בס"ד
פרשת שפטים מה צריך דיין לעשות כדי לשפוט ? מהו משפט האמת ומה מקורו ? למה אדם יכול לקיים ואהבת לרעך כמוך רק במת או בנידון למוות ? כיצד זה קשור לתורת האבולוציה והברירה הטבעית ? לאן מובילה תורת האבולוציה ? איך ערך השוויון מסתדר עם תורת האבולוציה ? האם החברה המודרנית פועלת מתוך רציונאליות או מתוך חוסר הגיון מוחלט ? וכיצד זה קשור למתח בן החברה המודרנית לדת ? ג'/אלול/תשע"ז
דברים פרק טז
פרשת שפטים מה צריך דיין לעשות כדי לשפוט ? מהו משפט האמת ומה מקורו ? למה אדם יכול לקיים ואהבת לרעך כמוך רק במת או בנידון למוות ? כיצד זה קשור לתורת האבולוציה והברירה הטבעית ? לאן מובילה תורת האבולוציה ? איך ערך השוויון מסתדר עם תורת האבולוציה ? האם החברה המודרנית פועלת מתוך רציונאליות או מתוך חוסר הגיון מוחלט ? וכיצד זה קשור למתח בן החברה המודרנית לדת ? ג'/אלול/תשע"ז
דברים פרק טז
(יח) שֹׁפְטִ֣ים וְשֹֽׁטְרִ֗ים תִּֽתֶּן־לְךָ֙
בְּכָל־שְׁעָרֶ֔יךָ אֲשֶׁ֨ר יְקֹוָ֧ק אֱלֹהֶ֛יךָ נֹתֵ֥ן לְךָ֖ לִשְׁבָטֶ֑יךָ
וְשָׁפְט֥וּ אֶת־ הָעָ֖ם מִשְׁפַּט־צֶֽדֶק:
(יט) לֹא־תַטֶּ֣ה מִשְׁפָּ֔ט לֹ֥א תַכִּ֖יר
פָּנִ֑ים וְלֹא־תִקַּ֣ח שֹׁ֔חַד כִּ֣י הַשֹּׁ֗חַד יְעַוֵּר֙ עֵינֵ֣י חֲכָמִ֔ים
וִֽיסַלֵּ֖ף דִּבְרֵ֥י צַדִּיקִֽם:
(כ) צֶ֥דֶק צֶ֖דֶק תִּרְדֹּ֑ף לְמַ֤עַן תִּֽחְיֶה֙
וְיָרַשְׁתָּ֣ אֶת־הָאָ֔רֶץ אֲשֶׁר־יְקֹוָ֥ק אֱלֹהֶ֖יךָ נֹתֵ֥ן לָֽךְ: ס
מדרש תנאים לדברים פרק טז
(יט). לא תטה משפט
שלא תאמר איש פלוני נאה איש פלוני קרובי: לא תכיר פנים שלא תאמר איש פלוני עני איש
פלוני עשיר: ד"א לא תטה משפט בממון לא תכיר פנים בדין שלא תושיב את הראוי
למעלן למטן ואת הראוי למטן למעלן ושלא יהיה העני עומד והעשיר יושב: ד"א לא
תכיר פנים והלא כבר נאמר (א יז) לא תכירו פנים במ' אלא זו אזהרה לחכמים כשהתלמידים
יושבין לפניהם לא יהיו מלמדין לאחד ומניחין לאחד ואם עשו כן כאלו עבדו ע"ז
שכך כת' אחריו צדק צדק תרד' לא תטע לך אש':
הקב"ה נתן לעם ישראל את הכוח והסמכות למנות שופטים ושוטרים ולעשות
משפט צדק . ומשפט הצדק הוא לפי חוקי התורה שהקב"ה נתן לעם ישראל ואומר המדרש
תנאים לדברים פרק טז
משפט צדק אמר הקדוש
ברוך הוא לדיינין אם עושים אתם משפט אמת בארץ אני עושה עמכם צדקה מן השמים שנ'
(תה' פה יב) אמת מארץ תצמח וצדק משמים נשקף ואם מטין אתם את הדינין אתם מטין עצמכם
לגיהנם לכך נאמר לא תטה משפט:
והבסיס של המדרש הוא מתהלים פרק פה פסוק יב
אֱ֭מֶת מֵאֶ֣רֶץ
תִּצְמָ֑ח וְ֝צֶ֗דֶק מִשָּׁמַ֥יִם נִשְׁקָֽף:
ואומר המלבי"ם תהלים פרק פה פסוק יב
(יב) אמת מארץ תצמח, מדמה הדבר לצמיחת התבואה
שיחברו בו השפע האלהית עם ההשתדלות האנושי, כי אם לא יחרשו ויזרעו ויכינו את הארץ
להצמיח שדי תבואה לא תועיל השפע העליונה מהטל והמטר, רק אחר שהארץ מוכנת ונזרעת
וצומחת אז יריקו השמים עליה טל ורביבים וברכת ה' כן האמת תצמח מארץ שהוא זכות
