְתִּי אֶתְכֶם מִן
הָעַמִּים:
ארץ זבת חלב זה רק לעם ישראל כי רק עם
ישראל קיבל עליו את התורה כלומר הברכות ניתנות למי שקיבל עליו את התורה וזה
המשמעות של ארץ זבת חלב ודבש והפעולה של הברכה זה בארץ ישראל .
וכך מפורש בבלי בתלמוד בבלי מסכת בבא
בתרא דף צא עמוד א
אמר רב חנן בר רבא אמר רב: אלימלך
ושלמון ופלוני אלמוני ואבי נעמי, כולן בני נחשון בן עמינדב הן. מאי קמ"ל?
שאפי' מי שיש לו זכות אבות, אינה עומדת לו בשעה שיוצא מארץ לחוצה לארץ.
כלומר הברכות לא יוצאות מחוץ לארץ ישראל
אבל הקללות כן יוצאות מחוץ לארץ ישראל
ועוד מפורש על הזכות של ארץ ישראל אפילו
לענין הדין
תלמוד בבלי מסכת מכות דף ז עמוד א
אמר אביי, לא קשיא: כאן בארץ ישראל,
כאן בחוצה לארץ; דתניא, רבי יהודה בן דוסתאי אומר משום רבי שמעון בן שטח: ברח מארץ
לחוצה לארץ - אין סותרין את דינו, מחוצה לארץ לארץ - סותרין את דינו, מפני זכותה
של ארץ ישראל.
ואומר רש"י מסכת מכות דף ז עמוד א
אין סותרין - לחזור ולישא וליתן אולי
יזכה.
וזה בעצם המשמעות של ארץ זבת חלב ודבש
שכאן בארץ ישראל נמצאים הברכות ואם נקיים את המצוות הם ישיגו אותנו אבל אם נעבור
לחוצה לארץ הברכות לא ישיגו אותנו ורק הקללות חס וחלילה יכולים להשיג אותנו גם
בחוצה לארץ .
וזה לימוד חשוב והבנה של החשיבות של
מגורים בארץ ישראל .