התחתונים, שבזה יוכנו לקבל חסד ה', ואז צדק משמים נשקף שהוא החסד אשר יריק על
מעשיהם שנקרא צדק כנ"ל:
כלומר יש אמת אחת
שהיא האמת של הקב"ה שברא את העולם לפי התורה כמו שאומר הזוהר הקדוש פרשת
תרומה תרגום
כֵּיוָן
שֶׁנִּבְרָא הָעוֹלָם בְּכָל דָּבָר וְדָבָר, לֹא הִתְקַיֵּם עַד שֶׁעָלָה
בְרָצוֹן לִבְרֹא אָדָם שֶׁיִּהְיֶה מִשְׁתַּדֵּל בַּתּוֹרָה, וּבִגְלָלָהּ
הִתְקַיֵּם הָעוֹלָם. כָּעֵת, כָּל מִי שֶׁמִּסְתַּכֵּל בַּתּוֹרָה וּמִשְׁתַּדֵּל
בָּהּ, כִּבְיָכוֹל הוּא מְקַיֵּם אֶת הָעוֹלָם. הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא
הִסְתַּכֵּל בַּתּוֹרָה וּבָרָא אֶת הָעוֹלָם. אָדָם מִתְבּוֹנֵן בַּתּוֹרָה
וּמְקַיֵּם אֶת הָעוֹלָם. נִמְצָא שֶׁכָּל מַעֲשֶׂה וְקִיּוּמוֹ שֶׁל עוֹלָם הִיא
הַתּוֹרָה. מִשּׁוּם כָּךְ אַשְׁרֵי הָאִישׁ שֶׁמִּשְׁתַּדֵּל בַּתּוֹרָה,
שֶׁהֲרֵי הוּא מְקַיֵּם אֶת הָעוֹלָם.
ולכן כל משפט אמת חייב וצריך להיות לפי משפט התורה כי היא האמת והטבע של
העולם ומשפט בניגוד לתורה או לא לפי משפטי התורה מובילים לגהנום כי זה ההפך ממשפטי
התורה שהעולם נברא לפיו ונגד המהות של העולם .
וכדי לעשות משפט
צדק אומרת לנו התורה שהדיין חייב להתרומם מעל הטבע האנושי ולהכניס את עצמו למקום
שהוא ללא השפעות או פניות כדי לעשות משפט צדק וכדי להבין מה המציאות של האדם אומר
התלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף מה עמוד א
אמר רב נחמן אמר רבה בר אבוה: אמר קרא ואהבת לרעך
כמוך - ברור לו מיתה יפה.
תוספות מסכת סנהדרין דף מה עמוד א
ברור לו מיתה יפה - י"מ משום דלרעך כמוך לא
שייך מחיים דחייך קודמין
כלומר יש כלל שחייך קודמים ולכן אדם לא יכול באמת לעשות את המצווה של
אהבת לרעך כמוך במאה אחוז כי לכאורה כל אדם אחר ולא משנה מי זה הוא מתחרה של השני
ולכן אם אני נותן משהו מעצמי לאחר אני מחסר מעצמי ומגדיל את המתחרה שלי ולכן כאשר
אני עושה את מצות אהבת לרעך כמוך לאדם חי אני מחסר מעצמי ומגדיל את המתחרה שלי וזה
פעולה שהיא בניגוד לאופי של האדם שחייו קודמים ולכן אומרת הגמרא שאני יכול לעשות "ואהבת
לרעך כמוך" רק למי שיצא מתוך המתחרים
שלי וזה אדם מת או אדם שנגזר עליו למות ואז יש לי יכולת לתת לו מבלי לחזק את
המתחרה שלי . כלומר כל אדם בעולם עומד בפני עצמו וכל העולם מנגד הוא פוטנציאלית
מתחרה שלו ואדם צריך לדאוג קודם כל לעצמו ואחר כך לאחרים זה לכאורה טבע האדם שנגזר
מבריאת העולם וכדי שנבין את זה אביא את ההגדרה של תורה האבולוציה
תוֹרַת
הָאֵבוֹלוּצְיָה היא תאוריה מדעית תוֹרַת
הָאֵבוֹלוּצְיָה היא תאוריה מדעית הולכת ומתפתחת המסכמת את הבנתם של חוקרי הביולוגיה בתהליכי האבולוציה
הביולוגית. תורת האבולוציה מקובלת כיום על ידי רובם המכריע של הביולוגים,[2] והיא כוללת בבסיסה
ידע בדבר מנגנוני הורשה וגנטיקה, את תורתו של צ'ארלס דרווין על אודות אבולוציה
דרך ברירה טבעית וכן התפתחויות
מאוחרות יותר, כגון הסינתזה המודרנית..
וכדי שנבין מהי הברירה הטיבעית :
הנחות הברירה הטבעית
שונים זה מזה בתוך אותו מין פרטים שונים זה מזה
בכל דור נוצרים (או נולדים) יותר פרטים מאלה
המסוגלים לשרוד
ההישרדות והרבייה של פרטים אינה אקראית. הפרטים
שמצליחים לשרוד ולהתרבות, או אלה שמצליחים להתרבות הכי הרבה, הם הפרטים שלהם
התכונות המתאימות ביותר.
כלומר סקירה של ההשתנות הטבע בעולם מראה על ברירה טבעית כאשר החזק שורד
והחלש נעלם ומי שמצליח לשרוד בעולם זה החזק . ולכאורה הגמרא מכירה בסוג הטבע הזה
שכל אדם עומד בפני עצמו כי חייו קודמים ולכן היא מבינה שהוא לא יכול לעשות את מצות
"אהבת לרעך כמוך" ב 100 אחוז רק למי שיצא מכלל המתחרים שלו . כלומר העולם בנוי עם
חוקים מסוימים שהם חוקי הטבע ולאדם יש לו שני חלקים חלק אחד שהוא מהעולם הזה וחלק
אחר שהוא צלם אלוקים כלומר האדם נמצא מצד אחד תחת אותם חוקי הטבע של העולם ומצד
שני יש בתוכו את צלם האלוקים שנותן לו להתרומם מעל חוקי הטבע שלו וזה בדיוק מה
שהתורה מבקשת שהדינים
(יט) לֹא־תַטֶּ֣ה מִשְׁפָּ֔ט לֹ֥א תַכִּ֖יר
פָּנִ֑ים וְלֹא־תִקַּ֣ח שֹׁ֔חַד כִּ֣י הַשֹּׁ֗חַד יְעַוֵּר֙ עֵינֵ֣י חֲכָמִ֔ים
וִֽיסַלֵּ֖ף דִּבְרֵ֥י צַדִּיקִֽם:
כלומר הדיין צריך להתרומם מעל טבע העולם ולהיכנס למקום שבו חלק מחוקי
הטבע לא ישפיעו עליו וזאת כדי לעשות משפט צדק . הוא צריך להתעלם מקרוביו להתעלם
מעני ועשיר להתעלם מצדיק או רשע ולהסתכל במשפט עם מבט נקי משיקולים אישים כדי
שיוכל לעשות משפט צדק . כלומר החלק האלוקי ממעל נותן לא את היכולת להתרומם מעל
חוקי הטבע .
היהדות יכולה להסתדר יפה עם תורת האבולוציה הרי הקב"ה ברא את העולם
עם חוקים מסוימים ואכן אנחנו רואים שיש חוקיות בעולם אבל ברא את האדם עם היכולת
להתרומם מעל החוקיות שבאה לידי ביטוי בבחירה חופשית של האדם שמקורה בצלם אלוקים
ששם באדם . ואכן צריך להיות איזה ממשק מסוים בן העולם עם החוקיות לעולם הרוחני
ובתורת האבולוציה היא חלק מאותו מנגנון שהוא ממשק בן העולם הרוחני לעולם הפיזי
דרכו ניתן לשנות דברים כמו שנאמר בתלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף קט עמוד א
דור הפלגה אין להם חלק לעולם הבא וכו'. מאי עבוד?
אמרי דבי רבי שילא: נבנה מגדל ונעלה לרקיע, ונכה אותו בקרדומות, כדי שיזובו מימיו,
מחכו עלה במערבא: אם כן ליבנו אחד בטורא! (אלא) אמר רבי ירמיה בר אלעזר: נחלקו
לשלש כיתות, אחת אומרת: נעלה ונשב שם, ואחת אומרת: נעלה ונעבוד עבודה זרה, ואחת
אומרת: נעלה ונעשה מלחמה. זו שאומרת נעלה ונשב שם - הפיצם ה', וזו שאומרת נעלה
ונעשה מלחמה - נעשו קופים ורוחות ושידים ולילין, וזו שאומרת נעלה ונעבוד עבודה זרה
- כי שם בלל ה' שפת כל הארץ
אבל עם ננסה להבין את החברה המודרנית שמתהדרת בלימוד תורת דרווין כיצד
היא מסתדרת עם זה ? . כבר כתבתי בעבר שהאדם המודרני שלא מאמין שהקב"ה ברא את
האדם לא יכול להגיד אני מאמין בתורת דרווין
אבל בו נניח שהוא כן יכול להגיד את זה תורת דרווין מביאה אותנו למסקנה
שהחזק מנצח והחלש נעלם . אם העולם שלנו הוא באמת רק תוצאה של הברירה הטיבעית
המשמעות של זה שמהות המוסר של העולם זה הישרדות כלומר התפקיד שלי לשרוד לחיות
והתפקיד של השני שלא תורם לחוזק שלי זה להעלם כי זה המנגנון של הברירה הטיבעת וכך
כתוב בויקיפדיה
"מוצא המינים"
תורגם לגרמנית תוך שנה ממועד יציאתו לאור, ורעיונותיו זכו להצלחה עצומה בגרמניה,
יותר מאשר בכל מדינה אחרת.
לאורך המאה ה-19, מדענים שונים באירופה פיתחו
תאוריות שהתבססו על הדרוויניזם החברתי ועיקרן היה חלוקת העולם לגזעים שונים,
ובמיוחד לנחותים ולעליונים. בין המדענים היו הרוזן ארתור דה גובינו, שפרסם את ספרו
"מסה על אי השוויון בין הגזעים האנושיים", ויוסטון סטיוארט צ'מברליין.
בספריהם דובר על נחיתות העם היהודי. הם התבססו על הדרוויניזם החברתי כדי להמחיש
מדוע הגזע הלבן הטהור הוא החזק ואמור לשרוד, בעוד היהודים הם גזע נחות שצריך
להיכחד "למען טובת האנושות". תאוריות אלו, שמרכזן שנאת יהודים ביולוגית
ולא דתית, היוו יסוד לאנטישמיות המודרנית כפי שהתפתחה במאה ה-19, והובילו במאה ה-20 לפיתוח תורת הגזע הנאצית .
ואכן ההיגיון של תורת האבולוציה חייב להוביל לתורת הגזע כי באמת כל התורה
מדברת על הישרדות של אותם מינים (גזעים ) שהאבולוציה נתנה להם חוזק ועמידות ואם
באמת זה "כל העולם" המסקנה המתבקשת זה תורת הגזע שבו החזק שורד והחלש
נעלם . אם זה המצב יש לנו חוסר הגיון טוטאלי בן ניסיון להבין את העולם באמצעות
תורת האבולוציה לבן השיויון שהיום זה תורת המוסר המובילה בעולם המודרני . וכך כתוב על השויון
שוויון מוסרי או שוויון ערך האדם - רעיון העומד
בבסיס מרבית תפיסות השוויון ומהווה נקודת מוצא לדיון בשוויון. שוויון זה מבוסס על
כך שמבחינה מוסרית ומעשית, קיים יסוד מהותי בלתי-ניתן לכימות, השווה בכל בני האדם
ונמדד ביחס לעצמו. שוויון ערך האדם מניח כי קיימת שונות טבעית בין בני האדם, ועל
כן כל צורה של שוויון חיצוני (כלומר - שוויון הנמדד ביחס למדד קבוע) פוגע בשוויון
ערכם, הנמדד ביחס לעצמו. משמעותו שכל אדם הוא בעל ערך שווה וכאשר אנו מארגנים את
ההסדרים המוסדיים החברתיים, הכלכליים והפוליטיים אנחנו צריכים להתייחס לאינטרסים
של כל יחיד, אינטרסים כחירויות ומשאבים כלכליים וחומריים, כשווים. לכן כאשר קיימת
חלוקה בלתי שוויונית של חירויות, הזדמנויות ומשאבים כלכליים אנו צריכים להציג
הצדקה לאי השוויון. במונחים של הפילוסוף והמשפטן רונלד דבורקין - כאשר המדינה
ואזרחיה מעצבים את המוסדות הציבוריים שלהם, העקרון המנחה צריך להיות - להתייחס
לאינטרסים של כל אחד בכבוד ודאגה שווים.
העולם המודרני נמצא במצב של חוסר רציונאליות גמור בן תאור העולם כתוצאה של ברירה טבעית לבן הרעיון של שוויון שני הדברים
הללו מנוגדים זה לזה וחוסר הרציונאליות הזאת באה לידי ביטוי בחוסר הסובלנות של
החברה המודרנית לדת . הדרך היחידה שלהם להתמודד מול הרעיון של הדת הוא לא בניסיון
להבין אותו או להתמודד איתו ברמה השכלית אלה לתייג את הדתיים כאנשים שמאמינים ללא בסיס של רציונאליות כאשר
המצב האמיתי הוא הפוך לגמרי והטקטיקה הזאת מיתרת מהם את ההתמודדות שלהן מול חוסר
הרציונאליות המוחלט שהם נמצאים בו .
החילוניות הליברלית היא דת לכל דבר אבל ללא מימד של בסיס רציונאלי לקיומה
וכבר כתבתי על כך בעבר כיצד המלחמה של
המדינה בדת זה מלחמה של דת בדת בפרשת קדושים כ"ח/ניסן/תשע"ו